Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat kun je nog meer met de pabo?

+6
Xanna
Blond
SuperGrover
Arwyn
Lejow
Silva
10 plaatsers

Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Silva zo 6 nov 2011 - 4:25

Sinds drie maanden heb ik mijn pabodiploma gehaald. Dat is natuurlijk heel fijn. Wat minder is het feit dat ik niet meer voor de klas wil staan. Althans, voorlopig niet. Ik ben momenteel aan het solliciteren bij de kinderopvang, maar vind het toch jammer dat ik dan niet iets met mijn hbo opleiding kan doen. Ik krijg vaak te horen dat je met de pabo nog veel meer kanten op kunt dan alleen voor de klas staan. Maar ik zou het zo even niet weten waar ik nog meer aan de slag zou kunnen gaan. Hebben jullie tips en ideeën?
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 265
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Lejow zo 6 nov 2011 - 4:28

Ik hou dit topic in de gaten!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Arwyn zo 6 nov 2011 - 4:38

Anders ik wel!
Heb 2,5 jaar geleden mijn diploma gehaald en ga over een dikke week beginnen met invallen (als ik gebeld word dan natuurlijk..), maar het is denk ik toch niet echt mijn ding..
Had misschien toch beter SPH moeten doen, maar ja, daar heb ik nu niks meer aan natuurlijk Wink
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  SuperGrover zo 6 nov 2011 - 5:00

Naar mijn weten kun je met een PABO diploma weinig anders dan leerkracht op HBO-niveau. Activiteitenbegeleider, kinderopvang, BSO, dat is allemaal MBO. Lijkt speciaal onderwijs je niets? Of VMBO-leerlingen?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Blond zo 6 nov 2011 - 5:02

Je hebt natuurlijk je HBO-niveau. Je zou langs uitzendbureau's kunnen gaan en het overleggen. Ik heb bijvoorbeeld als planner gewerkt voor een commercieel bedrijf, zij zochten gewoon iemand met HBO werk en denkniveau, en niet zozeer een speciale opleiding.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Silva zo 6 nov 2011 - 5:12

Ja precies, dat ga ik sowieso ook doen. Echt zonde dat ik niet meer voor de klas wil staan, maar ik beleef er totaal geen plezier meer aan. Misschien komt dat meer door de ervaringen tijdens stages, maar ik zoek toch liever een andere richting. Wel met kinderen of onderwijs, maar niet voor de klas staan. Verder vind ik ander werk ook prima, als het maar op hbo niveau is. Ik voel me in mijn werk nu totaal niet uitgedaagd.
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 265
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Blond zo 6 nov 2011 - 5:16

Heel herkenbaar, ik wil ook niet meer voor de klas. Gelukkig heb ik na de Pabo nog een premaster & master gedaan, maar met de huidige bezuinigingen schiet dat op dit moment ook echt niet op.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Xanna zo 6 nov 2011 - 5:31

_Chance schreef:Heel herkenbaar, ik wil ook niet meer voor de klas. Gelukkig heb ik na de Pabo nog een premaster & master gedaan, maar met de huidige bezuinigingen schiet dat op dit moment ook echt niet op.

+1

Ik ben direct na de pabo begonnen met een premaster (verkorte variant van de bachelor pedagogische wetenschappen) en ben nu bezig met het laatste jaar van een 2 jarige master orthopedagogiek.

Mocht ik na mijn studie geen werk kunnen vinden met mijn huidige opleiding, ga ik vast met plezier weer voor de klas maar wel met de gedachte dat het (hopelijk) tijdelijk is. Ik vind het onderwijs leuk, maar niet fulltime voor de komende 40 jaar.

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Zonnetje zo 6 nov 2011 - 5:47

Xanna schreef:
_Chance schreef:Heel herkenbaar, ik wil ook niet meer voor de klas. Gelukkig heb ik na de Pabo nog een premaster & master gedaan, maar met de huidige bezuinigingen schiet dat op dit moment ook echt niet op.

+1

Ik ben direct na de pabo begonnen met een premaster (verkorte variant van de bachelor pedagogische wetenschappen) en ben nu bezig met het laatste jaar van een 2 jarige master orthopedagogiek.

Mocht ik na mijn studie geen werk kunnen vinden met mijn huidige opleiding, ga ik vast met plezier weer voor de klas maar wel met de gedachte dat het (hopelijk) tijdelijk is. Ik vind het onderwijs leuk, maar niet fulltime voor de komende 40 jaar.

+1 Ik heb ook na de Pabo nog een pre-master en master gedaan en werk nu bij een onderwijs.adviesbureau waarvoor zowel mijn pabo-diploma als mijn master-diploma van pas komen.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Silva zo 6 nov 2011 - 6:12

Ik ben inderdaad ook van plan in volgend jaar de premaster en master van pedagogische wetenschappen (orthopedagogiek) te gaan volgen. Was dat goed te doen?
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 265
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Zonnetje zo 6 nov 2011 - 6:27

Silva schreef:Ik ben inderdaad ook van plan in volgend jaar de premaster en master van pedagogische wetenschappen (orthopedagogiek) te gaan volgen. Was dat goed te doen?

Ik heb de pre-master en master onderwijskunde gedaan en dat vond ik goed te doen. Qua wiskundekennis moest ik het wel weer even ophalen, maar zat ik er zo weer in.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Blond zo 6 nov 2011 - 9:22

Ja hoor, was goed te doen. Ik heb trouwens mov gedaan op de uu, dat is wel een andere master pedagogische wetenschappen. WO onderwijs past mij sowieso beter dan hbo onderwijs.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Printje zo 6 nov 2011 - 9:27

Silva schreef:Ja precies, dat ga ik sowieso ook doen. Echt zonde dat ik niet meer voor de klas wil staan, maar ik beleef er totaal geen plezier meer aan. Misschien komt dat meer door de ervaringen tijdens stages, maar ik zoek toch liever een andere richting. Wel met kinderen of onderwijs, maar niet voor de klas staan. Verder vind ik ander werk ook prima, als het maar op hbo niveau is. Ik voel me in mijn werk nu totaal niet uitgedaagd.

Ik vind het persoonlijk erg vroeg om na 3 mnd (na je diploma) al te zeggen dat je er geen plezier meer aan beleefd. Ik denk dat je nog niet echt ervaren hebt wat er allemaal bij komt kijken, de band met de kinderen etc. Maar goed ieder zijn ding natuurlijk, ik weet dat je ook bijv. bij een uitgever kan gaan werken zoals Malmberg etc.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Monte zo 6 nov 2011 - 9:31

Printje schreef:
Silva schreef:Ja precies, dat ga ik sowieso ook doen. Echt zonde dat ik niet meer voor de klas wil staan, maar ik beleef er totaal geen plezier meer aan. Misschien komt dat meer door de ervaringen tijdens stages, maar ik zoek toch liever een andere richting. Wel met kinderen of onderwijs, maar niet voor de klas staan. Verder vind ik ander werk ook prima, als het maar op hbo niveau is. Ik voel me in mijn werk nu totaal niet uitgedaagd.

Ik vind het persoonlijk erg vroeg om na 3 mnd (na je diploma) al te zeggen dat je er geen plezier meer aan beleefd. Ik denk dat je nog niet echt ervaren hebt wat er allemaal bij komt kijken, de band met de kinderen etc. Maar goed ieder zijn ding natuurlijk, ik weet dat je ook bijv. bij een uitgever kan gaan werken zoals Malmberg etc.
Maar dan juist, als je het nu al vreselijk vind, wat moet het dan als je echt in het werk zit. Dan wordt het namelijk nog zwaarder, omdat jij de verantwoordelijke bent en als je dit nu al niet leuk vind is het misschien niet de tijd ervoor. Misschien over een paar jaar dat ze wel weer zin heeft, maar als je echt met tegenzin dit doet(ik ken het zelf, zit in het voorgezet, maar wil ook niet meer voor de klas) dan zou ik inderdaad kijken naar iets anders.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Xanna zo 6 nov 2011 - 10:00

Printje schreef:
Silva schreef:Ja precies, dat ga ik sowieso ook doen. Echt zonde dat ik niet meer voor de klas wil staan, maar ik beleef er totaal geen plezier meer aan. Misschien komt dat meer door de ervaringen tijdens stages, maar ik zoek toch liever een andere richting. Wel met kinderen of onderwijs, maar niet voor de klas staan. Verder vind ik ander werk ook prima, als het maar op hbo niveau is. Ik voel me in mijn werk nu totaal niet uitgedaagd.

Ik vind het persoonlijk erg vroeg om na 3 mnd (na je diploma) al te zeggen dat je er geen plezier meer aan beleefd. Ik denk dat je nog niet echt ervaren hebt wat er allemaal bij komt kijken, de band met de kinderen etc. Maar goed ieder zijn ding natuurlijk, ik weet dat je ook bijv. bij een uitgever kan gaan werken zoals Malmberg etc.

Het is natuurlijk vroeg, maar ik heb het precies zo ervaren. Tijdens mijn LIO heb ik 6 maanden zelfstandig een groep gedraaid (had gewoon een fulltime aanstelling). Ik ben dan ook zonder na mijn diplomering gewerkt te hebben, direct aan mijn premaster begonnen.

Ik kwam er tijdens mijn LIO stage echt achter dat ik de diepgang mis in het beroep. Je blijft de rest van je leven de leerkracht van een groep. Je moet een vast programma afdraaien (uitzonderingen daargelaten) en als je het jaar erop weer diezelfde groep draait, komt het hele lesprogramma weer voorbij.

De diagnostiek en het behandelen ligt voor het grootste gedeelte niet bij de leerkracht. Als leerkracht heb je vooral oog voor de zwakke, normale en snelle leerlingen en daar pas je je programma op aan, maar het is niet aan jou om veel verder op 'bijzonderheden' in te gaan, daar heb je ook gewoonweg geen tijd voor als je er nog 27 heb zitten. Neemt niet weg dat je natuurlijk een band opbouwt met de kinderen, je gewaardeerd wordt door kinderen en ouders etc. Dat vond ik het leukste, maar voor mij niet genoeg om 40 jaar voldoening uit te halen.


Laatst aangepast door Xanna op ma 7 nov 2011 - 8:18; in totaal 1 keer bewerkt

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Silva ma 7 nov 2011 - 8:15

Precies. Ik kwam er ook in mijn LIO achter dat dit niet iets voor mij is. Mijn interesse gaat dan toch meer uit naar het gedrag, de ontwikkelingspsychologie en de pedagogiek.Diepgang in de 'speciale' gevallen eigenlijk. Maar ik heb toch van iemand gehoord die zei dat je veel andere kanten op kon met de pabo... Dat wordt dus toch maar doorleren denk ik.
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 265
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Blond ma 7 nov 2011 - 9:02

Ik vond al die rompslomp naast het lesgeven vreselijk, en bovendien was ik na een rottige lio op een nt2 school erachter dat mijn passie daar in ieder geval niet lag. En helaas, fulltime banen op dorpsschooltjes zijn een schaars goed. Na 4 jaar Pabo kan je echt wel beslissen of het wel of niet het geschikte beroep voor je is...
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Silva ma 7 nov 2011 - 9:48

_Chance schreef:Ik vond al die rompslomp naast het lesgeven vreselijk, en bovendien was ik na een rottige lio op een nt2 school erachter dat mijn passie daar in ieder geval niet lag. En helaas, fulltime banen op dorpsschooltjes zijn een schaars goed. Na 4 jaar Pabo kan je echt wel beslissen of het wel of niet het geschikte beroep voor je is...

+ 1
Silva
Silva
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 190
Punten : 265
Registratiedatum : 08-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  bolus26 ma 7 nov 2011 - 9:50

Xanna schreef:
_Chance schreef:Heel herkenbaar, ik wil ook niet meer voor de klas. Gelukkig heb ik na de Pabo nog een premaster & master gedaan, maar met de huidige bezuinigingen schiet dat op dit moment ook echt niet op.

+1

Ik ben direct na de pabo begonnen met een premaster (verkorte variant van de bachelor pedagogische wetenschappen) en ben nu bezig met het laatste jaar van een 2 jarige master orthopedagogiek.

Mocht ik na mijn studie geen werk kunnen vinden met mijn huidige opleiding, ga ik vast met plezier weer voor de klas maar wel met de gedachte dat het (hopelijk) tijdelijk is. Ik vind het onderwijs leuk, maar niet fulltime voor de komende 40 jaar.

mag ik vragen waar je je 2 jarige master orthopedagogiek doet? is dit universitair?
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Gast ma 7 nov 2011 - 10:12

Ik vond het ook vreselijk, ik miste de diepgang ook heel erg en na mijn studie kreeg echt niemand van mijn jaar een baan. Na 2 jaar waren er nog steeds maar een paar die een vaste aanstelling hadden. Ik had daar geen zin in en besloot deeltijd Personeel en Arbeid te gaan studeren (ik wilde graag decaan of studiebegeleider ofzo worden). Tijdens die studie werkte ik 32 uur als intercendente, volgde ik in de weekenden een sportopleiding waarvoor ik in de avonduren ook 8 uur stage liep. Beetje veel allemaal, en toen ben ik met de opleiding P&A gestopt en fulltime in de sport gaan werken. Dat heb ik met heel veel plezier gedaan, maar na een jaar was mijn lichaam er klaar mee (20 uur per week lesgeven, 4 avonden in de week werken, weekenden werken).

Toen ben ik via secretaresse naar debiteurenbeheer naar debiteuren-crediteurenbeheer gegaan en nu ben ik medewerker projectadministratie bij een woningbouwvereniging. Wat inhoudt dat ik de financiële bewaking doe van de nieuwbouwprojecten vanaf het moment dat het budgetvoorstel wordt goedgekeurd. Ik heb mijn Praktijkdiploma Boekhouden bijna binnen en in februari begint de cursus Moderne Bedrijfsadministratie.
Echt iets heel anders dus, en ik heb wel jaren gewerkt om steeds een stapje hoger te kunnen gaan.

Dus als je iets leuk vindt, gewoon proberen er voor te gaan. Als een branche je aanspreekt, proberen daar binnen te komen. Je hebt een HBO niveau, dus een baan als secretaresse bv moet wel lukken. Dan kun je vanuit daar proberen hogerop te komen. Overigens vind ik secretaressewerk ook leuk, lekker dynamisch en afwisselend.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Blond ma 7 nov 2011 - 10:17

bolus26 schreef:
Xanna schreef:
_Chance schreef:Heel herkenbaar, ik wil ook niet meer voor de klas. Gelukkig heb ik na de Pabo nog een premaster & master gedaan, maar met de huidige bezuinigingen schiet dat op dit moment ook echt niet op.

+1

Ik ben direct na de pabo begonnen met een premaster (verkorte variant van de bachelor pedagogische wetenschappen) en ben nu bezig met het laatste jaar van een 2 jarige master orthopedagogiek.

Mocht ik na mijn studie geen werk kunnen vinden met mijn huidige opleiding, ga ik vast met plezier weer voor de klas maar wel met de gedachte dat het (hopelijk) tijdelijk is. Ik vind het onderwijs leuk, maar niet fulltime voor de komende 40 jaar.

mag ik vragen waar je je 2 jarige master orthopedagogiek doet? is dit universitair?

Op de Universiteit van Utrecht kan je het traject in twee jaar doen. Dit kan ook in Leiden als k me niet vergis. Dit is universitair.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Printje ma 7 nov 2011 - 10:40

_Chance schreef:Ik vond al die rompslomp naast het lesgeven vreselijk, en bovendien was ik na een rottige lio op een nt2 school erachter dat mijn passie daar in ieder geval niet lag. En helaas, fulltime banen op dorpsschooltjes zijn een schaars goed. Na 4 jaar Pabo kan je echt wel beslissen of het wel of niet het geschikte beroep voor je is...

Daar ben ik het niet mee eens, het 'echt' voor de klas staan is heel wat anders dan je stages. Maar goed ieder zijn ding maar ik vind dat je het na zo'n korte tijd', zonder een echte eigen klas gehad te hebben, niet goed kunt oordelen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Gast ma 7 nov 2011 - 11:03

_Chance schreef:Ik vond al die rompslomp naast het lesgeven vreselijk, en bovendien was ik na een rottige lio op een nt2 school erachter dat mijn passie daar in ieder geval niet lag. En helaas, fulltime banen op dorpsschooltjes zijn een schaars goed. Na 4 jaar Pabo kan je echt wel beslissen of het wel of niet het geschikte beroep voor je is...

+1.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat kun je nog meer met de pabo? Empty Re: Wat kun je nog meer met de pabo?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum