studieschuld
+9
Labeendje
Atelier Madame
SuperGrover
Silver
TukTuk
Niekske
nina
Tiana
Marcellah89
13 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
studieschuld
Hoe hoog was / is je studieschuld?
Heb je het direct na je afstuderen terug betaald of ben je pas na 2 jaar begonnen?
Hoelang heb je gedaan over het terugbetalen?
Ik studeer deze maand af en heb ongeveer 3000 euro wat ik terug moet betalen. Zit te bedenken hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik heb het geld wel om het direct terug te betalen of in ieder geval binnen 2 a 3 maanden... maar ben benieuwd hoe jullie dit aangepakt hebben!
Heb je het direct na je afstuderen terug betaald of ben je pas na 2 jaar begonnen?
Hoelang heb je gedaan over het terugbetalen?
Ik studeer deze maand af en heb ongeveer 3000 euro wat ik terug moet betalen. Zit te bedenken hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ik heb het geld wel om het direct terug te betalen of in ieder geval binnen 2 a 3 maanden... maar ben benieuwd hoe jullie dit aangepakt hebben!
Marcellah89- Fluisteraar
- Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10
Re: studieschuld
Ja dat denk ik ook wel inderdaad.
Ik ben gaan lenen omdat ik een auto wilde kopen en zeker wilde zijn dat ik daarvoor genoeg geld op de rekening had.
Maar toch vind 3000 euro nog een heel bedrag.. jammer als je dat straks van je bankrekening ziet verdwijnen ipv erbij op komen
Ik ben gaan lenen omdat ik een auto wilde kopen en zeker wilde zijn dat ik daarvoor genoeg geld op de rekening had.
Maar toch vind 3000 euro nog een heel bedrag.. jammer als je dat straks van je bankrekening ziet verdwijnen ipv erbij op komen
Marcellah89- Fluisteraar
James schreef:Lekker, dat heb je zo afbetaald! Dat van mij is wel ietsje meer
en ben je dat al aan het afbetalen dan? of schuif je het nog even voor je uit?
Marcellah89- Fluisteraar
Officieel zou ik in 2012 moeten beginnen met afbetalen van mijn lening, maar mijn inkomen in 2009 was toen laag (studeerde en studeer nog deeltijd)dus ik hoef nog niks terug te betalen. Dat komt wel als ik mijn diploma heb
Gast- Gast
Ik had een schuld van 1000 euro.
Deze had ik genomen omdat ik mijn auto rijbewijs wilde halen en er geen extra geld voor had.
2 jaar na het afstuderen heb ik 45 euro per maand afgelost.
Ik ben er nu dus alweer een tijdje van af !
Deze had ik genomen omdat ik mijn auto rijbewijs wilde halen en er geen extra geld voor had.
2 jaar na het afstuderen heb ik 45 euro per maand afgelost.
Ik ben er nu dus alweer een tijdje van af !
Gast- Gast
Tot nu toe wordt mijn hele lening nog omgezet in een gift. Ik hoop uiteindelijk zonder schuld af te kunnen studeren, maar mijn stufi houdt na augustus op, dus we moeten even kijken of we het kunnen redden zonder mijn stufi (en baan, aangezien ik full-time stage ga lopen, waardoor ik niet kan werken).
Gast- Gast
Ik ga vanaf nu nog 2 jaar maximaal bijlenen en zodra ik een baan heb en geld overhoud, zal ik iedere maand zoveel geld aflossen als ik kan. Ik hou er niet van om geld schuldig te zijn en betaal het liever sneller af.
Tiana- Ratel
- Aantal berichten : 3135
Punten : 3238
Registratiedatum : 18-11-10
Ik had 2800 euro schuld voor mijn stage in Zuid-Afrika.
De bedoeling was dat ik dit zsm (dus in een half jaar) zou afbetalen.
Het werd ietsjes anders.. Ik moet officieel jan. 2012 beginnen met afbetalen en er staat nu nog zo'n 2200 euro. Er komt steeds weer wat anders tussen zoals autokosten, vakantie, enz. Dus het blijft er een beetje bij. Maar vanaf volgend jaar moet ik 45 euro per maand aflossen dus dan wordt t vanzelf minder.
Als ik jou was zou ik het wel direct afbetalen als je kan. Anders spaar je terwijl je een schuld hebt en dan is het ook maar uit je hoofd..
De bedoeling was dat ik dit zsm (dus in een half jaar) zou afbetalen.
Het werd ietsjes anders.. Ik moet officieel jan. 2012 beginnen met afbetalen en er staat nu nog zo'n 2200 euro. Er komt steeds weer wat anders tussen zoals autokosten, vakantie, enz. Dus het blijft er een beetje bij. Maar vanaf volgend jaar moet ik 45 euro per maand aflossen dus dan wordt t vanzelf minder.
Als ik jou was zou ik het wel direct afbetalen als je kan. Anders spaar je terwijl je een schuld hebt en dan is het ook maar uit je hoofd..
nina- Kletskop
- Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
Ik heb best een hoge schuld... ik moest wel lenen, mijn ouders hebben niets aan mijn studie betaald en een zaterdag-baantje was ook geen dusdanige vetpot. Ik hoef pas vanaf 2012 te gaan afbetalen, maar tegen die tijd ben ik al twee jaar elke maand geld aan het storten naar de Ib groep. Ik kan het nu missen en anders wordt de lening alleen maar hoger. Ik heb wel mazzel gehad met het rente percentage trouwens!
Niekske- Kletskop
- Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Ik zal waarschijnlijk een schuld van rond de 15000 euro straks hebben, ik moet helaas nu wel bijlenen om rond te kunnen komen, ik woon op mezelf en mijn ouders betalen niks bij aan mijn studie. Maarja het is een investering in de toekomst! Ik hoop straks gewoon na mijn studie iets van 200/300 euro per maand te kunnen af betalen, dan valt het uiteindelijk wel mee.
Misschien als ik een baantje kan vinden voor volgend jaar naast mijn studie er bij voor 1 avond in de week, dat ik niet meer zoveel hoef bij te lenen.
Misschien als ik een baantje kan vinden voor volgend jaar naast mijn studie er bij voor 1 avond in de week, dat ik niet meer zoveel hoef bij te lenen.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Ik ben sinds mei gestopt met mijn opleiding, en mijn schuld bedraagt €7000,- Het was in ieder geval mijn bedoeling om dit binnen 2 jr af te betalen, anders zit ik er straks jaren aan vast... Ook omdat ik niet volledig werk.
Gelukkig wilden mijn ouders mij ondersteunen... Dus ben ik er eind dit jaar helemaal vanaf....
Gelukkig wilden mijn ouders mij ondersteunen... Dus ben ik er eind dit jaar helemaal vanaf....
Silver- Ratel
- Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Ik vind de schulden hier nog best meevallen. Ik had een studieschuld van 20.000 ingecalculeerd.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Ik heb straks een schuld van 1000 euro (a)
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Geen studieschuld. Mijn ouders hebben altijd collegegeld en boeken betaald en zelf altijd een baantje op zaterdag gehad, dus goed rond kunnen komen en zelfs kunnen sparen in mijn studententijd
Labeendje- Fluisteraar
- Aantal berichten : 100
Punten : 105
Registratiedatum : 29-11-10
Ik heb ook een studieschuld. Ik vind het te prive om te vertellen hoe hoog die is, maar het valt in de categorie dat ik 45 euro per maand moet betalen. Ik hoop in september afgestudeerd te zijn, of anders januari, maar wel vanaf augustus fulltime te werken. Ik ga gewoon zoveel mogelijk sparen, geen auto, en dan op een spaarrekening zetten en dan na 2 jaar een gedeelte daarvan betalen(zodat ik zelf ook nog spaargeld heb).
Ik heb absoluut geen spijt van mn schuld, ik ben naar het buitenland geweest en heb het echt als een investering voor mn toekomst gezien
Ik heb absoluut geen spijt van mn schuld, ik ben naar het buitenland geweest en heb het echt als een investering voor mn toekomst gezien
Gast- Gast
Als ik klaar ben heb ik 20.000 euro schuld. Ik wil dit allemaal zo snel mogelijk afbetalen. (Ja eerst een goede baan vinden dan)
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Ik heb geen studieschuld.
Als ik jou was zou ik hem direct terugbetalen, dan zit het ook niet meer in je hoofd.
Als ik jou was zou ik hem direct terugbetalen, dan zit het ook niet meer in je hoofd.
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
Labeendje schreef:Geen studieschuld. Mijn ouders hebben altijd collegegeld en boeken betaald en zelf altijd een baantje op zaterdag gehad, dus goed rond kunnen komen en zelfs kunnen sparen in mijn studententijd
+1, al heb ik inmiddels een baantje op doordeweekse avonden/dagen.
Gast- Gast
Als ik in november klaar ben heb ik een schuld van ongeveer 50.000 euro. Ik verwacht zo'n 12 jaar over het terugbetalen te doen.
Ik heb grote delen van mijn studietijd een maximale lening gehad bij de IB-groep, naast mijn basisbeurs. Verder heb ik een aantal jaar (5e en 6e jaar) een maximale aanvullende beurs gehad, waardoor ik 250 euro per maand minder hoefde te lenen. Verder heb ik door een groot aantal omstandigheden een jaar studievertraging opgelopen, in dit jaar kreeg ik geen studiefinanciering en heb ik dus 250 euro per maand extra moeten lenen. Tot slot heb ik pech gehad met mijn coschap rooster en ben ik niet in augustus maar in november klaar; hiervoor krijg je helaas geen compensatie, waardoor ik nog 3 maanden extra moet lenen.
Om allerlei ingewikkelde redenen kreeg ik de eerste jaren geen aanvullende beurs, ondanks dat mijn vader zowel zakelijk als privé failliet was en mijn moeder het minimumloon verdiende.
Ik heb grote delen van mijn studietijd een maximale lening gehad bij de IB-groep, naast mijn basisbeurs. Verder heb ik een aantal jaar (5e en 6e jaar) een maximale aanvullende beurs gehad, waardoor ik 250 euro per maand minder hoefde te lenen. Verder heb ik door een groot aantal omstandigheden een jaar studievertraging opgelopen, in dit jaar kreeg ik geen studiefinanciering en heb ik dus 250 euro per maand extra moeten lenen. Tot slot heb ik pech gehad met mijn coschap rooster en ben ik niet in augustus maar in november klaar; hiervoor krijg je helaas geen compensatie, waardoor ik nog 3 maanden extra moet lenen.
Om allerlei ingewikkelde redenen kreeg ik de eerste jaren geen aanvullende beurs, ondanks dat mijn vader zowel zakelijk als privé failliet was en mijn moeder het minimumloon verdiende.
Gast- Gast
SuperGrover schreef:Ik vind de schulden hier nog best meevallen. Ik had een studieschuld van 20.000 ingecalculeerd.
+1
Gast- Gast
Ik heb een priveopleiding gedaan en ik heb daarom best wel wat studieschuld opgebouwd. Soms heb ik er spijt van, zeker omdat er geen baan in de vinden is. Ach ja, komt wel goed.
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
Sogood schreef:Ik heb een priveopleiding gedaan en ik heb daarom best wel wat studieschuld opgebouwd. Soms heb ik er spijt van, zeker omdat er geen baan in de vinden is. Ach ja, komt wel goed.
Nou ben ik wel benieuwd welke opleiding je gedaan hebt?
Gast- Gast
Het is altijd aan te raden om z.s.m. af te lossen. Die rente komt er iedere keer weer bovenop.
Ik heb op dit momoment geen schuld bij DUO. Ik verwacht echter dat ik wel een schuld ga opbouwen als ik straks geen studifi meer krijg.
Ik heb op dit momoment geen schuld bij DUO. Ik verwacht echter dat ik wel een schuld ga opbouwen als ik straks geen studifi meer krijg.
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Studieschuld
» Studieschuld, hoe zit dat?
» studieschuld
» vraagje over studieschuld/prestatiebeurs
» Studieschuld, hoeveel?
» Studieschuld, hoe zit dat?