Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

+9
Rumble
Pien
PapillonRose
chipa
Lilou
Teddyaapje
loesje
Parisienne
Mida4you
13 plaatsers

Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Mida4you ma 18 apr 2011 - 20:38

Mijn man en ik zijn er uitgekomen dat we mijn zusje als voogd willen opgeven als er ons iets overkomt. Wie weet waar ik dat kan doen? En weten jullie of daar ook kosten aan verbonden zijn??
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Parisienne ma 18 apr 2011 - 20:42

Ben ik ook benieuwd naar. Wij hebben ook besloten wie de voogdij over N. krijgt als ons iets overkomt. Ik lees dus even mee! smile
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  loesje ma 18 apr 2011 - 20:43

ja dat kost wat je moet het dan laten vast leggen bij de notaris
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Teddyaapje ma 18 apr 2011 - 20:48

volgens mij moet dat idd bij de notaris, daar kun je dat in je testament laten zetten toch? Wij hebben eigenlijk geen idee waar T naartoe zou moeten als we beide zouden sterven. Het zullen waarschijnlijk mn schoonouders worden, mn broertje zie ik het niet doet, mn schoonzus en dr vriend wonen aan de andere kant van het land en over de manier van opvoeden van mn eigen ouders ben ik niet zo te spreken...niet dat ik een super slechte jeugd heb gehad en slecht ben terecht gekomen, maar ik zou het wel (bijna) allemaal anders aanpakken als wat zij bij mij en mn broertje hebben gedaan.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Lilou ma 18 apr 2011 - 20:51

Voor zover ik weet leg je dat vast in beider testamenten, dus zul je die of moeten laten opstellen bij de notaris of laten aanpassen als je er al 1 hebt. Vergeet niet dat het wel handig is om degene die je voogd over je kind(eren) wil laten zijn na je overlijden, ook even op de hoogte stelt om te vragen of diegene dat zelf ook ziet zitten Very Happy (Heb wel eens verhalen gehoord...) Kosten is afhankelijk van de tarieven die de notarissen in je buurt rekenen, daar kan geloof ik nog wel wat verschil in zitten.
Lilou
Lilou
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 178
Punten : 200
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  chipa ma 18 apr 2011 - 21:14

op de website degoedkoopstenotaris.nl kun je kijken welke notaris bij jou in de buurt het goedkoopst is.

chipa
chipa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 21:25

Dat moet in een testament inderdaad. Wij hebben 2 testamenten laten opstellen voor in totaal 300 euro.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  PapillonRose ma 18 apr 2011 - 21:37

Zoals al eerder gezegd, dat moet bij de notaris gebeuren. Dan wordt er een testament opgemaakt en daarin wordt het geregeld. Ik heb dit al voor de geboorte laten regelen en ik was er toen 180 euro voor kwijt. Omdat ik het alleen ging doen wilde ik het al voor de bevalling geregeld hebben, stel dat er iets met mij mis zou gaan dan was het op voorhand al vastgelegd.

Door zoiets vast te laten leggen zet je jeugdzorg buiten spel, heb je niets geregeld dan wordt een kindje doorgaans eerst in de jeugd/pleegzorg opgenomen voordat het eventueel bij familie of vrienden terecht zou kunnen komen. Dat moeten ze eerst onderzoeken en kan maanden duren. Alleen als je het via de notaris hebt vastgelegd wie voogd wordt als jullie iets overkomt is dit ook geldig en bindend voor een rechter. Persoonlijk vind ik dat alle ouders dit zouden moeten regelen, voorkomt een hoop gedoe mocht het nodig zijn.

En ik zou inderdaad even rondkijken bij verschillende notarissen, want bij een andere in mijn woonplaats zou het bijna 300 euro geweest zijn voor exact hetzelfde. En 120 euro is me iets teveel verschil :P
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Pien ma 18 apr 2011 - 21:54

Mijn zus en zwager hebben dat onlangs ook gedaan, ik weet niet of hun meer geld kwijt waren omdat ze een koophuis hebben, maar hun waren ruim 500 euro kwijt! Ze hebben een eerste en tweede optie er in laten zetten, daarnaast moest natuurlijk ook besproken worden wat er met het huis gebeurt enz...

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  PapillonRose ma 18 apr 2011 - 22:04

Ik heb trouwens ook een eerste en tweede optie laten vastleggen, dan is de voogdij voorlopig geregeld mocht het nodig zijn.

Pien: Ik denk dat het onder andere door het koophuis zal komen dat het duurder was, en per notaris kan de prijs ook verschillen natuurlijk. Maar des te meer dingen je wilt laten vastleggen, des te meer ben je kwijt.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Rumble ma 18 apr 2011 - 22:13

Wij hebben het ook via een testament bij de notaris laten vastleggen, ook eerste en tweede optie (volgensmij vragen ze dat altijd of je ook een tweede optie wil laten vastleggen) en wij waren 400 euro kwijt voor 2 testamenten. Is je zusje wel op de hoogte trouwens?
Rumble
Rumble
Prater
Prater

Aantal berichten : 1438
Punten : 1584
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Mida4you ma 18 apr 2011 - 22:24

Ja natuurlijk is mijn zusje op de hoogte. Dat ze de voogdij over ons dochtertje krijgt wanneer ons iets overkomt bedoel je toch?? Dit hebben we goed met haar overlegd en ze vond prima!

Ja stom hoor. Had er nooit bij nagedacht dat het nog zoveel geld zou kosten. Ik dacht een x 50 euro ofzo. En aangezien we het op dit moment ontzettend krap hebben moeten we het maar even uitstellen denk ik.......
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  chipa ma 18 apr 2011 - 23:53

@Mirjam: Kijk even op die website die ik heb aangegeven. Bij mij in de omgeving kost het opstellen van voogdij slechts 99,-. Dit is dan los van een testament, maar puur de voogdij!
chipa
chipa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Mamsie ma 18 apr 2011 - 23:57

Ja wij hebben dit gedaan. In onze testamenten. We hebben iemand gekozen en dan word dat vast gelegd
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  mirrie di 19 apr 2011 - 0:38

weet iemand of je perse een persoon moet vaststellen of kun je er ook in laten zetten van ik wil dat mijn familie (ouders en zusje/vriend) beslissen wat er met de kinderen gebeurd? ik merk dat mensen het toch wel een hele opgave vinden om voogdij te krijgen, zeker als je dan al zelf kinderen hebt. ik zou het fijn vinden als dat dan onderling besloten word.
mirrie
mirrie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 149
Punten : 159
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Fearie di 19 apr 2011 - 0:50

Wij willen dit voor ons kind (onze kinderen later) ook regelen. Ben eigenlijk wel benieuwd wie jullie kiezen als voogd en waar je de keuze van af laat hangen?

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Parisienne di 19 apr 2011 - 2:48

@ Faerie: wij hebben gekeken naar twee belangrijke dingen: de band die N. heeft met diegene en naar of ze het praktisch gezien ook aankunnen. Onze keus is gevallen op mijn vader en stiefmoeder. Qua leeftijd is het prima te doen, mijn stiefmoeder is 41 en mijn vader 48. N. gaat nu 1 dag in de week naar mijn vader en stiefmoeder. Zij hebben alles al voor haar in huis: N. heeft daar haar eigen kamertje met alles erop en eraan, ze hebben een box en een kinderstoel, etc. Praktisch gezien hebben ze dit dus allemaal al voor elkaar. Ook zou het bij hun mogelijk zijn om het financieel aan te kunnen en ze kunnen beiden (of een van de twee) wat minder gaan werken. Het meest belangrijke vind ik echter de band die N. met ze heeft. Ze heeft nu al een goede band met hun (overigens ook met mijn moeder en stiefvader, die ze ook minimaal 1 vaste dag in de week ziet) en de omgeving daar is voor haar erg vertrouwd.

Wij hebben het er met mijn vader en stiefmoeder over gehad en zij vinden het ook een goed idee. Ook heb ik het overlegd met mijn moeder, ik wilde niet dat zij zich buitengesloten zou voelen. Ook zij was het eens met onze keuze en voelde zich niet achtergesteld o.i.d. Ze gaf ook aan dat zij het ook niet meer zo heel erg zag zitten om fulltime voor een klein kindje te moeten zorgen, hoeveel ze ook van N. houdt. Als het zo zou zijn (op het moment dat ons iets overkomt bijv.) dan zou ze het met liefde doen, maar ook zij vind de keuze die wij gemaakt hebben goed. Mijn schoonmoeder was geen optie geweest. Als het aan mijn vriend lag wel, maar puur omdat het zijn moeder is en hij dit haar 'gunt'.. maar hij is gelukkig goed gaan nadenken en gaan inzien dat dat geen goede keuze geweest zou zijn. Zij is alleen, woont ver weg, ziet N. weinig, heeft het financieel nu al niet al te makkelijk, is een stuk ouder (nu 60), enz. Mijn zusjes waren ook geen optie, evenals het broertje van mijn vriend. Wonen allemaal nog thuis en zijn te jong om de zorg voor N. te dragen.

Ik ben blij dat mijn vriend en ik het eens geworden zijn. Ik vind het toch een geruster idee dat wij het hebben geregeld (althans, nog niet op papier) en dat ik me hier geen zorgen om hoeft te maken. Alles staat straks vast en dan kan er ook geen geruzie ontstaan over wie voor het kind mag zorgen.. dit kan namelijk gebeuren.

Heb jij al een idee voor jezelf Faerie?!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Fearie di 19 apr 2011 - 3:01

Wij hebben eigenlijk geen idee, met name vanwege de complexiteit van onze families.
Mijn ouders zijn gescheiden, ondertussen beide weer met partner. Maar door omstandigheden hebben mijn vriend en ik met beide geen contact meer, zie dit op lange termijn ook niet meer zo goed komen dat ik ze de voogdij zou toe vertrouwen. Die 2 zijn dus geen optie.
Mijn schoonmoeder is ook geen optie, ze woont begeleid en heeft genoeg aan zichzelf. Mijn zwager en schoonzus zijn ook druk genoeg met zichzelf en hun eigen sores en daardoor eigenlijk ook geen optie.

Mijn zusje zou een optie zijn als ze wat ouder is, maar woont nu op kamers en is alleen. Mocht ze zelf kinderen krijgen of in ieder geval een woning, zou het de situatie veranderen.

We hebben nog een stel echte goede vrienden, maar die wonen ver weg en we hebben toch wel de wens om ons kind in de eigen omgeving op te laten groeien.
Dan blijft alleen de optie van een stel in onze huidige vriendengroep over, maarja je weet niet hoe de situatie over een aantal jaar is.

Zou je als het contact verslechtert je testament dan aanpassen en andere mensen vragen voor de voogdij?

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Gast di 19 apr 2011 - 3:25

Fearie, ik zou niet acuut mijn testament aanpassen. Ik zou nog steeds denken in het belang van het kind, wie zou het beste ervoor zorgen en wie vertrouw ik met mijn kind. Als er helemaal geen contact meer is zou ik het wel doen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Fearie di 19 apr 2011 - 3:31

Arden schreef:Fearie, ik zou niet acuut mijn testament aanpassen. Ik zou nog steeds denken in het belang van het kind, wie zou het beste ervoor zorgen en wie vertrouw ik met mijn kind. Als er helemaal geen contact meer is zou ik het wel doen.

Wij hebben op dit moment geen testament, is ons afgeraden bij de notaris vanwege de kinderwens en de kosten 2 jaar geleden. Wij zijn toen geweest voor een samenlevingscontract, ze raden toen aan een testament op te maken zodra er kinderen waren.

We willen dus ook pas een testament op laten stellen als de kleine er daadwerkelijk is en wij andere zaken zoals gezag geregeld hebben. In onze families kan niemand zoals ik het nu bekijk goed voor onze kleine zorgen (vanwege de persoonlijke omstandigheden bij iedereen en tevens wonen mijn beide ouders in Duitsland en dat wil ik niet voor ons kind).
Wij zijn dus wel aan het kijken naar onze vrienden en wie we daarvan het meest geschikt vinden, hebben 2 stellen die in aanmerking zouden komen.
Mocht het contact over tig jaar met een van deze stellen echt weg zijn en wij hadden hen als voogd aangesteld, zullen we het wel wijzigen ja smile

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Mamsie di 19 apr 2011 - 4:36

Wij hebben het ook pas gedaan toen onze kinderwens klaar was. Wij hebben mijn zus gekozen. Zij kan het aan en wou het zelf ook graag.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Mida4you di 19 apr 2011 - 4:43

@ Chipa heb ff gekeken bij ons in de buurt. Wij komen dan ongeveer op 200 euro. Ik heb ook even iets verder gekeken ( 50 km bij ons vandaan ) en dan komen we ongeveer op 99 euro uit.

@ Fearie We hebben voor mijn zusje gekozen omdat ze heel dichtbij mij staat en het ons een goed gevoel geeft. Ze vindt het zelf ook een hele eer ( we gaan er natuurlijk vanuit dat er niks met ons gebeurd )
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  PapillonRose di 19 apr 2011 - 8:25

mirrie schreef:weet iemand of je perse een persoon moet vaststellen of kun je er ook in laten zetten van ik wil dat mijn familie (ouders en zusje/vriend) beslissen wat er met de kinderen gebeurd? ik merk dat mensen het toch wel een hele opgave vinden om voogdij te krijgen, zeker als je dan al zelf kinderen hebt. ik zou het fijn vinden als dat dan onderling besloten word.
Als ik het goed begrepen heb van de notaris waar ik geweest ben moet je wel iemand specifiek benoemen. Maar je kunt ook meerdere personen benoemen, dat als de ene niet kan dat er dan de volgende gevraagd wordt.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Chelle di 19 apr 2011 - 19:19

Wat ik me nu afvraag...

Hebben jullie ook allemaal een verzekering (overlijdens risico verzekering) afgesloten met de door jullie gekozen voogd als begunstigden? Als er iets met jullie gebeurd komt de voogd voor extra kosten te staan en zo'n verzekering zou dan geld uitkeren waarmee de opvoeding kan worden betaald.

Het is mij namelijk wel aangeraden dit dan te doen. Wat vinden jullie (en de voogd) daarvan?

Chelle
Chelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 783
Punten : 868
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Mida4you di 19 apr 2011 - 19:40

Chelle schreef:Wat ik me nu afvraag...

Hebben jullie ook allemaal een verzekering (overlijdens risico verzekering) afgesloten met de door jullie gekozen voogd als begunstigden? Als er iets met jullie gebeurd komt de voogd voor extra kosten te staan en zo'n verzekering zou dan geld uitkeren waarmee de opvoeding kan worden betaald.

Het is mij namelijk wel aangeraden dit dan te doen. Wat vinden jullie (en de voogd) daarvan?


Wij hebben ook een overlijdensrisico maar dan alleen voor elkaar ( de partners ) mocht er iets gebeuren dan komt er een best bedrag vrij. Maar niet specifiek voor de voogd. We moeten eerst maar eens alles regelen ( voogd etc. ) en dan misschien een extra verzekering erbij voor de voogd, maar ik weet bijna zeker dat wij dat eigenlijk niet gaan doen.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen? Empty Re: Voogdij vastleggen, mocht er ons iets overkomen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum