Lening afsluiten als getrouwd stel
+15
Lady4
June
Marin
mzcharlotte
Ragazza
Tania
Puggle
PapillonRose
Susan
Luce
Blair
TukTuk
miss piggy
Laurientje
Miccie
19 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Lening afsluiten als getrouwd stel
Heeft hier iemand ervaring met het afsluiten van een lening als getrouwd stel?
Mijn man wil een lening afsluiten voor zichzelf. Het gedeelte dat ik moet betalen regel ik op een andere manier om een lening te ontlopen. (wij hebben kosten gescheiden)
Nu moet ik ook tekenen voor zijn lening omdat wij getrouwd zijn. Je bent dan dus ook verantwoordelijk voor zijn lening. Ik vind dit geen fijn idee omdat ik niet voor niets een andere uitweg heb gekozen.
Ik heb de organisatie gebeld waar hij de lening wil afsluiten en zij geven aan dat als je getrouwd bent je beide moet tekenen. Je bent beide aansprakelijk voor deze lening.
Heeft iemand dit eerder gehad en het op een andere manier opgelost?
Of zijn er mensen die weten hoe je dit anders kunt oplossen? Bijvoorbeeld: man stelt een brief op waarin hij aangeeft dat ik niet aansprakelijk ben voor deze lening. Zodra er iets gebeurd kan hij dit laten zien of kan ik dat laten zien.
Wij zijn overigens getrouwd op huwelijkse voorwaarden om dit soort dingen te voorkomen, maar helaas werkt dat dus niet zo bij een lening.
Mijn uitweg is het lenen bij mijn ouders. Mijn man wil dit pertinent niet doen. (ik verklaar hem ook voor gek )
Mijn man wil een lening afsluiten voor zichzelf. Het gedeelte dat ik moet betalen regel ik op een andere manier om een lening te ontlopen. (wij hebben kosten gescheiden)
Nu moet ik ook tekenen voor zijn lening omdat wij getrouwd zijn. Je bent dan dus ook verantwoordelijk voor zijn lening. Ik vind dit geen fijn idee omdat ik niet voor niets een andere uitweg heb gekozen.
Ik heb de organisatie gebeld waar hij de lening wil afsluiten en zij geven aan dat als je getrouwd bent je beide moet tekenen. Je bent beide aansprakelijk voor deze lening.
Heeft iemand dit eerder gehad en het op een andere manier opgelost?
Of zijn er mensen die weten hoe je dit anders kunt oplossen? Bijvoorbeeld: man stelt een brief op waarin hij aangeeft dat ik niet aansprakelijk ben voor deze lening. Zodra er iets gebeurd kan hij dit laten zien of kan ik dat laten zien.
Wij zijn overigens getrouwd op huwelijkse voorwaarden om dit soort dingen te voorkomen, maar helaas werkt dat dus niet zo bij een lening.
Mijn uitweg is het lenen bij mijn ouders. Mijn man wil dit pertinent niet doen. (ik verklaar hem ook voor gek )
Miccie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 127
Punten : 134
Registratiedatum : 19-12-10
Re: Lening afsluiten als getrouwd stel
Wat een lastige situatie.. Mag ik vragen waarom hij een lening wil afsluiten?
Wij zijn getrouwd en dan gewoon in gemeenschap van goederen, maar goed als hier een van ons niet achter een financiële keuze staat van de ander doen we het gewoon niet.
Wij zijn getrouwd en dan gewoon in gemeenschap van goederen, maar goed als hier een van ons niet achter een financiële keuze staat van de ander doen we het gewoon niet.
Laurientje- Prater
- Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13
Wij hebben door de komst van een kleintje een nieuwe auto nodig.
Wij betalen hier beide de helft van. Doordat ik mijn auto inruil krijg ik hier uiteraard geld voor en ik kan het restant lenen bij mijn ouders.
Hij wil dit dus niet dus moet een gedeelte lenen. Vind ik allemaal prima (zolang ik er geen last van heb). Hij heeft bekeken hoe hij dit kan betalen en dat lukt allemaal.
Ik zit dan altijd met: stel dat hij zijn baan verliest of stel dat er wat met hem gebeurd.. Dan krijg ik dus een lening op mijn hoofd die ik niet kan en wil betalen.
Wij betalen hier beide de helft van. Doordat ik mijn auto inruil krijg ik hier uiteraard geld voor en ik kan het restant lenen bij mijn ouders.
Hij wil dit dus niet dus moet een gedeelte lenen. Vind ik allemaal prima (zolang ik er geen last van heb). Hij heeft bekeken hoe hij dit kan betalen en dat lukt allemaal.
Ik zit dan altijd met: stel dat hij zijn baan verliest of stel dat er wat met hem gebeurd.. Dan krijg ik dus een lening op mijn hoofd die ik niet kan en wil betalen.
Miccie- Fluisteraar
volgens mij kan je wel een brief op laten stellen waar dat in staat maar dan zou je even contact op moeten nemen met de notaris waar je destijds je huwelijkse voorwaarden hebt op laten stellen.
mijn man had al een flinke schuld voordat we gingen trouwen dit staat ook appart vermeld in een brief dat koste overigens wel extra geld.
mijn man had al een flinke schuld voordat we gingen trouwen dit staat ook appart vermeld in een brief dat koste overigens wel extra geld.
miss piggy- Fluisteraar
- Aantal berichten : 371
Punten : 415
Registratiedatum : 05-12-10
Waarom heb je perse een nieuwe auto nodig, als je nu al een auto hebt? Ik zou daarvoor geen lening afsluiten. Het zou iets anders zijn als je helemaal geen auto hebt en echt niet zonder kan.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
TukTuk schreef:Waarom heb je perse een nieuwe auto nodig, als je nu al een auto hebt? Ik zou daarvoor geen lening afsluiten. Het zou iets anders zijn als je helemaal geen auto hebt en echt niet zonder kan.
Exact my thoughts.
Blair- Kletskop
- Aantal berichten : 1796
Punten : 2154
En een mindere dure auto kopen? hoef je ook niets te lenen? Persoonlijk zou ik nooit geld lenen voor het kopen van een auto..
Maar waarom alles zo strikt gescheiden met het geld, in de zin van allebei de helft betalen enz?
Maar waarom alles zo strikt gescheiden met het geld, in de zin van allebei de helft betalen enz?
Laurientje- Prater
Gewoon een goedkopere auto kopen?
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Wat een omslachtige manier om samen een auto te kopen. Ik zou dan ook liever voor een goedkopere auto gaan, of een tweedehandse.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Dit inderdaad.Susan schreef:Wat een omslachtige manier om samen een auto te kopen. Ik zou dan ook liever voor een goedkopere auto gaan, of een tweedehandse.
En daarnaast zie ik het bij mijn vriend nu, destijds een auo gekocht met een lening. Inmiddels wil hij eigenlijk een andere auto, maar dat kan niet omdat hij nog aan het afbetalen is. En als het straks afbetaald is, gaat hij vast weer een nieuwe lening nemen voor de volgende auto, omdat hij daar dan nog niet voor heeft kunnen sparen. Heel dom vind ik. Als je niet uitkijkt kom je zo in een vicieuze cirkel terecht.. Zolang hij zulke dingen doet, zal ik ook niet trouwen.
Maargoed, dat was je vraag niet. Ik zou als jullie het toch zo willen doen als aangegeven eens informeren bij een notaris, of zoiets ook vastgelegd kan worden.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Wij hebben een nieuwe auto nodig omdat de mijne echt te klein is. Wij redden het gewoon niet meer met deze auto.
We kopen overigens ook een tweedehandsauto dus het is niet zo dat zijn lening enorm hoog is.
Ik begrijp dat jullie het misschien raar vinden, maar dat is in deze vraag niet echt het punt vind ik.
Ik wil alleen weten of het mogelijk is om een lening af te sluiten als getrouwd stel waarbij 1 daarvan geen kredietnemer is.
Miss Piggy: bedankt voor je antwoord. Zal ik inderdaad meenemen in de opties.
Laurientje: Wij hebben besloten om alles gescheiden te houden. Dat is al besloten toen wij gingen samenwonen (7 jaar geleden) en mijn man wil dit graag zo houden.
Papillonrose: Het is gelukkig niet zo dat de lening zo hoog is dat hij hier jaren over doet. Als het goed is heeft hij deze in een jaar afbetaald. Het is ook de bedoeling dat wij zeker een jaar of 5 met deze auto doen en blijven in de tussentijd ook gewoon sparen. De afbetaling van de auto gaat buiten het maandelijkse sparen om.
We kopen overigens ook een tweedehandsauto dus het is niet zo dat zijn lening enorm hoog is.
Ik begrijp dat jullie het misschien raar vinden, maar dat is in deze vraag niet echt het punt vind ik.
Ik wil alleen weten of het mogelijk is om een lening af te sluiten als getrouwd stel waarbij 1 daarvan geen kredietnemer is.
Miss Piggy: bedankt voor je antwoord. Zal ik inderdaad meenemen in de opties.
Laurientje: Wij hebben besloten om alles gescheiden te houden. Dat is al besloten toen wij gingen samenwonen (7 jaar geleden) en mijn man wil dit graag zo houden.
Papillonrose: Het is gelukkig niet zo dat de lening zo hoog is dat hij hier jaren over doet. Als het goed is heeft hij deze in een jaar afbetaald. Het is ook de bedoeling dat wij zeker een jaar of 5 met deze auto doen en blijven in de tussentijd ook gewoon sparen. De afbetaling van de auto gaat buiten het maandelijkse sparen om.
Miccie- Fluisteraar
O, dan valt het inderdaad nog wel mee denk ik, bij mijn vriend was het wel een meerdere jarenplan
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Maar wat is een kleine auto? Onze auto is een citroen c1. Veel kleiner kan bijna niet denk ik. En wij gaan daar zelfs mee op vakantie. Even goed in delen en proppen en alles past. Onze dochter is nu 1. En zijn net terug van een week centerparcs.
Ik snap wel dat het je vraag niet is. Maar ik zou dan lekker dat geld wat je wil lenen in een jaar sparen en maar even proppen dan. Is toch gewoon zonde anders?
Verder helaas geen antwoord, ik geloof wel dat als je getrouwd bent dingen zoals leningen echt heel moeilijk zijn om te scheiden.
Ik snap wel dat het je vraag niet is. Maar ik zou dan lekker dat geld wat je wil lenen in een jaar sparen en maar even proppen dan. Is toch gewoon zonde anders?
Verder helaas geen antwoord, ik geloof wel dat als je getrouwd bent dingen zoals leningen echt heel moeilijk zijn om te scheiden.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Kunnen jullie het niet nog een jaartje volhouden met deze auto? Dan heeft hij gewoon genoeg gespaard en hoeft hij ook geen lening af te sluiten. Scheelt ook weer rente.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Ik heb een Toyota yaris dus bijna even groot als de citroen c1.
Wij zijn een weekendje weggeweest met z'n 3tjes en het paste allemaal net. Nu gaan we 2 weken op vakantie dus veel meer mee en dan gaan we niet eens kamperen.
De achterbak zit al vol met de kinderwagen en mijn man is nogal groot dus past niet achterin.
Ik had ook het liefste dat hij gewoon wilde lenen bij mijn ouders. Renteloos en wat flexibeler, maar zo zit hij niet in elkaar helaas.
Dat heb ik ook echt wel geprobeerd, maar zonder resultaat.
In ieder geval weinig mensen hier met ervaring (gelukkig ook maar haha).
We gaan de opties eens bekijken en die van Miss Piggy ook meenemen.
Wij zijn een weekendje weggeweest met z'n 3tjes en het paste allemaal net. Nu gaan we 2 weken op vakantie dus veel meer mee en dan gaan we niet eens kamperen.
De achterbak zit al vol met de kinderwagen en mijn man is nogal groot dus past niet achterin.
Ik had ook het liefste dat hij gewoon wilde lenen bij mijn ouders. Renteloos en wat flexibeler, maar zo zit hij niet in elkaar helaas.
Dat heb ik ook echt wel geprobeerd, maar zonder resultaat.
In ieder geval weinig mensen hier met ervaring (gelukkig ook maar haha).
We gaan de opties eens bekijken en die van Miss Piggy ook meenemen.
Miccie- Fluisteraar
Zouden jullie voor nu bijv. niet kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn mbt het huren van een auto voor de periode dat jullie op vakantie gaan? Of misschien dat jullie de auto van familie mogen lenen (als die groter is en als zij en/of jullie dat willen) Dan kunnen jullie nog even door sparen en volgend jaar voor een nieuwe auto gaan.
Ragazza- Prater
- Aantal berichten : 505
Punten : 491
Registratiedatum : 07-02-13
Ik vind een yaris ook echt niet superklein maar goed. Wij hebben zelfs het zitdeel van de wagen nog op de achterbank staan maar goed. Ik heb het idee dat het meer een luxe probleem is als je niet eens een jaartje kan sparen en dus even door rijd zo. Ik zou dat dus echt gewoon doen, zo zonde een lening!
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
En een dakkoffer? Mijn beste vriend heeft een dergelijke maat auto en heeft van Thule een fietsenhouder voor op het dak. Draagconstructie is hetzelfde voor een koffer. Misschien is dat een optie voor jullie? Volgens mij kan je in zo'n dakkoffer een shitload aan spullen stoppen.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Ragazza schreef:Zouden jullie voor nu bijv. niet kunnen kijken wat de mogelijkheden zijn mbt het huren van een auto voor de periode dat jullie op vakantie gaan? Of misschien dat jullie de auto van familie mogen lenen (als die groter is en als zij en/of jullie dat willen) Dan kunnen jullie nog even door sparen en volgend jaar voor een nieuwe auto gaan.
Ja is dit een goed idee!
Dat je voor deze vakantie een relatief grote auto huurt waar alles prima in past, en dat je dan verder de rest van het jaar spaart voor een grotere auto om te kopen. Zo vaak zal je niet bepakt en bezakt weg moeten met de auto, dus dan heb je het voor nu opgelost, en kan je daarna rustig verder sparen.
Feitelijk is het wel zonde dat je geld 'weggooit' aan een huurauto, maar dan zit je niet met die lening, want dan hoef je niet acuut een grotere auto te kopen en kan je rustig verder sparen. Het geld wat hij anders aan die lening zou terugbetalen, kan hij dan in dat jaar sparen voor de auto.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Oh ja, het idee van Ragazza is ook wel erg goed.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
De broer van mijn vriend ruilt van auto met zijn ouders tijdens de vakantie. Ouders vinden het geen probleem en verder is de auto prima voor door het jaar heen.
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
Ik weet toevallig dat Pink! hier van t forum ook een yaris heeft en die hebben zelfs twee kinderen en ook die gaat er een paar weken mee op vakantie.
Laurientje- Prater
Je schrijft dat je man niet achterin past maar dat hoeft toch ook niet, lijkt me? Die kan toch gewoon naast jou zitten?
Laurientje- Prater
Een Yaris kan je toch wel voor een paar duizend euro verkopen tegenwoordig? Dan kan je daar een 2e hands auto van kopen. Wij rijden nu bijna 2 jaar in een auto die €1800 heeft gekost. Gewoon een normale gezinsauto met airco, elektrische ramen etc. Ik verwacht ook dat we er nog wel een paar jaar in kunnen rijden. Het hoeft allemaal niet duur te zijn hoor.
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Ik vind het wel wat vreemd van je vriend. Hij wil al jaren lang alle financiën gescheiden houden maar verwacht nu wel van jou dat jij gaat tekenen voor zijn lening. Dat zou ik dus echt niet doen. Als hij te eigenwijs is om een gratis lening van je ouders aan te nemen, laat hem dan lekker zelf oplossen. Sowieso zou ik echt nooit geld gaan lenen voor een auto, maar dat is ieder zijn eigen keuze.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Pas getrouwd stel komt thuis..
» Stel zoek stel voor een leuke vriendschap
» mag dat eigenlijk wel?? (stufi --> lening)
» Open Universiteit & Lening DUO
» Hypotheek krijgen en lening/studielening
» Stel zoek stel voor een leuke vriendschap
» mag dat eigenlijk wel?? (stufi --> lening)
» Open Universiteit & Lening DUO
» Hypotheek krijgen en lening/studielening
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: