Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zindelijkheidstraining 'ouder' kind

+3
Susan
knets
RYW
7 plaatsers

Ga naar beneden

Zindelijkheidstraining 'ouder' kind Empty Zindelijkheidstraining 'ouder' kind

Bericht  Gast di 10 mei 2011 - 20:59

'Ouder' even tussen aanhalingstekens want zo oud is hij niet. Onze zoon is nu 3 jaar en 2 maanden en heeft nog steeds geen interesse in plassen of poepen op de wc.

Momenteel zetten we hem 's avonds voor het badje even op de wc, als hij dit wil tenminste, want vaak wil hij niet. Regelmatig komt het toch voor dat hij dan 5 minuten later in bad gaan staan te plassen. Dan zetten we hem op de wc/potje en plast hij verder, maar uit zichzelf geeft hij het niet aan. Van het weekend heb ik geprobeerd om hem te laten plassen en poepen op de wc, hij bleef wel zitten maar er kwam niks, en weer een paar minuten later stond hij op het balkon te plassen. En dat is dan ook echt een enooooorme plas telkens, dus niet dat hij vijf minuten daarvoor niet had gehoeven.

Ik hoor vaak 'het komt vanzelf' en 'geen kind zit in de luiers als ie 18 is'. Dat geloof ik allemaal wel, maar zo gebeurt er dus niks. Als hij plast zijn we heel enthousiast en mag hij een sticker plakken, maar ook dat lijkt hem niet echt te motiveren.
Hoe ging dat bij jullie?? Kwam het ineens vanzelf of hebben jullie er toch wat meer moeite voor moeten doen? Wanneer moet ik me zorgen gaan maken? En hebben jullie het op zn beloop gelaten of zijn jullie toch wat meer gaan stimuleren na verloop van tijd?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Zindelijkheidstraining 'ouder' kind Empty Re: Zindelijkheidstraining 'ouder' kind

Bericht  RYW di 10 mei 2011 - 21:07

Ik heb nooit aan zindelijkheidstraining gedaan. Mijn oudste was denk ik 3,5 toen hij zindelijk werd en mijn jongste was net 3, maar dat was ook omdat zijn grote broer naar de wc ging en hij ook wilde.

Bij mijn zoons ging het helemaal vanzelf. Ik heb er totaal geen druk achter gezet, niks, ben er erg ontspannen mee omgegaan. Ik heb wel laaiend enthousiast gedaan als ze op de wc wilden, maar verder niet ze tegen hun zin op de wc of potje gezet ofzo. Ze wilden het gewoon zelf. De jongste heeft het hele potje overgeslagen en plaste gelijk op de wc. De eerste keer op de wc poepen was bij het consultatiebureau, haha! Bij de oudste gebeurde het in de zomer, toen liep hij toch al telkens in zijn blote gat rond. Misschien is dat een idee?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Zindelijkheidstraining 'ouder' kind Empty Re: Zindelijkheidstraining 'ouder' kind

Bericht  Gast di 10 mei 2011 - 21:09

misschien met dit weer in zijn blote billen laten lopen? Misschien gaat hij dan het gevoel van de aandrang linken aan het plassen zelf, omdat hij ziet en voelt wat er gebeurt. Als hij een luier aan heeft, dan voelt hij niet dat hij nat wordt. Verder zou ik een potje in de woonkamer/keuken zetten.

Gast
Gast

Bericht  knets di 10 mei 2011 - 22:37

Bij mij waren ze bijna 3. Ik heb gewoon de luier afgelaten en ze in hun broek laten plassen. Toen voelde ze pas dat het vies was en waren ze binnen 3 weken zindelijk.. Als ze in hun broek plaste negeerde ik dat en trok schone kleding aan en als ze toch een paar druppels op het potje deden dan gelijk een beloning.. De eerste keer had ik een kadootje op de kast gezet. Bij het eerste plasje op het potje kreeg hij dat kadootje.. En daarna stickers plakken.. Bij 3 stickers een kadootje... en toen bij 10 stickers enz enz... Dat motiveerde ze enorm en ze hadden weinig ongelukjes.. En ik was altijd heel overdreven blij en entausiast als het plasje op het potje kwam..
knets
knets
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 246
Punten : 265
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Susan di 10 mei 2011 - 23:49

Er zijn potjes die een muziekje spelen als er iets inkomt, misschien is dat iets?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Gast wo 11 mei 2011 - 1:37

Bedankt voor de reacties...

De broek uitlaten, ik zit daar een beetje over in dubio. Mijn zoontje vindt het namelijk héél erg als hij vies wordt, en soms ook als hij in zijn broek plast (niet altijd, soms merkt hij het niet eens) en is daardoor even van slag. Zo moet hij het wel leren maar ik denk niet dat het voor hem zal werken als hij drie weken lang in zijn broek moest plassen.
Hij hoeft van ons verder ook niet op de wc, als hij 'nee' zegt is het klaar. Stickers plakken mag hij dus al, maar misschien is het wel een goede om een echte beloning in te gaan stellen, al denk ik ook niet dat hij daar heel gevoelig voor zal zijn haha. Zelfde geldt voor zo'n potje met muziek, dat vindt ie denk ik 1x leuk en dan niet meer. Dat zou wel iets zijn voor onze dochter denk ik!! Als de oudste nog even wacht kunnen we ze tegelijk zindelijk maken :P

Gast
Gast

Bericht  Susan wo 11 mei 2011 - 6:39

Ik was vandaag in zo'n low-budget winkel en daar hadden ze potjes in de vorm van een dier, dus alsof het kindje op de rug zit zeg maar. Dat zag er ook wel leuk uit.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  LMCurious wo 11 mei 2011 - 7:57

Arden schreef:Bedankt voor de reacties...

De broek uitlaten, ik zit daar een beetje over in dubio. Mijn zoontje vindt het namelijk héél erg als hij vies wordt, en soms ook als hij in zijn broek plast (niet altijd, soms merkt hij het niet eens) en is daardoor even van slag. Zo moet hij het wel leren maar ik denk niet dat het voor hem zal werken als hij drie weken lang in zijn broek moest plassen.
Hij hoeft van ons verder ook niet op de wc, als hij 'nee' zegt is het klaar. Stickers plakken mag hij dus al, maar misschien is het wel een goede om een echte beloning in te gaan stellen, al denk ik ook niet dat hij daar heel gevoelig voor zal zijn haha. Zelfde geldt voor zo'n potje met muziek, dat vindt ie denk ik 1x leuk en dan niet meer. Dat zou wel iets zijn voor onze dochter denk ik!! Als de oudste nog even wacht kunnen we ze tegelijk zindelijk maken :P

Misschien zie ik eht verkeerd hoor, maar het is toch juist heel effectief als ie het zelf echt heel vies vind?! Ik denk dat ie dan echt geen 3 weken nodig heeft. Hij moet het juist echt even voelen wanneer het komt. Ik zou het gewoon eens een dag proberen ofzo, als je dan eht idee hebt dat het echt geen zin heeft kun je het toch weer laten en alsnog iets naders proberen? Je hoeft neit als je ermee begint hem 3 weken over stuur te laten worden. Dat lijkt me ook wel zielig inderdaad.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast wo 11 mei 2011 - 8:04

Nee ik bedoel niet zozeer dat hij het heel vies vindt, maar hij vindt het heel erg, als in: beschamend, en hij wordt verdrietig.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 11 mei 2011 - 8:06

er bestaan ook speciale trainingsbroekjes om zindelijk te worden. Is een soort ademend plastic. Hij voelt dan dus wel goed dat hij geplast heeft, maar het komt niet in zijn broek en wordt verder dus niet vies. Misschien is dat een idee?

Gast
Gast

Bericht  Flemy wo 11 mei 2011 - 8:07

Ik denk dat als hij het echt zo erg vindt als hij vies wordt en hij er nog niet aan toe is om op de wc te plassen, dat het hem dan alleen maar zal schaden.

Ik ben er mee begonnen toen mijn dochter 1 jaar en 10 maanden was, omdat ze er toen duidelijk ook aan toe was al. Ze was toen met een paar dagen al zindelijk en na 2 weken gingen we ook al gewoon standaard zonder luier de deur uit. De ongelukjes tot nu toe zijn op 1 hand te tellen. Ze was er dus gewoon echt al aan toe blijkbaar. We hadden wel een voorleesboek over op het potje plassen, misschien was dat wat voor haar werkte. Aan de andere kant; ze is 's nachts nog steeds niet zindelijk. Ze kan nog niet eens een uurtje op de bank in slaap vallen, zonder dan in haar broek te plassen. Ze is dus nu al een ruim jaar zindelijk overdag, maar als ze slaapt lukt het gewoon nog niet. Ze heeft een periode gehad dat ze geen luier meer om wilde. We dachten toen dat dit vast het moment zou zijn dat ze ook 's nachts zindelijk zou worden. We hebben haar toen 's nachts laten plassen en als we dan kwamen was ze altijd nog droog. Maar in de tweede helft van de nacht plastte ze dus toch nog in bed. En zoals ik al zei, als ze heel moe is dan slaapt ze nog weleens een uurtje op de bank en ook dan plast ze zelfs in haar broek.

Ik zit er verder niet achteraan. Soms zeg ik weleens spelenderwijs voor ze naar bed gaat dat ze moet proberen niet in haar luier te plassen en verder schenk ik er geen aandacht aan. Ik denk altijd maar; ze is nu al zo lang zindelijk, als ze het kòn dan zou ze het al lang gedaan hebben.
Voor mijn gevoel kwets ik haar alleen maar als ik er iets over ga zeggen, juist omdat het toch niet lukt.
Flemy
Flemy
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 552

Bericht  Nana wo 11 mei 2011 - 8:29

Misschien nog een tip als aanvulling op alle tips die hierboven staan. Eerst een onderbroekje aan en door overheen zijn luier. Op die manier voelt hij als hij plast maar maakt het geen troep (en hoeft hij zich ook niet zo te schamen).
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  Mikki wo 11 mei 2011 - 8:40

Onze oudste is al een tijd zindelijk overdag. Toen ze net twee was zijn zijn we begonnen met vooral regelmatig op de wc zetten, verder gewoon een luier aan. Toen steeds een keer een ochtend geprobeerd zonder luier, bij ongelukjes verschonen en negeren, bij plassen op de wc uitgebreid toejuichen. Maar ze voelde het zelf niet aankomen. Ik heb het toen een tijdje losgelaten. Wel bij iedere verschoning en voor het bad naar de wc, verder niet. Na een tijdje zei ze ineens toen ze in bad zat dat ze moest plassen en ineens was ze volledig zindelijk. Zij was er dus duidelijk ineens aan toe. Ze heeft nog 1 keertje een ongelukje gehad op de peuterspeelzaal, en was daar zo verdrietig om dat ik haar moest komen ophalen. Das dat schaamtegevoel van hem herken ik goed.
's Nachts lukt het ook nog niet, maar dat komt wel.
Ze heeft trouwens nooit een potje gewild, ze wilde meteen op de wc.
Succes!

Mikki
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 263
Punten : 264
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gast do 12 mei 2011 - 3:20

Die tips van het trainingsbroekje en het onderbroekje vind ik goede! Dan is het niet zo erg voor hem maar wordt hij er misschien wel meer bewust van.

Dwingen doen we niet en gaan we ook niet doen... denk dat we het maar weer even op zn beloop laten tot de zomer, dan is het hopelijk mooi weer en begin juli krijg ik vakantie dus dan kunnen we er zelf ook wat meer aandacht aan besteden.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: