PABO-meiden..
+9
Merai
Lynn_
Saxy
Phileine
marjoleinnn
Roxi3
Blond
Schaapke
Lejow
13 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: PABO-meiden..
Isabella schreef:Lejow, mijn vooropleiding is de middelbare hotelschool, dus ik heb een MBO niveau 4 diploma.
Erg lief dat jullie zo uitgebreid reageren en meedenken met mij.
Ok, hmmm, dan wordt het wel lastig om te verkorten. Vaak heb je daar een HBO opleiding voor nodig. Al zijn er op sommige opleidingen ook toelatingstoetsen te maken, om het eventueel in 3 jaar te kunnen doen!
De tijd is echt zo voorbij hoor. Ik weet nog dat ik er aan moest beginnen en nu sta ik al weer ruim 2 jaar voor de klas met mijn papiertje op zak!
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb ook de Pabo gedaan. De theorie is niet moeilijk, wel wordt je doodgegooid met verslagen en reflecties. Die verslagen waren prima te doen, maar reflecteren; TERRIBLE! Ik heb veel stages met plezier gedaan, tot mijn LIO stage. Uiteindelijk wel binnen vier jaar afgestudeerd, maar besloten om toch verder te gaan studeren om me verder te verdiepen en te ontwikkelen.
Lesgeven is zwaar en pittig. Ik vond het lesgeven zelf erg leuk en uitdagend, zeker als kinderen het eerst niet snapen, en dan ineens wel. Maar het is niet alleen lesgeven, maar ook ouders, rapporten, vergaderingen, ontwikkelplannen maken voor jezelf en kinderen. Een leuke klas geeft je energie, en een rotklas kost je veel energie. En die rotklassen, die kom je zeker tegen.
Ik denk dat je een hele lieve juf bent Isabella, maar ik betwijfel of voor de klas staan niet te zwaar voor je is. Al denk ik echt dat jij een hele lieve kleuterjuf zult zijn.
Is op een peutergroep werken niets voor jou?
Lesgeven is zwaar en pittig. Ik vond het lesgeven zelf erg leuk en uitdagend, zeker als kinderen het eerst niet snapen, en dan ineens wel. Maar het is niet alleen lesgeven, maar ook ouders, rapporten, vergaderingen, ontwikkelplannen maken voor jezelf en kinderen. Een leuke klas geeft je energie, en een rotklas kost je veel energie. En die rotklassen, die kom je zeker tegen.
Ik denk dat je een hele lieve juf bent Isabella, maar ik betwijfel of voor de klas staan niet te zwaar voor je is. Al denk ik echt dat jij een hele lieve kleuterjuf zult zijn.
Is op een peutergroep werken niets voor jou?
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
Lejow schreef:Isabella schreef:Lejow, mijn vooropleiding is de middelbare hotelschool, dus ik heb een MBO niveau 4 diploma.
Erg lief dat jullie zo uitgebreid reageren en meedenken met mij.
Ok, hmmm, dan wordt het wel lastig om te verkorten. Vaak heb je daar een HBO opleiding voor nodig. Al zijn er op sommige opleidingen ook toelatingstoetsen te maken, om het eventueel in 3 jaar te kunnen doen!
De tijd is echt zo voorbij hoor. Ik weet nog dat ik er aan moest beginnen en nu sta ik al weer ruim 2 jaar voor de klas met mijn papiertje op zak!
Het ligt er niet alleen aan of je een MBO -of HBO opleiding gedaan hebt, maar het ligt er ook aan hoe ervaren je bent. Ik werk namelijk met competentie-onderwijs en hoe meer en sneller ik bepaalde competenties kan bewijzen, hoe sneller ik door de stof van de Pabo heen kom. Heb nu namelijk al een half jaar versneld.
Schaapke- Prater
- Aantal berichten : 1088
Punten : 1191
Registratiedatum : 21-11-10
Ik zit in het derde jaar van de pabo. Het niveau is mij ontzettend meegevallen en de theorie is heel goed te doen. Het is wel ontzettend veel werk en er gaat heel veel tijd in zitten. Dat heeft vooral te maken met de vele verslagen en groepsopdrachten die je moet maken.
De stage was in het eerste en tweede jaar een eitje, het was maar 1 dag in de week en je wordt nog bijna nergens bij betrokken (toetsresultaten invoeren, oudergespreken, vergaderingen, etc.). Nu loop ik twee dagen in de week stage en dat komt er vaak op neer dat ik zelf de hele dag draai en dat ik aanwezig ben bij alle vergaderingen en oudergespreken. Ik ga drie dagen in de week naar school met alles behalve een gunstig rooster (ik zit vaak tot 18:00 op school) en dan moet ik na school mijn voorbereidingen maken voor mijn stage en tijd vinden voor mijn huiswerk.
Waar ik op dit moment vooral van baal is het gebrek aan banen. Ik heb volgend jaar mijn minor en daarna mijn LIO en dan ben ik met een beetje geluk klaar maar of ik daarna snel een baan heb, dat valt te betwijfelen. In mijn regio zijn heel weinig banen te vinden en ik ken meiden die al 5 jaar aan het invallen zijn.
De stage was in het eerste en tweede jaar een eitje, het was maar 1 dag in de week en je wordt nog bijna nergens bij betrokken (toetsresultaten invoeren, oudergespreken, vergaderingen, etc.). Nu loop ik twee dagen in de week stage en dat komt er vaak op neer dat ik zelf de hele dag draai en dat ik aanwezig ben bij alle vergaderingen en oudergespreken. Ik ga drie dagen in de week naar school met alles behalve een gunstig rooster (ik zit vaak tot 18:00 op school) en dan moet ik na school mijn voorbereidingen maken voor mijn stage en tijd vinden voor mijn huiswerk.
Waar ik op dit moment vooral van baal is het gebrek aan banen. Ik heb volgend jaar mijn minor en daarna mijn LIO en dan ben ik met een beetje geluk klaar maar of ik daarna snel een baan heb, dat valt te betwijfelen. In mijn regio zijn heel weinig banen te vinden en ik ken meiden die al 5 jaar aan het invallen zijn.
Roxi3- Prater
- Aantal berichten : 1099
Punten : 1130
Registratiedatum : 30-11-10
Ik vind de pabo qua niveau niet heel erg hoog, ik hoefde er in ieder geval niet veel voor te doen. Daarom ben ik ook een andere opleiding gaan zoeken...Ik denk dat de pabo een vrij 'makkelijke' HBO opleiding is en ik denk dus ook dat je die echt wel kan halen!
Als het altijd al een droom geweest is zou ik zeker een poging wagen!
Als het altijd al een droom geweest is zou ik zeker een poging wagen!
marjoleinnn- Fluisteraar
- Aantal berichten : 450
Punten : 523
Ik heb pabo gedaan (niet afgemaakt) en heb ook fibromyalgie. Ik heb het ervaren als een zware opleiding, vooral de stages hebben mij enorm uitgeput. Het verslagen schrijven en leren voor toetsen vond ik nooit zo zwaar. Daarnaast vond ik activiteiten voorbereiden voor stage wel veel tijd kosten. Maar goed, als ik het vergelijk met de andere opleidingen die ik gedaan heb, komen ze qua studielast behoorlijk overeen. Ik zou je ook willen adviseren om eens met een studieadviseur te gaan praten en wellicht een dag mee te gaan lopen op de pabo. Je krijgt dan een betere indruk van de omgeving, de mensen en of het wat voor je kan zijn. Ik geloof namelijk dat wanneer je iets doet wat je echt leuk vindt, het lichamelijk ook beter te doen is.
Phileine- Kletskop
- Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
De pabo zelf heb ik niet als heel erg zwaar ervaren, al is mijn Pabo-geschiedenis wat anders dan de meesten omdat ik ontzettend werd tegengewerkt door docenten, maar das n heel ander verhaal!
Wat mijn voorgangers al hebben gezegd: de Pabo is enorm veel theorie, veel verslagen en toetsen.
Maar dat is prima te doen, vind ik.
Ik sta nu 4 dagen voor de groep, en ik vind het zwaar.
De groep die ik heb had een reputatie opgebouwd van rotklas, nu ik er een aantal maanden voorsta merk ik dat de groep positief is veranderd en ga ik met veel plezier naar mijn werk.
Maar ik kom om half 8 op school, en om 6 uur ben ik thuis.
Vandaag is mijn vrije dag, maar ik ben toch vandaag van half 12 tot half 4 op school geweest omdat ik nog veel moest doen.
Je bent nooit klaar als leraar, en dat maakt het wel zwaar want je bent veel met je werk bezig. Ten minste, dat heb ik.
Waarom loop je niet een paar dagen mee met een leerkracht, in verschillende klassen? Als je bevriende leerkrachten hebt of gewoon een school belt moet dat wel mogelijk zijn toch, als je je situatie uitlegt!
Bij mij ben je iig welkom !
Wat mijn voorgangers al hebben gezegd: de Pabo is enorm veel theorie, veel verslagen en toetsen.
Maar dat is prima te doen, vind ik.
Ik sta nu 4 dagen voor de groep, en ik vind het zwaar.
De groep die ik heb had een reputatie opgebouwd van rotklas, nu ik er een aantal maanden voorsta merk ik dat de groep positief is veranderd en ga ik met veel plezier naar mijn werk.
Maar ik kom om half 8 op school, en om 6 uur ben ik thuis.
Vandaag is mijn vrije dag, maar ik ben toch vandaag van half 12 tot half 4 op school geweest omdat ik nog veel moest doen.
Je bent nooit klaar als leraar, en dat maakt het wel zwaar want je bent veel met je werk bezig. Ten minste, dat heb ik.
Waarom loop je niet een paar dagen mee met een leerkracht, in verschillende klassen? Als je bevriende leerkrachten hebt of gewoon een school belt moet dat wel mogelijk zijn toch, als je je situatie uitlegt!
Bij mij ben je iig welkom !
Gast- Gast
Alles wat hier gezegd is, spreekt al voor zich!
In mijn beleving is de Pabo ook geen moeilijke opleiding. Wel heeeeel veel werk!
En de Pabo is NIETS in vergelijking met het echte werkveld. Op de Pabo gaat het vooral om leuke lesjes draaien, in de realiteit is het onderwijs veeeel zwaarder dan dat. Dat heb ik op mijn pabo (arnhem) best gemist...
Saxy- Fluisteraar
- Aantal berichten : 246
Punten : 265
Registratiedatum : 24-11-10
Ik lees dit nu pas. Er is eigenlijk al heel veel gezegd... Je weet mijn emailadres dus als je vragen hebt dan zie ik het wel!
Als dit echt jouw droom is moet je het doen. Met een Pabo diploma op zak kun je ook andere richtingen in natuurlijk...
Als dit echt jouw droom is moet je het doen. Met een Pabo diploma op zak kun je ook andere richtingen in natuurlijk...
Lynn_- Kletskop
- Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10
Ik ben in 2007 afgestudeerd aan de Pabo, en heb het echt met twee vingers in mijn neus doorlopen. Het ging in die tijd niet goed met me en ik ben zelfs nog een jaar afwezig geweest ziekte maar heb het daarna ook gemakkelijk weer opgepakt. Ik denk dat je je over de studie dus ook echt geen zorgen hoeft te maken!
Ik vind je posts wel heel negatief Marin, ik heb er begrip voor dat het jou niet is bevallen en dat het heel zwaar voor je was maar ik vind niet dat je een reëel beeld schetst. Het verschil tussen basisschool en middelbare school is sowieso ontzettend groot, al is het alleen maar omdat kinderen op de basisschool nog intrinsiek gemotiveerd zijn. Isabella, zoals je hier overkomt denk ik echt dat je een hele goede en lieve juf zou zijn, ik zou dan ook zeker proberen om eens mee te lopen op de Pabo/met leerkrachten en als je klaar bent is er altijd de mogelijkheid voor een duo baan! Als er je hart ligt is lesgeven echt fantastisch! Net als Chance ben ik ondertussen bezig met een vervolgopleiding (master orthopedagogiek) omdat ik meer verdieping wilde, maar als ik klaar ben ga ik eerst lesgeven, want ik mis het ontzettend!
Ik vind je posts wel heel negatief Marin, ik heb er begrip voor dat het jou niet is bevallen en dat het heel zwaar voor je was maar ik vind niet dat je een reëel beeld schetst. Het verschil tussen basisschool en middelbare school is sowieso ontzettend groot, al is het alleen maar omdat kinderen op de basisschool nog intrinsiek gemotiveerd zijn. Isabella, zoals je hier overkomt denk ik echt dat je een hele goede en lieve juf zou zijn, ik zou dan ook zeker proberen om eens mee te lopen op de Pabo/met leerkrachten en als je klaar bent is er altijd de mogelijkheid voor een duo baan! Als er je hart ligt is lesgeven echt fantastisch! Net als Chance ben ik ondertussen bezig met een vervolgopleiding (master orthopedagogiek) omdat ik meer verdieping wilde, maar als ik klaar ben ga ik eerst lesgeven, want ik mis het ontzettend!
Merai- Ratel
- Aantal berichten : 4765
Punten : 5075
Ik ben het daar zeker mee eens en denk dat Isabella een heel lieve en ook goede juf zou kunnen zijn. Maar ook ik vind het stagegedeelte erg zwaar en vermoeiend en mijn lichaam trekt het slecht. Mijn opleiding heeft veel verplichte stage- en contacturen. De opdrachten en vakken zijn het probleem voor mij niet.Merai schreef:Ik ben in 2007 afgestudeerd aan de Pabo, en heb het echt met twee vingers in mijn neus doorlopen. Het ging in die tijd niet goed met me en ik ben zelfs nog een jaar afwezig geweest ziekte maar heb het daarna ook gemakkelijk weer opgepakt. Ik denk dat je je over de studie dus ook echt geen zorgen hoeft te maken!
Gast- Gast
Maar wisselt dat niet per pabo? Desnoods inderdaad een duale opleiding of een thuisstudie? Ik had volgens mij alleen op stage aanwezigheidsplicht maar de rest was ook gewoon goed te doen qua uren. Ik kan niet zo goed inschatten in hoeverre Isabella het aan kan maar denk wel dat, als het altijd haar droom is geweest, het goed is om het in ieder geval van dichtbij te bekijken.
Merai- Ratel
- Aantal berichten : 4765
Punten : 5075
Beetje een late reactie, maar ik doe zelf ook de PABO en doe nu mijn LIO stage (2 dagen per week) en ik vind dit al reuze zwaar.. Moet er echt niet aan denken om 5 dagen per week te moeten werken.. Weet ook niet zo goed of ik hier verder mee wil gaan omdat het me echt overbelast. Ik zit constant te stressen omdat ik zoveeeel moet doen!
Ik doe dan wel de verkorte pabo (2 jarige opleiding). Het is vooral veel reflecteren idd. Wat veel mensen zich niet lijken te beseffen is dat het lesgeven eigenlijk maar bijzaak is; je moet je van zoveel dingen bewust zijn en na schooltijd ben je ook veel tijd kwijt. Ik werk meestal van half 8 tot 1730 en ben thuis ook nog vaak bezig voor stage.
Ik doe dan wel de verkorte pabo (2 jarige opleiding). Het is vooral veel reflecteren idd. Wat veel mensen zich niet lijken te beseffen is dat het lesgeven eigenlijk maar bijzaak is; je moet je van zoveel dingen bewust zijn en na schooltijd ben je ook veel tijd kwijt. Ik werk meestal van half 8 tot 1730 en ben thuis ook nog vaak bezig voor stage.
Mint- Fluisteraar
- Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10
Merai schreef:Maar wisselt dat niet per pabo? Desnoods inderdaad een duale opleiding of een thuisstudie? Ik had volgens mij alleen op stage aanwezigheidsplicht maar de rest was ook gewoon goed te doen qua uren. Ik kan niet zo goed inschatten in hoeverre Isabella het aan kan maar denk wel dat, als het altijd haar droom is geweest, het goed is om het in ieder geval van dichtbij te bekijken.
Ik had heel veel aanwezigheidsplicht. Ook veel gezamenlijke opdrachten. Zal dus inderdaad wel per pabo verschillen.
Gast- Gast
Is niet elke stage gewoon zwaar. Mensen vergeten vaak dat je naast je stage ook nog van alles moet doen. Nu zal dat in het onderwijs normaal gesproken ook zo zijn. Nakijken voorbereiden e.d. maar valt dat niet gewoon onder de tijd van 9 tot 5 die je anders op kantoor zou zitten. Je moet juist met de pabo wel redelijk lang kunnen staan. Alleen wat daarnaast wel een voordeel is is dat je wel afwisselt van houding wat veel mensen normaal gesproken niet kunnen doen.
Ik zou inderdaad gewoon eens een gesprek aangaan en daarna gaan beslissen.
Ik zou inderdaad gewoon eens een gesprek aangaan en daarna gaan beslissen.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Giacomo schreef:Merai schreef:Maar wisselt dat niet per pabo? Desnoods inderdaad een duale opleiding of een thuisstudie? Ik had volgens mij alleen op stage aanwezigheidsplicht maar de rest was ook gewoon goed te doen qua uren. Ik kan niet zo goed inschatten in hoeverre Isabella het aan kan maar denk wel dat, als het altijd haar droom is geweest, het goed is om het in ieder geval van dichtbij te bekijken.
Ik had heel veel aanwezigheidsplicht. Ook veel gezamenlijke opdrachten. Zal dus inderdaad wel per pabo verschillen.
Ik had ook een behoorlijke aanwezigheidsplicht (80% van de lessen aanwezig zijn). Nou moet ik zeggen dat ik me afvraag of er echt stappen werden ondernomen als je daaraan niet voldeed..
Blond- Lady Post-a-lot
Ik heb zelf 2 jaar de PABO gedaan, maar ik ben gestopt. 1 van de redenen waarom ik gestopt was, is omdat ik erg aan het vak als leerkracht begon te twijfelen voor mezelf. En ik vind juist in tegenstelling tot een andere reactie in dit topic dat je dan zo weinig kanten op kan gaan als je niet voor de klas wilt staan. Zeker als je niet nog een studie wilt gaan doen maar wel als hbo'er aan de slag wilt blijven.
Wat zijn dan je opties??
Wat zijn dan je opties??
Moon- Fluisteraar
- Aantal berichten : 383
Punten : 445
Ik nodig je hierbij uit om een dagje met mij mee te lopen in de klas Als je dat leuk lijkt, moet ik uiteraard wel vragen of dat überhaupt mag, maar ik zie er zelf niet echt een probleem in. Ik heb wel groep 7 en jij bent misschien meer geïnteresseerd in lagere groepen, maar laat het maar weten!
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
_Chance schreef:Giacomo schreef:Merai schreef:Maar wisselt dat niet per pabo? Desnoods inderdaad een duale opleiding of een thuisstudie? Ik had volgens mij alleen op stage aanwezigheidsplicht maar de rest was ook gewoon goed te doen qua uren. Ik kan niet zo goed inschatten in hoeverre Isabella het aan kan maar denk wel dat, als het altijd haar droom is geweest, het goed is om het in ieder geval van dichtbij te bekijken.
Ik had ook een behoorlijke aanwezigheidsplicht (80% van de lessen aanwezig zijn). Nou moet ik zeggen dat ik me afvraag of er echt stappen werden ondernomen als je daaraan niet voldeed..
Dan ben ik wel benieuwd op welke PABO jij hebt gezeten
Gast- Gast
Chipp schreef:_Chance schreef:Giacomo schreef:Merai schreef:Maar wisselt dat niet per pabo? Desnoods inderdaad een duale opleiding of een thuisstudie? Ik had volgens mij alleen op stage aanwezigheidsplicht maar de rest was ook gewoon goed te doen qua uren. Ik kan niet zo goed inschatten in hoeverre Isabella het aan kan maar denk wel dat, als het altijd haar droom is geweest, het goed is om het in ieder geval van dichtbij te bekijken.
Dan ben ik wel benieuwd op welke PABO jij hebt gezeten
Arnhem. Jij?
Blond- Lady Post-a-lot
Bliss schreef:Ik nodig je hierbij uit om een dagje met mij mee te lopen in de klas Als je dat leuk lijkt, moet ik uiteraard wel vragen of dat überhaupt mag, maar ik zie er zelf niet echt een probleem in. Ik heb wel groep 7 en jij bent misschien meer geïnteresseerd in lagere groepen, maar laat het maar weten!
Wat lief van jou! Op dit moment ben ik in een sollicitatie voor een goede baan waarbij ik hotelschool al kan gebruiken; dus dan gaat dit even op een laag pitje, maar anders zou ik heel graag een dagje meelopen. Ik zou uiteindelijk graag lage(re) klassen willen inderdaad, maar dat maakt niet zoveel uit met meekijken, dat zou heel gaaf zijn.
Gast- Gast
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Deeltijd pabo, ervaringen?
» Wat kan ik met mijn pabo - bachelor..?
» Wat kun je nog meer met de pabo?
» Deeltijd pabo
» Pabo en kinderopvang
» Wat kan ik met mijn pabo - bachelor..?
» Wat kun je nog meer met de pabo?
» Deeltijd pabo
» Pabo en kinderopvang
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: