Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe start jij je sollicitatiebrief?

+4
minoessepoes
Mida4you
Kaboutertje
Pepper
8 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Pepper ma 18 apr 2011 - 8:36

Hoi allemaal,

Ik ben zojuist weer begonnen aan een sollicitatiebrief en ik val meteen al over de openingszin. Niemand wil die 1e zin natuurlijk meteen in clichés en standaardzinnen vervallen. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd en vraag me nu af hoe andere mensen hun sollicitatiebrief beginnen.

Dus:

Wat is jouw openingszin in jouw sollicitatiebrief?

Alinea mag natuurlijk ook, als dat het verduidelijkt.
Pepper
Pepper
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 112
Punten : 131
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Kaboutertje ma 18 apr 2011 - 9:15

Ik vind dat ook altijd het lastigste eigenlijk. Het moet wel origineel zijn vind ik, onderscheidend van de rest.
De ene keer ben ik best "creatief" en schrijf ik zo een hele brief, en de andere keer lukt het me niet om origineel te zijn :P

Echt tips heb ik dus niet, en dus lees ik hier ook even mee angel
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10
Woonplaats : V-town

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 14:22

Ik zou beginnen met de aanleiding waarom je solliciteert, dat kan zijn in welke krant/site je een vacature zag staan bijvoorbeeld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 15:47

Ik zal even die van mij erbij pakken:

Op dit moment zit ik in de laatste fase van mijn studie I.nternational business and languages aan de H.ogeschool Z.eeland en verwacht ik af te studeren in juli. Na deze periode ben ik op zoek naar een interessante,uitdagende baan waar ik mij verder in kan ontwikkelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Mida4you ma 18 apr 2011 - 18:20

Over het algemeen gebruik ik zoiets als dit. Ligt er maar net aan bij wat voor bedrijf je solliciteert.

De functie als verkoopster bij *schoenenwinkel* voor 16 - 20 uur heeft direct mijn aandacht getrokken. Het lijkt mij uitdagend en tevens spannend om mijn ervaring welke ik heb opgedaan in de detailhandel te combineren met mijn grote passie voor schoenen.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  minoessepoes ma 18 apr 2011 - 20:07

Gewoon je brief beginnen door te verwijzen naar de plek waar je vacature gezien hebt.

Verder heb ik er een hekel aan als mensen schrijven dat ze opzoek zijn naar een uitdagende baan, dat staat echt in elke brief en het is zo'n lege kreet. Als je dat schrijft, onderbouw dan ook waarom het een uitdaging voor je is (verdere ontwikkeling, meer verantwoordelijkheid dan in je vorige functie enz).

Maar dat geldt ook voor woorden zoals spannend, al zou ik dat woord persoonlijk nooit gebruiken voor een vacature in een schoenenwinkel? Want als je dat al spannend vind....

Verder is het vaak wel goed om te laten weten dat je de website van een bedrijf bekeken hebt, of al eens eerder in de winkel bent geweest (als je daar solliciteert) en wat jouw (positieve) indruk daarvan is.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Mida4you ma 18 apr 2011 - 20:13

minoessepoes schreef:Gewoon je brief beginnen door te verwijzen naar de plek waar je vacature gezien hebt.

Verder heb ik er een hekel aan als mensen schrijven dat ze opzoek zijn naar een uitdagende baan, dat staat echt in elke brief en het is zo'n lege kreet. Als je dat schrijft, onderbouw dan ook waarom het een uitdaging voor je is (verdere ontwikkeling, meer verantwoordelijkheid dan in je vorige functie enz).

Maar dat geldt ook voor woorden zoals spannend, al zou ik dat woord persoonlijk nooit gebruiken voor een vacature in een schoenenwinkel? Want als je dat al spannend vind....

Verder is het vaak wel goed om te laten weten dat je de website van een bedrijf bekeken hebt, of al eens eerder in de winkel bent geweest (als je daar solliciteert) en wat jouw (positieve) indruk daarvan is.

Een sollicitatiebrief is ook erg persoonlijk. Zo vindt jij dingen niet kunnen die ik misschien wel vindt kunnen. Met name het woord spannend
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 20:27

..


Laatst aangepast door appeltje op di 19 apr 2011 - 8:02; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 20:27

minoessepoes schreef:
Maar dat geldt ook voor woorden zoals spannend, al zou ik dat woord persoonlijk nooit gebruiken voor een vacature in een schoenenwinkel? Want als je dat al spannend vind....

Wat een ontzettend nare opmerking! Iedereen zijn eigen ding toch, wellicht is het voor iemand wel heel spannend om in een schoenenwinkel te werken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast ma 18 apr 2011 - 20:28

Oh ja dat is inderdaad heel persoonlijk. Ik schrijf altijd een standaard zin en nooit iets zoals Appeltje. Iets van waar ik de vacature heb gevonden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast di 19 apr 2011 - 0:21

appeltje schreef:
minoessepoes schreef:
Maar dat geldt ook voor woorden zoals spannend, al zou ik dat woord persoonlijk nooit gebruiken voor een vacature in een schoenenwinkel? Want als je dat al spannend vind....

Wat een ontzettend nare opmerking! Iedereen zijn eigen ding toch, wellicht is het voor iemand wel heel spannend om in een schoenenwinkel te werken.

Waarom is dat ontzettend naar? Ik vind het wat knullig/kinderachtig overkomen als je dat in je brief zet.

Ik begin mijn brief trouwens heel standaard.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Atelier Madame di 19 apr 2011 - 0:52

Volgens mij zijn er echt mensen die nachten wakker liggen om een zo origineel mogelijke sollicitatiebrief te schrijven (en dan met name de openingszin). Ik hou het doorgaans redelijk standaard. Dat ik daar en daar de advertentie heb gelezen en graag langs deze weg mijn interesse wil tonen voor de functie. Maar goed dan spreek ik ook voornamelijk over een afstudeerstage en bijbaantjes.,
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast di 19 apr 2011 - 1:03

Ik heb er net eentje gestuurd. Begin is altijd vrij standaard, en pas ik bijna niet aan.

Ik heb er nu staan:

Graag wil ik solliciteren naar de functie ****************. Deze vacature sprak mij zeer aan, en ik ben er van overtuigd dat ik met mijn educatieve achtergrond en persoonlijke eigenschappen een zeer geschikte kandidaat ben voor deze functie.

En dan daarna komt het hele persoonlijke en specifieke verhaal gericht op de functie en mij.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast di 19 apr 2011 - 1:06

appeltje schreef:Ik schrijf nooit standaard zinnen omdat ik dan niet 'opval' tussen al die andere brieven.

Ik heb bijvoorbeeld:

Na je studie ga je pas echt leren! Dat zijn de woorden die ik vaak heb gehoord van professionals in de jeugdzorg. Vandaar dat de vacature voor ... mij erg aanspreekt.

of

Wellicht niet de juiste vooropleiding maar wel 21 jaar ervaring in de gehandicaptenzorg waardoor ik stevig in mijn schoenen sta en weet wat mensen met een beperking nodig hebben.

of

Zorgzaam, vrolijk en flexibel. Met deze kwaliteiten ben ik geschikt als pedagogisch medewerkster bij..

Maar dit is heel persoonlijk denk ik.


Dit zijn allemaal prima dingen om te schrijven in een sollicitatiebrief (behalve die eerste zin met uitroepteken, dan zou ik 'm direct weggooien omdat ik daar kriebels van krijg), maar deze dingen lijken me niet een begin van een sollicitatiebrief. Dit komt meer in de tweede alinea waarin je meer over jezelf vertelt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast di 19 apr 2011 - 6:48

Ligt aan het bedrijf en de functie.

Liever niet: "naar aanleiding van..... ", omdat iedereen dat doet.

Maar verder hou ik het wel redelijk standaard. "in de huppelepupkrant van zaterdag die en die datum zag ik de vacature voor de functie zo en zo en ik was meteen enthousiast"

"Uw vacacture voor de functie zo en zo in de huppelepupkrant trok meteen mijn aandacht, en daarom stuur ik u mijn sollicitatie"

Ik denk dat wat daarna komt belangrijker is. Jezelf verkopen, op een niet arrogante manier. Motivatie, enthousiasme.. Geen dure woorden. Ik ga vaak mee in de schrijftaal van de vacature.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast di 19 apr 2011 - 6:48

Marin schreef:
appeltje schreef:Ik schrijf nooit standaard zinnen omdat ik dan niet 'opval' tussen al die andere brieven.

Ik heb bijvoorbeeld:

Na je studie ga je pas echt leren! Dat zijn de woorden die ik vaak heb gehoord van professionals in de jeugdzorg. Vandaar dat de vacature voor ... mij erg aanspreekt.

of

Wellicht niet de juiste vooropleiding maar wel 21 jaar ervaring in de gehandicaptenzorg waardoor ik stevig in mijn schoenen sta en weet wat mensen met een beperking nodig hebben.

of

Zorgzaam, vrolijk en flexibel. Met deze kwaliteiten ben ik geschikt als pedagogisch medewerkster bij..

Maar dit is heel persoonlijk denk ik.


Dit zijn allemaal prima dingen om te schrijven in een sollicitatiebrief (behalve die eerste zin met uitroepteken, dan zou ik 'm direct weggooien omdat ik daar kriebels van krijg), maar deze dingen lijken me niet een begin van een sollicitatiebrief. Dit komt meer in de tweede alinea waarin je meer over jezelf vertelt.

Mee eens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Aziraphale di 19 apr 2011 - 7:22

Ik begin vrij standaard maar eindig graag met iets opvallenders. Bijvoorbeeld een keertje op een school hier in Drenthe, daar had ik de website bekeken en hadden alle leerkrachten een fotopagina met wat grappige tekst. Het werd toen duidelijk dat er bijv. een Amsterdammer bij was en een Fries. Daar werd ook wat de draak mee gestoken.
Ik heb daarop aangesloten in mijn brief door te stellen dat ik als echte Zuid-Hollander een leuke aanvulling zou kunnen zijn op hun culturele team. Dat vonden ze daar erg leuk en werd ik door meerdere mensen uit het team mee gecomplimenteerd. Er waren 64 brieven en 6 mensen mochten toen op gesprek komen, waaronder ik.
Eigenlijk heb ik bij al mijn verstuurde brieven een gesprek gehad, behalve bij open sollicitaties. En dan kreeg ik te horen dat ik een originele en enthousiaste brief had die er echt uit sprong. Maar goed, dat kan misschien beter in het basisonderwijs dan bij een bloedserieus bedrijf smile

Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Pepper di 19 apr 2011 - 8:00

Iedereen in ieder geval al bedankt voor de reacties!!

Ik heb zelf ook een beetje mijn eigen standaardzinnen. Zoals de zin waar je de vacature zag, het je aansprak en bij deze je sollicitatie stuurt. Ook heb ik al een aantal keer gedaan: Al een tijdje volg ik de vacatures op de site van uw bedrijf, hier zag ik blablabla.

Maar het blijft een lastig iets die sollicitatiebrief. Wel leuk om te lezen dat iedereen zijn brief een heel ander tintje geeft.
Pepper
Pepper
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 112
Punten : 131
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast di 19 apr 2011 - 8:01

[quote="Tea-Leaf"]
Marin schreef:
appeltje schreef:
Dit zijn allemaal prima dingen om te schrijven in een sollicitatiebrief (behalve die eerste zin met uitroepteken, dan zou ik 'm direct weggooien omdat ik daar kriebels van krijg), maar deze dingen lijken me niet een begin van een sollicitatiebrief. Dit komt meer in de tweede alinea waarin je meer over jezelf vertelt.

Mee eens.

Ja daarom zeg ik, dat is persoonlijk. Ik heb nog niet veel ervaring met solliciteren maar tot nu toe werkt het. Ik vind sollicitatiebrieven schrijven zowiezo lastig. Willen jullie ajb mijn zinnen uit de quote halen voor de herkenbaarheid?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast di 19 apr 2011 - 23:57

appeltje schreef:
minoessepoes schreef:
Maar dat geldt ook voor woorden zoals spannend, al zou ik dat woord persoonlijk nooit gebruiken voor een vacature in een schoenenwinkel? Want als je dat al spannend vind....

Wat een ontzettend nare opmerking! Iedereen zijn eigen ding toch, wellicht is het voor iemand wel heel spannend om in een schoenenwinkel te werken.

Ik denk niet dat minoessepoes bedoelt dat ze het woord 'spannend' opvat als living on the edge, maar dat het in die zin niet een professionele term is om te gebruiken voor welke functie dan ook. Ik vind het geenszins een nare opmerking, aangezien een gemiddelde werkgever je hier heel erg op kan gaan bevragen als je überhaupt al wordt uitgenodigd voor een gesprek. Ik zou mezelf in iig erg klem lullen als ik zo'n term had gebruikt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Sterre wo 20 apr 2011 - 0:26

Ik heb pas één keer een echte sollicitatiebrief verstuurd. Toen opende ik geloof ik ongeveer zo:

Graag wil ik middels deze brief mijn motivatie met u delen voor het vervullen van de functie ******.

Ik had toen ook de website bekeken, waarop alle medewerkers in een paar zinnen iets persoonlijks vertelden over een bepaalde periode uit hun leven. Ik had dat toen onderaan mijn brief ook gedaan smile . Gewaagd, maar ik mocht op gesprek komen, haha.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Mida4you wo 20 apr 2011 - 0:39

Guattari schreef:
appeltje schreef:
minoessepoes schreef:
Maar dat geldt ook voor woorden zoals spannend, al zou ik dat woord persoonlijk nooit gebruiken voor een vacature in een schoenenwinkel? Want als je dat al spannend vind....

Wat een ontzettend nare opmerking! Iedereen zijn eigen ding toch, wellicht is het voor iemand wel heel spannend om in een schoenenwinkel te werken.

Ik denk niet dat minoessepoes bedoelt dat ze het woord 'spannend' opvat als living on the edge, maar dat het in die zin niet een professionele term is om te gebruiken voor welke functie dan ook. Ik vind het geenszins een nare opmerking, aangezien een gemiddelde werkgever je hier heel erg op kan gaan bevragen als je überhaupt al wordt uitgenodigd voor een gesprek. Ik zou mezelf in iig erg klem lullen als ik zo'n term had gebruikt.

Nou, ik heb al diverse uitnodigen gehad en er is nooit naar gevraagd. Vandaag ook weer een sollicitatie gehad en klonk erg positief.
Mida4you
Mida4you
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 0:56

Ok, Mirjam4you. Zo zie je maar weer dat dit per werkgever kan verschillen. Ik werd wel echt per woord bevraagd en meerdere mensen in mijn omgeving. Fijn iig dat het in het verleden voor jou succes heeft opgeleverd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  TNMN wo 20 apr 2011 - 4:02

Ik zoek altijd informatie op over het bedrijf en daar vanuit probeer ik mijn brief te schrijven. Zoals Sterre en *naam kwijt, sorry* ook als voorbeeld namen. Als het een bedrijf is zoals het bedrijf waar Guitarri heeft gesolliciteerd, zou je natuurlijk nooit zulke dingen in je brief zetten. Toen ik solliciteerde voor een deli had ik: Nav de advertentie in het raam van *naam bedrijf*, wil ik bij deze graag solliciteren op de functie van huppeldepup medewerker. Gezien mijn ervaring in de detailhandel, als collega en teamleider, en mijn passie voor voedsel ben ik van mening dat ik perfect zou zijn voor deze functie. (of zoiets)
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe start jij je sollicitatiebrief? Empty Re: Hoe start jij je sollicitatiebrief?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum