Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Altijd te laag HB.

5 plaatsers

Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Altijd te laag HB.

Bericht  Gast do 17 maa 2011 - 2:12

Ik heb altijd een vrij laag HB gehad.
En daardoor dus ook altijd erg moe.

De laatste maanden ging het redelijk.
4 Maanden na de bevalling heb ik tabletten en ijzerinfuzen gehad.
Dat heeft even gewerkt maar ik lijk nu weer terug bij af.
Heb wel weer tabletten gekregen en we hopen dat het daarmee weer op peil te krijgen.

Maar wie heeft dit ook?
Altijd een te laag HB?
En waar komt dat door bij jou?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Re: Altijd te laag HB.

Bericht  Gast do 17 maa 2011 - 2:21

Ik had het tussen mijn elfde en mijn veertiende. Bij mij bleek het aan mijn hevige menstruatie te liggen. Ik slikte op een gegeven moment maar gewoon elke dag een staaltablet van het kruidvat, maar dat mocht ook niet baten. Toen maar op mijn veertiende aan de pil en sindsdien geen probleem meer gehad. Ook nu ik een spiraal heb, heb ik nergens meer last van.

Heb je het pas sinds je bevallen bent?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Re: Altijd te laag HB.

Bericht  Gast do 17 maa 2011 - 2:29

Nee, ik heb het al best lang alleen lijkt het nu sinds de bevalling wel steeds erger te worden.

Na een halfjaar elke 2 weken een ijzerinfuus zat ik nog maar op iets van 7.0 ofzo.
Toen kwam ik van ongeveer 4.0 af....

En nu de laatse keer was het alweer gezakt.
Mijn menstruatie is ook niet heel ernstig ofzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Re: Altijd te laag HB.

Bericht  Beachgirl do 17 maa 2011 - 2:34

Kan het kwaad? En heb je er veel last van?

Ik denk dat dat het belangrijkste is. Een HB van 4 is natuurlijk niet goed, maar als jij je er goed bij voelt, en wel onder controle blijft...?

Ben je vegetarier?
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Re: Altijd te laag HB.

Bericht  Gast do 17 maa 2011 - 2:38

Ik weet eigenlijk niet of het echt kwaad kan.
Het is nu trouwens geen 4 meer hoor.

Ik ben alleen doodmoe heel de dag.
En soms een beetje licht in mijn hoofd en wat duizelig.

Ik kan op elk moment aan de bel trekken als ik me slecht voel ofzo, dus ze houden me wat dat betreft wel in de gaten.

Nee ik ben niet vegatarisch.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Re: Altijd te laag HB.

Bericht  Beachgirl do 17 maa 2011 - 2:49

Lijkt me erg vervelend.
Wel fijn dat je goed in de gaten wordt gehouden, weet je het in ieder geval snel genoeg als er iets mis is.
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Re: Altijd te laag HB.

Bericht  VeryCherry do 17 maa 2011 - 2:56

Ik heb ook standaard een veel te laag HB, maar niemand weet waar het door komt.
Wel vervelend voor je Hazeltje.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Re: Altijd te laag HB.

Bericht  lief-boefje do 17 maa 2011 - 10:52

Hazeltje schreef:Ik heb altijd een vrij laag HB gehad.
En daardoor dus ook altijd erg moe.

De laatste maanden ging het redelijk.
4 Maanden na de bevalling heb ik tabletten en ijzerinfuzen gehad.
Dat heeft even gewerkt maar ik lijk nu weer terug bij af.
Heb wel weer tabletten gekregen en we hopen dat het daarmee weer op peil te krijgen.

Maar wie heeft dit ook?
Altijd een te laag HB?
En waar komt dat door bij jou?

Hoi Hazeltje,

Heb je ook andere klachten? Als vaak buikpijn,diarre?afvallen of lage vitamine waardes etc?
Ik heb het nl ook altijd al, lage hb's, en er is bij mij sinds 2 jaar de diagnose Coeliakie gesteld, OF te wel.. een gluteninolerantie( tarwe en andere graansoorten die ik niet kan hebben). Je darmvlokken raken onstoken door deze gluten als je intolerant bent ervoor en hierdoor worden voedingstoffen niet goed opgenomen...
Ook zou het te maken kunnen hebben met een lactose-inolerantie, dit zijn zuivelproducten.
Je zou het beste naar je huisarts kunnen gaan en bespreken wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn van een Hb tekort, en of dit uitgezocht kan worden.

Succes!
lief-boefje
lief-boefje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 45
Punten : 43
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Re: Altijd te laag HB.

Bericht  Gast vr 18 maa 2011 - 0:35

@ LB: Bedankt voor je reactie maar dat is het niet.
Ik heb de ziekte van Crohn en ik vermoed dat het daar vandaan komt.

Heb verder ook niet echt klachten en ook geen intolerantie voor lactose o.i.d.

Moet dinsdag toch naar de huisarts en dan leg ik het meteen eventjes voor.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Re: Altijd te laag HB.

Bericht  Kqip vr 18 maa 2011 - 0:44

Ik heb in mijn pubertijd een te laag HB gehad en nu is het nog steeds laag maar niet zo extreem. Heb toen op aandringen van mijn trainer (deed wedstrijdsport elke dag 2 tot 4 uur trainen en in weekenden 1 a 2 wedstrijden) een tijd aan de floradix gezeten puur als aanvulling op ijzer etc.. Daarmee kwam mijn hb weer op een hoger niveau te liggen. Maar nu ik niet meer aan wedstrijdsport doe is het nog steeds laag en slik ik ijzertabletten als aanvulling op het dagelijkse voedsel.

Zou het voorleggen aan de huisarts idd. Zeker als je een vermoeden hebt waar het door kan komen.
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Re: Altijd te laag HB.

Bericht  lief-boefje vr 18 maa 2011 - 7:59

Hazeltje schreef:@ LB: Bedankt voor je reactie maar dat is het niet.
Ik heb de ziekte van Crohn en ik vermoed dat het daar vandaan komt.

Heb verder ook niet echt klachten en ook geen intolerantie voor lactose o.i.d.

Moet dinsdag toch naar de huisarts en dan leg ik het meteen eventjes voor.

Oh ok Hazeltje, dat wist ik niet.
Er zijn bij ons op werk( ik werk zelf op de Maag-darm en leverziekten poli van het ziekenhuis) best veel patiënten met de ziekte van Crohn die ijzertekort hebben. Zij krijgen vaak een Ijzerinfuus, dit zal wel te maken hebben met de opname door de onstekingen die er zijn in de darmen. Zou het inderdaad overleggen, ben niet onder controle bj een MDL-arts?

gr Lief-Boefje
lief-boefje
lief-boefje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 45
Punten : 43
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Re: Altijd te laag HB.

Bericht  Parisienne za 19 maa 2011 - 9:03

Ik heb ook altijd een te laag HB. Vroeger was bij mij al bekend dat ik bloedarmoede had. Ben ook altijd al meer moe geweest dan normaal. Dat werd eigenlijk gelinkt aan mijn bloedarmoede. Tijdens mijn zwangerschap was mijn HB echter zo laag dat ze verder onderzoek gingen doen. Uiteindelijk is gebleken dat ik drager ben van een ziekte, genaamd: beta thalassemie (heterozygote vorm). Dit is een genetisch defect in de aanmaak van beta in de rode bloedcel, een bloedziekte dus. Omdat ik drager ben is het voor mij niet ernstig, ik zal alleen altijd een laag HB hebben en hierdoor dus meer last van moeheid hebben dan iemand die dit niet heeft, een soort 'chronische bloedarmoede' dus. Als men de homozygote vorm heeft is diegene wel echt ziek, een vreselijke ziekte overigens! Hierbij moet je denken aan maandelijks een bloedtransfusie, je hele leven lang. Gelukkig heb ik dit niet!

Tijdens mijn zwangerschap is het naar voren gekomen omdat de klachten dan juist toenemen. Logisch, mijn kindje 'pikte' natuurlijk al mijn bouwstoffen, ook mijn ijzer. Ik neem bijna niks op.. andijvie en spinazie eten, ijzertabletten slikken.. niks hielp. Mijn HB was dus zo ontzettend laag omdat mijn meisje mijn ijzer nodig had.. en ik had al niet zoveel! Wink Maargoed.. ben goed in de gaten gehouden en het is verder allemaal goed gegaan. Wel had ik een grote kans op complicaties tijdens de bevalling. Als ik maar iets teveel bloed zou verliezen zou ik al gelijk een bloedtransfusie moeten. Gelukkig heb ik zo'n 'goede' bevalling gehad en weinig bloed verloren, geen bloedtransfusie dus.

Wel hebben we tijdens mijn zwangerschap een tijd in 'angst' geleefd. Als mijn vriend ook drager zou zijn van deze ziekte(cel) dan zou de kans groot zijn dat ons kindje het ook zou hebben. Wij zouden dan beide een zieke cel door kunnen geven, waardoor het kindje het 'dubbel' zou hebben, de homozygote vorm dus. In dit geval zouden we dus een heel erg ziek kindje krijgen (zoals ik al zei: maandelijks een bloedtransfusie bijvoorbeeld). Mijn vriend is getest en na lang wachten bleek hij het gelukkig niet te hebben! Onze dochter zal in alle waarschijnlijkheid wel de 'zieke' cel van mij hebben gekregen. In dit geval is zij, net als mij, 'gewoon' drager van deze ziekte. Hier is verder prima mee te leven.

Het 'grappige' is dat sinds bij mij deze ziekte ontdekt is, blijkt mijn hele familie (vaders kant) zich getest te hebben. Heel veel blijken ook drager te zijn en bij hen verklaart dat dus ook weer een hoop. Het aparte is echter dat het een vrij zeldzame ziekte is en het meestal alleen voorkomt in delen van Afrika, rond de Mediterane zee, het Midden-Oosten, Indië en Asië, dus met name in landen waar malaria heerst. Wij zijn allemaal 100% Hollands dus snappen er niet zoveel van, hahah. Nu blijkt een van mijn verre voorouders (van vaders kant) ergens uit die landen te komen, dus daar ligt het waarschijnlijk aan.

Ik ben nu wel blij dat ik weet waar het aan ligt. Er werd altijd maar gezegd: "Moe? Oh, dat ligt gewoon aan die bloedarmoede en je lage HB. Niks aan de hand!" Nu ben ik blij dat ik weet waar het precies aan ligt, mijn lage HB-gehalte heeft een oorzaak. Van N. weten we het nog niet zeker, maar wil haar wel laten testen. Als zij later kinderen wil is het wel van belang te weten of zij ook drager is i.v.m. het risico bij het doorgeven van de ziekte door haar en eventueel haar partner.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Altijd te laag HB. Empty Re: Altijd te laag HB.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum