Tips om een kleuter te laten slapen
+10
Vixen
Caroow
Linda
Nana
Silke
Aoi
Laurientje
Pink!
Floor
Sea of Trees
14 plaatsers
Pagina 1 van 1
Tips om een kleuter te laten slapen
Onze zoon (bijna 4) maakt er elke avond een potje van. We brengen hem rond 20:00 naar bed, met hetzelfde ritueel (tanden poetsen, verhaaltje voorlezen) maar hij blijft maar uit bed komen, schreeuwen dat hij honger/dorst heeft, etc. Ik leg hem steeds weer terug in bed, maar het helpt gewoon niet. Hij blijft gerust een uur spoken.
Ik zet nu een halfuur voor hij naar zijn kamer gaat een wekker, om hem extra voor te bereiden op het slapen. In dat halfuur tijd is hij echt zó extreem druk (gillen, krijsen, rennen, stoute dingen doen) en hij is echt niet te houden dan.
Dit is trouwens altijd zo als hij moet slapen.
Heeft iemand de gouden tip voor mij? Herkenbaar?
Ik zet nu een halfuur voor hij naar zijn kamer gaat een wekker, om hem extra voor te bereiden op het slapen. In dat halfuur tijd is hij echt zó extreem druk (gillen, krijsen, rennen, stoute dingen doen) en hij is echt niet te houden dan.
Dit is trouwens altijd zo als hij moet slapen.
Heeft iemand de gouden tip voor mij? Herkenbaar?
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Re: Tips om een kleuter te laten slapen
Misschien proberen in dat half uur wat meer de dag af te sluiten? praten over wat hij heeft gedaan, gezien, of iets leuk was of niet, of het eten lekker was...
zodat hij wat rustiger in zijn hoofd is voordat hij naar bed gaat.
zodat hij wat rustiger in zijn hoofd is voordat hij naar bed gaat.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10
Ik zou proberen hem eerder op bed te leggen, klinkt alsof hij te moe is.
Pink!- Prater
- Aantal berichten : 891
Punten : 880
Registratiedatum : 08-02-13
Ik herken het!! Vreselijk vermoeiend, hier gaat hij dan wel al rond 19 uur naar bed maar hij spookt ook gerust een poos.. Vast een fase...
Laurientje- Prater
- Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13
Misschien hem een boekje laten lezen in bed?
Hier is het ook heel herkenbaar. Onze dochter slaapt nu sinds 4 maanden eindelijk normaal in. Onze zoon heeft er nog veel moeite mee, maar hij blijft wel in bed. Meestal neemt hij een boekje of een autootje mee.
Hier is het ook heel herkenbaar. Onze dochter slaapt nu sinds 4 maanden eindelijk normaal in. Onze zoon heeft er nog veel moeite mee, maar hij blijft wel in bed. Meestal neemt hij een boekje of een autootje mee.
Aoi- Fluisteraar
- Aantal berichten : 259
Punten : 231
Registratiedatum : 24-12-12
Ik breng hem om 19 uur naar bed en dan mag hij tot 19.30 uur spelen of lezen in zijn bed. Meestal roept hij al om 19.15 uur dat hij wil slapen, en anders gaat om 19.30 uur het licht uit. Vaak is hij dan wel aan het kletsen of zingen, maar hij blijft dan wel in bed.
Silke- Fluisteraar
- Aantal berichten : 277
Punten : 273
Registratiedatum : 23-02-13
Silke, dat is fijn, maar dat werkt hier dus niet. Zelf een boekje lezen vertikt hij, en hij komt tig keer zijn bed uit.
Ik ga de tip van Floor eens proberen, wie weet helpt het.
Sea of Trees- Kletskop
Voor het slapengaan even douchen of on bad, zodat hij lekker rozig wordt.
Nana- Prater
- Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10
En als je even naast hem in z'n bed gaat liggen? Dat werkt hier heel goed. Maar mijn dochter is dat gewent, ik kan me voorstellen dat het wat lastiger is als je kind dat niet gewent is.
Ik las laatst de tip om samen wat ademhalings en ontspanningsoefeningen te doen. Dat wil ik gaan doen als m'n dochter iets ouder is.
Ik las laatst de tip om samen wat ademhalings en ontspanningsoefeningen te doen. Dat wil ik gaan doen als m'n dochter iets ouder is.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Naast hem in bed liggen helpt vaak wel, hij gaat dan sneller slapen. Maar ik wil niet dat hij daar aan gewend raakt, ik vind dat hij zelf in moet slapen.
Douchen voor het slapen gaan doen we al inderdaad.
Douchen voor het slapen gaan doen we al inderdaad.
Sea of Trees- Kletskop
Lang voorlezen? Zodat hij echt rustig wordt? En dan als het werkt kan je steeds iets korter gaan voorlezen.
Ik zeg ook maar wat hoor
Ik zeg ook maar wat hoor
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Krijgt hij trouwens veel kleurstof binnen in de avond? (In een toetje ofzo?) Ik word zelf echt helemaal hieperdepieper van een zakje skittels, kan me voorstellen dat de werking bij kinderen nog heftiger is.
(Niet dat ik denk dat hij skittels krijg voor het slapen gaan, maar iets anders misschien met veel kleurstoffen)
(Niet dat ik denk dat hij skittels krijg voor het slapen gaan, maar iets anders misschien met veel kleurstoffen)
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Maar het kan toch ook een tijdelijk iets zijn? Mijn dochter wil het met vlagen wel en niet. Tegenwoordig slaapt ze binnen 10 minuten, dan is het ook geen ramp.
Maar daarom wil ik haar ook oefeningen leren, zodat ze het straks helemaal alleen kan.
Maar daarom wil ik haar ook oefeningen leren, zodat ze het straks helemaal alleen kan.
Linda- Ratel
Sea of Trees schreef:Silke, dat is fijn, maar dat werkt hier dus niet. Zelf een boekje lezen vertikt hij, en hij komt tig keer zijn bed uit.
Dat is echt lastig ja. Wij doen dit al vanaf dat hij in een groot bed ligt, dus nu al bijna 2 jaar, dus hij is ook niet anders gewend. Hopelijk helpt de tip van Floor voor jullie!
Silke- Fluisteraar
- Aantal berichten : 277
Punten : 273
Registratiedatum : 23-02-13
Silke schreef:Sea of Trees schreef:Silke, dat is fijn, maar dat werkt hier dus niet. Zelf een boekje lezen vertikt hij, en hij komt tig keer zijn bed uit.
Dat is echt lastig ja. Wij doen dit al vanaf dat hij in een groot bed ligt, dus nu al bijna 2 jaar, dus hij is ook niet anders gewend. Hopelijk helpt de tip van Floor voor jullie!
Wij ook we hebben echt al jáááren hetzelfde riedeltje, behalve zingen want dat wil hij niet meer.
Sea of Trees- Kletskop
Linda schreef:Maar het kan toch ook een tijdelijk iets zijn? Mijn dochter wil het met vlagen wel en niet. Tegenwoordig slaapt ze binnen 10 minuten, dan is het ook geen ramp.
Hij zou het liefst willen dat ik de hele nacht bij hem lig, maar dat wil ik gewoon niet. Mijn mening is dat hij alleen moet leren slapen, hij is al bijna 4. Ik ben misschien wat streng erin, maar anders wil hij dat ik dat elke avond doe en daar heb ik echt geen trek in.
Sea of Trees- Kletskop
Oké, het was maar een tip.
Linda- Ratel
En zou hij niet gemasseerd willen worden? Zijn rug of voetjes masseren?
Vixen- Prater
- Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13
Herkenbaar, maar net als linda blijven wij soms bij hem tijdens het inslapen. Hij voelt zich dan veilig en vertrouwd, en binnen 15 min zijn we vaak weg.
Nu gaat het een tijdje redelijk en gaan we boven rommelen, was etc.
Nu gaat het een tijdje redelijk en gaan we boven rommelen, was etc.
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Mijn dochter slaapt momenteel ook zelden meer voor tien uur, we brengen haar om acht uur naar bed.
Ik heb alleen met haar afgesproken dat ze voor mij part radslagen en salto's gaat maken door de kamer maar dat ze niet steeds mij roept, behalve als er echt wat is natuurlijk. Dus als ze dorst heeft, zelf even een kopje water pakken. Als ze naar de wc moet, gewoon even zelf naar beneden lopen. Als ze zich niet rustig voelt, gewoon een boekje pakken enzovoorts. Meestal hoor ik dan rond een uur of half tien a tien uur een keer op de babyfoon: 'Oke mama, nu ga ik echt slapen hoor!'
Dit vind ik wel prima werken: dochter moet nog even energie kwijt en ik kan wel gewoon rustig onder zitten.
Ik heb alleen met haar afgesproken dat ze voor mij part radslagen en salto's gaat maken door de kamer maar dat ze niet steeds mij roept, behalve als er echt wat is natuurlijk. Dus als ze dorst heeft, zelf even een kopje water pakken. Als ze naar de wc moet, gewoon even zelf naar beneden lopen. Als ze zich niet rustig voelt, gewoon een boekje pakken enzovoorts. Meestal hoor ik dan rond een uur of half tien a tien uur een keer op de babyfoon: 'Oke mama, nu ga ik echt slapen hoor!'
Dit vind ik wel prima werken: dochter moet nog even energie kwijt en ik kan wel gewoon rustig onder zitten.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Minder suiker op een dag helpt hier ook al erg veel.
En anders geven we soms een paar dagen "valdispert kids"
Dat scheelt dan weer even.
En anders geven we soms een paar dagen "valdispert kids"
Dat scheelt dan weer even.
Catwoman79- Prater
- Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Registratiedatum : 18-11-10
Vervelend SoT, maar wel herkenbaar in die zin dat mijn dochter ook altijd nog een hele tijd spookt en steeds uit bed komt. Vooral nu in de vakantie, nu ze geen vast dagritme heeft en veel verschillende indrukken opdoet iedere dag. Ze lijkt 's avonds wel opgedraaid! Toen ze naar school ging, lag ze tussen 19.00 en 20.00 uur in bed en hoorden we haar nog wel even kletsen tegen haar knuffels, maar binnen een kwartier was ze altijd vertrokken. Nu is ze volgens mij gewoon oververmoeid en lijkt ze niet in slaap te kunnen komen, maar ik kan haar niet dwingen te gaan slapen... Vandaag en morgen hebben we weer wat leuks op het programma staan, maar de rest van de week wil ik haar weer even terug in het normale ritme proberen te krijgen. Zodat ze echt even voldoende slaap krijgt, want ze is nu overdag ook best lichtgeraakt en zeurt veel meer dan normaal. Maar het lukt me dus echt niet om haar eerder te doen slapen, ze ligt er wel op tijd in, maar blijft maar roepen en uit bed komen
Zoals Twellie het beschrijft, dat helpt hier trouwens ook vaak, haar de vrijheid geven om dan maar zelf te bepalen wanneer ze gaat slapen, echter zonder ons 'lastig te vallen'. Maar ook dan duurt het vaak best lang voordat ze in slaap valt. Sorry, niet echt tips dus, in ieder geval sterkte ermee!
Zoals Twellie het beschrijft, dat helpt hier trouwens ook vaak, haar de vrijheid geven om dan maar zelf te bepalen wanneer ze gaat slapen, echter zonder ons 'lastig te vallen'. Maar ook dan duurt het vaak best lang voordat ze in slaap valt. Sorry, niet echt tips dus, in ieder geval sterkte ermee!
Pineco- Prater
- Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13
Ik denk dat ik dat anders zie, het is nog maar zo'n ukkie van nog niet eens vier die z'n hele leven nog heeft om alleen, echt helemaal alleen te slapen. Voor hem is dat 'alleen' in slaap moeten vallen misschien wel heel overweldigend, en is hij daarom zo druk en komt hij daarom steeds uit bed?Sea of Trees schreef:Linda schreef:Maar het kan toch ook een tijdelijk iets zijn? Mijn dochter wil het met vlagen wel en niet. Tegenwoordig slaapt ze binnen 10 minuten, dan is het ook geen ramp.
Hij zou het liefst willen dat ik de hele nacht bij hem lig, maar dat wil ik gewoon niet. Mijn mening is dat hij alleen moet leren slapen, hij is al bijna 4. Ik ben misschien wat streng erin, maar anders wil hij dat ik dat elke avond doe en daar heb ik echt geen trek in.
Persoonlijk zou ik wel bij hem in bed liggen/blijven zitten en dat moment gebruiken om de dag door te spreken. Je kunt duidelijke afspraken met hem maken, dat je fijn bij hem blijft tot hij slaapt, en dat je trots op hem bent als hij de nacht verder alleen slaapt.
Kan het zijn dat hij iets mee krijgt van de situatie nu? Dat kan voor hem ook allemaal onzeker zijn en vragen oproepen, dat zou z'n gedrag (en misschien ook wel ergens een angst alleen te zijn) ook goed kunnen verklaren.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Door laten slapen of wakker maken?
» Laten slapen met voedingskussen
» Je kind bij oma laten slapen...
» Wakker maken of laten slapen?
» Kind bij je in bed laten slapen of niet?
» Laten slapen met voedingskussen
» Je kind bij oma laten slapen...
» Wakker maken of laten slapen?
» Kind bij je in bed laten slapen of niet?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: