Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Chemo's / bestralingen

+10
Moon
Viva
moepie
Ella
Beachgirl
Smaragdje
Flip Fluitketel
Katjing
Flower_L
Puggle
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Chemo's / bestralingen  Empty Chemo's / bestralingen

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 7:48

Een kennis, die vrijwel dicht bij ons staat is in een rap tempo achteruit gegaan. Hij is nu al zo goed als terminaal en krijgt tegen de pijn nog bestralingen.

Chemo's krijgt hij geloof ik niet meer, maar okt. haalt hij hoogstwaarschijnlijk niet meer, en willen er dus zsm. heen om toch nog "afscheid" te kunnen nemen.

Mag je dan als zwangere wel naar zo'n iemand toe gaan?!

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Chemo's / bestralingen  Empty Re: Chemo's / bestralingen

Bericht  Puggle do 6 sep 2012 - 7:54

Ik neem aan dat jij geen chemo's krijgt toch als je op visite gaat? Waarom zou je niet bij iemand mogen komen die ziek ligt. Lijkt me niet dat diegene besmettelijk is of iets.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 7:55

Nee, maar heb het volgens mij ergens ooit gehoord dat er wel wat mee was en ik vroeg het mij gewoon dus af. Bedoel ik weet bijv. met chemo's dat je het een en ander uitscheid met urine enz. Maar misschien haal ik me wel gewoon spook verhalen in mijn hoofd daardoor..

Gast
Gast

Bericht  Flower_L do 6 sep 2012 - 7:56

Heb weleens gelezen dat babies niet bij mensen met chemo in buurt mogen komen, maar er zal ongetwijfeld iets bijzonders aan hand zijn geweest in dat geval, maar weet niet zo 123

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 7:58

Ontslag en leefregels
Wanneer u naar huis gaat is nog niet alle radioactiviteit uit het lichaam verdwenen. Daarom worden voor een beperkte periode leefregels meegegeven om de hoeveelheid straling voor anderen zoveel mogelijk te beperken. Weliswaar breng de nog aanwezige straling geen direct gevaar met zich mee, maar de hoeveelheid moet zo klein mogelijk zijn, vooral voor kleine kinderen. De dokter bepaalt hoe lang deze leefregels moeten worden gevolgd. De periode is gewoonlijk 24 uur maar kan langer zijn, tot maximaal 3 weken.

Leefregels na jodiumtherapie
Als u onderstaande voorschriften zo goed mogelijk naleeft zal de hoeveelheid straling die anderen ontvangen tot een minimum beperkt blijven.

Algemeen
Uw huisgenoten moeten zoveel mogelijk afstand van u houden, in elk geval meer dan 1 meter. Bij televisie kijken of eten (dus als u lang bij elkaar zit) liefst 2 meter of meer.

Toilet
Bij toiletbezoek moet u altijd zittend plassen en u moet steeds toiletpapier gebruiken. De handen moeten indien mogelijk op het toilet worden gewassen, zodat deurknoppen, etc. zo schoon mogelijk blijven.

Wasgoed en serviesgoed
Na het innemen van de jodiumcapsule bevat alle lichaamsvocht een kleine hoeveelheid radioactiviteit. De door u gebruikte handdoeken, beddengoed, kleding en serviesgoed mogen niet door anderen worden gebruikt. Er is geen reden om deze voorwerpen apart te wassen en zij kunnen na het wassen weer door iedereen gebruikt worden.

Kinderen (tot en met 10 jaar)
Kleine kinderen (tot en met 10 jaar) zijn gevoeliger voor straling dan volwassenen. Zij moeten daarom door één van uw huisgenoten worden verzorgd. Vermijd zo veel mogelijk direct lichamelijk contact (zoals knuffelen, op schoot houden of op de rand van het bed). Bewaar een zo groot mogelijke afstand tot de kinderen. Als dit alles niet mogelijk is, moeten ze bij familie of vrienden logeren in de periode dat u de leefregels moet volgen.

Partners en huisgenoten
Om zoveel mogelijk afstand te houden moet u op minstens twee meter afstand van elkaar slapen, indien mogelijk in aparte kamers. Let op dat de bedden in verschillende kamers niet tegen dezelfde muur staan, hierdoor wordt de benodigde afstand niet gehaald. Direct lichamelijk contact zoals knuffelen en seks moeten beperkt blijven tot maximaal 30 minuten per dag.

Zwangeren
Om de dosis voor het ongeboren kind zo laag mogelijk te houden moet u zoveel mogelijk afstand houden van zwangere vrouwen.

Oudere partners
Voor personen van circa 60 jaar of ouder is de kans op stralingsschade zeer gering. Indien uw partner of huisgenoten deze leeftijd bereikt hebben, dienen de voorschriften Algemeen en Partners en huisgenoten niet zo streng opgevolgd te worden. Enige afstand houden als u lange tijd naast elkaar zit is dan aan te bevelen. De overige voorschriften moeten wel opgevolgd worden.

Bezoekers
Bij bezoek moet u afstand houden en direct lichamelijk contact vermijden. Bezoek van kleine kinderen en zwangere vrouwen wordt afgeraden.

Werk
Op het werk moet u zoveel mogelijk afstand bewaren tot collega’s en anderen. Als u werkt in het basisonderwijs of de kinderopvang (met kinderen tot en met 10 jaar) moet u het werk verzuimen gedurende de periode dat de leefregels gelden. Als u op korte afstand van uw collega’s werkt (op 2 meter of minder) moet u ook verzuimen, de nucleair geneeskundige vertelt u hoe lang. In twijfelgevallen moet u de verantwoordelijk stralingsdeskundige raadplegen.
-------------

Gast
Gast

Bericht  Puggle do 6 sep 2012 - 7:59

Maar er staat wel dat over het algemeen dit geld voor 24 uur erna. Ik weet niet wanneer de laatste chemo is geweest
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Bericht  Katjing do 6 sep 2012 - 8:00

Maar chemo's zijn toch niet radio-actief? Of klopt dat niet wat ik denk? Ik zou hoe dan ook even advies inwinnen bij het ziekenhuis en bij je eigen verloskundige!
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 341
Punten : 365
Registratiedatum : 29-08-12

Bericht  Flip Fluitketel do 6 sep 2012 - 8:00

Alleen bij contact met urine en def (ontlasting) moet je naar mijn weten beschermend te werk gaan als iemand een chemokuur krijgt/heeft ondergaan. Maar deze bescherming geld ook als je niet zwanger bent o.i.d.. Tenminste zo gaat het bij ons op het werk altijd als een client een chemokuur heeft/ondergaat.
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 8:03

Ik kon het niet zo snel 123 vinden namelijk. Maar bedankt! Als ik mezelf goed voel wil ik best even mee, maar kom gewoon niet te dichtbij, ik ga ook meer voor mijn man mee om er voor hem te zijn.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 8:04

Maar hij krijgt toch bestraling?

Gast
Gast

Bericht  Smaragdje do 6 sep 2012 - 8:05

De behandeling vanuit die tekst, daar ben ik bekend mee. Dit is echter geen standaard chemo, dus ik weet niet of daar het zelde voor geld.

Smaragdje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 8:07

Sunprincess schreef:Maar hij krijgt toch bestraling?

Ja dat wel tegen de pijn geloof ik?

Gast
Gast

Bericht  Beachgirl do 6 sep 2012 - 8:10

Dat lange stuk dat Sunprincess plaatst gaat over behandeling met radioactieve stoffen.

Chemo is niet radioactief!!!

En als iemand zelf bestraald wordt straalt diegene zelf niks uit!!

Wat je het beste kunt doen is gewoon even de verpleegafdeling bellen. Met chemo moet je idd uitkijken met kleine kinderen e.d. omdat je wel met dat in contact kan komen via zweet, urine, lichaamsvocht. Hoe het zit als je zwanger bent weet ik niet precies.

Nogmaals, als iemand bestraald wordt kun je gewoon bij diegene in de buurt komen, die persoon straalt zelf niet!!

Laatst aangepast door Beachgirl_24 op do 6 sep 2012 - 8:11; in totaal 1 keer bewerkt
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789

Bericht  Katjing do 6 sep 2012 - 8:10

Maar bestraling blijft toch niet hangen? Ik bedoel, radio-actieve straling straalt maar zolang je niet besmet bent (dat je een bron van straling in je lichaam hebt) dan straal je zelf geen straling uit.
Er zijn wel behandelingen waarbij je radio-actief spul ingespoten krijgt, maar dat is niet de standaard behandeling bij kankerpatiënten volgens mij. In dat geval heb je zelf dus een bron van straling in je lijf en straal je wel straling uit.
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 8:11

Voor zover ik kan vinden gaat het om het type bestraling. Bij inwendige bestraling mag je tot 8 weken na de behandeling niet te dichtbij komen.
Bij andere bestraling weet ik het niet.

Gast
Gast

Bericht  Smaragdje do 6 sep 2012 - 8:12

Ik vond net dat je zelf na 4 maanden zwangerschap zelf een chemo mag krijgen, het lijkt mij dus dat je ook in iemands buurt mag zijn. Iets over bestraling heb ik nog niet gevonden.

Smaragdje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 8:12

Beachgirl_24 schreef:Dat lange stuk dat Sunprincess plaatst gaat over behandeling met radioactieve stoffen.

Chemo is niet radioactief!!!

En als iemand zelf bestraald wordt straalt diegene zelf niks uit!!

Wat je het beste kunt doen is gewoon even de verpleegafdeling bellen. Met chemo moet je idd uitkijken met kleine kinderen e.d. omdat je wel met dat in contact kan komen via zweet, urine, lichaamsvocht. Hoe het zit als je zwanger bent weet ik niet precies.

Nogmaals, als iemand bestraald wordt kun je gewoon bij diegene in de buurt komen, die persoon straalt zelf niet!!

Maar hij krijgt geen chemo.....

Gast
Gast

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 8:13

Ik zou het ook gewoon even navragen.

Gast
Gast

Bericht  Beachgirl do 6 sep 2012 - 8:13

Katjing schreef:Maar bestraling blijft toch niet hangen? Ik bedoel, radio-actieve straling straalt maar zolang je niet besmet bent (dat je een bron van straling in je lichaam hebt) dan straal je zelf geen straling uit.
Er zijn wel behandelingen waarbij je radio-actief spul ingespoten krijgt, maar dat is niet de standaard behandeling bij kankerpatiënten volgens mij. In dat geval heb je zelf dus een bron van straling in je lijf en straal je wel straling uit.

Klopt. Bestraling, en behandeling met radioactieve stoffen zijn 2 totaal verschillende dingen.

Bij bestraling wordt er straling op iemand "afgevuurd" (op de tumor) om deze te vernietingen.

Bij een behandeling met radioactieve stoffen krijgt iemand via een infuus of via pillen radioactieve stoffen toegediend. En dan straalt die patient nog wel voor bepaalde tijd zelf radioactiviteit uit.
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 8:13

Wij kunnen het dus ook niet vinden, en ben ook niet zo van de medische termen enz dus ik snap gewoon weg niet wat er staat. En zelf konden ze het ons ook niet vertellen. Dan zou ik het morgen met de gynaecoloog moeten overleggen, die zou het wel weten lijkt mij.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 8:14

Toen mijn vriend chemo's kreeg moest er inderdaad afstand gehouden worden, zoals in het stuk hierboven staat. Maar dat waren bepaalde periodes.

Heel veel sterkte!

Gast
Gast

Bericht  Katjing do 6 sep 2012 - 8:14

Oh nee, geen chemo. Inwendige bestralingen doen ze niet zo vaak toch? Ik zou gewoon even navragen welke behandeling hij nog krijgt, als het gewone bestraling is dan is er niets aan de hand!
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Beachgirl do 6 sep 2012 - 8:14

Sunprincess schreef:Voor zover ik kan vinden gaat het om het type bestraling. Bij inwendige bestraling mag je tot 8 weken na de behandeling niet te dichtbij komen.
Bij andere bestraling weet ik het niet.

de inwendige bestraling die jij bedoelt is brachytherapie. En dat is NIET hetzelfde als radioactieve straling.

Laatst aangepast door Beachgirl_24 op do 6 sep 2012 - 8:15; in totaal 1 keer bewerkt
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast do 6 sep 2012 - 8:15

Beachgirl_24 schreef:
Katjing schreef:Maar bestraling blijft toch niet hangen? Ik bedoel, radio-actieve straling straalt maar zolang je niet besmet bent (dat je een bron van straling in je lichaam hebt) dan straal je zelf geen straling uit.

Klopt. Bestraling, en behandeling met radioactieve stoffen zijn 2 totaal verschillende dingen.

Bij bestraling wordt er straling op iemand "afgevuurd" (op de tumor) om deze te vernietingen.

Bij een behandeling met radioactieve stoffen krijgt iemand via een infuus of via pillen radioactieve stoffen toegediend. En dan straalt die patient nog wel voor bepaalde tijd zelf radioactiviteit uit.

Maar zorgt bestraling er ook voor dat je geen pijn hebt? Bedoel we weten wel dat de tumor niet meer weggaat? Dat laatste met infuus en pillen krijgt hij volgens mij dan inmiddels niet meer.

Gast
Gast

Bericht  Ella do 6 sep 2012 - 8:15

Anniej_S schreef:Nee, maar heb het volgens mij ergens ooit gehoord dat er wel wat mee was en ik vroeg het mij gewoon dus af. Bedoel ik weet bijv. met chemo's dat je het een en ander uitscheid met urine enz. Maar misschien haal ik me wel gewoon spook verhalen in mijn hoofd daardoor..

Klopt, ze adviseren voor iemand die chemo's krijgt en thuis 2 toiletten te hebben, er 1 apart voor degene te gebruiken die chemo's krijgt
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud