Tooske en DWDD hebben ruzie....
3 plaatsers
Pagina 1 van 1
Tooske en DWDD hebben ruzie....
....Vanwege de serie downestie die 'de wereld draait door' uitzendt. Ze vind het niet bevordelijk.voor de emancipatie voor de mensen met het Down syndroom.
"Je kijkt nu naar mensen die doen alsof ze 'gewoon' zijn, maar dat zijn ze niet. Als je niets van Down weet, zou je nog kunnen denken dat ze in auto's rijden, vreemdgaan, kinderen krijgen en abortus laten plegen. Het doet helemaal niets aan de beeldvorming van Down."
Wat vinden jullie?
"Je kijkt nu naar mensen die doen alsof ze 'gewoon' zijn, maar dat zijn ze niet. Als je niets van Down weet, zou je nog kunnen denken dat ze in auto's rijden, vreemdgaan, kinderen krijgen en abortus laten plegen. Het doet helemaal niets aan de beeldvorming van Down."
Wat vinden jullie?
Gast- Gast
Re: Tooske en DWDD hebben ruzie....
Ik heb die serie nooit gezien, alleen van gehoord. Weet wel dat Tooske een broer heeft met Down-syndroom, kan me wel voorstellen dat ze erg kritisch is over het hele concept en wat het doet met de beeldvorming.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Ik snap Tooskes reactie wel. Maar ik vind ook dat je op het oordeel van de ouders/verzorgers van de acteurs uit downastie moet vertrouwen, en zij vinden blijkbaar dat hun kinderen deze kans moeten krijgen en aankunnen. Maar het geeft inderdaad geen goed beeld van de werkelijkheid over mensen met het down syndroom. Maar ik neem aan dat de kijkers dat zelf ook wel kunnen bedenken.
May- Ratel
- Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Zouden mensen met het down-syndroom als 'gewoon' gezien willen worden en dat dat een beetje de insteek is van het programma?
Gast- Gast
Het draait natuurlijk niet alleen om de ouders en de acteurs, dus ik vind ook niet dat alleen hun oordeel telt. Los van of mensen denken dat het realistisch is of niet kan ik me ook goed voorstellen dat Tooske het niet ziet zitten dat Down-syndroom wordt gezien als bron van vermaak.May schreef:Ik snap Tooskes reactie wel. Maar ik vind ook dat je op het oordeel van de ouders/verzorgers van de acteurs uit downastie moet vertrouwen, en zij vinden blijkbaar dat hun kinderen deze kans moeten krijgen en aankunnen. Maar het geeft inderdaad geen goed beeld van de werkelijkheid over mensen met het down syndroom. Maar ik neem aan dat de kijkers dat zelf ook wel kunnen bedenken.
Een vriendin van ons zit bij een toneelgezelschap waarin toneelstukken worden opgevoerd met mensen met Downsyndroom, ik ben naar Een midzomernachtsdroom, Narnia en Sweeney Todd geweest en dat was hartstikke leuk, dat draaide ook niet om het Downsyndroom op zich. Ik kan me zo indenken dat dit anders ligt.
Susan- Lady Post-a-lot
Tooske heeft gisteravond een heel mooi en goed interview gegeven bij dat programma van Knevel.. (en nee daar kijk ik normaal niet naar, kwam tegen tijdens zappen)
Daarin heeft ze echt heel goed verwoord wat haar moeite met het programma is...
Gast- Gast
Susan schreef:Het draait natuurlijk niet alleen om de ouders en de acteurs, dus ik vind ook niet dat alleen hun oordeel telt. Los van of mensen denken dat het realistisch is of niet kan ik me ook goed voorstellen dat Tooske het niet ziet zitten dat Down-syndroom wordt gezien als bron van vermaak.May schreef:Ik snap Tooskes reactie wel. Maar ik vind ook dat je op het oordeel van de ouders/verzorgers van de acteurs uit downastie moet vertrouwen, en zij vinden blijkbaar dat hun kinderen deze kans moeten krijgen en aankunnen. Maar het geeft inderdaad geen goed beeld van de werkelijkheid over mensen met het down syndroom. Maar ik neem aan dat de kijkers dat zelf ook wel kunnen bedenken.
Een vriendin van ons zit bij een toneelgezelschap waarin toneelstukken worden opgevoerd met mensen met Downsyndroom, ik ben naar Een midzomernachtsdroom, Narnia en Sweeney Todd geweest en dat was hartstikke leuk, dat draaide ook niet om het Downsyndroom op zich. Ik kan me zo indenken dat dit anders ligt.
Ja daarom. Op mijn werk worden ook door verstandelijk gehandicapten (dus ook mensen met het downsyndroom) wel eens toneelstukken opgevoerd. En vind het wel heel leuk om altijd te zien hoeveel plezier ze eraan beleven en wat ze er allemaal in kwijt kunnen. Maar dat vind ik inderdaad ook anders, dit is meer een soap. Ik vind dit eigenlijk een beetje een grensgeval en kan beide kanten wel begrijpen eigenlijk
May- Ratel
Dolores schreef:Tooske heeft gisteravond een heel mooi en goed interview gegeven bij dat programma van Knevel.. (en nee daar kijk ik normaal niet naar, kwam tegen tijdens zappen)
Ah ik zal het eens terugkijken Dank je!
May- Ratel
May schreef:Dolores schreef:Tooske heeft gisteravond een heel mooi en goed interview gegeven bij dat programma van Knevel.. (en nee daar kijk ik normaal niet naar, kwam tegen tijdens zappen)
Moet je doen, ik heb echt ineens een heel ander gevoel bij Tooske
Gast- Gast
Dolores schreef:May schreef:Dolores schreef:Tooske heeft gisteravond een heel mooi en goed interview gegeven bij dat programma van Knevel.. (en nee daar kijk ik normaal niet naar, kwam tegen tijdens zappen)
Moet je doen, ik heb echt ineens een heel ander gevoel bij Tooske
Ik heb al eens eerder een dubbel-interview met haar en haar broer gezien. Was ook echt zoo leuk om te zien
May- Ratel
Ik vraag me af of dit juist de onderliggende gedachte is geweest van DWDD. Om die mensen in een.bepaald daglicht te zetten en dat ze wel wisten dat er commentaar gegeven.zou worden.. Ze zouden toch wel rekening hebben gehouden met eventuele discussies?
Gast- Gast
Ze kreeg ook een vraag over haar mening over een nieuwe test die er is, waarin je heel vroeg in een zwangerschap op Down kunt testen en wat zij daarvan vindt.
Haar antwoord, ik vond het echt ontroerend....
Haar antwoord, ik vond het echt ontroerend....
Gast- Gast
Zoals de acteurs zelf zeggen: "in GTST zouden we nog wel een rol kunnen krijgen, maar dan als iemand met down. We mogen daar nooit een directeur spelen en hier wel."
Die mensen hebben er zelf heel veel plezier in, dus ik zie het probleem niet.
Die mensen hebben er zelf heel veel plezier in, dus ik zie het probleem niet.
Gast- Gast
Ik heb het interview bekeken, ik kan me heel goed vinden in wat ze zegt.
Susan- Lady Post-a-lot
.
Laatst aangepast door Tesita op zo 5 jun 2011 - 8:52; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Susan schreef:Ik heb die serie nooit gezien, alleen van gehoord. Weet wel dat Tooske een broer heeft met Down-syndroom, kan me wel voorstellen dat ze erg kritisch is over het hele concept en wat het doet met de beeldvorming.
+1
Gast- Gast
Voor zover ik weet is het woord 'ruzie' een beetje overtrokken. Tooske heeft commentaar op een onderdeel van DWDD en krijgt daarvoor een podium bij andere programma's (ze was er ook over bij Shownieuws).
Mijn nicht speelt één van de hoofdrollen in Downistie, daarom heb ik de afgelopen weken zo'n beetje al het nieuws erover gezien en gelezen. Ik weet van eerste hand, van de acteurs, dat het voor heel veel mensen met het Downsyndroom een droom is om in een soap te kunnen spelen. Ik ken meiden die van bijvoorbeeld GTST bijhouden hoe vaak elke acteur in beeld is, dat zijn grote schriften vol streepjes van het tellen!
De makers van de soap hebben al eerder programma's gemaakt met personen met het syndroom van Down erin, en zo hoorden zij van een gedeelde passie voor soaps. Zo zijn zij op het idee gekomen, om hen de kans te geven om in een echte soap te spelen.
En pas nadat ze zijn begonnen om dit te maken, is er contact gekomen met DWDD om het ook te kunnen gaan uitzenden. Van tevoren was iedereen zich ervan bewust dat er commentaar op zou komen, en ik denk dat zoals bijvoorbeeld Tooske op sommige dingen best een punt heeft.
Maar, wat wel heel belangrijk is om te benadrukken, is dat er een generatieverschil is tussen Tooske's broer en deze jonge acteurs. Deze jongeren zijn tijdens hun opvoeding heel erg gestimuleerd om zich te ontwikkelen en zoveel mogelijk mee te draaien in de maatschappij. Terwijl, zeg, 20-30 jaar geleden over het algemeen de meeste verstandelijk beperkten daar geen kansen en mogelijkheden voor kregen, omdat men nog niet wist dat de ontwikkeling en intelligentie van Down'ers door stimulatie en uitdaging wel degelijk beter tot uiting kan komen. Zij noemt dat een aantal thema's in de soap geen realiteit kunnen zijn voor mensen met Downsyndroom, maar ik weet dat dat niet voor alles geldt! Natuurlijk, directeur worden zit er over het algemeen niet in, maar daar ben ik qua karakter en persoonlijkheid ook niet geschikt voor. En toch zou ik het dan wel gaaf vinden om het een keer te kunnen spelen in een tv-programma!
Overigens, de afleveringen worden qua kwaliteit nog wel wat beter heb ik begrepen. De eerste aflevering waren ook echt de eerste opnames.
Mijn nicht speelt één van de hoofdrollen in Downistie, daarom heb ik de afgelopen weken zo'n beetje al het nieuws erover gezien en gelezen. Ik weet van eerste hand, van de acteurs, dat het voor heel veel mensen met het Downsyndroom een droom is om in een soap te kunnen spelen. Ik ken meiden die van bijvoorbeeld GTST bijhouden hoe vaak elke acteur in beeld is, dat zijn grote schriften vol streepjes van het tellen!
De makers van de soap hebben al eerder programma's gemaakt met personen met het syndroom van Down erin, en zo hoorden zij van een gedeelde passie voor soaps. Zo zijn zij op het idee gekomen, om hen de kans te geven om in een echte soap te spelen.
En pas nadat ze zijn begonnen om dit te maken, is er contact gekomen met DWDD om het ook te kunnen gaan uitzenden. Van tevoren was iedereen zich ervan bewust dat er commentaar op zou komen, en ik denk dat zoals bijvoorbeeld Tooske op sommige dingen best een punt heeft.
Maar, wat wel heel belangrijk is om te benadrukken, is dat er een generatieverschil is tussen Tooske's broer en deze jonge acteurs. Deze jongeren zijn tijdens hun opvoeding heel erg gestimuleerd om zich te ontwikkelen en zoveel mogelijk mee te draaien in de maatschappij. Terwijl, zeg, 20-30 jaar geleden over het algemeen de meeste verstandelijk beperkten daar geen kansen en mogelijkheden voor kregen, omdat men nog niet wist dat de ontwikkeling en intelligentie van Down'ers door stimulatie en uitdaging wel degelijk beter tot uiting kan komen. Zij noemt dat een aantal thema's in de soap geen realiteit kunnen zijn voor mensen met Downsyndroom, maar ik weet dat dat niet voor alles geldt! Natuurlijk, directeur worden zit er over het algemeen niet in, maar daar ben ik qua karakter en persoonlijkheid ook niet geschikt voor. En toch zou ik het dan wel gaaf vinden om het een keer te kunnen spelen in een tv-programma!
Overigens, de afleveringen worden qua kwaliteit nog wel wat beter heb ik begrepen. De eerste aflevering waren ook echt de eerste opnames.
Verde- Fluisteraar
- Aantal berichten : 381
Punten : 391
Registratiedatum : 02-02-11
Sabgirl schreef:Voor zover ik weet is het woord 'ruzie' een beetje overtrokken.
(...)
+1
Juist dit dus.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Hebben jullie vaak ruzie?
» Hebben hebben hebben! Leuke webshops!
» Dames die rijlessen hebben of gehad hebben
» Ruzie met ebook dingie :(
» Ruzie met partner...hoe ben jij?
» Hebben hebben hebben! Leuke webshops!
» Dames die rijlessen hebben of gehad hebben
» Ruzie met ebook dingie :(