Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vetpercentage omlaag

5 plaatsers

Ga naar beneden

Vetpercentage omlaag Empty Vetpercentage omlaag

Bericht  Dennenappel wo 7 aug 2013 - 9:33

Hoihoi,

na allemaal topics over gezond eten e.d. gelezen te hebben, met allemaal nieuwe informatie die ik nog niet wist open ik dit topic maar. O.a. dat je lichaam vet gaat opslaan, bij een wisselende bloedsuikerspiegel. Waardoor gaat deze schommelen en hoe krijg je hem zo rustig mogelijk?

Het afgelopen jaar is mijn vetpercentage continue gestegen, ik weet de hoogte helaas niet meer, maar het is geschikt voor een 50-plusser.. Het begint nu ook echt goed zichtbaar te worden bij mijn bovenbenen, heupen en buik. Het gekke is dat mijn gewicht gelijk is gebleven dus er verdwijnt wel iets anders.

Kan iemand mij hier tips geven waardoor het kan komen? Ik wil de stijgende lijn heel graag stop zetten en weer naar beneden krijgen. Wat kan ik hieraan doen?
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vetpercentage omlaag Empty Re: Vetpercentage omlaag

Bericht  Maple wo 7 aug 2013 - 9:35

Bewegen en gezond eten,maat voor jou prettig voelt. Ik geloof best dat er een kern van waarheid zit in die hele suikerspiegeltheorie, maar ik die er niet heel veel mee.
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13

Bericht  Dennenappel wo 7 aug 2013 - 9:40

Maple schreef:Bewegen en gezond eten,maat voor jou prettig voelt. Ik geloof best dat er een kern van waarheid zit in die hele suikerspiegeltheorie, maar ik die er niet heel veel mee.

Het vreemde is dat ik voor zover ik weet niet anders ben gaan eten/bewegen dan daarvoor. Ik begon juist meer te sporten dan daarvoor! Daarom begrijp ik niet waardoor hij zo omhoog blijft gaan.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Maple wo 7 aug 2013 - 9:48

Omdat de sportschool wil dat je méér gaat sporten en een uitgebreider abonnement neemt Wink
Maple
Maple
Prater
Prater

Bericht  silly-one wo 7 aug 2013 - 20:24

vetverbranding kan je o.a. voor elkaar krijgen om langdurige op een lage hartslag te bewegen. Ga maar eens iedere avond een half uur tot een uur wandelen. Pas na 20 minuten gaat je lichaam over op ververbrandig dus korter heeft geen zin.  

Je hartslag moet rond de 60% van je maximale hartslag zitten. Maximale hartslag is ongeveer 220 min je leeftijd.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Maple do 8 aug 2013 - 6:24

Begrijp ik hieruit dat het helemaal geen zin heeft om inspannende sporten te doen om vet te verbranden, maar dat wandelen en fietsen gewoon het beste is?
Maple
Maple
Prater
Prater

Bericht  _Lacey_ do 8 aug 2013 - 6:37

Doe je ook krachttraining?
En hoe is de verhouding tussen de koolhydraten en eiwitten in je voeding?
Zelf ben ik meer eiwitten en minder koolhydraten gaan eten en merk, in combinatie met mijn krachttraining, dat ik minder vet en meer spier heb.

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2441
Punten : 2489

Bericht  Gast do 8 aug 2013 - 6:40

Maple schreef:Begrijp ik hieruit dat het helemaal geen zin heeft om inspannende sporten te doen om vet te verbranden, maar dat wandelen en fietsen gewoon het beste is?
Nee, met alle sport verbrand je vet natuurlijk. Alleen is het percentage (van het totaal aantal calorieën) vet dat je verbrand afhankelijk van je hartslag. Bij een hele hoge hartslag verbrand je percentueel minder vet dan bij een hartslag die 60% van je max is.
Ik verbrand bij een hoge hartslag heel veel calorieën, maar daarvan is bijvoorbeeld maar 10% vet. Bij een lagere hartslag verbrand ik minder calorieën, maar daarvan is 40% vet.

Gast
Gast

Bericht  Maple do 8 aug 2013 - 6:42

Hmm. Misschien toch maar veel wandelen, dus Wink
Maple
Maple
Prater
Prater

Bericht  Gast do 8 aug 2013 - 6:46

Maple schreef:Hmm. Misschien toch maar veel wandelen, dus Wink
Nou ja, dat ligt er dus aan.
Stel ik ren 15 minuten en verbrand daarmee 500 calorieën, waarvan 10% vet is, 50 calorieën dus.
Als ik die 15 minuten wandel, verbrand ik misschien 100 calorieën, waarvan 40% vet is, 40 calorieën dus.

In dit geval zou dan rennen beter zijn. Maar het is natuurlijk een verzonnen voorbeeld, de cijfers verschillen van persoon tot persoon maar over het algemeen zul je meer verbranden door als je dezelfde tijd hebt, een inspannende sport te doen.

Gast
Gast

Bericht  Dennenappel do 8 aug 2013 - 22:52

_Lacey_ schreef:Doe je ook krachttraining?
En hoe is de verhouding tussen de koolhydraten en eiwitten in je voeding?
Zelf ben ik meer eiwitten en minder koolhydraten gaan eten en merk, in combinatie met mijn krachttraining, dat ik minder vet en meer spier heb.
Daar ben ik nu wel meer mee begonnen en dat deed ik in de sportschool op advies ook (en mijn spieren bleken erg slap te zijn, vond ik zelf).
Ik weet eerlijk gezegd niet heel erg hoe de verhouding eiwitten en koolhydraten is. Ik denk dat er qua eten nog heel veel te behalen valt, want ik let niet zo op alle ingrediënten in een product. Ik kijk of het enigszins gezond is, soms ook ongezond. Ik merk ook dat ik meer kijk of iets niet al te vet is, i.p.v. niet met te veel suiker. Door sommigen topics hier te lezen, merk ik pas dat het ook erg belangrijk is en ook in combinatie met vet (nooit geweten).
Kan je wat tips geven, waarin veel en weinig koolhydraten zitten en waar meer eiwitten in zitten?
Ik voel mij op dat gebied echt een dombo leek.

Ik hoop over twee weken in ieder geval weer 2x per week 10km te kunnen hardlopen. Ik kamp nu al een paar maanden met een blessure, erg hinderlijk!
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Bericht  _Lacey_ vr 9 aug 2013 - 5:20

Koolhydraatrijk voedsel:
Aardappelen
Brood
Pasta's
Havermout

Voedingsmiddelen met veel eiwitten:

Eieren
Vlees (kip)
Vis
Kaas
Noten
Peulvruchten

Een gram eiwit levert overigens net zoveel calorieën als 1 gram koolhydraten (4 cal.), maar het verbranden van eiwit kost meer energie.

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2441
Punten : 2489

Bericht  Dennenappel vr 9 aug 2013 - 9:51

_Lacey_ schreef:Koolhydraatrijk voedsel:
Aardappelen
Brood
Pasta's
Havermout

Voedingsmiddelen met veel eiwitten:

Eieren
Vlees (kip)
Vis
Kaas
Noten
Peulvruchten

Een gram eiwit levert overigens net zoveel calorieën als 1 gram koolhydraten (4 cal.), maar het verbranden van eiwit kost meer energie.
Huh, het kost meer energie om eiwit te verbranden, maar toch is het beter om meer eiwitten te eten dan koolhydraten?
Qua koolhydraten elke ochtend eet ik muesli, tussen de middag 2 boterhammen en 's avonds vaak aardappelen, rijst of pasta. Ik eet daardoor redelijk koolhydraadrijk denk ik.
Qua eiwitten ben ik gek op eieren, wellicht kan ik dat vaker tussendoor eten. Vlees ben ik niet zo goed van, kaas eet ik geregeld op brood (afgewisseld met pindakaas en appel-peerstroop van Zonnatura), noten eet ik niet zo veel en peulvruchten denk ik eens per 1-1,5 week (sperziebonen).
Vrij lastig dus nog! Ik kijk nu wel iets meer naar verpakkingen en zie ik dat een waterijsje soms al 15% van de dagelijkse behoefte aan suiker bevat, vrij veel! Hiervan eet ik dus niet meer zoveel en ik probeer ook zelf ijs te maken.

Fijn ook de uitleg over het verschil met sporten op lage hartslag en hogere!
Vandaag heb ik voor het eerst sinds de blessure weer hardgelopen 2,1km. Ik moet heel langzaam starten, maar dit vond ik een goede start. Tot nu toe nog helemaal geen last en het viel mij mee! Hopelijk zit ik volgende maand weer rond de 10km.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Kowalski vr 9 aug 2013 - 11:07

Het kost meer energie om eiwitten te verbranden, dus je verbrandt meer energie als je in verhouding meer eiwitten eet (wat dus positief kan uitwerken op je vetpercentage) smile
Kowalski
Kowalski
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4344
Punten : 4466
Registratiedatum : 17-05-12

Bericht  Dennenappel vr 9 aug 2013 - 20:56

Kowalski schreef:Het kost meer energie om eiwitten te verbranden, dus je verbrandt meer energie als je in verhouding meer eiwitten eet (wat dus positief kan uitwerken op je vetpercentage) smile
Oooooh, soms ben ik een beetje blond. Bedankt!

Iemand nog meer tips of met mij mee wilt kijken naar wat ik verkeerd doe en anders kan doen, zodat ik geen dikke boeddha word?
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud