Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

zelf aioli maken?

+3
Pien
yvonneh
JD
7 plaatsers

Ga naar beneden

zelf aioli maken? Empty zelf aioli maken?

Bericht  JD ma 14 maa 2011 - 12:26

hoi meiden!

zijn er meiden hier die zelf aiolo maken? ik ben er echt verslaafd aan..
vriendlief werkt in een restaurant en meestal neemt ie lekker een bakje voor me mee, maar ik wil het ook wel eens zelf proberen te maken...
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

zelf aioli maken? Empty Re: zelf aioli maken?

Bericht  yvonneh ma 14 maa 2011 - 12:40

Op het potje van de echte spaanse alioli (chovi knalgeel potje)staat er dat er mayo in zit, citroen en 7% knoflook. Geen idee hoe je het moet maken......
yvonneh
yvonneh
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 19
Punten : 27
Registratiedatum : 31-12-10

Bericht  JD ma 14 maa 2011 - 12:43

ja en die van het restaurant is met mayonaise, mosterd, citroensap en knoflook...maar de koks willen niet zeggen hoeveel val alles, want hetis geheim haha
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Gast ma 14 maa 2011 - 12:55

Staat vast wel een recept op internet, toch?

Whendull heeft tijdens het kookclubje ook zelf aioli gemaakt. Die was echt heftig!!!!!

Gast
Gast

Bericht  Pien ma 14 maa 2011 - 23:06

wij hebben thuis zo'n potje knoflookpasta staan, ik doe dan altijd wat mayonaise in een schaaltje en er een behooorlijke theelepel doorheen. als ik het snel snel maak, laat ik het daarbij maar vaak doe ik er nog een heel klein beetje citroensap en soms een klein beetje mosterd door.

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Effie_O ma 14 maa 2011 - 23:22

Ik heb het eens moeten maken bij een workshop van een Spaans tapas restaurant. Het is vast op verschillende manieren te maken, maar dit is hun recept:

1/2 citroen
6 eieren
Redoro extra vierge olijfolie (is bij de winkel te koop die bij het restaurant hoort, geen idee of dit een merknaam is of een soort)
5 teentjes knoflook
zout

Splits de eieren
Klopt het eigeel met een garde en voeg de geperste knoflook en zout toe
Voeg daarna langzaam het sap van 1/2 citroen toe
Voeg op het allerlaatste moment beetje bij beetje olijfolie toe en blijf kloppen

Het is al even geleden dat ik dit heb gemaakt, dus geen idee meer hoeveel olijfolie en zout. Kwestie van proberen, je ziet vanzelf dat het 'olie-achtig' genoeg is Wink
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast di 15 maa 2011 - 1:01

*Marietje* schreef:ja en die van het restaurant is met mayonaise, mosterd, citroensap en knoflook...maar de koks willen niet zeggen hoeveel val alles, want hetis geheim haha

Het is altijd met mayonaise omdat het eigenlijk knoflookmayonaise betekend.

Ipv knoflookpulp kan je ook knoflookpoeder of granulaat (is amper ergens te vinden btw) gebruiken wat het wat heftiger maakt.

Gast
Gast

Bericht  Caro di 15 maa 2011 - 1:07

Ik maak het ook altijd zelf:

Ik gebruik ongeveer een scheutje citroen, twee teentjes knoflook (naar smaak natuurlijk), peper, zout, eigeel, mosterd en zonnebloemolie.

Ik maak het eigenlijk nooit met olijfolie omdat dat een vrij overheersende smaak heeft. Overigens heb ik het de laatste keer met geroosterde knoflook gemaakt en dat is nog lekkerder. Dat geeft een hele zachte smaak aan je aioli.

Overigens maak ik voor twee personen bovenstaande met één eigeel. Olie is natuurlijk naar hoe stijf je het wil hebben. Peper en zout is ook naar smaak en de knoflook natuurlijk ook. Voor de eenvoud zijn twee eidooiers handiger... dat mengt net wat fijner. En doe de olie er écht in kleine beetjes bij. Zeker in het begin!

Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 18 nov 2011 - 22:54

Ik heb geen knoflookpers. Werkt het ook als je de knoflook heel fijn snijdt?

Gast
Gast

Bericht  Jerry za 19 nov 2011 - 0:22

volgens mij is dat juist beter... Weet niet waarom, maar knoflook persen schijnt niet goed te zijn...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  *Troela* za 19 nov 2011 - 0:37

Zusje schreef:Ik heb geen knoflookpers. Werkt het ook als je de knoflook heel fijn snijdt?

Hier heb je in de winkel ook tubetjes knoflook. Gebruik deze regelmatig, omdat hij fijn is, zonder stukjes.

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Bericht  Gast za 19 nov 2011 - 0:38

Mama1985 schreef:
Zusje schreef:Ik heb geen knoflookpers. Werkt het ook als je de knoflook heel fijn snijdt?

Hier heb je in de winkel ook tubetjes knoflook. Gebruik deze regelmatig, omdat hij fijn is, zonder stukjes.

Nog nooit gezien Very Happy. Waar liggen die dan? En hoe weet je dan hoeveel je moet gebruiken?

Gast
Gast

Bericht  *Troela* za 19 nov 2011 - 0:42

Zusje schreef:
Mama1985 schreef:

Nog nooit gezien Very Happy. Waar liggen die dan? En hoe weet je dan hoeveel je moet gebruiken?

Hier staan ze in de koeling bij de wokgroente etc. Ik gooi er meestal op gevoel wat in hahaha, volgens mij staat 1 kneepje voor 1 teentje knoflook als ik me niet vergis. ( ik haal ze trouwens bij de c1000)

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: