Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Visite en chemo/ bestraling

+8
Spring
moepie
Beachgirl
Darius
Flip Fluitketel
Monte
catgirl85
Fearie
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Visite en chemo/ bestraling Empty Visite en chemo/ bestraling

Bericht  Gast ma 11 apr 2011 - 1:39

Ik heb van de week een verjaardag, en daar komt iemand die bezig is met bestralingen en chemo.

Weet iemand of dat kwaad kan?

Ik twijfel een beetje, en op google kom je echt vanalles tegen, geen idee wat nou waar is en wat niet...

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Visite en chemo/ bestraling Empty Re: Visite en chemo/ bestraling

Bericht  Gast ma 11 apr 2011 - 1:42

Als mijn tante bestralingen had gehad mocht ik daar niet komen en 'woonde' mijn nichtje een aantal dagen bij ons omdat we er onvruchtbaar van konden raken.. Mijn moeder (die niet meer vruchtbaar hoeft te zijn) was dan altijd bij hen. Maar ik heb geen idee hoe dat zit met ongeboren baby`s..

Gast
Gast

Bericht  Fearie ma 11 apr 2011 - 2:21

Zou ff je VK bellen om te vragen hoe het zit, die zouden toch meestal wel weten hoe dat werkt. Op internet vind je namelijk van alles en dan weet je nooit zeker wat er wel of niet van klopt.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  catgirl85 ma 11 apr 2011 - 2:21

Ik heb dat ook gehad met mijn schoonvader en ben toen erg voorzichtig geweest. Heb het ook aan de VK gevraagd toen en als je niet op dezelfde wc, van het zelfde glas drinkt enzo, kan het geen kwaad zei ze. Het verspreidt zich door bijv speeksel (dus ook hoesten, niezen als die persoon niet voorzichtig is) urine enz. Maar ik zou zelf gewoon niet naast die persoon gaan zitten of helemaal niet gaan. Je zou nog je VK kunnen bellen, dan weet je het zeker.
Maar ik heb verschillende verhalen gelezen op internet, dus geen idee wat waar is. Beter te voorzichtig dan dat er wat gebeurd toch.
catgirl85
catgirl85
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 199
Punten : 245

Bericht  Monte ma 11 apr 2011 - 2:26

catgirl85 schreef:Ik heb dat ook gehad met mijn schoonvader en ben toen erg voorzichtig geweest. Heb het ook aan de VK gevraagd toen en als je niet op dezelfde wc, van het zelfde glas drinkt enzo, kan het geen kwaad zei ze. Het verspreidt zich door bijv speeksel (dus ook hoesten, niezen als die persoon niet voorzichtig is) urine enz. Maar ik zou zelf gewoon niet naast die persoon gaan zitten of helemaal niet gaan. Je zou nog je VK kunnen bellen, dan weet je het zeker.
Maar ik heb verschillende verhalen gelezen op internet, dus geen idee wat waar is. Beter te voorzichtig dan dat er wat gebeurd toch.

huh we hebben het toch over straling, niet over een bacterie of virus? Straling ''straal'' je toch gewoon uit? Of ben ik nou een beetje dom.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410

Bericht  Flip Fluitketel ma 11 apr 2011 - 2:27

Het 'verspreid/straalt zich inderdaad via vocht,speeksel, urine e.d. van degene die een chemo ondergaat wat hier al boven staat. Ik zou voor de zekerheid gewoon even de VK/gynaecoloog raadplegen voor de zekerheid.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067

Bericht  catgirl85 ma 11 apr 2011 - 3:10

Monte schreef:
catgirl85 schreef:Ik heb dat ook gehad met mijn schoonvader en ben toen erg voorzichtig geweest. Heb het ook aan de VK gevraagd toen en als je niet op dezelfde wc, van het zelfde glas drinkt enzo, kan het geen kwaad zei ze. Het verspreidt zich door bijv speeksel (dus ook hoesten, niezen als die persoon niet voorzichtig is) urine enz. Maar ik zou zelf gewoon niet naast die persoon gaan zitten of helemaal niet gaan. Je zou nog je VK kunnen bellen, dan weet je het zeker.

huh we hebben het toch over straling, niet over een bacterie of virus? Straling ''straal'' je toch gewoon uit? Of ben ik nou een beetje dom.

Je wordt bestraald dmv straling, maar dat straal je niet meer uit daarna lijkt me. En chemo is een stof die je in je lichaam hebt gekregen dmv infuus. Dat scheid je uit dmv vocht.
catgirl85
catgirl85
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 199
Punten : 245

Bericht  Monte ma 11 apr 2011 - 3:15

catgirl85 schreef:
Monte schreef:

Je wordt bestraald dmv straling, maar dat straal je niet meer uit daarna lijkt me. En chemo is een stof die je in je lichaam hebt gekregen dmv infuus. Dat scheid je uit dmv vocht.

oh het gaat om de chemo, ja dan is het duidelijk inderdaad. Straling dacht ik omdat je nog wel iets straalt als je bijv een scan heb laten maken, dan heb je altijd nog wat straling.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410

Bericht  Darius ma 11 apr 2011 - 4:07

Ik heb mijn hele zwangerschap gewerkt met kinderen die een bestraling krijgen of bezig zijn met een chemokuur. Je kunt hier gewoon bij op bezoek gaan. Eventueel even daarna je handen wassen met zeep. Niets aan de hand.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast ma 11 apr 2011 - 4:57

Mijn moeder had chemo en bestraling tijdens mijn 1e zwangerschap, maar dit was verder niet erg voor mij. Had idd meer te maken met speeksel, toilet enz. dat dat besmettelijk was oid. Ik weet het zo niet eens meer precies,maar op een verjaardag lijkt me niet dat dat niet direct kwaad kan.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 11 apr 2011 - 4:59

_MamaRosa_ schreef:Mijn moeder had chemo en bestraling tijdens mijn 1e zwangerschap, maar dit was verder niet erg voor mij. Had idd meer te maken met speeksel, toilet enz. dat dat besmettelijk was oid. Ik weet het zo niet eens meer precies,maar op een verjaardag lijkt me niet dat dat niet direct kwaad kan.
Hoe is het met jou? En met je 2 meiden? Is het echt veel drukker als 1? Ben zo benieuwd... Jammer dat je zo ver weg woont... Sad

Gast
Gast

Bericht  Beachgirl ma 11 apr 2011 - 5:04

catgirl85 schreef:
Monte schreef:

Juist, jij snapt het!!! +1

Als iemand bestraald wordt mag je daar echt wel in de buurt zijn hoor! Die straling wordt opgevangen door het lichaam en is daarna gewoon weg.

Chemo is een ander verhaal. Chemo is gevaarlijker want dat scheiden mensen uiot door urine, zweet lichaamsvocht. Er wordt ook geadviseerd om kleine kinderen niet op schoot te laten zitten bij iemand die net chemo heeft gehad.

Maar dat je niet bij iemand in de buurt mag komen die bestraald wordt is klinkklare onzin.
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789

Bericht  Beachgirl ma 11 apr 2011 - 5:06

_Donnaa schreef:Als mijn tante bestralingen had gehad mocht ik daar niet komen en 'woonde' mijn nichtje een aantal dagen bij ons omdat we er onvruchtbaar van konden raken.. Mijn moeder (die niet meer vruchtbaar hoeft te zijn) was dan altijd bij hen. Maar ik heb geen idee hoe dat zit met ongeboren baby`s..

Dan heeft ze geen bestralingen gehad, maar een onderzoek waarbij de gebruik maken van een radioactieve stof.

Dat wordt ingespoten via een infuus, en dit straal je idd nog voor een bepaalde tijd uit. (in mindere mate dan de hoeveelheid die ingespoten is)
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Bericht  Beachgirl ma 11 apr 2011 - 5:07

Monte schreef:
catgirl85 schreef:
Monte schreef:

oh het gaat om de chemo, ja dan is het duidelijk inderdaad. Straling dacht ik omdat je nog wel iets straalt als je bijv een scan heb laten maken, dan heb je altijd nog wat straling.

Totale onzin!!

De straling van een CT scan gaat door je lichaam heen.... er blijft niks achter in je lichaam wat je dat weer "uitstraalt" .

Laatst aangepast door Beachgirl_24 op ma 11 apr 2011 - 5:08; in totaal 1 keer bewerkt
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast ma 11 apr 2011 - 5:07

ProudMama schreef:
_MamaRosa_ schreef:Mijn moeder had chemo en bestraling tijdens mijn 1e zwangerschap, maar dit was verder niet erg voor mij. Had idd meer te maken met speeksel, toilet enz. dat dat besmettelijk was oid. Ik weet het zo niet eens meer precies,maar op een verjaardag lijkt me niet dat dat niet direct kwaad kan.
Hoe is het met jou? En met je 2 meiden? Is het echt veel drukker als 1? Ben zo benieuwd... Jammer dat je zo ver weg woont... Sad

Hier gaat het goed hoor. Het is wel druk, maar heb nu natuurlijk nog kraamhulp, dus zelf merk je er nog weinig van. De nachten zijn wel intensief, maar ook dat valt me tot nu toe mee, wel vermoeiend, maar het hoort er allemaal bij. Ik voed nu op verzoek, omdat ze anders niet wakker te krijgen waren en dus erg slecht dronken. Nu op verzoek komen ze dus uit zichzelk, (zit maximaal 4 uur tussen, maar ze melden zich ook wel rond die tijd) en drinken ze veel beter, waardoor ze dus ook eerder verzadigd zijn.
Nadeel is wel dat ik daardoor dus vannacht echt dubbel bezig was. Had de 1 gehad, en lag weer in bed, kon ik de wekker weer zetten over 1,5 uur, omdat de ander dan uiterlijk wat gehad moest hebben.
Dus weinig slaap gehad. Nu zitten ze weer achter elkaar de hele dag al, dus hopen dat het vannacht ook zo gaat.

De bv loopt als een trein, ik had bij de 1e 2 ook voeding voor 2, en nu heb ik dus ook bijna geen stuwing gehad, omdat er veel meer gedronken wordt dan door 1 kindje, en dat is wel erg prettig!
Ze drinken ook beide ongeveer een kwartier, dus ik ben gelukkig snel klaar. Als je een kindje hebt waar je een uur mee zit, en dat keer 2, dan is het helemaal geen doen, want als je dan klaar bent, kun je over 1 of 2 uur al weer.

Tot nu toe valt het me dus mee, maar goed, straks mag ik het weer zelf doen. Gelukkig is mijn man nog de hele week vrij, we hebben tot woensdag nog hulp. Dan het weekend nog lekker vrij. Dus dan zijn we weer een week verder, en hopelijk voel ik me dan wat fitter. Ben nu heel snel moe, merk echt dat een keizersnee veel energie kost.

Maar verder, genieten!

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 11 apr 2011 - 5:14

Beachgirl_24 schreef:
_Donnaa schreef:Als mijn tante bestralingen had gehad mocht ik daar niet komen en 'woonde' mijn nichtje een aantal dagen bij ons omdat we er onvruchtbaar van konden raken.. Mijn moeder (die niet meer vruchtbaar hoeft te zijn) was dan altijd bij hen. Maar ik heb geen idee hoe dat zit met ongeboren baby`s..

Dan heeft ze geen bestralingen gehad, maar een onderzoek waarbij de gebruik maken van een radioactieve stof.

Dat wordt ingespoten via een infuus, en dit straal je idd nog voor een bepaalde tijd uit. (in mindere mate dan de hoeveelheid die ingespoten is)
Dan was het met de chemo`s denk ik.. Het is ook al een mooie tijd geleden, toen waren ze er misschien nog wat strenger in? Zeker 10 jaar geleden dus.. smile

Gast
Gast

Bericht  moepie ma 11 apr 2011 - 5:26

Tijdens mijn zwangerschap heeft mijn man 7 zware chemokuren gehad, elke keer een week lang kreeg hij het elke dag. Ik ben er elke dag bij geweest. Dit kon geen kwaad. Thuis moesten we alleen opletten met als hij had gespuugd bijvoorbeeld, niet uit hetzelfde glas drinken, kleren apart wassen, onder apart dekbed slapen (wel in hetzelfde bed) zulke dingetjes, maar ook als ik niet zwanger was geweest moest dit.
Het kon dus verder helemaal geen kwaad.
moepie
moepie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1536
Punten : 1569
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Spring ma 11 apr 2011 - 8:50

Ik zou niet naar de verjaardag gaan. Maar dat is meer een gevoel. Toen ik zwanger was onderging een client van ons chemo. Ik kwam toen niet bij hem om hem te verzorgen. Dit wilde ik niet, meer angst dan dat het echt kwaad kon maar toch.
Een zwangere vrouw mag met een bepaald aantal maanden zwangerschap ook chemo ondergaan.

Je moet doen waar je je goed bij voelt.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959

Bericht  Gast ma 11 apr 2011 - 8:55

Ik sluit me aan bij wat Moepie zegt (heb er ook ervaring mee) en verder zou ik geen lichaamscontact zoeken met die persoon, zoals een knuffel.

Gast
Gast

Bericht  Tania ma 11 apr 2011 - 9:09

Mijn man slikt standaard pillen die ook als chemokuur worden gebruikt. Daarbij mag je inderdaad niet op dezelfde toilet, met braaksel in aanraking komen enz.

Ik zou voor de zekerheid gewoon even de verloskundige bellen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  JD ma 11 apr 2011 - 11:35

straling kan geen kwaad, mensen die momenteel een chemokuur ondergaan wel. (althans dat is wat ik weet van ervaringen om me heen) maar zou het voor de zekerheid ook even overleggen met je vk
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Gast ma 11 apr 2011 - 19:42

Als je er onvruchtbaar van zou raken, was ik dat nu ook. Ik heb er nooit wat over gehoord tijdens de chemo en de bestraling niet. (oh maar ik ben niet zwanger natuurlijk, ik weet niet hoe het dan zit met chemo's). Maar ik mocht mijn mama gewoon knuffelen hoor (en thank god). Ik zou het even navragen inderdaad.

Gast
Gast

Bericht  Teddyaapje di 12 apr 2011 - 1:27

Een meisje wat bij mij in de klas heeft gezeten had schildklierkanker, en nu weet ik niet meer of ze ervoor is bestraald of chemokuur heeft gehad (verwacht bestraling want ze is geen haren verloren), maar er mocht niemand binnen een straal van ??? (weet de afstand niet meer) bij haar in de buurt komen omdat je dan kans liep onvruchtbaar te worden. Heb geen idee of het iets speciaals was wat ze kreeg (misschien iets anders dan de reguliere bestaling?) maar dit weet ik 100% zeker. Het is trouwens zo'n 8 jaar geleden.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Susan di 12 apr 2011 - 1:46

Dan kun je je toch amper nog in het openbaar begeven? Je kunt niet continu maar voorkomen dat er mensen te dicht bij je komen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Gast di 12 apr 2011 - 2:07

Dat klopt wel, dan is ze met radioactief jodium behandeld waarschijnlijk. Mijn oma had dit ook en moest die tijd dan ook in het ziekenhuis blijven, in een aparte kamer en mijn moeder mocht alleen via een raampje met haar communiceren. Dat is inderdaad een bekende methode om schildklierkanker te bestrijden.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: