Stagiair die (te) bijdehand is
+7
Sjaantje
Minx
Jeanette
teletascha
Susan
Zora
Melis_je
11 plaatsers
Pagina 3 van 3
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Re: Stagiair die (te) bijdehand is
Oow gatsie zeg ja wij hadden destijds ook een stagiair die alles beter dacht te weten als de vaste krachten. Dat werkt wel zo vervelende.
Een goed gesprek is wel nodig met hem. Hij moet even zijn plaats kennen en weten wat hij wel en niet kan zeggen. Of iig op welke manier hij dingen moet brengen. En als jij zegt dat er geen telefoon is voor een collega, dat hij er niet tussendoor moet tetteren, aangezien jij je reden hebt waarom je het niet zegt.
Een goed gesprek is wel nodig met hem. Hij moet even zijn plaats kennen en weten wat hij wel en niet kan zeggen. Of iig op welke manier hij dingen moet brengen. En als jij zegt dat er geen telefoon is voor een collega, dat hij er niet tussendoor moet tetteren, aangezien jij je reden hebt waarom je het niet zegt.
Gast- Gast
Zora schreef:Fairytale schreef:Ik kan me voorstellen dat je niet echt zin hebt om hem in de eerste week al op zijn plaats te zetten alleen kan dit soms wel goed zijn. Misschien heeft hij zelf wel helemaal niet door dat zijn gedrag echt not done is op de werkvloer. Het is wel duidelijk dat jullie in de verkeerde situatie zitten. Zelfs als je collega's het door hebben. Juist door nu het gesprek aan te gaan kun je alles open gooien.
Ik heb zelf dus die foute ervaring. Ik heb in de eerste weken meerdere malen gevraagd wanneer we een gesprek konden hebben dit zou ik wekelijks hebben. Uiteindelijk heb ik in week 4 pas een gesprek gehad. Toen heb ik ook de punten aangegeven waarbij ik me niet lekker voelde. Achteraf was dit veel te laat. Ik ben toen ook begin week 6 gestopt.
Pak anders de roos van leary er eens bij. Het is wel duidelijk dat de verhouding niet is zoals het zou moeten zijn.
*Ik mis de kotssmiley*
die roos ben ik ook wel beu na mn studie! bleeeh!
even ontopic: ik had ook geluk met een stagaire die ongemotiveerd overkwam.Ik heb haar vriendelijk verteld wat me opviel : ze was erg passief ed en gevraagd hoe zij dit ervaarde (was zeer pedagogisch verantwoord bezig ) ze begon te huilen en vond het allemaal zo moeilijk. samen een plan gemaakt en t ging veel beter. (geen 10 maar voldoende) zou dus gesprek aangaan! je zou kunnen zeggen dat je hem verbaal erg aanwezig vind en het jammer vind dat hij je powerpoint de niet gebruikt waardoor hij zijn opdrachten onvoldoende uitvoert.
bolus26- Ratel
- Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10
Heb je hem ook gemeld waarom/dat je niet aan je overspannen collega zou vertellen dat er telefoon was geweest voor haar? Weet hij dat zij overspannen is? En als dat wel zo is, kan iemand gewoon niet erg tactisch aangelegd zijn bij zulke zaken.
En waarom zeg je dan niet tegen hem als je hem even apart hebt, van joh als zich nog eens zo een situatie voordoet waarbij ik voor overspannen collega verzwijg dat er telefoon/mail/enz is geweest voor haar. Bedenk je dan dat ik dit doe om haar niet te belasten. Omdat het iets was wat niet noemenswaardig is. Maar hij kan niet aan jou ruiken wat jij denkt en voelt tov overspannen collega.
En waarom zeg je dan niet tegen hem als je hem even apart hebt, van joh als zich nog eens zo een situatie voordoet waarbij ik voor overspannen collega verzwijg dat er telefoon/mail/enz is geweest voor haar. Bedenk je dan dat ik dit doe om haar niet te belasten. Omdat het iets was wat niet noemenswaardig is. Maar hij kan niet aan jou ruiken wat jij denkt en voelt tov overspannen collega.
JustMeDaan- Prater
- Aantal berichten : 834
Punten : 872
Registratiedatum : 28-11-10
JustmeDaan: Het lijkt me bovenal dat hij zich niet ongevraagd hoeft te mengen in andermans gesprekken. Er werd hem immers niets gevraagd.
Heb vandaag met hem gezeten en afspraken gemaakt. Ik ga eerst kijken hoe hij zijn werk doet, voordat ik hem ook nog op z'n algehele houding aanspreek.
Heb vandaag met hem gezeten en afspraken gemaakt. Ik ga eerst kijken hoe hij zijn werk doet, voordat ik hem ook nog op z'n algehele houding aanspreek.
Gast- Gast
En hoe reageerde hij tijdens het gesprek? Heb je het idee dat het allemaal goed bij hem binnen kwam?
Lijkt me toch best wel een lastig gesprek! Maar je pakt het goed aan!
MADDIE- Prater
- Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10
MADDIE schreef:En hoe reageerde hij tijdens het gesprek? Heb je het idee dat het allemaal goed bij hem binnen kwam?
Ik heb vooral afspraken gemaakt over zijn planning, want hij begon alweer tijdens lunch te blaten over dat hij in het vervolg ook best vrij wilde op de vrijdagen, omdat dan veel mensen vrij zijn of thuis werken. Vervolgens begon 'ie nog over de borrel die er iedere maand wordt georganiseerd voor stagiair(e)s en dat hij dat ook wel zag zitten volgende week donderdag na werk, omdat hij het toch wel suf vond dat hij doordeweeks nu niet meer met vrienden kon 'pilsen' (wie heeft die achterlijke woord toch verzonnen?). Hij voegde daaraan toe dat hij zich de eerste weken even zou inhouden wat betreft op woensdagavonden de kroeg in gaan, maar dat hij benieuwd is of hij dat over een maand nog zo braaf weigert. Ook had hij het erover dat 'ie erg benieuwd is hoe hij maandag op werk zou verschijnen na een wknd feesten in A'dam. Het is gewoon dom van hem dat hij zulke uitspraken doet waar ik bij zit, want daarmee roep je over jezelf af dat ik bij bepaalde uitspraken m'n vraagtekens zet. Heb hem dus lekker ingepland maandagochend 10 uur!;-) Vond ik nog best schappelijk van mezelf, want kan hij eerst even rustig opstarten.
Maar goed, ik heb dus wel aangegeven dat hij zichzelf wat mij betreft zo dronken mag voeren als hij zelf wil, maar dat ik er maandag en vrijdag niets van wil merken op werk. Ook heb ik hem verteld dat er op de vrijdagen gewoon gewerkt wordt en de Vondelparkuitjes op vrijdag pas kunnen na 8 uur werken, dus niet meer zo als vorige week. Als hij dan alsnog rond einde van de middag daar wil relaxen, kan dat prima; moet 'ie gewoon beginnen om 7 uur (vanaf dan kan je beginnen als je wilt). Hij heeft 1 dag recht op een vrije dag per maand en als hij dat op een vrijdag wil doen vind ik dat prima, maar daar houdt het ook mee op. De boodschap kwam wel aan denk ik, want hij sputterde niet tegen.
Heb hem vanochtend in het diepe gegooid met een taak waarvan ik wist dat als er iets mis zou gaan, het geen geld kost, hooguit boze klanten. Dat heeft 'ie prima gedaan, alleen had ik het al ruim ingepland (2 uur) en hij had er bijna 3 uur voor nodig, maar goed; dat is niet zo erg. Hij moet wennen en leren, dus ik verwacht dat dit over een paar weken al veel sneller gaat en hij dit in 1 uurtje kan, zoals de rest van het team.
Gast- Gast
Maar als je vrijdagnacht en zaterdag overdag gaat feesten, dan heb je de hele zondag nog om bij te komen. Neem aan dat je maandag wel weer in staat bent om te werken, toch?
Gast- Gast
Zo, die jongen heeft zichzelf wel erg hoog zitten! Ik geloof dat ik niet zo netjes was gebleven. Kom nou, hij is stagiair..
Gast- Gast
Zora schreef:Fairytale schreef:
Pak anders de roos van leary er eens bij. Het is wel duidelijk dat de verhouding niet is zoals het zou moeten zijn.
*Ik mis de kotssmiley*
ja haha dat ding komt mijn neus ook wel uit alleen is die in zo'n situatie wel erg handig.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Guattari schreef:MADDIE schreef:En hoe reageerde hij tijdens het gesprek? Heb je het idee dat het allemaal goed bij hem binnen kwam?
Ik heb vooral afspraken gemaakt over zijn planning, want hij begon alweer tijdens lunch te blaten over dat hij in het vervolg ook best vrij wilde op de vrijdagen, omdat dan veel mensen vrij zijn of thuis werken. Vervolgens begon 'ie nog over de borrel die er iedere maand wordt georganiseerd voor stagiair(e)s en dat hij dat ook wel zag zitten volgende week donderdag na werk, omdat hij het toch wel suf vond dat hij doordeweeks nu niet meer met vrienden kon 'pilsen' (wie heeft die achterlijke woord toch verzonnen?). Hij voegde daaraan toe dat hij zich de eerste weken even zou inhouden wat betreft op woensdagavonden de kroeg in gaan, maar dat hij benieuwd is of hij dat over een maand nog zo braaf weigert. Ook had hij het erover dat 'ie erg benieuwd is hoe hij maandag op werk zou verschijnen na een wknd feesten in A'dam. Het is gewoon dom van hem dat hij zulke uitspraken doet waar ik bij zit, want daarmee roep je over jezelf af dat ik bij bepaalde uitspraken m'n vraagtekens zet. Heb hem dus lekker ingepland maandagochend 10 uur!;-) Vond ik nog best schappelijk van mezelf, want kan hij eerst even rustig opstarten.
Maar goed, ik heb dus wel aangegeven dat hij zichzelf wat mij betreft zo dronken mag voeren als hij zelf wil, maar dat ik er maandag en vrijdag niets van wil merken op werk. Ook heb ik hem verteld dat er op de vrijdagen gewoon gewerkt wordt en de Vondelparkuitjes op vrijdag pas kunnen na 8 uur werken, dus niet meer zo als vorige week. Als hij dan alsnog rond einde van de middag daar wil relaxen, kan dat prima; moet 'ie gewoon beginnen om 7 uur (vanaf dan kan je beginnen als je wilt). Hij heeft 1 dag recht op een vrije dag per maand en als hij dat op een vrijdag wil doen vind ik dat prima, maar daar houdt het ook mee op. De boodschap kwam wel aan denk ik, want hij sputterde niet tegen.
Heb hem vanochtend in het diepe gegooid met een taak waarvan ik wist dat als er iets mis zou gaan, het geen geld kost, hooguit boze klanten. Dat heeft 'ie prima gedaan, alleen had ik het al ruim ingepland (2 uur) en hij had er bijna 3 uur voor nodig, maar goed; dat is niet zo erg. Hij moet wennen en leren, dus ik verwacht dat dit over een paar weken al veel sneller gaat en hij dit in 1 uurtje kan, zoals de rest van het team.
Goed dat je een gesprek met 'm bent aangegaan hoor Guat, heel goed
Maar wanneer ga je het met hem hebben over zijn houding? Want dat is waar je een probleem mee hebt he. Ik heb je al gezegd: geef 'm feedback. Echt. Ten eerste geef je hem de kans om er dan wat aan te doen, en als hij dat niet goed kan je 'm inderdaad met goed fatsoen een onvoldoende geven, want dit gedrag is gewoon niet professioneel van hem.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Dus als je stagiair ben mag je je niet in een gesprek mengen? Moet je ja en amen zeggen wanneer je dat word gevraagd en voor de rest van de dag moet je je mond houden? Een stagiair kan anders een heel andere input geven aan iets. Ben blij dat er bij ons anders word omgegaan met stagiaires, die mogen meedenken gelukkig.
En zeker ligt het aan de manier waarop hij iets brengt maar hij kan niet ruiken aan jou hoe jij het wilt. Want dat idee krijg ik, hij moet het doen zoals jij dat wilt. Iedereen heeft zijn eigen manier van werken/handelen enz.
En zeker ligt het aan de manier waarop hij iets brengt maar hij kan niet ruiken aan jou hoe jij het wilt. Want dat idee krijg ik, hij moet het doen zoals jij dat wilt. Iedereen heeft zijn eigen manier van werken/handelen enz.
JustMeDaan- Prater
- Aantal berichten : 834
Punten : 872
Registratiedatum : 28-11-10
JustMeDaan schreef:Dus als je stagiair ben mag je je niet in een gesprek mengen? Moet je ja en amen zeggen wanneer je dat word gevraagd en voor de rest van de dag moet je je mond houden? Een stagiair kan anders een heel andere input geven aan iets. Ben blij dat er bij ons anders word omgegaan met stagiaires, die mogen meedenken gelukkig.
Dan lees ik iets anders dan jij. Op heel wat punten.
Het is gewoon niet netjes om je ongevraagd in andermans plaats antwoord te geven, al ben je de directeur. Dat is punt één.
Er wordt nergens gezegd dat hij de hele dag zijn mond moet houden en ja en amen zeggen. Dat is punt twee.
Hij kán nog niet op alle fronten meedenken, want hij moet heel veel nog leren en weigert daarvoor bronnen (powerpoint) aan te spreken ondanks dat hij daar regelmatig op gewezen is. Slechte leerhouding dus. Dat is punt drie.
Als je net een bedrijf binnen komt wandelen, dan heb je je niet zo brutaal op te stellen tegenover anderen ('heb jij wel echt gestudeerd dat je dat niet snapt' en 'goh ga je nou al naar huis, ambtenarentijden zijn zwaar vergeleken met dit'). Dat is punt vier.
Iedereen heeft zijn eigen manier van werken, maar als er protocollen zijn en een bedrijfscultuur dan dien je je daaraan te confirmeren. Punt vijf.
Als stagiair heb je nou eenmaal een lagere functie, en ben je simpelweg niet in de positie om werktijden, afspraken en activiteiten te bepalen. Punt zes.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
JustMeDaan schreef:Dus als je stagiair ben mag je je niet in een gesprek mengen? Moet je ja en amen zeggen wanneer je dat word gevraagd en voor de rest van de dag moet je je mond houden? Een stagiair kan anders een heel andere input geven aan iets. Ben blij dat er bij ons anders word omgegaan met stagiaires, die mogen meedenken gelukkig.
Ik weet niet wat voor normen en waarden jij hanteert, maar of nou de koningin voor me stond of een stagiair; het is ronduit ongepast om je ongevraagd in een gesprek te mengen em helemaal de manier waarop hij dat in dit geval deed. Jouw reactie impliceert dat hij niets van mij mag zeggen, wat geheel niet het geval is. Sterker nog; bij een willekeurige andere collega had hij een probleem gehad als hij serieus diegene aanspreekt met de vraag of diegene heeft gestudeerd en meer van die onzin. Wat nou meedenken? Hij verstoort een gesprek op een heel onbeleefde wijze over iets waar hij geheel buiten staat.
Als die jongen zijn stage succesvol wil afronden moet hij niet doen wat ik wil, maar wat zijn stageovereenkomst voorschrijft en dat is niet dit gedrag vertonen en weigeren zich lerend op te stellen. Btw, als hij mee wil denken over de processen, lijkt het me wel zo handig dat hij weet waar hij het over heeft en dat is nu niet het geval zolang hij weigert de procesdocumentatie door te nemen.
Gast- Gast
@RYW: ik wil even afwachten hoe hij maandag op z'n werk verschijnt na die stoere praatjes tijdens de lunch. Vandaag was er niet meer tijd, want ik was de enige van het team en dan doe ik Europa alleen, wat echt amper bij te houden is. Heb hem nu deels aangesproken op met name zijn mentaliteit en als ik merk dat zijn attitude niet verandert qua hoe hij mij benadert, ga ik dat na het wknd met hem bespreken. Dan heb ik de rust om dat te doen, als ik nu een halfuurtje langer met hem in gesprek was gegaan heb ik ongeveer 20 mailtjes ontvangen in de tussentijd en die tijd ontbreekt op een dag dat ik alleen ben. Moest ook naar huis vanwege die laptop, dus was al schipperen qua tijd.
Gast- Gast
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Is dit te bijdehand?
» Ben ik nou te bijdehand geweest of was zij nou zo debiel?
» Mannen in de sportschool.. Bijdehand doen of zwijgen?
» Ben ik nou te bijdehand geweest of was zij nou zo debiel?
» Mannen in de sportschool.. Bijdehand doen of zwijgen?
Pagina 3 van 3
Permissies van dit forum: