Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoor je je eigen gedachten?

+14
Sneeuwvlok
Toet
Lotus
Jeanette
Kabouter
Ugly Betty
Serena
Sterre
loura
MAS
May
Suus
TGR
Roze Roos
18 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Jeanette vr 4 maa 2011 - 0:45

Serena schreef:
Sterre schreef:Mijn gedachten denk ik in mijn eigen stem, maar dan hoe ik die zelf ook hoor natuurlijk, niet hoe 'ie echt klinkt (als je bijvoorbeeld jezelf hoort op een opname klinkt het anders).

Volgens mij kan het best dat sommige mensen zichzelf niet horen als ze denken, want niet iedereen denkt in zinnen toch? Sommige mensen denken in abstracte vormen naar ik mag geloven. Ik kan me daar niks bij voorstellen eigenlijk.

Als je dingen leest, hoor je de zinnen toch ook in de hoofd? Ik denk er dan hele stemmen bij van de personages, haha.

haha ja dat laatste heb ik ook zo en het eerste ook trouwens :P precies hoe jij het omschrijft.
Maar heb geen idee hoe je moet denken in abstracte vormen... kan me daar echt niks bij voorstellen..

Ja, dat heb ik ook altijd! Wink
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Lotus vr 4 maa 2011 - 1:05

Ik heb niet het idee dat mijn gedachten geluid maken in mijn hoofd. Er hoort helemaal geen stem bij, in mijn beleving.
Lotus
Lotus
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Gast vr 4 maa 2011 - 1:18

Als ik denk, hoor ik als het ware mezelf praten. Ik voer in mijn hoofd hele gesprekken met mezelf.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Gast vr 4 maa 2011 - 1:25

Haha ja wat een moeilijke vraag. Maar ja, ik hoor mezelf wel denken ja. Ben constant aan het denken natuurlijk. Wat ik wel vaak heb is dat ik ineens denk: Hee, in welke taal ben ik nu aan het nadenken! Dan weet ik dat even niet meer. Ik praat ook wel heel veel hardop, om dingen voor mezelf te onthouden. En laatst was het grappig..M'n stiefvader had Amerikaanse radio op staan op de achtergrond en ik was gewoon in de keuken bezig, en ineens hoorde ik mezelf tegen mezelf mompelen in het Engels van 'hmm where did I put the baking tray' enzo. Haha. Of dat ik wakker word en denk, huh was ik nou in het Duits aan het dromen? Ik spreek niet eens Duits! Hahaha dat is echt helemaal bizar.
Ik vind het brein echt een fascinerend iets!


Edit: Ik kan dus ook echt in verschillende accenten denken. Dat de stem in m'n hoofd heel netjes klinkt of juist heel plat.

Ja, ik ben raar. Maar de linguist in mij vindt dat dat weer vreselijk interessant hoe dat kan!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Toet vr 4 maa 2011 - 2:39

Ja, ik 'hoor' mezelf ook denken. En ik voer ook hele gesprekken in m'n hoofd.

Ik heb wel eens aan een vriendin die tweetalig is opgevoed gevraagt of zij in het engels of nederlands denkt, dat wist ze zo gauw ook even niet te beantwoorden.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Toet vr 4 maa 2011 - 2:41

Jen_ schreef:Wat een gekke vraag! Iedereen denkt, altijd, constant. Dat kun je niet stoppen. En tuurlijk hoor je jezelf dan denken, anders zou het compleet leeg zijn in je hoofd, en dat is fysiek onmogelijk. Dus ja ik hoor mezelf denken, anders zou ik namelijk niet denken.

Dat kan wel, door de mediteren.. (toch?)
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Lotus vr 4 maa 2011 - 2:43

Ik vraag me af of het mogelijk is om het denken te stoppen. Als het door mediteren kan, moet je wel een bepaald soort meditatie doen en bijvoorbeeld geen mindfulnessmeditatie.
Lotus
Lotus
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Toet vr 4 maa 2011 - 2:44

Lotus schreef:Ik vraag me af of het mogelijk is om het denken te stoppen. Als het door mediteren kan, moet je wel een bepaald soort meditatie doen en bijvoorbeeld geen mindfulnessmeditatie.

Ik weet het ook niet precies, wij hebben op school wel eens meditatie workshops gehad, daaar vertelde ze dat. Maar dat je wel heel goed/ver moest zijn om zo ver te kunnen komen.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Lotus vr 4 maa 2011 - 2:52

Ik kan me er niets bij voorstellen, maar ze zeggen inderdaad wel dat het kan.
Lotus
Lotus
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Sneeuwvlok vr 4 maa 2011 - 3:05

Ik hoor mezelf over het algemeen niet denken. Pas als ik bewust ga denken ( zoals ik nu doe door dit topic ) hoor ik wel mezelf..
Sneeuwvlok
Sneeuwvlok
Prater
Prater

Aantal berichten : 591
Punten : 604
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  sonly vr 4 maa 2011 - 6:48

Sterre schreef:
Volgens mij kan het best dat sommige mensen zichzelf niet horen als ze denken, want niet iedereen denkt in zinnen toch? Sommige mensen denken in abstracte vormen naar ik mag geloven. Ik kan me daar niks bij voorstellen eigenlijk.

Nouja volgens mij is dat gewoon "beelddenken" (ofzo)

Meestal denk ik wel in m'n stem. ("talig denken"??) Maar beelddenken/abstract denken doe ik ook wel es. Dat is eigenlijk veeel relaxter, maar lukt alleen soms vlak voor ik in slaap val of als k aan het schilderen ben ofzo (wat ik misschien 1x per jaar doe) Dan denk je bijvoorbeeld aan een boom, maar zie je de boom in je hoofd in plaats van dat je aan het woord boom denkt. Ik denk dat ze dat bedoelen met abstract denken. En ik dénk dat dove mensen ook beelddenken (hoe moet je anders gebarentaal onthouden)

Maar m'n hoofd leeg hebben, geen gedachtes hebben, dat is me volgens mij nog nooit gelukt.
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Gast vr 4 maa 2011 - 6:52

Ik zie trouwens heel vaak ineens hele willekeurige dingen voor me. Echt beelden waar ik al jaren niet aan gedacht heb bijvoorbeeld. Plekken waar ik vroeger op vakantie ben geweest ofzo. Echt uit het niets zie ik dan ineens iets voor me. Hebben jullie dat ook?


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Gast vr 4 maa 2011 - 7:11

Volgens mij 'hoort' niemand zichzelf, maar zijn we er ons allemaal 'opeens' wel 's van bewust dat we denken. Oh en ik denk (of hoor ik nu iemand?) dat zodra je bewust bent, van 't feit dat je denkt, je wel compleet ontspannen moet zijn, om dat besef te hebben zegmaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Gast vr 4 maa 2011 - 7:29

Uhhh contineu. Mijn koppie zit bordevol met gedachten, ben daarvoor ook snel afgeleid en kan me ook slecht concentreren. Ik geloof dat mijn vader dit ook had. Erfelijk iets misschien.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Gast vr 4 maa 2011 - 7:40

Trisha schreef:Volgens mij 'hoort' niemand zichzelf, maar zijn we er ons allemaal 'opeens' wel 's van bewust dat we denken. Oh en ik denk (of hoor ik nu iemand?) dat zodra je bewust bent, van 't feit dat je denkt, je wel compleet ontspannen moet zijn, om dat besef te hebben zegmaar.

Nou compleet ontspannen lijkt me juist niet. Ik heb het eerder bij opperste concentratie enzo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  sonly vr 4 maa 2011 - 7:47

Ja of als je heel veel aan het piekeren bent, dan merk ik het juist meer dan wanneer ik ontspannen ben...
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Caroow vr 4 maa 2011 - 9:59

Ja Marin, dat heb ik ook. Uit het niets denk ik opeens weer aan dat ene moment van weet-ik hoelang geleden.

]k "hoor" mijn gedachten ook, soms alsof ze in het wilde weg praten "knappe jongen, o ik heb zin in thee, oja mandarijn pakken, huh wat wilde ik zeggen" en soms hebben mijn gedachten het tegen mij; "Opstaan, nee opstaan, NU opstaan, ja toe maar, nee echt uit bed, ja goed zo".

Het klinkt echt een beetje vreemd als ik het zo op schrijf, maar volgens mij is het wel normaal toch?
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Gast vr 4 maa 2011 - 10:02

Haha ik herken het wel hoor smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  TGR vr 4 maa 2011 - 10:16

Ik kan trouwens wel hard en zacht denken. Sommige gedachtes zijn veel sterker dan anderen.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Gast vr 4 maa 2011 - 10:22

Als ik mediteer kan ik vrij gemakkelijk een punt bereiken waarop ik niet meer denk. De rest van de dag denk ik altijd wel iets, al staat dit meestal op de achtergrond. Af en toe kan ik ook piekeren, dit zijn harde gedachten die vrij lastig uit te schakelen zijn. Mediteren helpt dan wel, daarmee probeer je geen gedachten uit je hoofd te halen, maar deze vanaf een stille afstand te observeren. Als ik dit een tijdje doe, dan bereik ik een bepaalde rust waarin geen gedachtes meer opkomen en ik alleen nog maar 'ben'. Fijn is dat! Geen gedachtes hebben kan dus wel degelijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  mzcharlotte vr 4 maa 2011 - 10:37

volgens mij "hoor" ik mezelf wel denken. Alleen is die stem/dat geluid anders dan mijn eigen stem, naar mijn idee.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Gast vr 4 maa 2011 - 11:07

zegmaar_ schreef:volgens mij "hoor" ik mezelf wel denken. Alleen is die stem/dat geluid anders dan mijn eigen stem, naar mijn idee.

+1

Ik heb eens in een supermarkt gewerkt.
Samen met een vriendin stond ik in een paar paden die "van ons" waren. Op een gegeven moment was zij naar de andere kant van de winkel verplaatst omdat we teveel aan het kletsen waren Laughing
Ik betrapte me er toen op dat als ik aan het denken was ik daarbij mijn mond bewoog.
Maar er kwam geen geluid uit. Ik ben daar toen heel erg op gaan letten en nu doe ik het niet meer maar soms is de neiging er nog wel... Embarassed

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Gast vr 4 maa 2011 - 12:01

In gedachten heb ik hele gesprekken, ik hoor mijn stem dan, alleen is mijn stem dan wat verdraaid heb ik het idee.
Als ik aan een ander denk wat die zou zeggen, heb ik het stemgeluid van diegene in mijn hoofd. Heb ik ook wanneer ik iets lees van collega's, dan lees ik het naar mijn idee in hun stem..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Gast vr 4 maa 2011 - 12:23

Nee ik hoor niks. Denk ik.

Nee wacht.

... nee, niks. Of wel?

confused

Als ik stil ben hoor ik niks, als ik typ wat ik wil zeggen, hoor ik wat ik wil zeggen terwijl ik typ...

huh confused

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Rouge vr 4 maa 2011 - 19:55

Dat heet je 'innerlijke stem' en die heeft iedereen. Die stuurt je aan om dingen te gaan doen. Je denkt dus 'ohja ik moet zo werken dus snel mn spullen pakken". Dit hoor je niet hardop in je hoofd, maar je hoort je zgn innerlijke stem. Van binnenuit je gedachtes horen is niet gelijk aan het horen van omgevingsgeluiden. Sommige mensen hebben geen innerlijke stem (bij bepaalde stoornissen) die komen daardoor ook niet tot handelen. Die denken bv niet als zij hun kleding zien liggen van 'oh ja ik moet me aankleden'. En sommige mensen hebben deze stem(men) heel duidelijk waardoor ze daar naar gaan handelen.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoor je je eigen gedachten? - Pagina 2 Empty Re: Hoor je je eigen gedachten?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum