Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Minder snel iemand aannemen?

+3
Capt'n Zero
Ilovethe90s
Engelse Drop
7 plaatsers

Ga naar beneden

Minder snel iemand aannemen? Empty Minder snel iemand aannemen?

Bericht  Gast wo 7 aug 2013 - 23:22

Stel er is een administratieve functie op bachelor niveau vrij en jij mag de sollicitatieprocedure doen. Zou je dan minder snel een persoon uitnodigen op gesprek die:
- Een Turkse/Marokkaanse naam heeft?
- Een West-Europese maar niet Nederlandse naam heeft?
- Een Oost-Europese naam heeft?
- Een spelfout in zijn/haar brief heeft?
- Studievertraging heeft opgelopen?
- Lage cijfers heeft gehaald?

Ik vraag dit omdat ik net weer een afwijzing binnen heb voor een baan waarvoor ik 100% geschikt ben. Ik heb hele goede cijfers, een nette brief, goede ervaring, alles wat ze vragen in de vacature, etc. Maar.... ik solliciteer in Noorwegen en heb een hele Nederlandse naam. Ik denk dus altijd dat het daar aan ligt, maar dat kan ik niet bewijzen. Ik vraag me dus af waarom jullie iemand niet op gesprek zouden vragen als diegene verder wel bij de vacature past.
Overigens heb ik al een andere baan, dus de afwijzing is helemaal niet erg, maar ik ben toch benieuwd.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Minder snel iemand aannemen? Empty Re: Minder snel iemand aannemen?

Bericht  Gast wo 7 aug 2013 - 23:25

Ik zal m zelf invullen:
- Een Turkse/Marokkaanse naam heeft? Geen probleem
- Een West-Europese maar niet Nederlandse naam heeft? Geen probleem
- Een Oost-Europese naam heeft? Geen probleem
- Een spelfout in zijn/haar brief heeft? Ligt aan de functie, maar van iemand met HBO verwacht ik eigenlijk wel dat diegene in een sollicitatiebrief geen spelfouten maakt. Als er even goede kandidaten zijn nodig ik die persoon dus niet uit.
- Studievertraging heeft opgelopen? Geen probleem als er uit het CV blijkt waardoor dat komt. Feesten is geen goede reden, maar bijvoorbeeld een bestuursfunctie in een studentenorganisatie zou nog ok zijn.
- Lage cijfers heeft gehaald? Die zou ik niet zo snel uitnodigen.

Gast
Gast

Bericht  Engelse Drop do 8 aug 2013 - 0:02

Maakt niet uit.

Maakt niet uit.

Maakt niet uit

Zou ik niet uitnodigen

Maakt niet uit, kan allerlei redenen hebben, het leven bestaat nu eenmaal uit meer dan alleen maar studeren, zeker op de leeftijd van 18-25 jaar.

Alleen maar zesjes zou ik niet uitnodigen, maar het hoeven niet allemaal achten te zijn.
Engelse Drop
Engelse Drop
Prater
Prater

Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13

Bericht  Ilovethe90s do 8 aug 2013 - 0:16

Zou je dan minder snel een persoon uitnodigen op gesprek die:
- Een Turkse/Marokkaanse naam heeft? Nee
- Een West-Europese maar niet Nederlandse naam heeft? Nee, tenzij er geen Engels gesproken wordt
- Een Oost-Europese naam heeft? Nee, tenzij er geen Engels gesproken wordt
- Een spelfout in zijn/haar brief heeft? Ligt eraan wat voor fouten, d/dt moet toch wel bekend zijn.
- Studievertraging heeft opgelopen? Voor mij zou de reden erg belangrijk zijn.
- Lage cijfers heeft gehaald? Nee want wie weet is die persoon wel heel goed in de praktijk maar ik denk dat werkgevers hier misschien wel anders over denken.
Ilovethe90s
Ilovethe90s
Prater
Prater

Aantal berichten : 1252
Punten : 1357
Registratiedatum : 02-11-12

Bericht  Capt'n Zero do 8 aug 2013 - 2:32

Als ze me allemaal capabel lijken zou ik ze gewoon uitnodigen.
Aan je afkomst kun (en hoef je natuurlijk) niets te veranderen, ik wil alleen wel graag weten of er culturele gewoontes bij komen (hoofddoek bijv)
Fouten maken in een brief... ach. Als het kleine foutjes zijn dan pech. Maak ik zelf ook nog. Maar me ipv mijn en g ipv ch - nee. Die mensen krijgen geen uitnodiging.

Deze sollicitant zou ik ook nog wel op gesprek willen Minder snel iemand aannemen? 394967 gewoon puur vanwege zijn/haar lef. 

Minder snel iemand aannemen? AzbjDAB_700b_v5
Capt'n Zero
Capt'n Zero
Prater
Prater

Aantal berichten : 501
Punten : 495
Registratiedatum : 03-03-13

Bericht  Elliot do 8 aug 2013 - 2:56

Hahaha Zero! Die is goed!
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Bericht  Onedayfly do 8 aug 2013 - 3:32

Jente schreef:Stel er is een administratieve functie op bachelor niveau vrij en jij mag de sollicitatieprocedure doen. Zou je dan minder snel een persoon uitnodigen op gesprek die:

Ik vraag dit omdat ik net weer een afwijzing binnen heb voor een baan waarvoor ik 100% geschikt ben. Ik heb hele goede cijfers, een nette brief, goede ervaring, alles wat ze vragen in de vacature, etc. Maar.... ik solliciteer in Noorwegen en heb een hele Nederlandse naam. Ik denk dus altijd dat het daar aan ligt, maar dat kan ik niet bewijzen. Ik vraag me dus af waarom jullie iemand niet op gesprek zouden vragen als diegene verder wel bij de vacature past.
Overigens heb ik al een andere baan, dus de afwijzing is helemaal niet erg, maar ik ben toch benieuwd.
 Hoi Jente, 

Ik heb me speciaal aangemeld om hierop te reageren Very Happy al was ik t al wel langer van plan moet ik zeggen 

Ik woon ook in Noorwegen en waarschijnlijk ga ik je niks nieuws vertellen maar mss toch om je een hart onder de riem te steken met solliciteren (al heb je nu een baan, maar het hele sollicitatieproces is hier toch weer net ff wat anders he)

Ik ben namelijk tegen precies hetzelfde aangelopen als jij aan het begin. Nu werk ik inmiddels voor de overheidsorganisatie die alle mensen terug aan het werk moet krijgen... En daar heb ik wel veel geleerd hierover! In de meeste dorpen en middelgrote steden hier nemen ze namelijk gewoon vooral mensen aan die ze kennen. Allereerst worden bijvoorbeeld maar 40% van alle vacaturse echt uitgezet. De rest word via via opgevuld. Ten tweede zijn degene die er dan op staan vaak al bezet door interne of bekende kandidaten, maar dan is er altijd de plicht om em alsnog uit te zetten ( in gemeentes en overheidsinstanties). Ten derde, mocht er dan iemand solliciteren die toevallig uit hetzelfde gehucht komt als een willekeurig iemand in het bedrijf, dan zal vaak worden gevraagd of deze persoon bekend is bij diegene. Iemand die zn opa, oma of broertje kent. Nou, dat werkt dan vaak weer in t voordeel van zon persoon... Dus op die manier word je als nederlander wel benadeeld, maar ik denk oprecht niet perse omdat je buitenlands bent, maar omdat je dus niet 'bekend'  bent, snap je? Uiteraard kun je ook een iets meer open minded persoon treffen die niet meer zo denkt, en in de grotere steden is dit wel veel minder volgens mij hoor. Maar ik kom het best regelmatig tegen zo op t werk. 
Maargoed, nu heb je werk smile Dus het is niet heel relevant meer, maar mss toch interessant om te weten.

Onedayfly
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 1
Punten : 1
Registratiedatum : 08-08-13

Bericht  Moira do 8 aug 2013 - 12:06

- Een Turkse/Marokkaanse naam heeft? Geen probleem
- Een West-Europese maar niet Nederlandse naam heeft? Geen probleem
- Een Oost-Europese naam heeft? Geen probleem
- Een spelfout in zijn/haar brief heeft? Dan heb je wel een kans dat je het verpest hebt. Vind dat zo slordig staan! Waarschijnlijk zou ik dan iemand zoeken die veel rapporten moet schrijven. Dan verwacht ik wel een sollicitatiebrief zonder typefouten en geen gekke grammatica fouten.
- Studievertraging heeft opgelopen? Zelf heb ik studievertraging opgelopen, maar durf nu wel te zeggen dat ik als stagiaire/werknemer altijd wel goed presteer op het werk. Dus ik zou hier niet gelijk op afknappen, maar wel goed op doorvragen tijdens het gesprek. Just in case.
- Lage cijfers heeft gehaald? Hmm, lastige. Ik denk dat je dan wel iets moet hebben wat die lage cijfers compenseert (zoals een goed afstudeerproject, vrijwilligerswerk, topsport, goede stagepunten etc). Zodat het complete plaatje toch nog positief is.

Vervelend trouwens dat het niet wil lukken met solliciteren. Ik heb voor Nederlandse begrippen ook een niet-Nederlandse naam. Terwijl ik wel de Nederlandse nationaliteit heb. Ik merk dat ze dit juist extra interessant vinden. Maar het is dan ook geen land met vooroordelen etc. Stom dat zoiets wel vaak meespeelt.
Moira
Moira
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 477
Punten : 489
Registratiedatum : 03-06-13

Bericht  IkSmurfin vr 9 aug 2013 - 21:45

undefined schreef:- Een Turkse/Marokkaanse naam heeft? Ja, juist. In mijn vakgebied zijn dit echte doorzetters. 
- Een West-Europese maar niet Nederlandse naam heeft? Ja
- Een Oost-Europese naam heeft? Ja
- Een spelfout in zijn/haar brief heeft? Nee, dat kan echt niet in mijn vakgebied. Ik laat dan ook aan het selectiebureau weten dat dat de reden is.
- Studievertraging heeft opgelopen? Ja, en ook mensen die niet de juiste opleiding hebben maar in de praktijk zijn gegroeid nodig ik uit. Er zijn nog niet zo lang opleidingen voor mijn vak dus vooral wat oudere kandidaten hebben vaak niet de juiste papieren, maar wel een bak ervaring.
- Lage cijfers heeft gehaald? Geen idee. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand dat aanleverde. Alleen motivatiebrief en cv.
IkSmurfin
IkSmurfin
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 48
Punten : 52
Registratiedatum : 13-05-13

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: