Hoe werkt een ballonkatheter precies en hoe voelt het?
+37
Jasmine
Sun88
Anousch91
Elliot
Sophiee
Kruidkoek
Printje
Suus
mosio
Theezakje13
Laced
Tiara
Jezzie
L!ND@
Auxo
_Jet
Dora
Annemie
Ella
Jade
Charles
sanne-84
Amber-
Razz
LDJ
Orchidee
Framboos
Steep
ingrid82
Snoes
Shopaholic
Balloon
Pien
Ellebel
*Lieke*
mouette
Mida4you
41 plaatsers
Pagina 1 van 4
Pagina 1 van 4 • 1, 2, 3, 4
Hoe werkt een ballonkatheter precies en hoe voelt het?
Ik ben vanmiddag bij de gynaecoloog geweest en ik wordt woensdagavond om 20.00 uur opgenomen en gaan ze een ballonkatheter te plaatsen. Hoe voelt zoiets en als hij er eenmaal in zit mag je dan nog van bed af? Mijn baarmoedermond is al wel verweekt maar heb nog geen ontsluiting. Deze vragen komen nu pas omhoog.
Mida4you- Ratel
- Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Re: Hoe werkt een ballonkatheter precies en hoe voelt het?
Hoe het voelt weet ik zelf niet, wel hoe het in zijn werk gaat want ik heb er zelf wen aantal ingebracht!
Meestal worden ze geplaatst op de verloskamer met benen in de steunen. Ze brengen vervolgens een eendenbek in om he baarmoedermond in beeld te brengen. Dan brengen ze een flexibel slangetje (de katheter) via je baarmoedermond in tot voorbij de baarmoederhals. Aan het eind van dit slangetje zit een ballonnetje wat ze vervolgens met steriel water (30 ml) een beetje opblazen. Dan verwijderen ze de eendenbek en controleren ze soms nog even met de echo of het ballonnetje inderdaad op de goede plek zit. Vervolgens wordt het uiteinde van het slangetje op je been vastgeplakt zodat er wat spanning op blijft staan. Je mag hier gewoon mee rondlopen en hoeft niet op bed te blijven. Als je ongeveer 2 cm ontsluiting hebt zal de ballon vanzelf uitvallen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, geen ervaringsdeskundige dus maar mocht je nog vragen hebben beantwoord ik ze graag!
Meestal worden ze geplaatst op de verloskamer met benen in de steunen. Ze brengen vervolgens een eendenbek in om he baarmoedermond in beeld te brengen. Dan brengen ze een flexibel slangetje (de katheter) via je baarmoedermond in tot voorbij de baarmoederhals. Aan het eind van dit slangetje zit een ballonnetje wat ze vervolgens met steriel water (30 ml) een beetje opblazen. Dan verwijderen ze de eendenbek en controleren ze soms nog even met de echo of het ballonnetje inderdaad op de goede plek zit. Vervolgens wordt het uiteinde van het slangetje op je been vastgeplakt zodat er wat spanning op blijft staan. Je mag hier gewoon mee rondlopen en hoeft niet op bed te blijven. Als je ongeveer 2 cm ontsluiting hebt zal de ballon vanzelf uitvallen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, geen ervaringsdeskundige dus maar mocht je nog vragen hebben beantwoord ik ze graag!
mouette- Fluisteraar
- Aantal berichten : 311
Punten : 315
Registratiedatum : 31-05-12
Ik voelde haast niet dat hij zat. Het was meer het idee. Na een tijdje ontstonden er een beetje zeurderige pijntjes (soort beginnende menstruatiepijn), maar ja dat is natuurlijk wel logisch. Het ballonnetje zelf voelde ik eigenlijk niet.
En ik mocht inderdaad gewoon rondlopen, maar wel in het ziekenhuis. Mocht dus niet naar buiten.
En ik mocht inderdaad gewoon rondlopen, maar wel in het ziekenhuis. Mocht dus niet naar buiten.
*Lieke*- Fluisteraar
- Aantal berichten : 128
Punten : 144
Registratiedatum : 21-06-13
+1 En voor die zeurderige pijn (begon bij mij toen ik wilde gaan slapen) heb ik 1 paracetamol genomen en toen had ik daar ook geen last meer van. Het valt echt reuze mee. Ook het plaatsen vond ik niet echt vervelend.*Lieke* schreef:Ik voelde haast niet dat hij zat. Het was meer het idee. Na een tijdje ontstonden er een beetje zeurderige pijntjes (soort beginnende menstruatiepijn), maar ja dat is natuurlijk wel logisch. Het ballonnetje zelf voelde ik eigenlijk niet.
Ellebel- Prater
- Aantal berichten : 568
Punten : 644
Registratiedatum : 12-12-10
Ik heb 2 jaar terug eerst 3 keer een hormoonveter gekregen en daarna een ballonnetje. Bij deze zwangerschap hoop ik ook een ballonnetje te krijgen indien nodig.
Het voelt wel vreemd, je hebt als het ware een slang eruit hangen langs je been. Ik mocht gewoon lopen en bewegen, wel voelde dat raar omdat je het voelt zitten zeg maar. Het is overigens ook juist beter om te bewegen zeiden ze tegen mij. Wel moest ik geloof ik om de 2 uur aan het ctg en kwamen ze om de 2 uur mijn temperatuur meten.
Ze brengen idd een ballon in die ze vullen met water, deze geeft een continue druk op je baarmoedermond waardoor je ontsluiting sneller gaat. Bij 2 of 3 cm ontsluiting zakt hij eruit en kunnen ze in principe je vliezen breken.
Het voelt wel vreemd, je hebt als het ware een slang eruit hangen langs je been. Ik mocht gewoon lopen en bewegen, wel voelde dat raar omdat je het voelt zitten zeg maar. Het is overigens ook juist beter om te bewegen zeiden ze tegen mij. Wel moest ik geloof ik om de 2 uur aan het ctg en kwamen ze om de 2 uur mijn temperatuur meten.
Ze brengen idd een ballon in die ze vullen met water, deze geeft een continue druk op je baarmoedermond waardoor je ontsluiting sneller gaat. Bij 2 of 3 cm ontsluiting zakt hij eruit en kunnen ze in principe je vliezen breken.
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Spannend Mida! Heel veel succes!
Balloon- Fluisteraar
- Aantal berichten : 421
Punten : 407
Registratiedatum : 15-04-13
Dank je! Ik vind het ook reuze spannend allemaal zeg, pffff!
Mida4you- Ratel
Shopaholic- Kletskop
- Aantal berichten : 1501
Punten : 1491
Registratiedatum : 04-12-12
Het is ook allemaal spannend. Zeker als je verplicht naar het ziekenhuis moet en weet dat je baby er binnen een paar dagen waarschijnlijk al is.
Balloon- Fluisteraar
- Aantal berichten : 421
Punten : 407
Registratiedatum : 15-04-13
Ik heb er geen ervaring mee, maar wil je wel heel veel succes wensen.
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10
Hetzelfde als de meiden hier al zeiden, al vond ik de eendebek het vervelends ( terwijl ik die al zo vaak heb gehad)
Bij mij viel t ballonnetje er sochtends met een klein beetje persen eruit,ik heb die nacht nog lekker kunnen slapen ,met hulp van n lichte slaappil.
Spannend hoor!
Bij mij viel t ballonnetje er sochtends met een klein beetje persen eruit,ik heb die nacht nog lekker kunnen slapen ,met hulp van n lichte slaappil.
Spannend hoor!
ingrid82- Fluisteraar
- Aantal berichten : 159
Punten : 167
Registratiedatum : 15-02-11
Heel veel succes!!
ik dacht altijd dat een ballonkatheter echt totaal iets anders was.. Ik legde de link met je blaas namelijk.. IK voel me heel dom nu. .
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Die heb je ook hoor, dus zo gek is het niet. Principe is beetje hetzelfde, alleen wordt het ballonnetje dan met minder water gevuld zodat hij in de blaas blijft zitten en er niet uit kan. Hier is het juist wel de bedoeling dat hij er uitvalt en is het meer bedoeld op de boel op te rekken om het zo maar even te noemen.Steep schreef:Heel veel succes!!ik dacht altijd dat een ballonkatheter echt totaal iets anders was.. Ik legde de link met je blaas namelijk.. IK voel me heel dom nu. .
Framboos- Fluisteraar
- Aantal berichten : 81
Punten : 83
Registratiedatum : 06-08-13
Dat is helemaal niet dom, zijn namelijk dezelfde katheters, alleen het doel is anders.Steep schreef:Heel veel succes!!ik dacht altijd dat een ballonkatheter echt totaal iets anders was.. Ik legde de link met je blaas namelijk.. IK voel me heel dom nu. .
Orchidee- Fluisteraar
- Aantal berichten : 112
Punten : 155
Registratiedatum : 17-06-12
Steep- Kletskop
- Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10
Mida, het is ook heel spannend allemaal, maar het komt goed. Echt!
Ik heb een hele dag en een nacht met een balloncatheter rond gelopen, die er dan uit zou vallen als ik zoveel cm zou hebben. Alleen dat deed die niet, terwijl ik toen toch al 4 cm had.
Je kunt er gewoon mee rondlopen ( in het ziekenhuis ) ed en het deed bij mij geen pijn, het was soms alleen wat irritant.
Succes alvast meid!
Ik heb een hele dag en een nacht met een balloncatheter rond gelopen, die er dan uit zou vallen als ik zoveel cm zou hebben. Alleen dat deed die niet, terwijl ik toen toch al 4 cm had.
Je kunt er gewoon mee rondlopen ( in het ziekenhuis ) ed en het deed bij mij geen pijn, het was soms alleen wat irritant.
Succes alvast meid!
LDJ- Kletskop
- Aantal berichten : 2369
Punten : 2673
Registratiedatum : 02-03-12
Bedankt allemaal. En nu weet ik tenminste hoe het een beetje in elkaar steekt.
Mida4you- Ratel
Alvast succes Mida!
Razz- Kletskop
- Aantal berichten : 1811
Punten : 1890
Registratiedatum : 23-02-13
Mida4you- Ratel
Amber-- Ratel
- Aantal berichten : 4069
Punten : 4135
Idd, de eendenbek was onprettiger dan t inbrengen zelf. en zo'n slangetje tussen je benen voelt raar, maar ook daar wen je aan. scheelt dat jij t 'snachts krijgt, dan merk je er mss wat minder van.
Niet om je angst aan te praten, maar ik heb er wel wat pijn door gehad. Pas 'savonds (ik kreeg hem standaard) wwrd t minder. En bij mij hebben ze hem 'savonds eruit gehaald, had de volgende morgen 2cm.
Een vriendin van me is er (spontaan) op bevallen
Niet om je angst aan te praten, maar ik heb er wel wat pijn door gehad. Pas 'savonds (ik kreeg hem standaard) wwrd t minder. En bij mij hebben ze hem 'savonds eruit gehaald, had de volgende morgen 2cm.
Een vriendin van me is er (spontaan) op bevallen
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Ik had er ook een en dat was helemaal niet zo vervelend hoor, voelde t amper!
Charles- Kletskop
- Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12
Ik vond het ook niet vervelend.
Ik vond de eendenbek ook niet pijnlijk, alleen het toucheren deed wel pijn . Na het inbrengen had ik wel wat krampen en flink bloedverlies. Ik heb een kruik gekregen en dat vond ik zelf wel prettig. Het ballonnetje voelde ik niet zitten. Aan het einde van de middag viel het ballonnetje vanzelf uit.
Ik vond de eendenbek ook niet pijnlijk, alleen het toucheren deed wel pijn . Na het inbrengen had ik wel wat krampen en flink bloedverlies. Ik heb een kruik gekregen en dat vond ik zelf wel prettig. Het ballonnetje voelde ik niet zitten. Aan het einde van de middag viel het ballonnetje vanzelf uit.
Jade- Ratel
- Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11
Ella- Ratel
- Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Annemie- Ratel
- Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10
Pagina 1 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Inleiden, hoe werkt dat precies?
» Voelt het als gezin?
» Over precies een week...
» temperaturen, hoe zit het nou precies?
» Hoe zit het nou precies met jeansmaten?
» Voelt het als gezin?
» Over precies een week...
» temperaturen, hoe zit het nou precies?
» Hoe zit het nou precies met jeansmaten?
Pagina 1 van 4
Permissies van dit forum: