Boeddha beelden in huis of tuin bij anders gelovigen
+10
Monte
girli
Flippin' Bitch
rapa nui
Spring
Lady4
bolus26
TukTuk
Floor
Alias
14 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Boeddha beelden in huis of tuin bij anders gelovigen
Tegenwoordig worden er veel boeddha beelden aangeboden bij tuincentra en allerlei winkels. Soms zie ik ook wel eens een beeld staan bij mensen in huis of in de tuin, ook bij mensen die eigenlijk een christelijk geloof hebben (hoewel de meesten niet zo bewust met hun geloof bezig zijn). Ik ben zelf niet echt gelovig en heb ook geen boeddha beelden in mijn huis of tuin dus voor mijzelf gaat het niet zo op, maar ik vind het toch raar als ik dit bij andere mensen zie.
Ik snap het namelijk gewoon niet. Als je een ander geloof hebt dan het boeddhisme, waarom heb je dan wel zo'n beeldje? Niet dat ik nou denk dat veel mensen zo'n beeldje hebben omdat ze het associëren met geloof hoor, ik denk dat de meesten het hebben omdat ze het mooi vinden. Maar toch blijf ik het raar vinden dat je dan zo'n beeldje wil hebben terwijl je weet dat dit eigenlijk bij een andere religie "hoort" en vind ik het op een of andere manier niet kloppen.
Denken jullie hier ook weleens over na? Wat vinden jullie hiervan?
Ik snap het namelijk gewoon niet. Als je een ander geloof hebt dan het boeddhisme, waarom heb je dan wel zo'n beeldje? Niet dat ik nou denk dat veel mensen zo'n beeldje hebben omdat ze het associëren met geloof hoor, ik denk dat de meesten het hebben omdat ze het mooi vinden. Maar toch blijf ik het raar vinden dat je dan zo'n beeldje wil hebben terwijl je weet dat dit eigenlijk bij een andere religie "hoort" en vind ik het op een of andere manier niet kloppen.
Denken jullie hier ook weleens over na? Wat vinden jullie hiervan?
Laatst aangepast door Alias op ma 25 apr 2011 - 9:01; in totaal 1 keer bewerkt
Alias- Prater
- Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 02-12-10
Re: Boeddha beelden in huis of tuin bij anders gelovigen
Ik denk dat je in je post zelf al het antwoord hebt gegeven, namelijk dat veel mensen zo'n beeldje niet zozeer associëren met het boeddhisme (en dus religieuze overtuiging) maar meer met de betekenis van (het krijgen) een boeddhabeeld.
Gast- Gast
-
Laatst aangepast door Floor op zo 24 apr 2011 - 19:22; in totaal 1 keer bewerkt
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10
Guattari schreef:Ik denk dat je in je post zelf al het antwoord hebt gegeven, namelijk dat veel mensen zo'n beeldje niet zozeer associëren met het boeddhisme (en dus religieuze overtuiging) maar meer met de betekenis van (het krijgen) een boeddhabeeld.
+1
Daarbij is het bv ook een tijdje mode geweest om een kruisje te dragen. Dat soort dingen zul je altijd wel houden. Ik vind boeddha beelden ook erg mooi (en dan niet de monnik maar de echte boeddha) maar ik heb het zelf ook niet in huis omdat ik het niet als interieur kan zien.
Gast- Gast
Ik denk idd dat veel mensen er amper over nadenken, en het gewoon als decoratie zien. Blijf het een beetje raar vinden, als je helemaal niks hebt met het boeddhisme, dat je dan toch een boeddha beeld in huis neer zet. Ik zet toch ook geen kruis neer in mijn huis? Maarja, dat is dus persoonlijk
Zo heb ik een tijd geleden echt moeite moeten doen om mijn mond te houden. Waren op een verjaardag van mijn buren, daar kwamen ook vrienden van hun die aan het einde van de straat wonen, beetje apart stel, beetje kampers style. En die vertelden dat ze op de zwarte markt 2 boeddha beelden gekocht hadden, van dat (van ik zelf) kitscherig zilver, en hun verhaal waarom ze er 2 hadden gekocht? "ja we wilden er eerst 1, maar het was het mannetje en het vrouwtje, dat vertelde de verkoper, dus ze hoorden eigenlijk bij elkaar"
Ik was op dat moment net terug van mijn reis uit (onderandere) Azië en moest echt mijn best doen om niet in lachen uit te barsten, zeker toen ze vertelden dat ze 300 euro voor die beeldjes betaald hadden.
Zo heb ik een tijd geleden echt moeite moeten doen om mijn mond te houden. Waren op een verjaardag van mijn buren, daar kwamen ook vrienden van hun die aan het einde van de straat wonen, beetje apart stel, beetje kampers style. En die vertelden dat ze op de zwarte markt 2 boeddha beelden gekocht hadden, van dat (van ik zelf) kitscherig zilver, en hun verhaal waarom ze er 2 hadden gekocht? "ja we wilden er eerst 1, maar het was het mannetje en het vrouwtje, dat vertelde de verkoper, dus ze hoorden eigenlijk bij elkaar"
Ik was op dat moment net terug van mijn reis uit (onderandere) Azië en moest echt mijn best doen om niet in lachen uit te barsten, zeker toen ze vertelden dat ze 300 euro voor die beeldjes betaald hadden.
Laatst aangepast door AngelNyn op zo 24 apr 2011 - 19:49; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb Boeddha beeldjes in huis, twee kleine en 1 hele grote. Ze zijn van mijn oma geweest, dus hebben voor mij emotionele waarde. Daarnaast geven ze me rust en maken dat ik nadenk over spiritualiteit en geloof. Ik heb ook een aantal mariabeeldjes. Voor mij zijn het zowel mooie accessoires als religieuze uitingen. Ik weet niet of ik 1 geloof heb, dat vind ik eigenlijk ook niet zo belangrijk. Ik ben geinteresseerd in alle religies.
Misschien zit er bij mensen wel meer achter dan alleen een mooi beeld, dat weet je toch niet? Ik ben ook geen christen of boeddhist, tenminste niet dat je aan me kunt merken, maar voor mij hebben die beelden wel degelijk (ook) religieuze waarde. Ik kan me er echt niet echt aan storen dat andere mensen het puur voor het interieur doen, moeten ze zelf maar weten.
Ooh en een boeddha voor mezelf kopen zou ik echt nooit doen! In het geval van AngelNyn kan ik me de hilariteit ook goed voorstellen Zulke mensen snappen er niets van.
Misschien zit er bij mensen wel meer achter dan alleen een mooi beeld, dat weet je toch niet? Ik ben ook geen christen of boeddhist, tenminste niet dat je aan me kunt merken, maar voor mij hebben die beelden wel degelijk (ook) religieuze waarde. Ik kan me er echt niet echt aan storen dat andere mensen het puur voor het interieur doen, moeten ze zelf maar weten.
Ooh en een boeddha voor mezelf kopen zou ik echt nooit doen! In het geval van AngelNyn kan ik me de hilariteit ook goed voorstellen Zulke mensen snappen er niets van.
Gast- Gast
Waarom heb je boeddha en boeddhisme eigenlijk met een sterretje geschreven?
Mijn vader had vroeger veel boeddha's in huis, ze hebben er alsnog één of twee staan. Maar dat kwam niet omdat hij het deed vanwege het geloof, maar meer omdat hij die cultuur op dat moment heel interessant vond. Mijn ouders geloven overigens niet.
Verder denk ik sowieso dat een boeddha-beeldje voor een aantal mensen in Nederland een andere betekenis heeft dan alleen een geloof. Als ik aan inrichten denk waar boeddha-beelden staan, denk ik vooral an spirituele mensen, ene oosterse inrichting, meditatie, etc etc.
Mijn vader had vroeger veel boeddha's in huis, ze hebben er alsnog één of twee staan. Maar dat kwam niet omdat hij het deed vanwege het geloof, maar meer omdat hij die cultuur op dat moment heel interessant vond. Mijn ouders geloven overigens niet.
Verder denk ik sowieso dat een boeddha-beeldje voor een aantal mensen in Nederland een andere betekenis heeft dan alleen een geloof. Als ik aan inrichten denk waar boeddha-beelden staan, denk ik vooral an spirituele mensen, ene oosterse inrichting, meditatie, etc etc.
Gast- Gast
Maple schreef:Waarom heb je boeddha en boeddhisme eigenlijk met een sterretje geschreven?
Vroeg ik me ook al af haha. Is natuurlijk ook nog compleet nutteloos aangezien mensen in dit topic die twee woorden nog wel vaker zullen noemen en geen sterretjes gebruiken.
Gast- Gast
Als je een boeddha beeldje koopt puur omdat je het mooi vindt, dan maakt het toch ook geen drol meer uit of je het zelf koopt of van een ander krijgt? Dat zijn ook maar gewoon regels geschreven door mensen..
Gast- Gast
Giacomo schreef:Als je een boeddha beeldje koopt puur omdat je het mooi vindt, dan maakt het toch ook geen drol meer uit of je het zelf koopt of van een ander krijgt? Dat zijn ook maar gewoon regels geschreven door mensen..
Hmm heb het eigenlijk nog eens opgezocht, maar het schijnt dat dat verhaal vooral in het westen voorkomt, ik had me er zelf verder nooit zo in verdiept of dat verhaal ook echt klopte.
Was ook niet iets wat ik even in Azië ging na vragen, puur omdat we de beelden toch niet mee konden nemen Dus schijnbaar in Azië kennen ze die "regel" niet, en is het dus gewoon ontstaan hier in het westen. Gek, heb dat dus nooit eerder geweten.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Ik vind het gewoon geen fijn idee om het zelf te kopen, of ik het nou puur voor de mooi zou doen of niet. Ik zeg het ook altijd tegen mensen die het wel willen doen Als zij zich daar niets van aantrekken, ook prima, maar ik zeg het wel.
Gast- Gast
ik dacht dat t idd geluk bracht als je er 1 krijgt.
ik heb een kleintje in de slaapkamer,gekregen en zou je beschermen tegen het boze oog en nachtmerries.
ik heb een kleintje in de slaapkamer,gekregen en zou je beschermen tegen het boze oog en nachtmerries.
bolus26- Ratel
- Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10
+1Fauve schreef:Ik vind het gewoon geen fijn idee om het zelf te kopen, of ik het nou puur voor de mooi zou doen of niet. Ik zeg het ook altijd tegen mensen die het wel willen doen Als zij zich daar niets van aantrekken, ook prima, maar ik zeg het wel.
Gast- Gast
Ik heb zelf twee boedha beeldjes in huis staan, terwijl ik christen ben. Ik vind het gewoon mooie beelden en hecht er geen bepaalde waarde aan.
Ik bedenk me nu net dat ik mijn twee bedrr vriendinnen eens een heel klein boedha aan een sleutelhanger cadeau heb gegeven en dat ik een derde voor mezelf heb gekocht toen. Dat was wel met een bepaalde geluksgedachte.
Ik bedenk me nu net dat ik mijn twee bedrr vriendinnen eens een heel klein boedha aan een sleutelhanger cadeau heb gegeven en dat ik een derde voor mezelf heb gekocht toen. Dat was wel met een bepaalde geluksgedachte.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Lady4 schreef:Ik heb zelf twee boedha beeldjes in huis staan, terwijl ik christen ben. Ik vind het gewoon mooie beelden en hecht er geen bepaalde waarde aan.
Ik ook.. Haal ze wel altijd weg als mn opa komt, die kan het niet waarderen. Ik geloof in God maar doe er verder weinig mee, tenminste, als in naar de kerk gaan etc..
Gast- Gast
Boeddhisme is toch een filosofie en geen religie? In die zin hoeft het dan niet te bijten met het Christelijk geloof. Ik heb oppervlakkig verstand van beiden, maar er zijn wel wat overeenkomsten: naastenliefde, respect etc.
Gast- Gast
Het boeddhisme is wel een religie Naar ik begrijp is het alleen geen godsdienst.
Gast- Gast
Ik vraag me ook af waarom je een * gebruikt.
Ik ben niet christelijk oid maar geloof wel dat er meer is.
Ik zou wel een boeddha beeldje willen hebben, puur omdat ik het mooi vind. Ik heb eerder ook wel een kettinkje gedragen met een kruisje er aan. Omdat ik het mooi vind.
Het idee er achter vind ik ook wel iets hebben, dat het geluk brengt.
Ik ben niet christelijk oid maar geloof wel dat er meer is.
Ik zou wel een boeddha beeldje willen hebben, puur omdat ik het mooi vind. Ik heb eerder ook wel een kettinkje gedragen met een kruisje er aan. Omdat ik het mooi vind.
Het idee er achter vind ik ook wel iets hebben, dat het geluk brengt.
Spring- Kletskop
- Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Ik ben Christen zonder sterretjes en heb geen boedha beelden in huis, bewust. Ik vind dat Christenen daar meer over na zouden moeten denken.
Gast- Gast
Jen_ schreef:Ik ben Christen zonder sterretjes en heb geen boedha beelden in huis, bewust. Ik vind dat Christenen daar meer over na zouden moeten denken.
Zou je op vakantie wel een boedha tempel, confuciustempel of moskee bezoeken? Of vind je dat je dat als Christen eigenlijk ook niet kan/mag. Ik heb op vakanties wel van zulk soort tempels bezocht maar bv. weer geen boedha gekocht omdat ik vond dat ik dat niet in mijn huis wou hebben.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Ik heb een boeddha in de tuin en in een huis wat schilderijtjes met van die hindoeistische goden. Inderdaad, omdat ik ze mooi vind en ik ook een aantal dingen cadeau heb gekregen. Ik had ook vroeger een handje van Fatima hangen op mijn slaapkamer, vond het gewoon erg bijzonder dat ik die op vakantie zomaar van een onbekende kreeg.
Ik ben niet gelovig trouwens.
Ik ben niet gelovig trouwens.
Flippin' Bitch- Kletskop
- Aantal berichten : 1754
Punten : 1836
Registratiedatum : 29-11-10
rapa nui schreef:Jen_ schreef:Ik ben Christen zonder sterretjes en heb geen boedha beelden in huis, bewust. Ik vind dat Christenen daar meer over na zouden moeten denken.
Zou je op vakantie wel een boedha tempel, confuciustempel of moskee bezoeken? Of vind je dat je dat als Christen eigenlijk ook niet kan/mag. Ik heb op vakanties wel van zulk soort tempels bezocht maar bv. weer geen boedha gekocht omdat ik vond dat ik dat niet in mijn huis wou hebben.
Oh jawel hoor, wil ook de Koran nog een keer lezen en zo'n tempel zou ik ook bezoeken. Lijkt me heel mooi en interessant om te zien
Gast- Gast
Waarom moeten christenen daar mee over nadenken?Jen_ schreef:Ik ben Christen zonder sterretjes en heb geen boedha beelden in huis, bewust. Ik vind dat Christenen daar meer over na zouden moeten denken.
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
girli schreef:Waarom moeten christenen daar mee over nadenken?Jen_ schreef:Ik ben Christen zonder sterretjes en heb geen boedha beelden in huis, bewust. Ik vind dat Christenen daar meer over na zouden moeten denken.
Omdat er veel dingen aan een Boedha 'hangen' die in strijd zijn met het Christendom. Als je dit als Christen in huis hebt staan, be my guest, maar ik vind het jammer dat Christenen er vaak niet eens over na denken, er niet bij stil staan en het gewoon achteloos neerzetten.
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Eigen Huis en Tuin.
» "Huis, tuin en keuken" beautyproducten.
» Wat is jouw stijl? Buitenkant huis & tuin
» Stelling: Van huis huis uit......
» Iemand opgeven voor Eigen huis&tuin/robs tuinverbouwing
» "Huis, tuin en keuken" beautyproducten.
» Wat is jouw stijl? Buitenkant huis & tuin
» Stelling: Van huis huis uit......
» Iemand opgeven voor Eigen huis&tuin/robs tuinverbouwing
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: