Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat maak je zelf en is een aanrader?

+6
Novalee
Mizz_S
Caro
Minx
Inge
minoessepoes
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Wat maak je zelf en is een aanrader? Empty Wat maak je zelf en is een aanrader?

Bericht  minoessepoes za 26 maa 2011 - 23:17

Misschien is het leuk om hier recepten uit te wisselen van dingen die jezelf maakt. Ik bedoel dan niet van hele gerechten maar van losse dingen.

Ik maak vaak zelf kruidenolie. Ik koop dan op de markt verse kruiden, ik stop een paar takjes in zo'n flesje met een beugel (Grolsch beugelflessen maar dan niet van Grolsch hahah). Dan vul ik die verder met olijfolie en die laat ik een paar weken staan. Dat is heel lekker om in te bakken of over de aardappeltjes bijvoorbeeld. Nu heb ik tijm staan, maar je kan ook rozemarijn doen, zongedroogde tomaatjes, een chilipepertje enz. (De takjes kruiden die ik over heb die vries ik in trouwens)

Ook maak ik in de zomer vaak verse ijsthee. Dan gebruik ik zo'n 5 eetlepels zoetstof, ongeveer evenveel citroensap en verder hele sterke thee. Dit is ongeveer voor een liter, goed koud drinken en het liefst met een schijfje citroen erin.

Mijn vriend had een fles jenever gekregen in zijn kerstpakket. Maar dat drinken wij never nooit op en we kennen ook geen liefhebbers. Dus ben ik er nu limoncello van aan het maken. De schil van 4 citroenen een dag of 4 in een bodempje alcohol laten staan, daarna van water en suiker een stroopje maken en die mengen met het sap van 1 citroen, de rest van de alcohol toevoegen en het citroenschillen mengsel en dit weer een week laten staan. Daarna het drankje zeven en weer een weekje laten rusten en dan heb je dus limoncello. Het is de eerste keer dat ik het maak dus ik ben benieuwd of het lekker is!

Hebben jullie zo ook dingen die jullie zelf maken? Recepten van lekkere pesto's of tapenades bijvoorbeeld of wat dan ook, alles is welkom?!

minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maak je zelf en is een aanrader? Empty Re: Wat maak je zelf en is een aanrader?

Bericht  Gast za 26 maa 2011 - 23:28

Hmm limoncello is zo lekker!

Ik heb zelf wel eens zuurdesem gemaakt, dat is ook een leuk proces. Een kopje bloem in een jampot met een beetje water er bij. Dat op een warme plek zetten en binnen een paar dagen gaat het uit zichzelf gisten en groeien. Dan kan je het mengen met meer bloem en deeg maken, en kan je zuurdesembrood bakken.

Maar kan me voorstellen dat niet iedereen daar fan van is.

Ik maak ook vaak lekkere dip met Griekse yoghurt, peper, knoflookpoeder, uipoeder en evt paprikapoeder. Lekker bij naturel ribbel chips.

Een Bulgaarse specialiteit, sneschanka, eigelijk hetzefde als tzatziki:
Griekse yoghurt, geraspte komkommer, knoflook. Maar als toevoeging op de tzatziki komt er ook nog gemalen walnoot over/door heen.

Verse munt thee is ook erg makkelijk. Heet water in een groot glas en verse takjes munt op z'n kop er in zetten.

Gast
Gast

Wat maak je zelf en is een aanrader? Empty Re: Wat maak je zelf en is een aanrader?

Bericht  Gast za 26 maa 2011 - 23:35

Mijn schoonzus maakt altijd een heerlijke (enorm ongezonde) dip: als ze uitgaat van een groot gezelschap dan koopt ze een pot goede mayonaise, doet daar één of twee tenen knoflook door, gesneden verse bieslook en heel veel geraspe pittige (dus oude) kaas.

't Is een voorgerecht van een bekend restaurantje hier in m'n woonplaats, het officiële recept schijnt geheim te zijn, en iedereen probeert het na te maken en iedereen geeft er z'n eigen draai aan. Ikzelf gooi er nog provencaalse kruiden door, een ex-collega doet er nog mierikswortel door en op internet lees ik weer recepten dat er ook gembersiroop en worcestersaus door moet.

't Is in elk geval superlekker, vooral met net afgebakken en dus nog warme stokbrood.

Gast
Gast

Bericht  Inge zo 27 maa 2011 - 4:34

Maple schreef:Mijn schoonzus maakt altijd een heerlijke (enorm ongezonde) dip: als ze uitgaat van een groot gezelschap dan koopt ze een pot goede mayonaise, doet daar één of twee tenen knoflook door, gesneden verse bieslook en heel veel geraspe pittige (dus oude) kaas.
Dat klinkt als (broodje) dip van de kat? *oeps, blond, dat zeg je erna zelf ook al*

Ik maak deze ook wel eens, alleen doe ik er nog een klein scheutje gembersiroop doorheen, dan komt hij nog meer overeen smile

Laatst aangepast door Inge op zo 27 maa 2011 - 4:36; in totaal 2 keer bewerkt
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast zo 27 maa 2011 - 4:34

Ja, klopt, da's de dip van de Kat Wink

Gast
Gast

Bericht  Inge zo 27 maa 2011 - 4:35

Ik las serieus alleen je 1e stukje en was dus al te snel met reageren haha Very Happy
had mijn bericht al aangepast, maar jij was nog sneller, worcestersaus doe ik er idd ook doorheen
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086

Bericht  Gast zo 27 maa 2011 - 4:37

Ik heb het nog nooit met gembersiroop en worcestersaus geprobeerd eigenlijk, want dat gebruiken we verder nooit. Vind 't zonde als dat staat te verpieteren in de kast...

Gast
Gast

Bericht  minoessepoes zo 27 maa 2011 - 19:47

@Marin: Dat zuurdesem wil ik ook wel een keer proberen, niet omdat ik denk dat het zo lekker zal zijn, maar gewoon omdat ik het eens leuk vind om te doen!

Ik ben benieuwd of de limoncello lekker wordt, ik laat het nog wel weten!

De chips dip, klinkt ow zo slecht maar ook wel heel lekker! Dat ga ik misschien nog wel een keer proberen, veel van die ingredienten heb ik standaard in huis.

minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Bericht  Minx ma 28 maa 2011 - 0:34

Zelf chips in de oven maken. Dun snijden en dan in de oven doen met de kruiden die je er op wil hebben

Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  minoessepoes ma 28 maa 2011 - 0:37

Ja ik zag het net al in een ander topic, maar ik vind het echt een goed idee! Ik maak weleens zelf chips maar dan gooi ik zo automatisch in de frituur (ik maak dan plakjes met de kaasschaaf trouwens), ik ga de oven zeker ook een keer proberen! Weet je ongeveer hoe lang het nodig heeft?
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Bericht  Caro ma 28 maa 2011 - 4:47

Vaak als ik verse kruiden overheb, maak ik verschillende soorten pesto ervan. Zo uiteraard met basilicum, maar het kan ook prima met rucola. Of je maakt een korianderpesto.

Ik maak ook zelf mijn guacamole. Hier gebruik ik dan avocado voor, halve tomaat (ontpit), koriander en wat zout, peper en komijnzaad.

Ik maak inderdaad wel eens bepaalde oliën, zo is de Chili en knoflook variant bij mij favoriet.

Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801

Bericht  Gast ma 28 maa 2011 - 4:51

minoessepoes schreef:@Marin: Dat zuurdesem wil ik ook wel een keer proberen, niet omdat ik denk dat het zo lekker zal zijn, maar gewoon omdat ik het eens leuk vind om te doen!

Ja dat vond ik ook!

Ik heb het uiteindelijk niet gebruikt in een deeg, want ik had het te lang laten staan en toen was 't een beetje te vies geworden, maar het is een heel leuk proces. Je kunt het beste een elastiekje om de pot doen, dan kan je zien of het echt groeit/stijgt.

Gast
Gast

Bericht  Caro ma 28 maa 2011 - 4:52

Je kan ook je eigen popcorn maken. Dan is het nog hartstikke gezond ook: je maakt de popcorn met een popcornmaker, spreidt het uit op een bakblik, in een spraytje dan wat zonnebloemolie eroverheen sprayen en dan kun je kruiden naar keuze doen: bijvoorbeeld curry of paprika, of alleen peper en zout.
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 28 maa 2011 - 4:57

Ja lekker is dat! Maar is dat gezonden dan magnetron popcorn?
Ik strooi ook wel eens wat uienpoeder over m'n popcorn. In Amerika heb ik ooit eens een soort kaaspoeder over de popcorn gehad, maar dat kan je hier niet krijgen! Zo lekker!

Gast
Gast

Bericht  Mizz_S ma 28 maa 2011 - 5:06

Misschien wat heel anders dan wat hier genoemd is, maar af en toe maak ik weleens zelf cordon bleus. Lekkere platte kalkoenschnitzel, daarin ham en kaas, en dan paneren en bakken.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Gast ma 28 maa 2011 - 6:39

Ik maak vaak een maaltijdhamburger; turks brood, rundergehakt, cheddarkaas, sla, uitjes, tomaat en Heinz Sandwichspread tuinkruiden. Grote hamburgers maken van 't gehakt en even in de vriezer (Dan vallen ze niet uit elkaar bij 't bakken) Turks brood opensnijden, hamburger erop, kaas, sla, tomaatje erop.

Dan in een bakje de sandwichspread beetje verdunnen met wat water, uitjes er door heen en op de burger. Heeft bijna dezelfde smaak als de Big Mac saus!

Gast
Gast

Bericht  Novalee ma 28 maa 2011 - 6:49

Caro schreef:Je kan ook je eigen popcorn maken. Dan is het nog hartstikke gezond ook: je maakt de popcorn met een popcornmaker, spreidt het uit op een bakblik, in een spraytje dan wat zonnebloemolie eroverheen sprayen en dan kun je kruiden naar keuze doen: bijvoorbeeld curry of paprika, of alleen peper en zout.
Die tip ga ik eens uitproberen! Wij hebben namelijk een popcornmachine en houden van zoute popcorn, maar het lukte maar niet om het zout te laten plakken. Ik had zelf wel aan gesmolten boter gedacht, maar dat leek me naast ongezond ook erg vies smile

Leuk topic! Ga ik zeker in de gaten houden. Zelf maak ik eigenlijk niet zoveel, ja soep maar dat doe ik gewoon van een bouillontablet en dan gooi ik er dingen doorheen die we nog in huis hebben en op moeten. Ik wil binnenkort wel eens zelf bouillon maken trouwens. Oh, en ik wil een ijsmachine zodat ik kan proberen het aardbei-framboosijs van de Swirl na te maken :P
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611

Bericht  Caro ma 28 maa 2011 - 6:55

Marin schreef:Ja lekker is dat! Maar is dat gezonden dan magnetron popcorn?
Ik strooi ook wel eens wat uienpoeder over m'n popcorn. In Amerika heb ik ooit eens een soort kaaspoeder over de popcorn gehad, maar dat kan je hier niet krijgen! Zo lekker!

Absoluut. Popcorn is gewoon maïs en zit vol met vezels. Zodra het wordt overgoten met zout, suiker en een berg boter/ olie dan wordt het ongezond. Op deze manier kan je makkelijk een gezond, lekker snackje maken. Popcorn droog poppen (of in de popcornmachine) en dan met zon spraytje eroverheen... Dan lekkere kruiden zoals idd die uien, of knoflookpoeder en uien, heeerlijk!
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 28 maa 2011 - 7:29

Maar als je olie toevoegt is het net zo ongezond als magnetron popcorn lijkt me? Nja het is sowieso niet zo heel ongezond, maar voorlopig mag ik het toch niet.

Gast
Gast

Bericht  Beachgirl ma 28 maa 2011 - 7:34

Ik smokkel want ik maak het niet zelf maar wat wel erg lekker is:

Als je bijv. krieltjes of aardappelschijfjes bakt, eerst gewoon normaal bakken zoals altijd, totdat ze bruin zijn en dan als laatste nog een wokblokje toevoegen en die laten smelten en erdoorheen roeren. Heerlijk!

Wat maak je zelf en is een aanrader? 000659294_001_168363_200
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789

Bericht  minoessepoes ma 28 maa 2011 - 19:26

Ik ging net even de wokblokjes google omdat ik eigenlijk nooit uit pakjes en zakjes kook omdat ik daar nog weleens allergisch op kan reageren, dus ik wilde even kijken wat de ingredienten zijn. Toen zag ik op de website dat de blokjes uit het assortiment gaan?

@Mizz_S: Ik maak ook eigenlijk altijd zelf schnitzels ed, van oud brood maak ik dan paneermeel en dan haal ik het vlees even door het ei of een bloempapje en paneer ik het. Als de ingredienten in huis zijn wil ik er inderdaad ook weleens een cordon bleu van maken, ik vind het alleen lastig om het goed gaar te bakken en toch te zorgen dat de kaas er niet uitloopt. Heb je misschien een goede tip daarvoor?

@Trisha: De hamburgers zijn hier ook favoriet, mijn vriend zijn specialiteit maar met de sandwichspread hebben we nog niet geprobeerd, ga ik zeker een keer doen! Gebruik je dan nog een speciale smaak sandwichspread?
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Bericht  mandarijn ma 28 maa 2011 - 22:41

Citroenkip.

Kan met kipfilet, kippenpoten/bouten of een hele kip. Ikzelf gebruik meestal kipfilet omdat ik niet zo van botjesvlees houd...

Marinade maken van:
- olie (zonnebloem vind ik 't lekkerst)
- citroensap
- gedroogde rode pepertjes (toko)
- knoflookteentjes
- peperkorrels
- zout

Kip erin leggen en enkele uren marineren. Daarna grillen/bakken of in de oven. Je hoeft geen extra olie te gebruiken.

Snelle tiramisu
- creme fraise en lobbig geklopte slagroom mengen met wat (vanille) suiker
- lange vingers in een soepbord doen
- mengsel erop doen
- naar smaak wat amaretto of tia maria eroverheen doen

Dipsausje
- Creme fraise en mayo
- peper/zout
- lavas (maggikruid)
- bonenkruid
- bourgondische kruiden
- knoflook
mandarijn
mandarijn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 41
Punten : 41
Registratiedatum : 17-03-11

Bericht  Pien ma 28 maa 2011 - 22:46

ik maak vaak ijs zelf, ben geen ijs liefhebber maar als ik het zelf van fruit heb gemaakt vind ik het heerlijk.

mijn voorkeur is mango, gooi deze in een blender/ keukemachine tot het een gladde fijne massa is. zet hem in de vriezer en roer dit ieder uur door, herhaal dit 5 keer en je hebt het lekkerste ijs wat er bestaat!

dit is ook heel leker met appel, peer, meloen en abrikoos.

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Caro di 29 maa 2011 - 2:21

Marin schreef:Maar als je olie toevoegt is het net zo ongezond als magnetron popcorn lijkt me? Nja het is sowieso niet zo heel ongezond, maar voorlopig mag ik het toch niet.

Nee, door die spray gebruik je max iets van een a twee theelepels op een hele portie. In de kant en klare zakken zit echt veel meer boter/ olie. Daarnaast is een klein beetje olie voor je lijf alleen maar goed. Je moet alleen geen hele liters erop kwakken. Door die spray nevel je ze net genoeg nat zodat ze ook nog knapperig blijven en zodat de kruiden blijven zitten.

Caro
Caro
Ratel
Ratel

Bericht  Caro di 29 maa 2011 - 2:22

Ik maak trouwens altijd zelf mijn kruidenboter. Hier gebruik ik dan escargotkruiden voor: dat meng ik met roomboter en een klein beetje chilipoeder (omdat ik dat zo lekker vind) en dat is echt de lekkerste kruidenboter ooit..
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: