Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

toch een beetje jammer...

+9
Sterre
girli
mzcharlotte
Curious
Phileine
rapa nui
Monte
sonly
Mermaid
13 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty toch een beetje jammer...

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 9:59

Had laatst een keer een topic geopend met de vraag of jullie in de gevangenis daders van verkrachting zouden interviewen als je die kans kreeg - in mijn geval van grote meerwaarde voor mijn onderzoek. De officiële aanvraag is goedgekeurd, mits er ook daders zouden zijn die hieraan medewerking wilden verlenen. Er zijn er iig nu al twee: eentje beweert nog steeds onschuldig te zijn en wilde wel worden geïnterviewd als ik geen moslima zou zijn (ik doe onderzoek onder islamitische Turkse/Marokkaanse/Algerijnse daders). De ander heeft bekend en op mijn verzoek tot een interview het volgende laten weten: Ja hoor, prima wat hem betrof. Daarbij de vraag stellende of ik ook toevallig een lekker wijf zou zijn, want dan mocht ik voor nog wel meer langskomen. Dusss.... Rolling Eyes

Ik ben niet bang aangelegd en als ik dit besluit te doen, is het nog steeds 1-op-1 zonder bewaking, maar wel met de mogelijkheid tot hulp inschakelen, indien nodig. Toch vind ik vooral laatstgenoemde reactie niet prettig en degene die onschuldig zegt te zijn, moet ik ook niet van vergeten dat hij iig de schijn tegen heeft en er klaarblijkelijk in juridisch opzicht voldoende grond was om hem te veroordelen. Oftewel: er kan bij de ene persoon 100% zeker worden vastgesteld dat hij in staat is (geweest) tot verkrachting en bij de ander zou je dat nog kunnen betwisten. Ik merk alleen dat ik na dit antwoord wel een stukje meer twijfel heb dan eerst. Het is geen optie om er een derde persoon bij te laten zitten, want dat zou de beantwoording van de vragen kunnen beïnvloeden en dan hoef ik het net zo goed niet te doen. De daders die hiermee instemmen liggen echter niet voor het oprapen en het wordt nog beperkter doordat ik me richt op specifieke etnische achtergronden + geloofsovertuiging, dus vandaar dat ik toch neig het toch te gaan proberen en dan wel zie op dat moment of het een goede keuze is (geweest).

Wat zouden jullie doen als je dit van tevoren zou weten en aanvankelijk wel graag deze interviews wilde doen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Mermaid do 12 mei 2011 - 10:04

Lastig. Ik zou het denk ik toch niet. Hoewel ik wel af zou wegen hoe groot de meerwaarde is.
Maar het scheelt natuurlijk dat je wel hulp in kan schakelen mocht er iets gebeuren.
Mermaid
Mermaid
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2663
Punten : 2814
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  sonly do 12 mei 2011 - 10:04

Als die hulp er heel snel kan zijn, (en dat er dan ook daadwerkelijk genoeg mensen komen helpen en niet maar 1 man ofzo) en/of dat er bv. via een camera/een eenzijdige spiegel wordt meegekeken zou ik het wel doen ja.
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 10:04

Ik zou geloof ik nog even wachten totdat er een geschikte kandidaat komt, of kan dat niet?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 10:05

Guat, bewaking staat toch wel gewoon buiten de deur? Net als met normaal privé bezoek (advocaten etc. seksbezoek) ..


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Monte do 12 mei 2011 - 10:07

Ik zou het niet doen. Ik beng bang dat ik er een emotionele klap van kan krijgen en er ''nachtmerries'' aan over houd.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  rapa nui do 12 mei 2011 - 10:09

Ik zou het denk ik wel doen. Die opmerking van dat lekkere wijf en dan nog meer doen vind ik eigenlijk wel in het plaatje passen wat ik me mij sommige van de daders voorstel. Ik ga ervan dat er heel snel hulp aanwezig is indien noodzakelijk en dat hij zich realiseert wat de consequenties zijn als hij jou iets zou doen. Ik denk alleen dat als je twijfelt en hij dat aanvoelt dat je misschien nog wel sexueel getinte opmerkingen te horen krijgt. Als je je daarop instelt en er mee om kunt gaan dan zou ik het wel doen.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Phileine do 12 mei 2011 - 10:10

Ik zou het niet aandurven. Maar het is wel een lastig dilemma, want het is waardevol en het zou wel heel stom van ze zijn om zich te 'misdragen' (weet even geen ander woord) in jouw bijzijn.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 10:11

_Donnaa schreef:Ik zou geloof ik nog even wachten totdat er een geschikte kandidaat komt, of kan dat niet?

Via via heb ik dit zo snel kunnen regelen en op zich zit er ook wel enige haast achter als in dat ik niet nog weken kan wachten. Er is idd vlakbij hulp, maar niet in de kamer zelf. Ik heb wel een alarmknop in die kamer. Dus in dat opzicht stelt mij dat wel gerust, alleen vind ik die opmerking zo jammer, als ik eerlijk ben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 10:12

rapa nui schreef:Ik zou het denk ik wel doen. Die opmerking van dat lekkere wijf en dan nog meer doen vind ik eigenlijk wel in het plaatje passen wat ik me mij sommige van de daders voorstel. Ik ga ervan dat er heel snel hulp aanwezig is indien noodzakelijk en dat hij zich realiseert wat de consequenties zijn als hij jou iets zou doen. Ik denk alleen dat als je twijfelt en hij dat aanvoelt dat je misschien nog wel sexueel getinte opmerkingen te horen krijgt. Als je je daarop instelt en er mee om kunt gaan dan zou ik het wel doen.

+1

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 10:13

Guattari schreef:
_Donnaa schreef:Ik zou geloof ik nog even wachten totdat er een geschikte kandidaat komt, of kan dat niet?

Via via heb ik dit zo snel kunnen regelen en op zich zit er ook wel enige haast achter als in dat ik niet nog weken kan wachten. Er is idd vlakbij hulp, maar niet in de kamer zelf. Ik heb wel een alarmknop in die kamer. Dus in dat opzicht stelt mij dat wel gerust, alleen vind ik die opmerking zo jammer, als ik eerlijk ben.
Ja, klopt.. Net als gewoon privé bezoek dus.. Als ik op privé bezoek ging dan stond er gewoon iemand naast de deur. Bewaking staat sowieso niet binnen omdat er vaak gevoelige zaken besproken worden en tijdens de seks wil je zo iemand er ook niet bij hebben natuurlijk.. :P :P

Anyway, dat van die opmerking vind ik ook erg jammer en die andere gast klinkt helemaal niet aantrekkelijk. Hij heeft niet bekend, ik denk niet dat je echt een fijn gesprek met zo iemand kan voeren..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 10:13

rapa nui schreef:Ik zou het denk ik wel doen. Die opmerking van dat lekkere wijf en dan nog meer doen vind ik eigenlijk wel in het plaatje passen wat ik me mij sommige van de daders voorstel. Ik ga ervan dat er heel snel hulp aanwezig is indien noodzakelijk en dat hij zich realiseert wat de consequenties zijn als hij jou iets zou doen. Ik denk alleen dat als je twijfelt en hij dat aanvoelt dat je misschien nog wel sexueel getinte opmerkingen te horen krijgt. Als je je daarop instelt en er mee om kunt gaan dan zou ik het wel doen.

Dat is idd waar ik voor op wil passen: het innemen van een bevooroordeelde positie t.a.v. daders en dan op basis van zo'n opmerking dit beschouwen als bevestiging. Ik zit daar als onderzoekster en mijn mening over hen telt dus niet en mag ik ook niet laten blijken, evenals het uiten van een oordeel over het misdrijf waarvoor zij jarenlang de gevangenis in zijn gegaan.


Laatst aangepast door Guattari op do 12 mei 2011 - 10:14; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Curious do 12 mei 2011 - 10:13

Ik heb wel wat ervaring met dit soort clienten/gevangenen.
En geloof mij, deze man heeft deze opmerking alleen gemaakt om jou flink te provoceren/intimideren ofwel te shockeren. Dat komt vaak doordat deze gevangen bijv. een persoonlijkheidsstoornis hebben of bijv. een beschermingsmechanisme gevonden hebben om van zich af te bijten (mannen en vrouwen verkrachten in de gevangenis zijn niet bepaald populair).
Dat kan hij tijdens dat interview ook doen, maar ook grote kans dat je door toch te komen interviewen het al direct afgekapt hebt.
Echter het is alleen gedrag, in principe kunnen en zullen ze je niets doen (denk ik tenminste).
Als ik jou was (maar goed, zo ben ik), zou ik het juist aangaan en er zeer zakelijk in gaan staan. Dus heel neutraal en geen emotie tonend. Dan heeft dat shockeren wat hij wil doen ook weinig zin en nut. Het is een mooie ervaring denk ik, en mocht het uiteindelijk toch niet opleveren wat de bedoeling was kun je het interview nog altijd als onbeschouwd of ' mislukt ' beschouwen. Of niet?
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  mzcharlotte do 12 mei 2011 - 10:14

Ik kan me voorstellen dat zo'n opmerking jammer is, en niet prettig. Aan de andere kant van het verhaal zit je daar als wetenschapper en zal je die rol ook aannemen als ik jou zo inschat, niet de rol van een potentieel door sexueel getinte opmerkingen ondergesneeuwde vrouw. Mocht het tijdens zo'n interview uiteindelijk toch niet lopen, heb jij de macht om het interview te stoppen. Ik zou ervoor gaan in het kader 'niet geschoten,...'.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  girli do 12 mei 2011 - 10:16

Misschien ligt het er ook aan wat de dader te verliezen heeft. Misschien niet in Nederland, maar in bijvoorbeeld Amerika (ja, ik kijk te veel tv) worden ook gewoon mensen vermoord in de gevangenis. Nu verwacht ik niet dat dat gaat gebeuren en ik denk dat het alleen maar een vorm van uittesten is. Toch zou ik me daar echt niet op mijn gemak voelen en bij mij zou je dat overal aan zien. Ik zou het dus niet doen.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Curious do 12 mei 2011 - 10:17

tip misschien: kun je niet eventueel iemand meenemen die naast je zit en verder niets doen, of misschien voor de vorm notuleert ofzo. Waardoor je je ook zekerder voelt?
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 10:17

Curious schreef:Ik heb wel wat ervaring met dit soort clienten/gevangenen.
En geloof mij, deze man heeft deze opmerking alleen gemaakt om jou flink te provoceren/intimideren ofwel te shockeren. Dat komt vaak doordat deze gevangen bijv. een persoonlijkheidsstoornis hebben of bijv. een beschermingsmechanisme gevonden hebben om van zich af te bijten (mannen en vrouwen verkrachten in de gevangenis zijn niet bepaald populair).
Dat kan hij tijdens dat interview ook doen, maar ook grote kans dat je door toch te komen interviewen het al direct afgekapt hebt.
Echter het is alleen gedrag, in principe kunnen en zullen ze je niets doen (denk ik tenminste).
Als ik jou was (maar goed, zo ben ik), zou ik het juist aangaan en er zeer zakelijk in gaan staan. Dus heel neutraal en geen emotie tonend. Dan heeft dat shockeren wat hij wil doen ook weinig zin en nut. Het is een mooie ervaring denk ik, en mocht het uiteindelijk toch niet opleveren wat de bedoeling was kun je het interview nog altijd als onbeschouwd of ' mislukt ' beschouwen. Of niet?

Ik denk dat je hier heel wijze dingen zegt, Curious.:-) Ik raak er niet door geshockeerd en voel me ook nie geïntimideerd, maar ik betrapte mezelf er wel op dat ik opeens na ging denken over wat ik aan zou trekken en hoewel ik dus 9 vd 10 keer zakelijk uitziende jurkjes draag, zou ik dat toch niet doen tijdens dit interview. Ergens vind ik dat eigenlijk heel stom, want ook al zou ik daar in m'n bikini komen (als de setting er naar zou zijn geweest), had dit niets uit mogen maken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 10:17

girli schreef:Misschien ligt het er ook aan wat de dader te verliezen heeft. Misschien niet in Nederland, maar in bijvoorbeeld Amerika (ja, ik kijk te veel tv) worden ook gewoon mensen vermoord in de gevangenis. Nu verwacht ik niet dat dat gaat gebeuren en ik denk dat het alleen maar een vorm van uittesten is. Toch zou ik me daar echt niet op mijn gemak voelen en bij mij zou je dat overal aan zien. Ik zou het dus niet doen.
Wat denk je dat gedetineerden hier in Nederland proberen te doen als ze er achter komen dat er een pedo op de afdeling zit?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 10:19

Curious schreef:tip misschien: kun je niet eventueel iemand meenemen die naast je zit en verder niets doen, of misschien voor de vorm notuleert ofzo. Waardoor je je ook zekerder voelt?

Nee, dat wil ik zelf liever niet, omdat ik iedere mogelijkheid op beïnvloeding vd antwoorden wil voorkomen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Curious do 12 mei 2011 - 10:20

Guattari schreef:
Curious schreef:Ik heb wel wat ervaring met dit soort clienten/gevangenen.
En geloof mij, deze man heeft deze opmerking alleen gemaakt om jou flink te provoceren/intimideren ofwel te shockeren. Dat komt vaak doordat deze gevangen bijv. een persoonlijkheidsstoornis hebben of bijv. een beschermingsmechanisme gevonden hebben om van zich af te bijten (mannen en vrouwen verkrachten in de gevangenis zijn niet bepaald populair).
Dat kan hij tijdens dat interview ook doen, maar ook grote kans dat je door toch te komen interviewen het al direct afgekapt hebt.
Echter het is alleen gedrag, in principe kunnen en zullen ze je niets doen (denk ik tenminste).
Als ik jou was (maar goed, zo ben ik), zou ik het juist aangaan en er zeer zakelijk in gaan staan. Dus heel neutraal en geen emotie tonend. Dan heeft dat shockeren wat hij wil doen ook weinig zin en nut. Het is een mooie ervaring denk ik, en mocht het uiteindelijk toch niet opleveren wat de bedoeling was kun je het interview nog altijd als onbeschouwd of ' mislukt ' beschouwen. Of niet?

Ik denk dat je hier heel wijze dingen zegt, Curious.:-) Ik raak er niet door geshockeerd en voel me ook nie geïntimideerd, maar ik betrapte mezelf er wel op dat ik opeens na ging denken over wat ik aan zou trekken en hoewel ik dus 9 vd 10 keer zakelijk uitziende jurkjes draag, zou ik dat toch niet doen tijdens dit interview. Ergens vind ik dat eigenlijk heel stom, want ook al zou ik daar in m'n bikini komen (als de setting er naar zou zijn geweest), had dit niets uit mogen maken.

Overigens vind ik dat ook wel belangrijk hoor, dat je wel denkt over wat je aantrekt, daar kan je al heel veel mee voorkomen!
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  girli do 12 mei 2011 - 10:21

_Donnaa schreef:
girli schreef:Misschien ligt het er ook aan wat de dader te verliezen heeft. Misschien niet in Nederland, maar in bijvoorbeeld Amerika (ja, ik kijk te veel tv) worden ook gewoon mensen vermoord in de gevangenis. Nu verwacht ik niet dat dat gaat gebeuren en ik denk dat het alleen maar een vorm van uittesten is. Toch zou ik me daar echt niet op mijn gemak voelen en bij mij zou je dat overal aan zien. Ik zou het dus niet doen.
Wat denk je dat gedetineerden hier in Nederland proberen te doen als ze er achter komen dat er een pedo op de afdeling zit?
Daar heb ik opgerecht geen flauw idee van.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 10:23

girli schreef:Misschien ligt het er ook aan wat de dader te verliezen heeft. Misschien niet in Nederland, maar in bijvoorbeeld Amerika (ja, ik kijk te veel tv) worden ook gewoon mensen vermoord in de gevangenis. Nu verwacht ik niet dat dat gaat gebeuren en ik denk dat het alleen maar een vorm van uittesten is. Toch zou ik me daar echt niet op mijn gemak voelen en bij mij zou je dat overal aan zien. Ik zou het dus niet doen.

Ik snap wat je bedoelt. In dit geval gaat het om daders die worden uitgezet als ze hun straf hebben uitgezeten. Het is bij sommige gevangenen zelfs discutabel of ze niet juist vanwege de reden van uitzetting een misdrijf hebben gepleegd; ze moesten namelijk bijna allemaal NL uit en opeens was er een strafbaar feit dat er is begaan - het twijfelachtige idee dus of het in NL in de gevangenis weer een tijd veilig zitten altijd nog beter is dan terug moeten naar het land van herkomst.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  mzcharlotte do 12 mei 2011 - 10:23

Curious schreef:Overigens vind ik dat ook wel belangrijk hoor, dat je wel denkt over wat je aantrekt, daar kan je al heel veel mee voorkomen!

Dat niet alleen, je past je kleding eigenlijk toch altijd wel aan op een situatie.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 10:29

zegmaar_ schreef:Ik kan me voorstellen dat zo'n opmerking jammer is, en niet prettig. Aan de andere kant van het verhaal zit je daar als wetenschapper en zal je die rol ook aannemen als ik jou zo inschat, niet de rol van een potentieel door sexueel getinte opmerkingen ondergesneeuwde vrouw. Mocht het tijdens zo'n interview uiteindelijk toch niet lopen, heb jij de macht om het interview te stoppen. Ik zou ervoor gaan in het kader 'niet geschoten,...'.

Je hebt hier wel meerdere heel goede punten benoemd. Ik zit daar met een doel en dat is niet een potje seksen, om het zo maar te zeggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  girli do 12 mei 2011 - 10:30

@ Guattari fijn dat je begrijpt wat ik bedoel.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

toch een beetje jammer... Empty Re: toch een beetje jammer...

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum