Hoe leer je 'proeven'?
+3
LindaK
Liadan
Aimee
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
Hoe leer je 'proeven'?
Luuk eet al vanaf dat hij een maand of 11 is, liever geen groente meer. Ook fruit gaat moeizaam; alleen peer, aardbeien en soms een stukje appel. Ik denk dat hij nectarine of meloen bijvoorbeeld ook best lekker zal vinden (nectarine eet hij bijvoorbeeld wel als het bij mij door de yoghurt zit), maar hij weigert het gewoon te proeven. Zodra hij met zijn tong gevoeld heeft, en gemerkt dat hij het niet kent, wordt het vliegensvlug zijn mond weer uitgewerkt. Met groente is dit hetzelfde: broccoli en sperziebonen eet hij wel in een ovenschotel, maar als het zo los op zijn bord ligt en hij stopt het per ongeluk in zijn mond wordt het snel weer uitgespuugd.
Ik maak me er eerlijk gezegd best een beetje zorgen over, omdat het meer met mondgevoel te maken lijkt te hebben dan smaak. Pruim en banaan vond hij voorheen bijvoorbeeld heel lekker, maar zodra ik dat in stukken ben gaan aanbieden is hij het pertinent gaan weigeren.
Hoe zou ik hem kunnen leren om ergens van te proeven? En dan dus niet voelen met zijn tong en er weer uit, maar even op het eten kauwen? Is dit iets wat vanzelf komt als hij wat groter wordt? Of is het iets om met een logopediste naar te kijken?
Ik maak me er eerlijk gezegd best een beetje zorgen over, omdat het meer met mondgevoel te maken lijkt te hebben dan smaak. Pruim en banaan vond hij voorheen bijvoorbeeld heel lekker, maar zodra ik dat in stukken ben gaan aanbieden is hij het pertinent gaan weigeren.
Hoe zou ik hem kunnen leren om ergens van te proeven? En dan dus niet voelen met zijn tong en er weer uit, maar even op het eten kauwen? Is dit iets wat vanzelf komt als hij wat groter wordt? Of is het iets om met een logopediste naar te kijken?
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Re: Hoe leer je 'proeven'?
Hier is dat vanzelf gekomen toen mijn dochter ouder werd. Vanaf dat ze 1,5 is eet ze nauwelijks nog avondeten, sinds een half jaar ongeveer is ze weer af en toe iets gaan proeven. Ik leg haar al die tijd al uit dat ik het fijn vind als ze iets proeft en opeens een half jaar geleden zij ze 'oké dan, maar als ik het niet lust dan eet ik verder niks'. En meestal proeft ze het en eet ze verder niks. Alleen bietjes lust ze opeens weer en daar eet ze dan een paar happen van.
Mijn zoon eet ook al een jaar geen groenten meer, hij stopt het ook niet in zijn mond en raakt het ook niet aan, ik denk dat het bij hem ook vanzelf wel weer komt.
Mijn zoon eet ook al een jaar geen groenten meer, hij stopt het ook niet in zijn mond en raakt het ook niet aan, ik denk dat het bij hem ook vanzelf wel weer komt.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10
Liadan schreef:Hier is dat vanzelf gekomen toen mijn dochter ouder werd. Vanaf dat ze 1,5 is eet ze nauwelijks nog avondeten, sinds een half jaar ongeveer is ze weer af en toe iets gaan proeven. Ik leg haar al die tijd al uit dat ik het fijn vind als ze iets proeft en opeens een half jaar geleden zij ze 'oké dan, maar als ik het niet lust dan eet ik verder niks'. En meestal proeft ze het en eet ze verder niks. Alleen bietjes lust ze opeens weer en daar eet ze dan een paar happen van.
Fijn om te lezen Liadan! D.aan eet 's avonds echt bijna niks, op sommige momenten zwaar frustrerend!! Wat jij zegt over de bietjes is herkenbaar, opeens eet hij bijna de hele pan met gebakken aardappels leeg en een week later moet 'ie er niets van hebben *zucht*
Maar ik blijf hoop houden ;-)
LindaK- Prater
- Aantal berichten : 853
Punten : 937
Eet hij het nog wel als je het pureert/prakt? Als hij het dan wel eet dan zou ik het af en toe ook gewoon zo aanbieden en dan eventueel met een los stukje er nog bij.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Tania schreef:Eet hij het nog wel als je het pureert/prakt? Als hij het dan wel eet dan zou ik het af en toe ook gewoon zo aanbieden en dan eventueel met een los stukje er nog bij.
Nee, op het moment eet hij alleen eten dat hij herkent als lekker.
Liadan: Fijn om te lezen dat het vanzelf weer (redelijk) goed komt!
Aimee- Ratel
- Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10
Hier dezelfde ellende hahaha hij moest/moet altijd in ieder geval 1 hapje proeven toen hij kleiner was en nu hij veel meer begrijpt moet hij een x aantal hapjes proeven.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Hier hetzelfde met groenten, zoon eet nauwelijks groente.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Blijven aanbieden en variatie houden... Dat is wat wij nu doen en moet zeggen dat ze de laatste weken steeds weer wat meer probeerd!
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» ruiken, proeven en voelen
» Bijtertje, hoe leer je dit af?
» Hoe en wanneer leer je een baby eten?
» Bank: stof of leer?
» Kleuters, hoe leer je die sociaal doen?
» Bijtertje, hoe leer je dit af?
» Hoe en wanneer leer je een baby eten?
» Bank: stof of leer?
» Kleuters, hoe leer je die sociaal doen?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: