Niet getrouwd, maar wat dan wel?
+8
Luce
minoessepoes
Marin
Aziraphale
Pompoen
Linnie1985
Manderijn
Bay
12 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Niet getrouwd, maar wat dan wel?
Welke opties heb je naast trouwen nog meer en wat zijn de voors en tegens?
Mijn vriend en ik hebben beide niet echt de behoefte aan een bruiloft met alles erop en eraan. We zijn aan het kijken welke opties er nog meer zijn maar we komen er niet echt uit.
Dus ik ben wel benieuwd hoe jullie het geregeld hebben.
Mijn vriend en ik hebben beide niet echt de behoefte aan een bruiloft met alles erop en eraan. We zijn aan het kijken welke opties er nog meer zijn maar we komen er niet echt uit.
Dus ik ben wel benieuwd hoe jullie het geregeld hebben.
Bay- Prater
- Aantal berichten : 971
Punten : 1160
Registratiedatum : 19-07-11
Re: Niet getrouwd, maar wat dan wel?
Wij hebben een samenlevingscontract. Ik zie geen voors of tegens eigenlijk. Maar om samen wel een huis te komen maar niks 'af te sluiten' leek ons niet handig.
Manderijn- Kletskop
- Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Maar je hoeft de bruiloft toch niet perse groot te houden?
Wij houden het klein, getuigen en een klein groepje mensen erbij. We trouwen op een maandag dat is gratis. En later geven we een etentje.
Wij houden het klein, getuigen en een klein groepje mensen erbij. We trouwen op een maandag dat is gratis. En later geven we een etentje.
Linnie1985- Kletskop
- Aantal berichten : 2932
Punten : 3248
Registratiedatum : 18-11-10
Ik zeg inmiddels tegen iedereen, regel wat want je weet nooit wat er kan gebeuren! Ik ben echt ontzettend blij dat wij de dingen op papier hadden staan via ons huwelijk en het testament, dat scheelt echt een enorme berg gelazer nu.
Je kunt natuurlijk een samenlevingscontract aangaan, je kunt trouwen (en dat kan ook zonder bruiloft) of een geregistreerd partnerschap aangaan, wat bijna hetzelfde oplevert als trouwens overigens.
Je kunt natuurlijk een samenlevingscontract aangaan, je kunt trouwen (en dat kan ook zonder bruiloft) of een geregistreerd partnerschap aangaan, wat bijna hetzelfde oplevert als trouwens overigens.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Samen trouwen, eventueel in het buitenland? Dat laatste hebben wij gedaan.
Verder kun je een geregistreerd partnerschap aangaan. Nadeel vind ik wel, dat als je daarna alsnog wilt trouwen, je dit persé in dezelfde gemeente moet doen als waar je het geregistreerde partnerschap hebt afgesloten.
Verder kun je een geregistreerd partnerschap aangaan. Nadeel vind ik wel, dat als je daarna alsnog wilt trouwen, je dit persé in dezelfde gemeente moet doen als waar je het geregistreerde partnerschap hebt afgesloten.
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Linnie1985 schreef:Maar je hoeft de bruiloft toch niet perse groot te houden?
Daar zitten we ook over te denken om het misschien zo te doen. We weten het gewoon niet zo goed.
Volgens mij zijn er 3 opties
- trouwen
- gegregistreerd partnerschap
- samenlevingscontract
Aan alle 3 de dingen zitten voor ons nadelen. Dus misschien word ik door dit topic wat wijzer
Bay- Prater
Nou noem ze dan eens, die nadelen? Misschien kunnen we je dan wat wijzer maken. Ik weet alleen wat van trouwen, met huwelijkse voorwaarden en in gemeenschap van goederen.
Pompoen- Lady Post-a-lot
Ik ben ook wel benieuwd wat dan de nadelen zijn. Ik ben het eens met Pompoen dat je beter wel alles kunt regelen, hoe maakt niet zo veel uit, als alles maar op papier staat.
Manderijn- Kletskop
- Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Azi, zoals jij getrouwd bent lijkt ons geweldig. Maar dan kom ik bij een nadeel en dat is geld.
Pompoen, precies om die reden willen wij dus ook dingen vast laten leggen. mijn vriend woont in mijn koophuis. Mocht ik morgen onder een tram komen dan kunnen mijn ouders hem overmorgen het huis uitzetten. Niet dat ze dat zouden doen maar toch
Mijn vriend heeft een eigen bedrijf dus als we gaan trouwen dan zou dat onder huwelijkse voorwaarden zijn.
We hebben allebei wel redelijk wat spaargeld maar willen over niet al te lange tijd voor een kindje gaan en een ander huis kopen. We willen ons spaargeld daar dus voornamelijk voor bewaren. Dus kort door de bocht we willen er niet teveel geld aan uit geven.
We zouden best willen trouwen met een klein groepje mensen en dan een diner geven maar ik weet zeker dat we dan mensen voor het hoofd gaan stoten. Bijvoorbeeld een tante van mijn kant. Als we zeggen dat zij wel mag komen dan moeten we de 6 tantes van mijn vriend ook uitnodigen en wordt het alweer veel groter dan onze bedoeling was.
Gratis trouwen lijkt ons ook wel een optie met onze beide ouders als getuigen en dan later nog een diner met een klein groepje mensen. Ik heb alleen zo'n idee dat het dan lopende band werk is en weinig persoonlijk.
Geregistreed partnerschap kosten zijn even veel als trouwen en kinderen moet je als nog erkennen. Dan kunnen we misschien weet beter gaan trouwen.
Samenlevingscontract moeten we ons misschien nog beter in gaan verdiepen, ik vraag mij alleen af of dat we alles dekt. Als je samen een huis en kinderen hebt.
Ja, dat was het wel zo'n beetje.
Pompoen, precies om die reden willen wij dus ook dingen vast laten leggen. mijn vriend woont in mijn koophuis. Mocht ik morgen onder een tram komen dan kunnen mijn ouders hem overmorgen het huis uitzetten. Niet dat ze dat zouden doen maar toch
Mijn vriend heeft een eigen bedrijf dus als we gaan trouwen dan zou dat onder huwelijkse voorwaarden zijn.
We hebben allebei wel redelijk wat spaargeld maar willen over niet al te lange tijd voor een kindje gaan en een ander huis kopen. We willen ons spaargeld daar dus voornamelijk voor bewaren. Dus kort door de bocht we willen er niet teveel geld aan uit geven.
We zouden best willen trouwen met een klein groepje mensen en dan een diner geven maar ik weet zeker dat we dan mensen voor het hoofd gaan stoten. Bijvoorbeeld een tante van mijn kant. Als we zeggen dat zij wel mag komen dan moeten we de 6 tantes van mijn vriend ook uitnodigen en wordt het alweer veel groter dan onze bedoeling was.
Gratis trouwen lijkt ons ook wel een optie met onze beide ouders als getuigen en dan later nog een diner met een klein groepje mensen. Ik heb alleen zo'n idee dat het dan lopende band werk is en weinig persoonlijk.
Geregistreed partnerschap kosten zijn even veel als trouwen en kinderen moet je als nog erkennen. Dan kunnen we misschien weet beter gaan trouwen.
Samenlevingscontract moeten we ons misschien nog beter in gaan verdiepen, ik vraag mij alleen af of dat we alles dekt. Als je samen een huis en kinderen hebt.
Ja, dat was het wel zo'n beetje.
Bay- Prater
Als ik het zo lees, denk ik dat je het beste kunt gaan voor klein trouwen. Dus dan trouw je met name omdat alles dan goed geregeld is, voor jullie zelf en voor kinderen. En dan kan je t idd eventueel klein vieren.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Willen jullie alles gaan delen? Dus gewoon alles op 1 hoop gooien? Ook als je misschien ooit gaat scheiden/uit elkaar gaat? Want dan kun je gewoon trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan, dat maakt niet zo veel verschil. Wil je dat niet en dingen gescheiden houden dan kom je uit op trouwen met huwelijkse voorwaarden, daarvoor moet je eerst naar de notaris en de meeste mensen maken dan ook gelijk een testament op. Hebben wij ook gedaan en daar ben ik blij om. In onze huwelijkse voorwaarden is de boel namelijk gescheiden gehouden behalve het deel wat we in ons huwelijk samen hebben opgebouwd maar in het testament is gelukkig geregeld dat het dan weer anders gaat.
Ik heb een verhaal gelezen van iemand wier partner onverwachts jong was overleden en er was niks geregeld dus de schoonfamilie is gewoon doodleuk hem uit het huis komen zetten en heeft alle spullen van hem meegenomen. Gewoon omdat het kon en omdat ze hem blijkbaar niet zagen zitten als schoonzoon oid. Die man heeft dus gewoon niks meer van zijn overleden vriendin!
Ik heb een verhaal gelezen van iemand wier partner onverwachts jong was overleden en er was niks geregeld dus de schoonfamilie is gewoon doodleuk hem uit het huis komen zetten en heeft alle spullen van hem meegenomen. Gewoon omdat het kon en omdat ze hem blijkbaar niet zagen zitten als schoonzoon oid. Die man heeft dus gewoon niks meer van zijn overleden vriendin!
Pompoen- Lady Post-a-lot
Geregistreerd partnerschap kan in elke gemeente gratis op een bepaald aangewezen tijdstip, hetzelfde als trouwen. In jullie geval zou je dan een geregistreerd partnerschap met partnerschaps voorwaarden kunnen doen, als je niks regelt is een geregistreerd partnerschap namelijk in gemeenschap van goederen. Partnerschapsvoorwaarde regel je net als huweljjksvoorwaarde bij de notaris.
Een geregistreerd partnerschap heeft een mindere lading dan trouwen (stoot je geen mensen voor het hoofd door ze niet uit te nodigen) en mocht je ooit nog willen trouwen dan kan je dat laten omzetten. Dat kan dan alleen in een gemeente waar 1van beide ingeschreven staat (dus niet de gemeente waar je geregistreerd partnerschap hebt afgesloten, maar de gemeente waar jullie wonen en dus officieel ingeschreven staan).
Het enige verschil tussen trouwen en een geregistreerd partnerschap is dat de man het kind nog moet erkennen en als je uit elkaar wil kan dat met gemeenschappelijk goedvinden en een advocaat en hoef je niet officieel te scheiden. Verder wordt er geen verschil gemaakt tussen een huwelijk en geregistreerdpartnerschap, je mag elkaars naam aannemen, moet JA zeggen met een ambtenaar erbij, in ondertrouw enz.
Wij zijn klein getrouwd allen de gezinnen met aanhang, oma's en 3 beste vrienden, geen ooms en tantes die zich gepasseerd voelde want we hadden gewoon niemand daarvan uitgenodigd. Overigens was gratis trouwen of partnerschap in Amsterdam voor meer dan eedn half jaar vooruit volgeboekt, hou er dus rekening mee dat het niet heel snel kan waarschijnlijk.
Een geregistreerd partnerschap heeft een mindere lading dan trouwen (stoot je geen mensen voor het hoofd door ze niet uit te nodigen) en mocht je ooit nog willen trouwen dan kan je dat laten omzetten. Dat kan dan alleen in een gemeente waar 1van beide ingeschreven staat (dus niet de gemeente waar je geregistreerd partnerschap hebt afgesloten, maar de gemeente waar jullie wonen en dus officieel ingeschreven staan).
Het enige verschil tussen trouwen en een geregistreerd partnerschap is dat de man het kind nog moet erkennen en als je uit elkaar wil kan dat met gemeenschappelijk goedvinden en een advocaat en hoef je niet officieel te scheiden. Verder wordt er geen verschil gemaakt tussen een huwelijk en geregistreerdpartnerschap, je mag elkaars naam aannemen, moet JA zeggen met een ambtenaar erbij, in ondertrouw enz.
Wij zijn klein getrouwd allen de gezinnen met aanhang, oma's en 3 beste vrienden, geen ooms en tantes die zich gepasseerd voelde want we hadden gewoon niemand daarvan uitgenodigd. Overigens was gratis trouwen of partnerschap in Amsterdam voor meer dan eedn half jaar vooruit volgeboekt, hou er dus rekening mee dat het niet heel snel kan waarschijnlijk.
Laatst aangepast door minoessepoes op vr 28 jun 2013 - 19:07; in totaal 2 keer bewerkt
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Wij hebben ooit eerst een gratis geregistreerd partnerschap gehad. Maar hier was dat geen lopende band werk hoor. Die man heeft er echt een leuk verhaal omheen gebreid. Het voelde net als een ceremonie, heel leuk. Weet niet of dat in elke gemeente zo is trouwens.
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Klopt Luce ik ben hier in Amsterdam bij een geregistreerd partnerschap geweest vsn vrienden en ons huwelijk en de ceremonie was hetzelfde, beide in de trouwzaal. Die vrienden hadden vooraf ook gewoon een gesprek gehad met de babs over hoe ze de ceremonie wilde e.d. Er werden ook ringen uitgewisseld en eigen geloftes uitgesproken.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Geregistreerd partnerschap. Dit hebben mijn man en ik ook gedaan. We hebben het verder ook niet gevierd. We hadden alleen de getuigen erbij en daarna zijn mijn man en ik doorgereden naar scheveningen en hebben we daar een heerlijk dagje gehad. Geregistreerd partnerschap is zo wat hetzelfde als trouwen en gaat ook hetzelfde als trouwen ( we hebben het overigens op een woensdagochtend gedaan en het was gratis )
Mida4you- Ratel
- Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
Op basis van je verhaal, zou ik zelf gratis trouwen maar wel op huwelijkse voorwaarden. Ik zou een overweging maken of ik het met alleen getuigen wil doen, toch klein (alleen jullie gezinnen bv) of 'normaal'. Op internet kan je overigens meestal wel de goedkoopste notaris in de buurt vinden, die voor jullie de voorwaarden opstelt.
Zoals Pompoen al aangeeft is het zo belangrijk om bepaalde zaken goed vast te leggen. In geval van overlijden of scheiding kunnen mensen als een blad aan een boom draaien en kunnen er lelijke dingen gezegd en gedaan worden. Mijn man en ik willen additioneel nog een testament laten vastleggen, waarin we ook een voogdijbepaling willen opnemen. Je wilt er eigenlijk niet aan denken, maar je weet nooit in welke situatie je terecht komt.
Ik begrijp dat jullie kosten willen besparen, maar ik denk dat een investering als huwelijkse voorwaarden en/of testament het meer dan waard zijn. Het kan je een heleboel ellende besparen (en uiteindelijk is het misschien wel goedkoper dan een verzekering, alleen moet je het in 1x betalen i.p.v. per maand).
Zoals Pompoen al aangeeft is het zo belangrijk om bepaalde zaken goed vast te leggen. In geval van overlijden of scheiding kunnen mensen als een blad aan een boom draaien en kunnen er lelijke dingen gezegd en gedaan worden. Mijn man en ik willen additioneel nog een testament laten vastleggen, waarin we ook een voogdijbepaling willen opnemen. Je wilt er eigenlijk niet aan denken, maar je weet nooit in welke situatie je terecht komt.
Ik begrijp dat jullie kosten willen besparen, maar ik denk dat een investering als huwelijkse voorwaarden en/of testament het meer dan waard zijn. Het kan je een heleboel ellende besparen (en uiteindelijk is het misschien wel goedkoper dan een verzekering, alleen moet je het in 1x betalen i.p.v. per maand).
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Bedankt voor de reacties. Ik word al wat positiever over beide!
Ik ga mij eens wat meer verdiepen in de gratis mogelijkheden.
Ik ga mij eens wat meer verdiepen in de gratis mogelijkheden.
Bay- Prater
Oh ja, een groot feest kan je altijd nog houden. 1 jaar getrouwd (of geregistreerd), 2.5 jaar, 5 jaar, enz enz. Persoonlijk vind ik dat niet minder een viering van jullie liefde dan een trouwfeest.
mzcharlotte- Ratel
Charlotte, we willen juist dingen vast gaan leggen vandaar dat we hier ook mee bezig zijn en de mogelijkheden aan het bekijken.
En omdat mijn vriend een eigen bedrijf heeft zal het op huwelijkse voorwaarden zijn.
Mocht hij ooit in de schulden komen dan wil ik daar niet verantwoordelijk voor zijn.
En omdat mijn vriend een eigen bedrijf heeft zal het op huwelijkse voorwaarden zijn.
Mocht hij ooit in de schulden komen dan wil ik daar niet verantwoordelijk voor zijn.
Bay- Prater
Dat heb ik inderdaad ook en dan heb ik het nog over een bedrijf dat hij heeft gehad voor mijn tijd en dus niet meer heeft Wij zijn totaal verantwoordelijk voor onze eigen financiën.
mzcharlotte- Ratel
Als je wilt trouwen onder huwelijkse voorwaarden moet je dat eerst ook bij een notaris laten vastleggen (voor het trouwen). Als je dit na je huwelijk vastlegd kost dit je bakken met geld (van kennissen heb ik begrepen dat zij er een paar duizend euro voor hebben moeten betalen om het achteraf te regelen, terwijl als je dit vooraf regelt dit afhankelijk van de notaris 600-700 kost).
Kat1980- Kletskop
- Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Dank je wel Kat voor je reactie.
Ik neig zelf naar een samenlevingscontract op dit moment en wellicht over een aantal jaar klein trouwen. We willen binnekort contact opnemen met een notaris voor wat advies.
Ik neig zelf naar een samenlevingscontract op dit moment en wellicht over een aantal jaar klein trouwen. We willen binnekort contact opnemen met een notaris voor wat advies.
Bay- Prater
Bay schreef:Dank je wel Kat voor je reactie.
Als je alleen voor een samenlevingscontract gaat raad ik je wel aan een testament op te stellen zodat inderdaad mocht jij overlijden jouw huis naar hem gaat en niet naar je ouders. Overigens kost een testament opstellen ook weer geld.
Gast- Gast
Carrie schreef:Bay schreef:Dank je wel Kat voor je reactie.
Als je alleen voor een samenlevingscontract gaat raad ik je wel aan een testament op te stellen zodat inderdaad mocht jij overlijden jouw huis naar hem gaat en niet naar je ouders. Overigens kost een testament opstellen ook weer geld.
Ja maar als toch bij de notaris zit...
Pompoen- Lady Post-a-lot
Pompoen schreef:Carrie schreef:Bay schreef:Dank je wel Kat voor je reactie.
Ja maar als toch bij de notaris zit...
Dan... wat?
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Ik kom er maar niet op
» Ik hoor hem wel maar zie hem niet...
» Wat zou je wel willen maar doe je niet?
» Het houdt maar niet op..
» Help, L komt maar niet aan...
» Ik hoor hem wel maar zie hem niet...
» Wat zou je wel willen maar doe je niet?
» Het houdt maar niet op..
» Help, L komt maar niet aan...
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: