Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

80% peuters/kleuters op internet

5 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet - Pagina 2 Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Filoria do 24 maa 2011 - 9:40

Maple: in sommige gevallen ben ik het met je eens dat je je mening beter niet kunt geven als die heel kwetsend kan zijn. Als je bijvoorbeeld vindt dat iemand onterecht abortus heeft laten plegen, ga je daar niet tegen diegene een betoog over houden. Dat is harteloos.
Maar in dit geval denk ik niet dat mensen wakker liggen, omdat ik hier neerzet dat er onderzoekjes zijn gedaan waaruit blijkt dat veel tv kijken schadelijke effecten kan hebben.

En nogmaals: ik ben zelf ook echt niet heilig, want mijn zoontje kijkt ook tv en filmpjes op de computer. Omdat ik het lekker vind dat hij dan even stil is en ik dan tijd voor mezelf heb. En hij vindt het nog hartstikke leuk ook.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet - Pagina 2 Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 9:42

Filoria schreef:
Maar in dit geval denk ik niet dat mensen wakker liggen, omdat ik hier neerzet dat er onderzoekjes zijn gedaan waaruit blijkt dat veel tv kijken schadelijke effecten kan hebben.
Ik denk eigenlijk dat er wel degelijk iemand kan zijn die best even aangeslagen is door jouw uitlatingen, nu.

Laatst aangepast door Maple op do 24 maa 2011 - 9:43; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 9:43

Maple schreef:Ik denk eigenlijk dat er wel degelijk iemand kan zijn die best even aangeslagen is door jouw uitlatingen nu.

+1

Gast
Gast

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 9:46

Overigens staat in mijn studieboeken dat de bekendste aandachtsstoornissen niet ontstaan door teveel tv gebruik o.i.d, maar dat het vaak andersom werkt. Mensen met bijvoorbeeld adhd/add zoeken vaak extra prikkels op om zich vervolgens ergens beter op te kunnen concentreren. Die hebben vaak de radio/tv aan op de achtergrond of internetten vaak in combi met de tv op de achtergrond. Zij krijgen die stoornis niét door de tv die aan staat op de achtergrond, het is andersom. Aandachtsstoornissen zijn over het algemeen een neurologisch en aangeboren probleem.

Gast
Gast

Bericht  Mamsie do 24 maa 2011 - 9:53

Te veel is nooit goed. Maar sommige dingen kunnen ook een beetje overdreven worden. Natuurlijk moet een peuter van 1,5 geen 4 uur tv kijken per dag. Nee logisch. Maar een uurtje kan echt geen kwaad. Daarbij is idd programma keuze ook nog erg belangrijk.

Hier 2 kinderen op de basisschool en tussen de middag word er na de boterham even tv gekeken. Ze hebben dan nog tijd over maar niet genoeg tijd om echt iets te gaan doen. Daarna mogen ze om 5 uur weer tv kijken. De oudste kijkt op vrijdag middag op school ook huisje, boompje, beestje.

In het weekend zitten ze 's ochtends lekker samen met een deken op de bank tv te kijken. Net als ik vroeger deed, telekids!
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Filoria do 24 maa 2011 - 10:02

Maple (reactie op jouw edit): dat vervelende toontje heb ik wel vaker ja, ik probeer er op te letten, was even niet gelukt geloof ik smile Maar ik wil echt niet beweren dat ik boven mensen sta. Dat ik met die feitjes aan kom zetten is niet omdat ik even duidelijk wil maken dat ik het beter doe dan anderen. Ik vind het altijd leuk om in dit soort topics wat meer in de feiten te duiken. Als iemand anders goede argumenten heeft om te bewijzen dat gebruik van nieuwe media heel goed kan zijn voor je peuter, vind ik dat ook leuk om te lezen hoor. Dan heb je een inhoudelijke discussie. Goed toch?
En over dat er iemand aangeslagen zou kunnen zijn: dat onderzoek had diegene toch ook in de krant kunnen lezen? Vind je dat ik zulke kwetsende formuleringen toevoeg aan de feiten dat ik het nog erger maak ofzo?

Giacomo schreef:Je hebt het over elke minuut dat een kind naar de tv kijkt, dat hij niet speelt. Maar een kind hoeft niet altijd alleen maar te hoeven spelen. Een kind mag ook wel gewoon eens niet spelen. Dat krampachtige, daar krijg ik de kriebels van eerlijk gezegd.
Dat klinkt inderdaad alsof ik vind dat Tomas elke minuut van de dag moet spelen ofzo, en dat zou ik inderdaad ook krampachtig vinden ja. Maar als hij niet speelt, dan hoeft hij toch niet persé televisie te kijken? Als hij even geen zin heeft om te spelen, gaat hij lekker uit het raam staren. Prima.

Tv kijken hoort er tegenwoordig nou eenmaal bij.
Dat vind ik een goed argument om met enige regelmaat en vanaf een bepaalde leeftijd televisie te kijken, en hetzelfde voor computergebruik. Ik weet niet hoe jij dat ziet, maar ik vind dit echter geen goed argument om veel televisie te kijken en al vanaf heel jonge leeftijd.

Heb jij vroeger dan ook teveel tv gekeken Filoria, want jij hebt toch waarschijnlijk ook ADD?
23 juni heb ik pas mijn eerste gesprek, dus nog even geen uitsluitsel daarover smile Maar ik weet niet zo goed hoeveel televisie ik keek als jong kind eigenlijk. Ik kan me wel TikTak herinneren enzo. Maar ik denk niet dat ik daar ADD van heb gekregen hoor.

Overigens staat in mijn studieboeken dat de bekendste aandachtsstoornissen niet ontstaan door teveel tv gebruik o.i.d, maar dat het vaak andersom werkt.
leuk om te lezen. Ook wel herkenbaar trouwens. Maar volgens mij werkt het twee kanten op. Nu weet ik natuurlijk niet meer waar ik dat gelezen heb, want dat soort dingen vergeet ik altijd *zucht*. Zal wel door de ADD komen Wink

En het zal wel door mijn belerende toontje komen dat ik nu zoveel reacties krijg, want zoals sommigen al zeggen: dit soort onderzoeken zijn niks nieuws en we weten allemaal heus wel dat veel tv kijken niet goed is.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 10:11

Parisienne schreef:Ik hoorde net op het nieuws dat 80% van de peuters en kleuters op internet zitten. Hier schrok ik best wel van! Ik verwacht niet dat we N. rond een jaar of 3 al achter de computer zetten.

Nu vroeg ik me dus af wat jullie hiervan vinden?! En hoe dit gaat bij ouders die al peuters/kleuters hebben?

Waarom schrok je daarvan? Is het echt vreselijk dan? Ik zie het niet als een verboden vrucht maar logisch, je moet er wel bij blijven zitten...

Susan schreef:Het lijkt mij niet dat peuters en kleuters echt op
internet kunnen zitten, aangezien ze over het algemeen nog niet kunnen
lezen en schrijven en dus ook geen zoekterm of url kunnen intypen of een
bericht via Facebook of MSN kunnen versturen. Waarschijnlijk bedoelen
ze dus gewoon kinderen die op de website van Peuter TV of Nijntje wel
eens een spelletje doen, nou poe poe, schokkend hoor. Ik vind dit altijd
een beetje stemmingmakerij.

Mijn nichtje vond als baby de pc al heel boeiend. Toen ze een peuter was riep ze al om Tjoeptjoep (you tube). Natuurlijk mocht ze daar niet constant, de hele dag achter maar zo af en toe een filmpje kijken lijkt me weinig ergs. En ja, voor ze kon schrijven kon ze dus wel al op een gegeven moment de zoekterm K3 intypen. Het zei haar niets wat ze deed, ze wist gewoon welke knoppen ze moest gebruiken. Daarnaast kon ze ook het scherm vergroten, verkleinen, pauze en play gebruiken. De muis was altijd een hele overwinning, veels te groot natuurlijk voor dat kleine handje haha.

Nu is ze 6 en heeft ze Hyves. Een vriendinnetje van haar ook en dan sturen ze elkaar af en toe berichtjes. Alles netjes afgeschermd overigens. Soms als ze bij haar moeder is en haar vader mist dan schrijft ze een berichtje en dan is ze weer blij. Mooi toch?

Neuh, ik zie er weinig kwaads in. Zolang je er maar wel bij blijft.

Gast
Gast

Bericht  Parisienne do 24 maa 2011 - 10:21

Zusje van Bert schreef:
Parisienne schreef:Ik hoorde net op het nieuws dat 80% van de peuters en kleuters op internet zitten. Hier schrok ik best wel van! Ik verwacht niet dat we N. rond een jaar of 3 al achter de computer zetten.

Nu vroeg ik me dus af wat jullie hiervan vinden?! En hoe dit gaat bij ouders die al peuters/kleuters hebben?

Waarom schrok je daarvan? Is het echt vreselijk dan? Ik zie het niet als een verboden vrucht maar logisch, je moet er wel bij blijven zitten...

Nee, het is inderdaad niet echt vreselijk. Toen ik er, na de reacties in dit topic, wat meer over na ging denken bedacht ik me dat het inderdaad niet echt erg schokkend is. Zie dus ook mijn latere reactie Wink Daarin vertel ik ook dat N. bijvoorbeeld ook al af en toe voor de tv zit.

Het was in eerste instantie het percentage wat ik zo hoog vond. Ik bedacht me dus later dat filmpjes kijken er vast ook bij zal horen, daar is ook verder niks ergs aan! Het was meer dat ik het beeld van een peuter van 3 een uur achter de PC zag zitten en al druk bezig zag met klikken en spelletjes spelen e.d. Ik vroeg me af hoe anderen hierover dachten en hoe het gaat bij meiden die al peuters en kleuters hebben. Het zorgt alleen wel weer voor een gezellige discussie! Wink

Maargoed.. niks vreselijks aan dus! smile Ik neem terug dat ik ervan schrok.. Wink
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Parisienne do 24 maa 2011 - 10:22

Het was overigens bij het RTL4 Nieuws van half 8.. voor degene die er eerder in dit topic naar vroeg.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 10:24

Mijn zusje kon op haar vierde/vijfde wel tekenen op de computer, dus zodanig goed met de muis overweg, dat ze verschillende penseeltjes en kleurtjes uit kon kiezen. Dat vind ik al best knap, dat ze dat door heeft hoe dat werkt. Ook heeft ze een account bij de Littlest Pet Shop website, waar ze een spelletje kan spelen met hondjes in bad doen enzo. Maar daar kan ze echt niet zelf inloggen natuurlijk. Wel de muis bedienen om dan de handelingen te doen bij het spelletje. En ik kijk ook wel eens YouTube filmpjes met haar.

Lijkt me nou allemaal niet erg schadelijk, en zelfs goed voor de motorische ontwikkeling om met zo'n muis om te gaan.

Gast
Gast

Bericht  Printje do 24 maa 2011 - 10:28

Marin schreef:Mijn zusje kon op haar vierde/vijfde wel tekenen op de computer, dus zodanig goed met de muis overweg, dat ze verschillende penseeltjes en kleurtjes uit kon kiezen. Dat vind ik al best knap, dat ze dat door heeft hoe dat werkt. Ook heeft ze een account bij de Littlest Pet Shop website, waar ze een spelletje kan spelen met hondjes in bad doen enzo. Maar daar kan ze echt niet zelf inloggen natuurlijk. Wel de muis bedienen om dan de handelingen te doen bij het spelletje. En ik kijk ook wel eens YouTube filmpjes met haar.

Lijkt me nou allemaal niet erg schadelijk, en zelfs goed voor de motorische ontwikkeling om met zo'n muis om te gaan.

Nou... als kleuterjuf zie ik hier echt geen belang in voor de motoriek. Bovendien zijn die gewone muizen helemaal niet goed voor kinderhandjes/polsjes.
Het is juist erg belangrijk dat kinderen een pengreep leren, de fijne motoriek ontwikkelen door bijv met kraaltjes te werken. Werken met echte dingen en niet met computers..

Natuurlijk werk ik er ook mee in de klas maar het is een extra hulpmiddel dat ik ernaast gebruik, er zijn zoveel andere dingen veel belangrijker. Werken met de computer doen de meeste kinderen thuis al meer dan genoeg.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 10:30

Oh nou ja, ik heb daar geen verstand van, maar ik vind het best knap dat zo'n kindje die logica in ziet van beweeg ik de muis naar links, gaat het pijltje links. Klik ik op het knopje, dan krijg ik een rood kleurtje op m'n penseel. Is misschien niet helemaal motoriek ontwikkeling dan, maar wel goede hersen-stimulatie lijkt mij. Mits met mate natuurlijk. Je zet je kind echt niet de hele dag achter de computer. Ik had het trouwens ook over thuis, niet op school.

Gast
Gast

Bericht  Parisienne do 24 maa 2011 - 10:30

Marin, dat over de motorische ontwikkeling of de hersen-stimulatie lijkt me ook wel een vrij goed punt. Of tv/computer nou echt schadelijk is weet ik niet. Ik denk dat ze ook meer doelen op de vele prikkels (bewegende beelden) die kleine kinderen te verduren krijgen. Bij baby's is bekend dat ze 's nachts verwerken wat ze overdag meegemaakt/gezien hebben. Vandaar dat ik bij N. hier wel enigszins rekening mee houd. Vijf jaar vind ik overigens wel een goede leeftijd om even wat spelletjes op de computer te kunnen spelen. Overigens zou ik hier als ouder wel een max. aan vastplakken.. een bepaalde tijd per dag bijvoorbeeld. Sommigen kinderen zitten oneindig lang achter computers, videospelletjes, Nintendo DS's, PSP's, etc. Dit vind ik echter dan weer niet nodig.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 10:32

Marin schreef:Mijn zusje kon op haar vierde/vijfde wel tekenen op de computer, dus zodanig goed met de muis overweg, dat ze verschillende penseeltjes en kleurtjes uit kon kiezen. Dat vind ik al best knap, dat ze dat door heeft hoe dat werkt.

Grappig he? Mijn nichtje kon nog niet eens hele zinnen maken toen ze wilde weten hoe ze een youtubescherm klein moest maken. Ik zei tegen haar dat ze 'escape' moest indrukken en toen ging ze heel serieus naar het toetsenbord zitten kijken haha. Ik heb het toen 1 keer aangewezen en ze wist het.

Overigens kan ik me idd niet voorstellen dat het goed is voor kinderen om veel met zo'n grote muis te doen maar mijn nichtje keek voornamelijk filmpjes en clips op bv Sesamstraat. Nu heeft ze dan Hyves maar is het muisgebruik ook redelijk minimaal. Plus, zo vaak zit ze er nou ook weer niet op.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 10:33

Parisienne schreef:Of tv/computer nou echt schadelijk is weet ik niet.

Mits het met mate is, lijkt me dat echt niet schadelijk. Mijn zusje heeft een half jaar thuis gezeten omdat m'n stiefmoeder kanker had, toen is zij dus een half jaar niet naar de peuterspeelzaal geweest. In die tijd heeft ze door de moeilijke omstandigheden heel veel achter de tv gezeten. Nou, ze heeft echt geen achterstand opgebouwd. Ze heeft een gigantisch vocabulaire opgebouwd in die tijd. Ze is echt ontzettend wijs en verbaal heel sterk. En sociaal gezien loopt ze nu ook echt niet achter. Dus ik denk dat het zeker niet perse schadelijk is.

Gast
Gast

Bericht  Printje do 24 maa 2011 - 10:34

Echt meiden het is echt niet iets voor het ontwikkelingen vd motoriek, dat is echt onzin!
Maar inderdaad ze leren wel oorzaak/gevolg. als ik zus doe doet de muis zo. Er zijn natuurlijk echt heel veel leerzame dingen te vinden op bijv internet waar ikzelf ook wel gebruik van maak voor in de klas maar het moet inderdaad met mate gebruikt worden.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 10:49

Filoria schreef:Als ik denk aan mijzelf als volwassene: ik heb zelf ook de neiging om de televisie aan te zetten op de achtergrond, of om uren achter de computer te duiken. Terwijl ik uiteindelijk meer leer en meer ontspan als ik me helemaal stort op een activiteit waar ik echt fysiek mee bezig kan zijn (zoals koken, of kletsen met vriendinnen, of spelen met Tomas).

Even vrij off topic hoor, maar dit is toch geheel persoonlijk? Ik geniet van niets meer en kom nergens beter tot rust dan achter de computer zitten forummen of foto's bewerken. En lekker de tv op de achtergrond. Dat is voor mij pure ontspanning. Ik krijg juist stress van met vriendinnen kletsen. Dat dat voor jou zo werkt, zegt toch niets over anderen?

Verder vind ik ook dat je veel te zwart wit denkt over deze kwestie, ook al heb je er dan wel onderzoek naar gedaan/veel over gelezen. De praktijk wijst ook wel andere dingen uit, zie voorbeeld van mijn zusje wat ik hier boven al gaf.

Filoria schreef:
En nogmaals: ik ben zelf ook echt niet heilig, want mijn zoontje kijkt ook tv en filmpjes op de computer. Omdat ik het lekker vind dat hij dan even stil is en ik dan tijd voor mezelf heb. En hij vindt het nog hartstikke leuk ook.

Hierdoor doe je het net overkomen alsof tv kijken echt een schande is. Alsof je echt een zonde begaat als je je kind tv laat kijken. Ik denk dat het echt niet meer dan normaal is dat kinderen in aanraking komen met tv en computers. Dan kan je ze maar beter leren daar mee om te gaan, mits met mate, en dan lijkt dat me echt totaal geen probleem. Als je je kind alleen maar buiten laat spelen en puzzels laat maken, kan je 'm beter naar de 19e eeuw sturen ipv school.

Gast
Gast

Bericht  Filoria do 24 maa 2011 - 11:02

@iedereen: ik probeer niet te beweren dat computergebruik/televisie kijken schadelijk is. Je zou het zo kunnen interpreteren dat als je van veel televisie kijken een achterstand kunt ontwikkelen, dat die achterstand een gevolg is van het televisie kijken. Maar die achterstand is dan eerder een gevolg van het te weinig spelen. Als je een kind een jaar opsluit in een grot, met alleen een stapel kinderboeken, zal ze na dat jaar meer weten en een grotere woordenschat hebben. Ze heeft immers die boeken gelezen. En die boeken zullen niet schadelijk zijn, het zijn immers kinderboeken. Tóch kan het zijn dat ze een achterstand heeft opgelopen, omdat ze een jaar lang niet (met andere kinderen) heeft gespeeld.

Dat is natuurlijk een ontzettend overdreven voorbeeld, want een kind een jaar opsluiten in een grot is iets heel anders dan een kind een uur voor de tv zetten, maar ik probeer ermee uit te leggen wat het verschil is tussen 'televisie kijken is schadelijk' of 'televisie kijken kun je beter met mate doen, spelen is belangrijker'.

Ik vind veel televisieprogramma's en computerspelletjes ook heel leuk en leerzaam, en het is inderdaad grappig om te zien hoe kinderen erop reageren. Kennen jullie die applicatie op de Ipad waarmee kinderen op dieren kunnen drukken en dat je dan een dierengeluid hoort? Briljant!
Je ziet ook meteen resultaat, omdat kinderen direct nieuwe woorden of vaardigheden leren. Dat maakt het ook heel leuk voor de ouders denk ik.

Maar dat kinderen het leuk en leerzaam vinden, neemt niet weg dat de media veel prikkels bieden voor jonge kinderen, die al heel gevoelig zijn voor prikkels. Het is echt uit onderzoek gebleken dat baby's de beelden amper kunnen verwerken, en dat peuters na een kwartier overprikkeld raken. Vanaf de kleutertijd is maximaal een halfuur per dag het advies.

Marin: dat de praktijk andere dingen uitwijst, waar baseer je dat nou precies op? Want ik beweer dus echt niet dat iedereen gestresst wordt van tv, of dat het schadelijk is (zie de tekst hierboven). Goed dat jouw zusje een pittige meid is en dat ze geen last heeft gehad van die omstandigheden, maar heeft ze dat te danken aan de televisie of aan haar karakter?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 11:04

De vocabulaire in twee talen heeft ze te danken aan het vele tv kijken. Dat ze een pientere meid is en dingen snel oppikt ligt aan haar karakter, maar zonder die tv had ze heus niet ineens uit het niets Engels gekund.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 11:05

Ik hoorde net op het nieuws dat 80% van de peuters en kleuters op internet zitten.

Dit is wat ik lees en hier staat helemaal niet in genoemd hoeveel er dan wel niet achter internet gezeten wordt. Ik kan er dus eigenlijk niets mee. Ik zie er geen schadelijk iets in, zolang het maar met mate gebeurd. Dat geldt voor zo veel dingen uiteraard. Ik denk dat niemand hier zal beweren dat leven achter een tv en internet goed is voor een peuter of kleuter.

Gast
Gast

Bericht  Filoria do 24 maa 2011 - 11:13

Marin schreef:
Hierdoor doe je het net overkomen alsof tv kijken echt een schande is. Alsof je echt een zonde begaat als je je kind tv laat kijken. Ik denk dat het echt niet meer dan normaal is dat kinderen in aanraking komen met tv en computers. Dan kan je ze maar beter leren daar mee om te gaan, mits met mate, en dan lijkt dat me echt totaal geen probleem. Als je je kind alleen maar buiten laat spelen en puzzels laat maken, kan je 'm beter naar de 19e eeuw sturen ipv school.
Dat ben ik wel met je eens ja, dat dat zo overkomt. Zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat het mijn persoonlijke voorkeur zou hebben om mijn zoon helemaal geen televisie te laten kijken, maar dat ik het toch doe omdat het makkelijker is. Ik bedoel niet: televisie kijken is een doodzonde en het is eigenlijk rampzalig dat mijn zoon dat wel eens doet. Ofzo :P

Wat je verder zegt ben ik het mee eens. Maar dat leren omgaan met tv en computers, waarom zou dat al moeten als kinderen 0,1 of 2 jaar oud zijn? Waarom zou je niet even wachten tot ze 3,4 of 5 zijn? Dan zijn ze nog steeds prima in staat om dat soort dingen snel aan te leren, kunnen ze ook meer met de snelle beelden, en kunnen ze er ook beter met volwassenen en leeftijdsgenootjes over kletsen. Ik heb dan ook weer gelezen dat internet en tv al veel leerzamer wordt als er een (volwassen) persoon bij zit die dingen kan relativeren en bespreken met het kind.

Marin schreef:De vocabulaire in twee talen heeft ze te danken aan het vele tv kijken. Dat ze een pientere meid is en dingen snel oppikt ligt aan haar karakter, maar zonder die tv had ze heus niet ineens uit het niets Engels gekund.
Om weer terug te komen op mijn voorbeeld met die grot: als je een kind een dik boek over ratelslangen laat lezen, weet het daarna heel veel over ratelslangen. Zonder dat boek had dat kind nooit zoveel over ratelslangen geweten. Maar betekent dat dat het boek een waardevolle toevoeging aan de vorming van het kind is?
Natuurlijk is het handig om een extra taal te spreken, maar dat leer je later op de middelbare school ook. Dat hele idee van 'je kind een voorsprong bieden' vind ik een beetje loos, want dan zitten ze zich op de middelbare school bij de - verplichte - Engelse les te vervelen omdat ze het allemaal al weten.

De hersenen van jonge kinderen zitten zo in elkaar dat ze uit zichzelf kunnen zoeken naar leerervaringen. Ze gaan bijvoorbeeld uit zichzelf met speelgoed gooien, om te kijken hoe zwaartekracht werkt. Jonge kinderen hebben er baat bij om die ontdekkingsdrift lekker uit te kunnen leven. Als ze voor de tv gezet worden om Chinees te leren vinden ze dat ook leuk en prima, maar 10 jaar later heb je meer aan een gebalanceerd kind dat zich goed heeft kunnen ontwikkelen als peuter, dan aan een kind dat vloeiend Chinees spreekt.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 11:18

Filoria schreef:Wat je verder zegt ben ik het mee eens. Maar dat leren omgaan met tv en computers, waarom zou dat al moeten als kinderen 0,1 of 2 jaar oud zijn? Waarom zou je niet even wachten tot ze 3,4 of 5 zijn? Dan zijn ze nog steeds prima in staat om dat soort dingen snel aan te leren, kunnen ze ook meer met de snelle beelden, en kunnen ze er ook beter met volwassenen en leeftijdsgenootjes over kletsen. Ik heb dan ook weer gelezen dat internet en tv al veel leerzamer wordt als er een (volwassen) persoon bij zit die dingen kan relativeren en bespreken met het kind.

Er is niks mis met je kind laten wachten maar wat als je kind nou zelf die interesse toont? Zelf naar die computer wil? Wat is er mis met een leuk muziekje op Youtube kijken en dan weer spelen of er lekker bij dansen! Wat ik al zei, mijn nichtje was van baby af aan al erg geboeid door de computer. Niet dat ze er fulltime achter zat maar waarom zou je haar er compleet vandaan houden? Ik vind dat ook weer zo'n uiterste. Daarnaast komt ze echt niks te kort aan andere beweging en stimulatie.

Overigens ben ik het met je eens wat taal betreft. Ik heb altijd een hekel aan Dora gehad. Ik snap niet goed wat een kind van 3 met Engels moet. Die feeling met Engelse taal komt vanzelf wel zodra ze Engelse films enzo gaan krijgen. Ik vind dat niet nodig op zo'n jonge leeftijd.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 11:21

Je brengt het nu al veel genuanceerder dan eerst. Alleen snap ik niet waarom je je kind het liefst geen tv zou laten kijken, en je het alleen doet omdat het af en toe makkelijker is voor jezelf (wat ik heel goed snap hoor, dat lijkt me ook niet meer dan normaal). Ik denk dat je er in deze maatschappij echt niet meer aan onderuit komt om ze niet met digitale media/tv in aanraking te late komen. Denk niet dat je dat moet zien als iets 'heiligs', of dat je je hoeft te verantwoorden als je je kind voor de tv zet. Inderdaad, een baby van nul heeft echt nog niets aan televisie, dat zijn veel te veel prikkels, maar de latere leeftijden die jij noemt, is er echt helemaal niets mis mee als het met mate gebeurd.

Ik weet niet heel veel van kinder ontwikkeling, alleen wel op het gebied van taal ontwikkeling, maar daar kan het dus zeker echt positief stimuleren. Ik snap ook zeker wel wat je bedoelt met die grot, en dat slaat in zekere zin ook echt wel op mijn zusje, die een half jaar alleen maar tv keek, thuis was en thuis speelde in haar eentje veelal, en met volwassenen (ouders en familie) of oudere kinderen (nichtjes) om ging. Ze heeft een half jaar lang geen contact met haar leeftijdsgenootjes gehad door de omstandigheden. Maar voor zover wij kunnen zien nu (dit is 2 jaar geleden) heeft ze hier echt geen achterstand aan opgelopen, ook niet sociaal gezien, en is ze dus verbaal heel sterk, toen ook al. Natuurlijk hoeft zo'n kind geen Engels te leren, ik gaf het alleen nu even als voorbeeld om aan te tonen dat kinderen van louter tv kijken echt wel wat kunnen leren. En een vergrote vocabulaire is daar een goed voorbeeld van.

Zolang je maar in ziet dat het niet zo zwart wit is als jij in je eerdere posts stelde, ben ik al heel blij :P

Gast
Gast

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 11:23

Zusje van Bert schreef:Ik hoorde net op het nieuws dat 80% van de peuters en kleuters op internet zitten.

Dit is wat ik lees en hier staat helemaal niet in genoemd hoeveel er dan wel niet achter internet gezeten wordt. Ik kan er dus eigenlijk niets mee. Ik zie er geen schadelijk iets in, zolang het maar met mate gebeurd. Dat geldt voor zo veel dingen uiteraard. Ik denk dat niemand hier zal beweren dat leven achter een tv en internet goed is voor een peuter of kleuter.
Ik heb het ook gelezen vandaag, geen idee meer waar, maar het ging om gemiddeld 22 minuten per dag en dan inderdaad het kijken van filmpjes op youtube of spelletjes spelen op zo`n kinder site.. Ook spelletjes op de i-Phone of i-Pad van ouders telde mee..

Gast
Gast

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 11:25

Zusje van Bert schreef:

Overigens ben ik het met je eens wat taal betreft. Ik heb altijd een hekel aan Dora gehad. Ik snap niet goed wat een kind van 3 met Engels moet. Die feeling met Engelse taal komt vanzelf wel zodra ze Engelse films enzo gaan krijgen. Ik vind dat niet nodig op zo'n jonge leeftijd.

In principe is het ook niet nodig, maar het stimuleert wel de hersenen zodanig dat kinderen op latere leeftijd ook zelfs hun moedertaal sneller zullen oppikken (bijvoorbeeld het verschil tussen basis interpersoonlijke taalvaardigheden en complexere cognitieve taalvaardigheden (de dingen die ze op school leren hebben daar veelal mee te maken). Je kunt als kind er dus baat bij hebben als je extra veel taalstimulatie hebt gehad, ook in een tweede taal, waardoor deze vaardigheden beter zullen ontwikkelen. Zal je de exacte theorie besparen, en dit is slechts 1 voorbeeld.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: