Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Studieschuld

+7
Guus
Susan
Kqip
Niekske
Mari
Blond
Lavendel
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Studieschuld Empty Studieschuld

Bericht  Lavendel do 27 jan 2011 - 10:50

Okee ik kreeg net even een halve paniekaanval over mijn studieschuld icm de angst voor het nooit kunnen vinden van een baan als ik straks klaar ben (grrmm stom programma dat dubbeltje op zn kant, en niet handig even snel googelen op vacatures + vakgebied (niks!))

Ik heb tegen de tijd dat ik klaar ben een studieschuld van 20.000 euro en ik zat even uitrekenen hoe lang dat duurt om dat terug te betalen wanneer je rond de 250 per maand kunt terug betalen en dat duurt lang!!!

Wie heeft er ook een hoge studieschuld? En welk bedrag is ongeveer terug te betalen per maand met een normaal salaris? (Ik heb echt geeen idee namelijk, woon nog op kamers ed) en kun je dan moeilijk rondkomen of mis je het eigenlijk niet echt en kun je wel lekker leven?

(Ik heb trouwens gewoon een bijbaan van rond de 40/50 uur per maand. De schuld is gekomen doordat ik mijn complete studie zelf moet betalen en nu al 2 jaar geen studiefinanciering meer krijg. En oke 3 x op reis ben geweest.. 1x zinloos, 1x voor mijn bestuursjaar en 1x om mijn vriend die een half jaar in het buitenland zat op te zoeken)





Laatst aangepast door Lavendel op do 27 jan 2011 - 23:55; in totaal 1 keer bewerkt
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Blond do 27 jan 2011 - 21:40

Je mag 15 jaar doen over afbetalen. Ik denk dat het belangrijk is dat je inziet dat je zonder je lening niet had kunnen studeren. Die reizen waren ook leuk toch?

Ik heb geen studieschuld, maar ik ben dan ook altijd thuis blijven wonen en mijn ouders hebben mijn collegegeld betaald. Daarnaast had ik een bijbaantje waarbij ik goed verdiende.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 1:02

In principe betaal je je schuld terug 'naar draagkracht.' Dus hoe meer je verdient, hoe meer je afbetaalt. Mijn man en ik hebben allebei een enorme schuld helaas. Maar goed, het is niet anders.

Het is trouwens zo dat als je naar draagkracht afbetaalt, de overige schuld na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Dan ben je dus sowieso klaar met afbetalen. Hoe dan ook; van een kale kip kun je niet plukken, dus zolang je weinig verdient, betaal je ook weinig af.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Mari vr 28 jan 2011 - 1:13

Minneke schreef:In principe betaal je je schuld terug 'naar draagkracht.' Dus hoe meer je verdient, hoe meer je afbetaalt. Mijn man en ik hebben allebei een enorme schuld helaas. Maar goed, het is niet anders.

Het is trouwens zo dat als je naar draagkracht afbetaalt, de overige schuld na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Dan ben je dus sowieso klaar met afbetalen. Hoe dan ook; van een kale kip kun je niet plukken, dus zolang je weinig verdient, betaal je ook weinig af.

Dat vind ik zo idioot, als je dus een goede baan hebt dan mag je het gaan betalen, en als je er met de pet naar gooit strijkt Nederland weer over z'n hart. Ik kan daar niet bij.
Mari
Mari
Prater
Prater

Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Niekske vr 28 jan 2011 - 1:15

Ik heb ook een enorme studieschuld, nog hoger dan die van TO. Afbetalen begint pas ruim twee jaar na je studie. Als je gunstig afstudeerd, kan het wel bijna drie jaar zijn. Voorbeeld: ik ben in februari 2009 afgestudeerd. Op 1 januari van het jaar erna, begon mijn 'aflossingsvrije periode' van twee jaar. Ik hoef dus pas vanaf 1 januari 2012 af te betalen. De rente op je lening loopt uiteraard wel door in die periode, maar eerder aflossen kan ook altijd. In mijn omgeving zie ik meerder mensen die aan het afbetalen zijn, hun schulden varieren heel erg, maar niemand klaagt dat hij/zij het niet kan betalen.

Ik ben overigens al ruim een jaar aan het aflossen (250 pm), dan heb ik straks al een deel afgelost van mijn lening. Ik zie wel wat ze van me willen vanaf 2012 smile ze baseren je maandelijkse aflossingsbedrag wel enkel op je salaris, ze houden geen rekening met je vaste lasten. Maar als jij het bedrag dat zij voorstellen niet kan opbrengen, kun je altijd bezwaar aantekenen en een ander voorstel doen. Ik denk dat het allemaal echt wel mee zal vallen!
Niekske
Niekske
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 1:18

Mari schreef:Dat vind ik zo idioot, als je dus een goede baan hebt dan mag je het gaan betalen, en als je er met de pet naar gooit strijkt Nederland weer over z'n hart. Ik kan daar niet bij.
En dit vind ik dan weer idioot, dat je meteen aanneemt dat iemand er met de pet naar gooit, als diegene een minder goed betaalde baan heeft of een tijd werkloos is. Kijk alleen al 's op dit forum rond hoeveel hoogopgeleide, gemotiveerde vrouwen geen baan kunnen vinden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 2:36

freakielief schreef:
Mari schreef:Dat vind ik zo idioot, als je dus een goede baan hebt dan mag je het gaan betalen, en als je er met de pet naar gooit strijkt Nederland weer over z'n hart. Ik kan daar niet bij.
En dit vind ik dan weer idioot, dat je meteen aanneemt dat iemand er met de pet naar gooit, als diegene een minder goed betaalde baan heeft of een tijd werkloos is. Kijk alleen al 's op dit forum rond hoeveel hoogopgeleide, gemotiveerde vrouwen geen baan kunnen vinden.

Bleegh, wat een kortzichtige opmerking! Weet je dat er ook banen zijn waarvoor je een degelijke opleiding nodig hebt, maar waarmee je niet veel verdient?

Mijn man en ik hebben straks allebei een HBO diploma, maar hij verdient waarschijnlijk wel twee keer zoveel als ik, omdat hij in een goed betaalde sector werkt. Val ik dan onder de categorie die er met de pet naar gooit? Echt niet, ik doe juist werk waarmee ik niet veel verdien, maar waar mijn hart ligt en waarmee ik veel mensen kan helpen.

Kijk eerst eens wat verder dan je neus lang is!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Kqip vr 28 jan 2011 - 2:45

Mijn vriend heeft een studieschuld van 18000 ofzo. HIj betaald nu al 2 jaar 123 euro per maand aan de DUO.
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Susan vr 28 jan 2011 - 2:47

Ik heb ook een flinke studieschuld en ja, dat is balen, maar ik ga me er verder niet over opfokken. Het is nou eenmaal zo, ik heb die schuld niet omdat ik er tijdens mijn studietijd de kantjes vanaf heb gelopen of omdat ik het allemaal over de balk heb gesmeten in de kroeg, dus ik zie het gewoon als een van de vaste lasten waar ik verder niet al teveel bij stil wil staan.

Overigens ben ik het helemaal met freakielief en Minneke eens wat betreft inkomen en er met de pet naar gooien. Dat slaat inderdaad nergens op.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Susan vr 28 jan 2011 - 2:48

Je betaalt trouwens niet automatisch af naar draagkracht, daarvoor moet je eerst een draagkrachtmeting aanvragen. Doe je dat niet, dan betaal je gewoon een vast maandbedrag dat wordt bepaald door de hoogte van je schuld en je rente. Ze gaan dus niet op eigen initiatief berekenen of dat te hoog voor je is, daar moet je echt zelf achteraan.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Guus vr 28 jan 2011 - 3:14

Susan schreef:Ik heb ook een flinke studieschuld en ja, dat is balen, maar ik ga me er verder niet over opfokken. Het is nou eenmaal zo, ik heb die schuld niet omdat ik er tijdens mijn studietijd de kantjes vanaf heb gelopen of omdat ik het allemaal over de balk heb gesmeten in de kroeg, dus ik zie het gewoon als een van de vaste lasten waar ik verder niet al teveel bij stil wil staan.

Overigens ben ik het helemaal met freakielief en Minneke eens wat betreft inkomen en er met de pet naar gooien. Dat slaat inderdaad nergens op.

eens,

die van mij is ook hoog, maar mijn ouders betaalden niks. De huur van mijn kamer, collegegeld, boeken e.d. heb ik allemaal voor geleend. Ik werkte er wel bij en daar betaalde ik eten, drinken en leuke reisjes e.d. van.
Guus
Guus
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1885
Punten : 1989
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 3:16

Susan schreef:Je betaalt trouwens niet automatisch af naar draagkracht, daarvoor moet je eerst een draagkrachtmeting aanvragen. Doe je dat niet, dan betaal je gewoon een vast maandbedrag dat wordt bepaald door de hoogte van je schuld en je rente. Ze gaan dus niet op eigen initiatief berekenen of dat te hoog voor je is, daar moet je echt zelf achteraan.

Oja, daar heb je helemaal gelijk in. Als je dat niet aanvraagt, dan gaat die 15 jaar volgens mij ook niet op.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 3:17

Heerlijk kortzichtig Mari!

Ik heb ook een studieschuld. Als mijn prestatiebeurs omgezet wordt ook rond de 20.000 euro.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 3:24

Mari schreef:
Minneke schreef:In principe betaal je je schuld terug 'naar draagkracht.' Dus hoe meer je verdient, hoe meer je afbetaalt. Mijn man en ik hebben allebei een enorme schuld helaas. Maar goed, het is niet anders.

Het is trouwens zo dat als je naar draagkracht afbetaalt, de overige schuld na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Dan ben je dus sowieso klaar met afbetalen. Hoe dan ook; van een kale kip kun je niet plukken, dus zolang je weinig verdient, betaal je ook weinig af.

Dat vind ik zo idioot, als je dus een goede baan hebt dan mag je het gaan betalen, en als je er met de pet naar gooit strijkt Nederland weer over z'n hart. Ik kan daar niet bij.
Dan weet je wat je moet doen de eerste 15 jaar.. Beetje werken, wat kinderen baren en dan na 15 jaar carrière maken!!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Merai vr 28 jan 2011 - 3:34

Goochempie schreef:
Susan schreef:Ik heb ook een flinke studieschuld en ja, dat is balen, maar ik ga me er verder niet over opfokken. Het is nou eenmaal zo, ik heb die schuld niet omdat ik er tijdens mijn studietijd de kantjes vanaf heb gelopen of omdat ik het allemaal over de balk heb gesmeten in de kroeg, dus ik zie het gewoon als een van de vaste lasten waar ik verder niet al teveel bij stil wil staan.

Overigens ben ik het helemaal met freakielief en Minneke eens wat betreft inkomen en er met de pet naar gooien. Dat slaat inderdaad nergens op.

eens,

die van mij is ook hoog, maar mijn ouders betaalden niks. De huur van mijn kamer, collegegeld, boeken e.d. heb ik allemaal voor geleend. Ik werkte er wel bij en daar betaalde ik eten, drinken en leuke reisjes e.d. van.

+ 1 bij beide dames. Ik ben overigens nog bezig met mijn (tweede) studie, en het liefst zou ik hierna nóg een master doen maar dat wordt hem door de bezuinigingsplannen niet.
Merai
Merai
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4765
Punten : 5075
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 3:43

Minneke schreef:
Susan schreef:Je betaalt trouwens niet automatisch af naar draagkracht, daarvoor moet je eerst een draagkrachtmeting aanvragen. Doe je dat niet, dan betaal je gewoon een vast maandbedrag dat wordt bepaald door de hoogte van je schuld en je rente. Ze gaan dus niet op eigen initiatief berekenen of dat te hoog voor je is, daar moet je echt zelf achteraan.
Oja, daar heb je helemaal gelijk in. Als je dat niet aanvraagt, dan gaat die 15 jaar volgens mij ook niet op.
De 15 jaar gaat juist in beginsel wel op. Je maandbedrag wordt namelijk zo berekend dat je je hele lening + rente hebt afbetaald na maximaal 15 jaar. Mocht je draagkrachtmeting aanvragen en het niet in 15 jaar afgelost hebben, krijg je het restant kwijtgescholden. Als je echter draagkrachtmeting aanvraagt maar daarbij het inkomen van je partner buiten beschouwing laat, stappen ze af van die kwijtschelding na 15 jaar en moet je voor elk jaar dat je je partner's inkomen niet hebt laten meetellen een extra jaar afbetalen.

Even voor de TO trouwens: probeer je niet al te druk te maken. Je hebt het geld neem ik aan niet zonder reden geleend, je hebt straks een bruikbaar diploma en dat is nou eenmaal niet gratis. Natuurlijk is het fijner om schuldenvrij te zijn, maar het systeem is echt wel zo ingericht dat je niet op droog brood zult moeten leven vanwege het aflossen van je studieschuld, ook niet als je het financieel even wat minder hebt. Mijn man en ik hebben trouwens ook een flinke schuld en naast ons maandbedrag lossen we af en toe ook extra in als de financiële situatie het toelaat, wij willen er namelijk ook zo snel mogelijk van af zijn. Maar als we in wat zwaarder weer terechtkomen maak ik me ook geen zorgen, uiteindelijk komen we er wel en zoals Susan zegt, je beschouwt het gewoon als één van je vaste lasten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Susan vr 28 jan 2011 - 3:56

Minneke schreef:
Oja, daar heb je helemaal gelijk in. Als je dat niet aanvraagt, dan gaat die 15 jaar volgens mij ook niet op.

Jawel, dat wel, maar ik denk dat het maandbedrag dan wel zo berekend is dat je aan het eind van de rit vrijwel alles hebt afbetaald. Het is wel zo dat je bij een draagkrachtmeting de optie hebt om het inkomen van je partner niet mee te laten tellen en iedere maand waarin je daarvoor kiest, wordt opgeteld bij de aflosperiode, dus dan komt het erop neer dat je langer aan het aflossen bent dan die 15 jaar.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Susan vr 28 jan 2011 - 3:57

freakielief schreef:Als je echter draagkrachtmeting aanvraagt maar daarbij het inkomen van je partner buiten beschouwing laat, stappen ze af van die kwijtschelding na 15 jaar en moet je voor elk jaar dat je je partner's inkomen niet hebt laten meetellen een extra jaar afbetalen.

Volgens mij gaat dat per maand, dus voor iedere maand dat je je partners inkomen niet mee laat tellen moet je een maand langer betalen. Komt op zich op hetzelfde neer, maar je kunt het dus per maand veranderen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 3:59

Susan schreef:Volgens mij gaat dat per maand, dus voor iedere maand dat je je partners inkomen niet mee laat tellen moet je een maand langer betalen. Komt op zich op hetzelfde neer, maar je kunt het dus per maand veranderen.
Ja dat zal het inderdaad wel zijn, ik weet er blijkbaar het fijne niet van. smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  SoGood vr 28 jan 2011 - 4:04

Mari schreef:
Minneke schreef:In principe betaal je je schuld terug 'naar draagkracht.' Dus hoe meer je verdient, hoe meer je afbetaalt. Mijn man en ik hebben allebei een enorme schuld helaas. Maar goed, het is niet anders.

Het is trouwens zo dat als je naar draagkracht afbetaalt, de overige schuld na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Dan ben je dus sowieso klaar met afbetalen. Hoe dan ook; van een kale kip kun je niet plukken, dus zolang je weinig verdient, betaal je ook weinig af.

Dat vind ik zo idioot, als je dus een goede baan hebt dan mag je het gaan betalen, en als je er met de pet naar gooit strijkt Nederland weer over z'n hart. Ik kan daar niet bij.

Jij hebt zeker zelf niet gestudeerd?
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Mari vr 28 jan 2011 - 4:44

Sogood schreef:
Mari schreef:
Minneke schreef:In principe betaal je je schuld terug 'naar draagkracht.' Dus hoe meer je verdient, hoe meer je afbetaalt. Mijn man en ik hebben allebei een enorme schuld helaas. Maar goed, het is niet anders.

Het is trouwens zo dat als je naar draagkracht afbetaalt, de overige schuld na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Dan ben je dus sowieso klaar met afbetalen. Hoe dan ook; van een kale kip kun je niet plukken, dus zolang je weinig verdient, betaal je ook weinig af.

Dat vind ik zo idioot, als je dus een goede baan hebt dan mag je het gaan betalen, en als je er met de pet naar gooit strijkt Nederland weer over z'n hart. Ik kan daar niet bij.

Jij hebt zeker zelf niet gestudeerd?

Inderdaad, (stond toevallig ook onder je in het opleidingsniveau-topic) ik had geen idee wat anders had ik het geluk (en dat besef ik) dat mijn ouders mij studie betaald hadden.

Ik kan er gewoon niet bij dat het voor de 1 wordt kwijtgescholden en voor de ander niet. Maar dat is net belasting betalen, ik kan er gewoon niet bij. Ik sta totaal niet achter het Nederlandse systeem, maar dat is een totaal andere discussie.

Stel je voor de 2 mensen hebben een schuld van 20.000 euro, en de 1 lost het helemaal af en de ander hoeft de helft maar, want hij/zij verdient minder. Je weet toch wanneer je in een bepaalde sector zit welk loonschaal er voor jou geld. Ik besef ook donders goed dat ik never nooit zoveel zal verdienen als mijn broertje die bezig is piloot te worden, maar ik heb er zelf voor gekozen om dat niet te worden, en ik heb op dit moment ook geen ambities, ik moet dan ook de gevolgen accepteren. Noem het kortzichtig, noem het hoe je het wilt, maar zo sta ik er tegenover.
Mari
Mari
Prater
Prater

Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  SoGood vr 28 jan 2011 - 5:01

Weleens van credietcrisis gehoord?

Ik heb kei hard gestudeerd en het beste uit mijn studie weten te halen, toen ik was afgestudeerd was er geen baan te vinden in de sector waarin ik ben afgestudeerd. De banen die vrijkwamen (vrijwel enkel en alleen part-time) werden gegeven aan sollicitanten met werkervaring. M.a.w. ik kwam tegen mijn wil in thuis te zitten en heb nu een baan onder mijn niveau en dus is mijn draagkracht op dit moment minder. Allemaal tegen mijn wil in. Ik kan heel erg boos worden over opmerkingen als 'er met de pet naar gooien' want ik solliciteer me suf en het voelt behoorlijk klote kan ik je vertellen als je geen baan hebt en wel een grote studieschuld.
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Susan vr 28 jan 2011 - 5:06

Mari schreef:

Inderdaad, (stond toevallig ook onder je in het opleidingsniveau-topic) ik had geen idee wat anders had ik het geluk (en dat besef ik) dat mijn ouders mij studie betaald hadden.

Ik kan er gewoon niet bij dat het voor de 1 wordt kwijtgescholden en voor de ander niet. Maar dat is net belasting betalen, ik kan er gewoon niet bij. Ik sta totaal niet achter het Nederlandse systeem, maar dat is een totaal andere discussie.

Stel je voor de 2 mensen hebben een schuld van 20.000 euro, en de 1 lost het helemaal af en de ander hoeft de helft maar, want hij/zij verdient minder. Je weet toch wanneer je in een bepaalde sector zit welk loonschaal er voor jou geld. Ik besef ook donders goed dat ik never nooit zoveel zal verdienen als mijn broertje die bezig is piloot te worden, maar ik heb er zelf voor gekozen om dat niet te worden, en ik heb op dit moment ook geen ambities, ik moet dan ook de gevolgen accepteren. Noem het kortzichtig, noem het hoe je het wilt, maar zo sta ik er tegenover.

Het is prima dat je tegen dat systeem bent, dat is jouw mening en dat moet je verder zelf weten. Waar mensen (terecht) over vallen is dat jij het hebt over er met de pet naar gooien. Een baan waarmee je minder verdient, al heb je daar zelf voor gekozen, is natuurlijk totaal niet hetzelfde als ergens met de pet naar gooien (en geen baan hebben betekent inderdaad ook niet meteen dat je er dus met de pet naar gooit).
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gast vr 28 jan 2011 - 5:10

Mari, je zit ernaast. Je hoeft alleen niet meer terug te betalen als je in die 15 jaar nóóit genoeg hebt verdiend om af te betalen (bijstandsniveau dus). Want als je wél gewoon werkt (maakt niet uit wat voor werk) dan betaaal je ook gewoon na die 15 jaar door hoor, het is niet zo dat je 50,- per maand mag betalen en dat het dan na 15 jaar stopt. Je gaat dan gewoon langer door met betalen dan die 15 jaar. Als je alleen door omstandigheden nooit hebt kunnen werken of voldoende inkomen hebt gehad, dán kun je kwijtschelding aanvragen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Susan vr 28 jan 2011 - 5:20

Lilith schreef:Mari, je zit ernaast. Je hoeft alleen niet meer terug te betalen als je in die 15 jaar nóóit genoeg hebt verdiend om af te betalen (bijstandsniveau dus). Want als je wél gewoon werkt (maakt niet uit wat voor werk) dan betaaal je ook gewoon na die 15 jaar door hoor, het is niet zo dat je 50,- per maand mag betalen en dat het dan na 15 jaar stopt. Je gaat dan gewoon langer door met betalen dan die 15 jaar. Als je alleen door omstandigheden nooit hebt kunnen werken of voldoende inkomen hebt gehad, dán kun je kwijtschelding aanvragen.

Volgens mij houdt je aflosperiode na 15 jaar sowieso op, tenzij je een periode lang gebruik hebt gemaakt van draagkrachtmeting en het inkomen van je partner buiten beschouwing hebt gelaten. Als je bijvoorbeeld geen partner hebt en je hebt (een tijdlang) 50 euro per maand afgelost dan stopt je aflosperiode na 15 jaar evengoed. Zolang er maar geen inkomen van partner was dat niet is meegeteld.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studieschuld Empty Re: Studieschuld

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum