Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

80% peuters/kleuters op internet

5 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Parisienne do 24 maa 2011 - 7:47

Ik hoorde net op het nieuws dat 80% van de peuters en kleuters op internet zitten. Hier schrok ik best wel van! Ik verwacht niet dat we N. rond een jaar of 3 al achter de computer zetten.

Nu vroeg ik me dus af wat jullie hiervan vinden?! En hoe dit gaat bij ouders die al peuters/kleuters hebben?
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 7:49

Ik vraag me af wat bedoelen ze met achter het internet zitten?? zelfstandig, of ouders die een filmpje op zetten?

Indy mag van ons op youtube wel eens filmpjes van bumba kijken o.i.d. Ook kan ik er de lesjes die zij bij dansen krijgt bekijken, indy vind het dan leuk om mee te dansen...
Dus ja ook hier een 3 jarige op internet.. Very Happy


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 7:51

Parisienne schreef:Ik hoorde net op het nieuws dat 80% van de peuters en kleuters op internet zitten. Hier schrok ik best wel van! Ik verwacht niet dat we N. rond een jaar of 3 al achter de computer zetten ik denk dat als het zo door gaat dat dat niet eens vreemd is.... alles wordt digitaal, in kleuterklassen staan ook computers. Zal mij niets verbazen dat Indy en Merle over een jaar of 10 echt wel tig keer beter met de computer om kunnen gaan dan dat ik dat kan

Nu vroeg ik me dus af wat jullie hiervan vinden?! En hoe dit gaat bij ouders die al peuters/kleuters hebben?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 7:53

Hier zat ze eerder achter de laptop dan voor de tv in ieder geval. Gewoon om filmpjes van youtube bijvoorbeeld te kijken. Dat heb je op die manier nog net wat beter in de hand dan wanneer je de tv aanzet.

Als dit kijkgedrag ook meetelt voor die 80%, dan snap ik de cijfers wel.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Filoria do 24 maa 2011 - 8:04

Ik vraag me dat ook af ja, of filmpjes kijken ook meetelt. En waarom gooien ze peuters en kleuters op één hoop? Dat zijn heel verschillende leeftijdsgroepen. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat 99% van de Nederlandse kleuters wel eens op internet zit, en maar 55% van de peuters, maar gemiddeld kom je dan op 80% uit. En als je dit soort weetjes leest in bladen staat er vaak ook niet uit bij hoeveel gezinnen ze onderzoek hebben gedaan, op welke manier mensen ondervraagd zijn, waar ze die mensen gevonden hebben.

Maar dat allemaal terzijde.

Tomas kijkt wel eens een youtubefilmpje van NS treinen. Maar hij klikt dan niet zelf met de muis ofzo. Ik ben geen voorstander van internet voor peuters. Ik heb voor mijn studie wel eens literatuuronderzoek gedaan naar het effect van nieuwe media op peuters. Veel wetenschappers zijn het erover eens dat beperkt (max. 15 minuten per dag) gebruik van de computer en televisie geen kwaad kan MAAR dat het ook niks toevoegt. Kinderen kunnen weliswaar dingen leren van educatieve programma's, maar als ze zouden gaan spelen zouden ze meer leren. Als je je kind wilt leren samenwerken, kun je hem beter met een ander kind laten spelen, dan dat je hem een filmpje of computerspel over samenwerken laat zien/doen.

De reden waarom ik Tomas wel eens zo'n youtubefilmpje laat kijken is puur luiheid van mij: ik wil dan koken of iets in het huishouden doen, en dan is het lekker als Tomas even een kwartiertje zoet is. Ik ben ook niet perfect :P Maar in ideale omstandigheden zou ik hem zo min mogelijk voor de tv of achter de computer zetten.

Het is wel zo dat nieuwe media heel belangrijk zijn tegenwoordig (zoals BeeGee ook aangeeft). Daar krijgen kinderen ook mee te maken op de basisschool, middelbare school en daarna. Daarom ben ik er wel voor om kinderen er van jongs af aan mee om te leren gaan. Maar ik denk dat 4/5 jaar een mooie leeftijd is om daar rustig mee te beginnen.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 8:06

In welk journaal zag je dat?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Susan do 24 maa 2011 - 8:07

Het lijkt mij niet dat peuters en kleuters echt op internet kunnen zitten, aangezien ze over het algemeen nog niet kunnen lezen en schrijven en dus ook geen zoekterm of url kunnen intypen of een bericht via Facebook of MSN kunnen versturen. Waarschijnlijk bedoelen ze dus gewoon kinderen die op de website van Peuter TV of Nijntje wel eens een spelletje doen, nou poe poe, schokkend hoor. Ik vind dit altijd een beetje stemmingmakerij.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 8:09

Susan schreef:Het lijkt mij niet dat peuters en kleuters echt op internet kunnen zitten, aangezien ze over het algemeen nog niet kunnen lezen en schrijven en dus ook geen zoekterm of url kunnen intypen of een bericht via Facebook of MSN kunnen versturen. Waarschijnlijk bedoelen ze dus gewoon kinderen die op de website van Peuter TV of Nijntje wel eens een spelletje doen, nou poe poe, schokkend hoor. Ik vind dit altijd een beetje stemmingmakerij.
100% eens

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Filoria do 24 maa 2011 - 8:17

Susan schreef:Waarschijnlijk bedoelen ze dus gewoon kinderen die op de website van Peuter TV of Nijntje wel eens een spelletje doen
Tuurlijk bedoelen ze dat. Schokkend is het misschien niet nee, maar ik vind het wel interessant wat de effecten ervan zijn op kinderen.

Er zijn bedrijven die hele pakketten maken met educatieve dvd's of pc games voor peuters. Of websites. Daar is blijkbaar vraag naar. Terwijl dus is aangetoond dat kinderen veel meer leren als ze gewoon zelf gaan spelen, dan als ze van die educatieve onzin gaan doen/kijken. Ik ben wel benieuwd hoe dat verder gaat de komende jaren.

Je hebt bijvoorbeeld ook dvd's met speciale babymuziek. Vind ik ook zo grappig, dat ouders daar in trappen. Je kunt gewoon een cd van Bach opzetten en dan heb je hetzelfde effect. Maar als ouders een cd zien met een baby erop afgebeeld, denken ze 'oeh dat is iets voor mij want ik heb een baby!' en als er dan ook nog op staat dat is aangetoond dat de baby gevoelig is voor de klanken en rustig wordt van de muziek, nou dan staan ze bij de kassa!
Hetzelfde met Nijntjekoekjes (je kunt ook gewoon Mariabiscuitjes kopen) of computergames waarmee je je peuter de kleuren kunt leren (geef hem gewoon een paar gekleurde blokken en ga met hem kletsen).

Bedrijven maken graag producten die voor de doelgroep onmisbaar lijken. Terwijl dat vaak helemaal niet zo is.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 8:21

Lieskuh schreef:
Susan schreef:Het lijkt mij niet dat peuters en kleuters echt op internet kunnen zitten, aangezien ze over het algemeen nog niet kunnen lezen en schrijven en dus ook geen zoekterm of url kunnen intypen of een bericht via Facebook of MSN kunnen versturen. Waarschijnlijk bedoelen ze dus gewoon kinderen die op de website van Peuter TV of Nijntje wel eens een spelletje doen, nou poe poe, schokkend hoor. Ik vind dit altijd een beetje stemmingmakerij.
100% eens


Ook eens. Mijn oudste zit wel eens op de bobo-site, en klikt daar dan zelf alle spelletjes aan. Geen problemen mee, ik zit er dan zelf bij.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 8:22

Lieskuh schreef:
Susan schreef:Het lijkt mij niet dat peuters en kleuters echt op internet kunnen zitten, aangezien ze over het algemeen nog niet kunnen lezen en schrijven en dus ook geen zoekterm of url kunnen intypen of een bericht via Facebook of MSN kunnen versturen. Waarschijnlijk bedoelen ze dus gewoon kinderen die op de website van Peuter TV of Nijntje wel eens een spelletje doen, nou poe poe, schokkend hoor. Ik vind dit altijd een beetje stemmingmakerij.
100% eens

+1

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Susan do 24 maa 2011 - 8:26

Filoria, ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind je op de een of andere manier nogal laatdunkend overkomen ten opzichte van ouders die in jouw ogen kennelijk onzinproducten kopen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 8:34

Lieskuh schreef:
Susan schreef:Het lijkt mij niet dat peuters en kleuters echt op internet kunnen zitten, aangezien ze over het algemeen nog niet kunnen lezen en schrijven en dus ook geen zoekterm of url kunnen intypen of een bericht via Facebook of MSN kunnen versturen. Waarschijnlijk bedoelen ze dus gewoon kinderen die op de website van Peuter TV of Nijntje wel eens een spelletje doen, nou poe poe, schokkend hoor. Ik vind dit altijd een beetje stemmingmakerij.
100% eens

Ook helemaal mee eens. Hier zit S.enna af en toe ook weleens achter youtube om filmpjes van Liitle Pony te kijken. Bij haar in de kleuterklas krijgen ze al computer les, zo weet ze hoe ze een computer aan en uit kan zetten en hoe je spelletjes moet opstarten etc. in de toekomst zal dat alleen maar meer worden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Filoria do 24 maa 2011 - 8:40

Om mijn punt nog wat duidelijker te maken: ik denk dat het risico niet zozeer zit in 'de gevaren van het internet', want dat krijg je pas echt als kinderen kunnen typen en in hun eentje op de pc zitten natuurlijk. Er komt echter meer bij kijken:

- jonge kinderen kunnen snelle beelden nog moeilijk verwerken en kunnen overprikkeld raken. Zeker als de computer of tv de hele tijd aanstaat op de achtergrond.
- alle tijd die kinderen besteden aan media, besteden ze niet aan spelen. Als je het hebt over een kwartiertje per dag is dat natuurlijk helemaal geen ramp, maar bij sommige gezinnen zitten peuters nog veeel langer voor de tv of achter de computer. Dan kunnen ze echt een ontwikkelingsachterstand oplopen, terwijl de ouders denken dat ze er goed aan doen hun peuter leerzame filmpjes te laten kijken

In die context vind ik die 80% dus wel een interessant gegeven. Ben dan wel benieuwd hoe lang kinderen dan gemiddeld achter de computer zitten (of voor de tv), want dat heb ik tot nu toe nergens kunnen vinden.

@Susan: dat zal best ja. Ik vind het ook echt een beetje suf. Iedereen kan toch zien dat die Nijntjekoekjes gewoon biscuitjes zijn, maar dan in de vorm van een konijn en 5x zo duur? Mensen laten zich zo makkelijk om de tuin leiden. Ikzelf trouwens ook hoor, dus ik sta niet boven die mensen ofzo. Maar vind het wel grappig om erover na te denken.
Ik had toen ik 16 was een keer een heel fijn lang t-shirt gekocht bij H&M, en toen kwam ik er thuis achter dat het een zwangerschapst-shirt was. Het zat echt prima, maar ik zat toch te twijfelen of ik het terug zou brengen, puur omdat er op het kaartje stond dat het zwangerschapskleding was. Wij zijn er gewoon helemaal op gebrand dat we dingen moeten kopen die bij ons passen (vrouwenvitamines voor vrouwen, mannendeodorant voor mannen, peuterkoekjes voor peuters etc.) Die marketing werkt zelfs zo goed, dat als we iets zien waar 'voor peuters' op staat, dat we dat ook meteen willen kopen op het moment dat we een peuter hebben. Zonder erbij na te denken of die peuter het wel echt nodig heeft.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Printje do 24 maa 2011 - 9:12

Susan schreef:Het lijkt mij niet dat peuters en kleuters echt op internet kunnen zitten, aangezien ze over het algemeen nog niet kunnen lezen en schrijven en dus ook geen zoekterm of url kunnen intypen of een bericht via Facebook of MSN kunnen versturen. Waarschijnlijk bedoelen ze dus gewoon kinderen die op de website van Peuter TV of Nijntje wel eens een spelletje doen, nou poe poe, schokkend hoor. Ik vind dit altijd een beetje stemmingmakerij.

vrijwel al mijn kleuters in de klas kunnen (helaas) zelf al een site intypen waar ze spelletjes kunnen vinden. Dit leren ze natuurlijk niet bij mij in de klas maar thuis....
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 9:20

Filoria schreef:- alle tijd die kinderen besteden aan media, besteden ze niet aan spelen. Als je het hebt over een kwartiertje per dag is dat natuurlijk helemaal geen ramp, maar bij sommige gezinnen zitten peuters nog veeel langer voor de tv of achter de computer. Dan kunnen ze echt een ontwikkelingsachterstand oplopen, terwijl de ouders denken dat ze er goed aan doen hun peuter leerzame filmpjes te laten kijken

Ik word altijd een beetje moe van dat gezeur over tv kijken. Ik denk dat de overgrote meerderheid van de moeders hun kind echt niet de godganse dag voor de tv zet. Hier staat de tv ook wel eens een paar uur per dag aan. De ene keer kijkt mijn zoontje er naar, de andere keer zit hij gewoon lekker te spelen terwijl ik tv kijk. Waarom zo krampachtig doen over die tv altijd? Het altijd maar moeten spelen vind ik net zo vervelend. Mijn zoontje geniet enorm van de Teletubbies of Bumba. Net zoals dat hij enorm geniet van buiten spelen of met duplo bouwen.

Die marketing werkt zelfs zo goed, dat als we iets zien waar 'voor peuters' op staat, dat we dat ook meteen willen kopen op het moment dat we een peuter hebben. Zonder erbij na te denken of die peuter het wel echt nodig heeft.

Ik denk dat dat hartstikke mee valt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 9:28

Filoria schreef:- alle tijd die kinderen besteden aan media, besteden ze niet aan spelen. Als je het hebt over een kwartiertje per dag is dat natuurlijk helemaal geen ramp, maar bij sommige gezinnen zitten peuters nog veeel langer voor de tv of achter de computer. Dan kunnen ze echt een ontwikkelingsachterstand oplopen, terwijl de ouders denken dat ze er goed aan doen hun peuter leerzame filmpjes te laten kijken
Ik denk dat je moet oppassen met opmerkingen als deze. Ik denk namelijk dat je mensen behoorlijk voor het hoofd kunt stoten hiermee. Genoeg kinderen die inderdaad een ontwikkelingsachterstand hebben op een bepaald gebied en die inderdaad dagelijks een tijdje voor de tv zitten. Maar dat betekent nog niet dat die ontwikkelingsachterstand direct gevolg is van de tv of dat oduers er een onbewuste of onverantwoordleijke manier van opvoeden/vaardigheden aanleren op na houden.

En dan kun je wel zeggen dat die ouders zich niet aangesproken zouden moeten voelen omdat ze vast wel beter weten, en da wéten ze misschien ook wel... Maar dan nog geloof ik dat dergelijke opmerkingent toch heel kwetsend kunnen zijn om te lezen. 't Raakt toch ene gevoelige snaar. Denk even na voor je dergelijke dingen zegt, niet alles is zo zwartwit als jij nu schetst.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Filoria do 24 maa 2011 - 9:31

Giacomo:Moeten spelen? Hoe bedoel je? Spelen is niet iets wat kinderen doen omdat het moet, dat is iets wat kinderen vanzelf doen. De wereld ontdekken. Dingen opzoeken die ze op dat moment zelf interessant vinden. Dan is er echt sprake van een wisselwerking: kind kiest een materiaal, doet er iets mee, het materiaal reageert daarop (de blokkentoren valt om, de bal rolt etc.) Als het goed is hoef je een kind nooit te dwingen om dat soort dingen te doen, dat doen kinderen vanzelf.

Mijn zoon geniet ook van Bumba, en hij vindt het ook prima om te spelen terwijl ik televisie kijk. Maar betekent dat dat het dus goed is om de televisie veel aan te hebben staan? Nee toch? Als ik denk aan mijzelf als volwassene: ik heb zelf ook de neiging om de televisie aan te zetten op de achtergrond, of om uren achter de computer te duiken. Terwijl ik uiteindelijk meer leer en meer ontspan als ik me helemaal stort op een activiteit waar ik echt fysiek mee bezig kan zijn (zoals koken, of kletsen met vriendinnen, of spelen met Tomas).

Ik probeer helemaal niet om mensen te veroordelen, maar ik denk wel dat het goed is om kritisch te kijken naar die televisie en computer. Wat doet het met een kind als die apparaten veel aan staan? Er zijn aanwijzingen dat kinderen sneller aandachtsstoornissen ontwikkelen als de tv vaak op de achtergrond aan staat. Misschien blijkt dat over 30 jaar onzin te zijn, dat kan altijd, maar ik neem het zekere voor het onzekere en laat die televisie lekker uit overdag. Kan mijn zoontje zich helemaal storten op zijn blokkentoren.

Maple: tja, jammer als ik mensen kwets, maar ik som gewoon op wat ik gelezen heb. Dit is echt onderzocht. Zal eens kijken of ik de feiten ergens kan vinden.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 9:33

Hoezo jammer als je mensen kwetst? Is jouw mening zoveel belangrijker dan?

Edit: Ik denk overigens ook niet dat er ook maar iemand is die zal ontkennen dat buitensporig veel tv kijken slecht is. Dit is ook niets nieuws, waar je nu mee aankomt, dus die feiten van internet kun je net zo goed achterwege laten. Het gaat vooral om je verwijtende, veroordelende toontje. Iedere ouder die de tv overdag heeft aanstaan, zal wel een slechte ouder zijn. En jij bent dat niet, want jouw tv staat overdag uit zodat T. heerlijk kan spelen. Dát is waar ik op doelde, dát kan kwetsend zijn. Want nogmalas, de wereld is niet zo zwartwit als jij nu schetst.


Laatst aangepast door Maple op do 24 maa 2011 - 9:38; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Filoria do 24 maa 2011 - 9:36

Ah, dit was niet het onderzoek waar ik toen over gelezen heb, maar het bewijst mijn punt wel:

'Tieners die als peuter veel televisie keken doen minder goed mee in de klas, zijn vaker het slachtoffer van pesterijen en leven ongezonder dan tieners die vroeger niet zoveel voor de tv zaten. Dat blijkt uit Canadees onderzoek waarover het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTVG) bericht.

De wetenschappers van de universiteit van Montréal maakten gebruik van de gegevens van een langdurige studie naar de ontwikkeling van kinderen. De Canadese onderzoekers richtten zich in tegenstelling tot veel andere studies niet op de effecten van tv-kijken op oudere kinderen, maar vooral op peuters en kleuters.

Ze vroegen aan de ouders van ruim 1300 kinderen – die inmiddels tiener waren – hoeveel tijd hun kind per dag tv-keek op 2- en 4-jarige leeftijd en vervolgens nog een keer op 10-jarige leeftijd.

Leraren gaven informatie over hun reken- en leesvaardigheid en gedrag in de klas. En ouders gaven aan hoeveel tijd hun kind bewoog en hoeveel frisdrank, snoep of groente en fruit hun kind at. De onderzoekers stelden de BMI’s van de kinderen vast.

Op 2-jarige leeftijd keken de kinderen gemiddeld 9 uur tv per week. Op 4-jarige leeftijd was dat toegenomen naar gemiddeld 15 uur per week. 11% van de 2-jarigen en 23% van de 4-jarigen keek meer dan 2 uur tv per dag.

Volgens de onderzoekers zorgde elk extra uur dat peuters voor de tv zaten ervoor dat zij later in de klas minder actief meededen, minder goed konden rekenen, meer werden geplaagd, minder bewogen, meer junkfood aten en een hogere BMI hadden.

Ouders doen er beter aan om hun kinderen andere activiteiten aan te bieden die de de cognitieve, motorische en gedragsontwikkeling bevorderen, aldus de Canadezen.
'
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 9:37

Filoria schreef:Giacomo:Moeten spelen? Hoe bedoel je? Spelen is niet iets wat kinderen doen omdat het moet, dat is iets wat kinderen vanzelf doen. De wereld ontdekken. Dingen opzoeken die ze op dat moment zelf interessant vinden. Dan is er echt sprake van een wisselwerking: kind kiest een materiaal, doet er iets mee, het materiaal reageert daarop (de blokkentoren valt om, de bal rolt etc.) Als het goed is hoef je een kind nooit te dwingen om dat soort dingen te doen, dat doen kinderen vanzelf.
Je hebt het over elke minuut dat een kind naar de tv kijkt, dat hij niet speelt. Maar een kind hoeft niet altijd alleen maar te hoeven spelen. Een kind mag ook wel gewoon eens niet spelen. Dat krampachtige, daar krijg ik de kriebels van eerlijk gezegd.

Mijn zoon geniet ook van Bumba, en hij vindt het ook prima om te spelen terwijl ik televisie kijk. Maar betekent dat dat het dus goed is om de televisie veel aan te hebben staan? Nee toch? Als ik denk aan mijzelf als volwassene: ik heb zelf ook de neiging om de televisie aan te zetten op de achtergrond, of om uren achter de computer te duiken. Terwijl ik uiteindelijk meer leer en meer ontspan als ik me helemaal stort op een activiteit waar ik echt fysiek mee bezig kan zijn (zoals koken, of kletsen met vriendinnen, of spelen met Tomas).
Betekent dat het slecht is om af en toe eens tv te kijken dan? Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat het ontzettend overdreven word. Tv kijken hoort er tegenwoordig nou eenmaal bij. Ik denk niet dat het zo slecht is als je kind af en toe tv kijkt. Ik denk dat het slecht gemaakt wórd.


Ik probeer helemaal niet om mensen te veroordelen, maar ik denk wel dat het goed is om kritisch te kijken naar die televisie en computer. Wat doet het met een kind als die apparaten veel aan staan? Er zijn aanwijzingen dat kinderen sneller aandachtsstoornissen ontwikkelen als de tv vaak op de achtergrond aan staat. Misschien blijkt dat over 30 jaar onzin te zijn, dat kan altijd, maar ik neem het zekere voor het onzekere en laat die televisie lekker uit overdag. Kan mijn zoontje zich helemaal storten op zijn blokkentoren.

Maple: tja, jammer als ik mensen kwets, maar ik som gewoon op wat ik gelezen heb. Dit is echt onderzocht. Zal eens kijken of ik de feiten ergens kan vinden.

Heb jij vroeger dan ook teveel tv gekeken Filoria, want jij hebt toch waarschijnlijk ook ADD?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Parisienne do 24 maa 2011 - 9:38

Nu ik dit lees is het ook eigenlijk helemaal niet zo schokkend als dat ik eerst omschreef. Het zal inderdaad ook wel dat ze het filmpjes kijken of samen met papa/mama en spelletje spelen meerekenen. Ik vind dit ook niet zo gek, denk overigens dat ik dit met N. ook zal doen. N. zit nu soms ook even voor de tv in haar wipstoeltje. In het begin wilde ik er eigenlijk niet aan, meer in de zin van dat ik haar er niet aan wil laten wennen. Nu doe ik het eerlijk gezegd af en toe even uit gemak.. ik kan dan even wat dingen doen terwijl N. rustig voor de tv zit. Wel let ik erop dat het niet te lang en te vaak wordt, dit meer voor de vele prikkels die ze daarna weer moet verwerken (i.v.m. de snel bewegende beelden).

Het is tegenwoordig ook eigenlijk niet echt meer te vermijden dat kinderen zonder media opgroeien.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 9:39

Maple schreef:Hoezo jammer als je mensen kwetst? Is jouw mening zoveel belangrijker dan?

Dat denk ik inderdaad. Jammer, Filoria.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gast do 24 maa 2011 - 9:39

Filoria: zie mijn edit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Printje do 24 maa 2011 - 9:40

Als ik even kijk naar wat ik in mijn klas zie kan ik inderdaad beamen dat sommige kinderen echt teveel tv kijken. Ze spelen nog maar erg weinig buiten en hebben soms nog nooit een schaar in de handen gehad. Dit vind ik ook echt erg zorgwekkend. Daarnaast vind ik veel programma's tegenwoordig erg heftig voor kinderen, een kleuter kan nog geen onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid en gelooft alles wat hij op tv ziet.

Mijn zoontje kijkt vrijwel nooit tv, soms een klein stukje Dora maar ik vind het verder echt nog niet nodig. Wanneer ik kook geef ik hem een boekje of een pollepel en een bakje en hij vermaakt zich prima.

Het probleem zit hem in dat kinderen zichzelf vaak niet meer kunnen vermaken wanneer de tv of de computer wegvalt. Kinderen zijn gewend aan snelheid, en aan vaak vermaakt worden.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

80% peuters/kleuters op internet Empty Re: 80% peuters/kleuters op internet

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum