Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus? Empty Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus?

Bericht  Ringling di 25 okt 2011 - 22:24

Ik hou ervan om lekker te wokken met vlees/vis en veel groenten en eet er dan mie of noodles bij. Nu wil ik graag zelf de saus maken maar wat is de basis hiervan en welke ingredienten zijn verder aan te raden?
Ringling
Ringling
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 393
Punten : 646
Registratiedatum : 28-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus? Empty Re: Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus?

Bericht  Lenthe di 25 okt 2011 - 22:29

Wil je de saus echt zelf maken? Want van de Conimex heb je verschillende smaken woksaus.
Lenthe
Lenthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1163
Punten : 1282
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus? Empty Re: Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus?

Bericht  Ringling di 25 okt 2011 - 22:30

Lenthe schreef:Wil je de saus echt zelf maken? Want van de Conimex heb je verschillende smaken woksaus.

Dat weet ik en die koop ik ook regelmatig. Maar wil er graag zelf mee aan de slag.
Ringling
Ringling
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 393
Punten : 646
Registratiedatum : 28-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus? Empty Re: Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus?

Bericht  Lenthe di 25 okt 2011 - 22:39

Dan kan ik je helaas niet helpen, ik ben niet zo'n keukenprinses Wink
Lenthe
Lenthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1163
Punten : 1282
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus? Empty Re: Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus?

Bericht  Marin di 25 okt 2011 - 22:44

Verschillende mogelijkheden natuurlijk, maar net wat je smaak is.

Maar over 't algemeen gebruik ik vissaus of oestersaus (is wel heel verschillend van elkaar), tamarinde, sojasaus, chili peper, knoflook, gember, sereh. Maar je kunt ook andere kruiden gebruiken zoals steranijs, of koriander, of galanga. Maar net wat je smaak is en wat je lekker vindt. Maar een basis van vissaus en sojasaus is sowieso handig. Oh en honing er door, om het sticky te maken.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus? Empty Re: Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus?

Bericht  Inge di 25 okt 2011 - 22:47

Joy_ schreef:Verschillende mogelijkheden natuurlijk, maar net wat je smaak is.

Maar over 't algemeen gebruik ik vissaus of oestersaus (is wel heel verschillend van elkaar), tamarinde, sojasaus, chili peper, knoflook, gember, sereh. Maar je kunt ook andere kruiden gebruiken zoals steranijs, of koriander, of galanga. Maar net wat je smaak is en wat je lekker vindt. Maar een basis van vissaus en sojasaus is sowieso handig. Oh en honing er door, om het sticky te maken.

Dit zou een post van mij kunnen zijn :-D Had zo goed als hetzelfde in mijn hoofd.
En eerst lekker marineren en dan tijdens het wokken nog het 1 en ander erbij
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus? Empty Re: Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus?

Bericht  Marin di 25 okt 2011 - 22:49

Haha lekker he Inge!

En inderdaad, eerst marineren! Yum!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus? Empty Re: Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus?

Bericht  minoessepoes di 25 okt 2011 - 23:49

Ketjap saus maak ik zo: 1 dl ketjap, 1 theelepel sambal, een scheutje gember siroop, 1 dl bouillon (gewoon van een blokje met water)en 2 tenen knoflook dat is dan meteen de marinade en laat ik het vlees lekker in staan.
Voor het wokken schep ik het vlees eruit, zodat het niet te nat meer is, dat gaat dan in een goed hete wok. Dan gaat er een eetlepel maizena door de marinade (of je kan later alles binder in de pan erbij gooien) en de saus gaat dan als laatste erbij in de wok, even door laten pruttelen dan bind het nog wat.

Zoet zure saus maak ik door 1 dl kippenbouillon, 3 eetlepels azijn of citroensap, 4 eetlepels bruine suiker (eigenlijk goela djawa), 1 eetlepel maizena en 1 eetlepel ketjap te mengen en en 5 minuten mee te laten koken. Je kan er eventueel ook een blikje tomatenpuree doorheen doen!

minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus? Empty Re: Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus?

Bericht  Gast wo 26 okt 2011 - 1:28

Ketjap + verde knoflook + chilisaus + een beetje gember poeder

Dit maak ik wel eens

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus? Empty Re: Hoe maak ik zelf een oosterse (wok)saus?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum