Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

+3
Mizz_S
minoessepoes
Caro
7 plaatsers

Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Gast ma 28 feb 2011 - 2:51

Mijn vriend en ik denken er over na om met pasen een lang weekend naar Krakow te gaan en dan ook het concentratiekamp Auschwitz te bezoeken.

Het is natuurlijk niet zomaar een 'leuke' excursie. Van mensen die er al eens zijn geweest begrijp ik dat het heel zwaar is. Ik heb mij al enigszins ingelezen en ben van plan dat nog meer te doen als onze plannen meer vaste vorm krijgen.

Ik was benieuwd of iemand van jullie hier al eens is geweest. Wat vond je er van? Was het zoals je verwacht had, vond je het zwaar? Heb je je van tevoren ingelezen? Wat kan ik ongeveer verwachten?


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Caro ma 28 feb 2011 - 9:49

Ik zou er nog graag een keer heenwillen. Heb altijd veel over de tweede Wereldoorlog gelezen en veel documentaires en films gezien. Maar het lijkt me ongetwijfeld ontzettend heftig...
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  minoessepoes ma 28 feb 2011 - 22:30

Ik ben er geweest, we waren op een rondreis met de trein door oost Europa en ook een paar dagen in Krakow en we vonden allemaal dat we er heen moesten. Je kan er heel makkelijk met de bus heen.

Op dat moment was het hartje zomer, heel warm en toen liepen we daar met een gids tussen die barakken en bij de spoorrails, ons continue in te smeren met zonnebrand crème en maar aan onze flesjes water drinken, petten op enz., want het was zo heet, niet te doen. Tot de gids benadrukte dat de "gevangenen" daar ook gelopen hebben onder die omstandigheden zonder water, fatsoenlijke kleding ed. Dat maakt het voor mij nog een stuk indrukwekkender, hoe erbarmelijk de omstandigheden daar geweest moeten zijn. Wij hadden een Engelstalige gids die heel beeldend vertelde en we hebben echt ademloos geluisterd.

Ik vond de tentoonstelling in de betonnen gebouwen ook heel indrukwekkend. Daar liggen bijvoorbeeld heel veel koffers van de "gevangenen" en dan zie je ook Nederlandse namen ertussen zitten, een berg met schoenen met klompen ertussen, een berg met overige spullen en daar ligt dan een knuffeltje tussen dat soort dingen en alle brillen, kunstgebitten en protheses bij elkaar. En je kon bijvoorbeeld zien dat ze van de afgeschoren (lange) haren kleden maakte en matjes. Dat vond ik heel indrukwekkend, het gaf de mensen een beetje een "gezicht". Gewone mensen zoals jij en ik.

De gaskamers vond ik wat minder indrukwekkend, het is meer de gedachte wat zich er afgespeeld heeft wat het indrukwekkend maakte dan hoe het eruit ziet. Er werd gevraagd of je uit respect wilde zwijgen in de gaskamers en ik heb me er heel erg aan gestoord dat er andere mensen wel aan het praten waren daar.

Alles bij elkaar vond ik het indrukwekkend, afschuwelijk maar heel mooi om gezien te hebben. Het is een stuk geschiedenis, weliswaar vreselijke geschiedenis maar wel iets wat niet vergeten moet worden. Wij zijn er een flink aantal uur geweest met een groep van acht en we waren het er eigenlijk unaniem over eens dat we "blij"waren dat we er heen gegaan zijn.

Of ik er speciaal een weekend Krakow voor zou plannen weet ik niet. Maar Krakow is van zichzelf ook een mooie stad en je hebt ook nog de zoutmijnen die heel mooi moeten zijn. Helaas hadden wij daar geen tijd meer voor!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Gast di 1 maa 2011 - 0:05

Bedankt Minoessepoes, voor je uitgebreide reactie! Die zal ik zeker meenemen in mijn overweging.
Volgende week zien we mijn zwager en schoonzus. Die zijn al vaker die kant op geweest en kunnen ons vast ook wel adviseren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Mizz_S di 1 maa 2011 - 7:13

Ik ben er ook geweest vanuit Krakow en aangezien mijn ervaringen helemaal aansluiten bij Minoessepoes ga ik het maar niet al te uitgebreid beschrijven. Wij zijn er overigens gewoon met de trein heen gegaan (ook heel goed te doen) en hebben geen rondleiding gehad maar hebben zelf rondgelopen.
Bij ons was het eerst heel warm en toen liepen overal toeristen, maar even later begon het keihard te regenen en onweren en verdwenen bijna alle andere toeristen en liepen we daar bijna alleen. Toen kreeg je echt zo'n onheilspellend gevoel en dat was best een beetje vreemd.
Ik vond het iig erg indrukwekkend en de moeite waard, en ik heb er die nacht echt wel slecht van geslapen. Toevallig keek ik vorige week met een leerling een filmpje over Auschwitz en toen kreeg ik weer helemaal rillingen.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Gast di 1 maa 2011 - 8:06

Hier nog 1 die heel graag wil! Het lijkt me ontzettend heftig maar ook heel bijzonder.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Gast di 1 maa 2011 - 8:11

Ik ben in Krakow geweest, dat is een mooie stad en ook lekker goedkoop! Ik kan me er verder niet veel meer van herinneren, behalve dat het bier goedkoop was en we feesten vierden onder de grond, in een soort grotten, haha! Ik heb getwijfeld of ik naar Auschwitz wilde, maar heb besloten niet te gaan. Ik ben erg gevoelig voor dat soort dingen en ik was bang dat het me téveel zou aangrijpen... Daar had ik op dat moment helemaal geen zin in. (Maar ik snap het wel hoor als mensen erheen gaan.)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  lieke89 di 1 maa 2011 - 8:22

ik ben er ook geweest en vond het heel erg indruk wekkend. Je krijgt best wel inzicht in wat er allemaal is gebeurd in de geschiedenis. wat ik je wel zou willen adviseren is om op een mooie dag auschwitz te bezoeken. toen ik er was was er regen en onweer en dat maakte alles naar mijn gevoel nog veel grimmiger dan het al was. Ik vond het serieus heel erg heftig en heb dan ook echt moeten huilen toen ik sommige dingen zag (moet wel zeggen dat ik best wel emotioneel ben hoor). Ik ben voordat ik naar Auschwitz ging wel naar westerbork geweest. Persoonlijk vond ik dat een hele mooie voorbereiding, ook omdat de mensen juist vanuit westerbork richting Auschwitz gingen.
lieke89
lieke89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 230
Punten : 233
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Bosjesvrouw di 1 maa 2011 - 9:36

krakow is een mooie stad. Ben ook in de zoutmijn geweest dat was ook intresant.
Ben niet in auswitz geweest.

Bosjesvrouw
Prater
Prater

Aantal berichten : 1368
Punten : 1428
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : fryslan

Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Primrose wo 2 maa 2011 - 1:04

Ik wil er ook heel graag heen, beetje hetzelfde als Caro, heb het altijd erg interessant gevonden, veel over gelezen en gezien e.d., dus hou t even in de gaten!
Primrose
Primrose
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 283
Punten : 389
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Jeanette wo 2 maa 2011 - 1:10

Darcy schreef:Hier nog 1 die heel graag wil! Het lijkt me ontzettend heftig maar ook heel bijzonder.

+1

Ik ben jaren terug in Bergen Belsen geweest en dat heeft zoveel indruk gemaakt.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Gast wo 2 maa 2011 - 1:20

Mizz_S schreef:Ik ben er ook geweest vanuit Krakow en aangezien mijn ervaringen helemaal aansluiten bij Minoessepoes ga ik het maar niet al te uitgebreid beschrijven. Wij zijn er overigens gewoon met de trein heen gegaan (ook heel goed te doen) en hebben geen rondleiding gehad maar hebben zelf rondgelopen.
Bij ons was het eerst heel warm en toen liepen overal toeristen, maar even later begon het keihard te regenen en onweren en verdwenen bijna alle andere toeristen en liepen we daar bijna alleen. Toen kreeg je echt zo'n onheilspellend gevoel en dat was best een beetje vreemd.
Ik vond het iig erg indrukwekkend en de moeite waard, en ik heb er die nacht echt wel slecht van geslapen. Toevallig keek ik vorige week met een leerling een filmpje over Auschwitz en toen kreeg ik weer helemaal rillingen.

Bedankt Mizz S, voor je reactie. Ik heb wel vaker van mensen gehoor dat ze het kamp op eigen gelegenheid hebben bekeken. Voordeel daarvan lijkt mij dat je ook ergens vandaan kunt lopen als je dat wilt, of juist langer blijven staan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Gast wo 2 maa 2011 - 1:21

Noa schreef:Ik ben in Krakow geweest, dat is een mooie stad en ook lekker goedkoop! Ik kan me er verder niet veel meer van herinneren, behalve dat het bier goedkoop was en we feesten vierden onder de grond, in een soort grotten, haha! Ik heb getwijfeld of ik naar Auschwitz wilde, maar heb besloten niet te gaan. Ik ben erg gevoelig voor dat soort dingen en ik was bang dat het me téveel zou aangrijpen... Daar had ik op dat moment helemaal geen zin in. (Maar ik snap het wel hoor als mensen erheen gaan.)

Over Krakow heb ik inderdaad ook hele goede verhalen gehoord, de stad moet zeker de moeite waard zijn!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Gast wo 2 maa 2011 - 1:22

lieke89 schreef:ik ben er ook geweest en vond het heel erg indruk wekkend. Je krijgt best wel inzicht in wat er allemaal is gebeurd in de geschiedenis. wat ik je wel zou willen adviseren is om op een mooie dag auschwitz te bezoeken. toen ik er was was er regen en onweer en dat maakte alles naar mijn gevoel nog veel grimmiger dan het al was. Ik vond het serieus heel erg heftig en heb dan ook echt moeten huilen toen ik sommige dingen zag (moet wel zeggen dat ik best wel emotioneel ben hoor). Ik ben voordat ik naar Auschwitz ging wel naar westerbork geweest. Persoonlijk vond ik dat een hele mooie voorbereiding, ook omdat de mensen juist vanuit westerbork richting Auschwitz gingen.

Westerbork, daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, om daar 'ter voorbereiding' naartoe te gaan. Ik ben er wel ooit geweest, maar toen was ik nog zo jong, daar herinner ik me nauwelijks iets van.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Gast wo 2 maa 2011 - 1:24

Vorig jaar heb ik het boek "De mooie dagen van mijn jeugd" van Ana Novac gelezen. Een mooi, hartverscheurend en schokkend dagboek van een overlevende van Auschwitz. Deze kan ik andere mensen ook aanraden.

Hebben jullie nog tips over boeken die ik kan lezen? Of documentaires e.d.? Alvast bedankt voor het meedenken!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Jeanette za 5 maa 2011 - 1:27

De apotheker van Auschwitz - Dieter Schlesak
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Krakow Polen / ervaringen Auschwitz Empty Re: Krakow Polen / ervaringen Auschwitz

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum