Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

+32
Shopaholic
Isabel_
Ilovethe90s
Rouxxxe
Bosjesvrouw
*Lookie*
Phileine
Bolleke
Toet
Caramba
Coco
Marin
Pineco
Sarah1985
Razz
mzcharlotte
Taeda
Isolt
M-G
Slakje
Rush
Winegum
minoessepoes
ijsjemeisje
Caroow
Evalynn
Joan
Nijntje
Arwyn
Nyx
Tania
Surya
36 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Gast vr 21 jun 2013 - 8:10

.. het huishouden moet doen, de wasmachine/droger werkt, de WC schoonmaakt & het beste kan dweilen? Hielp jij vroeger thuis, of werd alles voor je gedaan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Surya vr 21 jun 2013 - 8:12

Ik heb het allemaal geleerd. Ik moest mijn eigen kamer bijhouden, de was doen als mijn moeder op vakantie was en de boel bijouden, iedere avond afwassen en ik hielp regelmatig met koken.
Surya
Surya
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 282
Punten : 282
Registratiedatum : 29-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Tania vr 21 jun 2013 - 8:12

Nou niet echt speciaal geleerd maar ik hielp mijn moeder wel eens of ik zat erbij als ze iets aan het doen was dus ik wist van alles wel hoe het moest.
Ik moest toen ik thuis woonde mijn eigen kamer opruimen en schoonmaken en altijd helpen met afruimen/tafel dekken en de vaat doen. Toen ik 19/20 was is mijn moeder een tijdje ziek geweest waardoor ze niks meer kon en toen deed ik veel in het huishouden omdat ik niet werkte of studeerde.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Nyx vr 21 jun 2013 - 8:15

Het meeste heb ik van huis uit geleerd.

Al vanaf heel jong moest ik afwassen. Dan ging mijn moeder met mijn broertje naar zwemles en dan stond ik te afwassen tot ik een ons woog. Natuurlijk moest ik mijn eigen slaapkamer schoonmaken en dagelijks mijn eigen bed opmaken. En vanaf het moment dat mijn moeder ook ging werken en toen was ik echt nog heel jong, moest ik aardappelen schillen, groente snijden en in zout water zetten en hebben gestofzuigd voor papa om 16.15u thuis was.

Op mijn 17e heb ik een bijbaan gehad als pompbediende/huishoudelijke hulp en daar heb ik alle echte kneepjes van het vak geleerd. Zoals wassen op verschillende graden, wc schoonmaken, strijken, koken (zelfs ouderwetse gerechten, baas was toen al 67 jaar) etc.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Arwyn vr 21 jun 2013 - 8:23

Wat ik thuis wel deed was koken, afwassen en de was.
Ook niet zo heel lastig toch? Ik hoefde dan trouwens nooit aardappels te schillen, dat deed m'n vader altijd 's avonds, haha.
Heel af en toe een stofzuigen, maar bijvoorbeeld de wc of de badkamer schoonmaken hoefde ik nooit te doen.
Heb wel 1,5 jaar in de schoonmaak gewerkt, daar leer je het ook wel van Wink
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Nijntje vr 21 jun 2013 - 8:25

Hier moest ik ook gewoon meehelpen in het huishouden. Zoiezo mijn eigen kamer bijhouden, en daarnaast ook mijn moeder met veel dingen geholpen. Mijn ouders waren gescheiden, woonde alleen met mijn moeder en zusje en kreeg later nog een broertje erbij,  zijn vader woonde niet bij ons, dus tja dan moet je wat meer doen. 


Gelukkig wist ik toen wel hoe ik mijn huis moest schoonhouden toen ik op mezelf ging. 
Nijntje
Nijntje
Prater
Prater

Aantal berichten : 512
Punten : 519
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Joan vr 21 jun 2013 - 8:32

Ik deed praktisch alles toen ik een jaar of 17/18 was, anders gebeurde het niet.
Joan
Joan
Prater
Prater

Aantal berichten : 606
Punten : 630
Registratiedatum : 02-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Evalynn vr 21 jun 2013 - 8:32

Ik heb veel thuis geleerd maar ook veel op mijn werk op een kleinschalige woongroep. Daar moet je ineens een heel huishouden draaien en dan leer je snel.
Evalynn
Evalynn
Prater
Prater

Aantal berichten : 807
Punten : 864
Registratiedatum : 18-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Caroow vr 21 jun 2013 - 8:33

Mijn moeder heeft het me niet bewust geleerd, maar ik kan het wel. Ik doe het wel heel anders dan mijn moeder. Het is ook niet zo moeilijk toch? 

Koken heeft ze me sowieso niet geleerd, en daar ben ik ook geen held in. Ik kan wel een pasta of agv maken maar ik gebruik wel pakjes.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  ijsjemeisje vr 21 jun 2013 - 8:33

Ik heb voornamelijk geleerd hoe ik het NIET wil doen of aanpakken. (Klinkt misschien hard)
Heb geen makkelijke jeugd gehad. Mijn ouders zijn verder schatten van mensen hoor.

Oeps verkeerd gelezen....
Ik dacht dat er stond: Wat heb jij van je ouders geleerd?

Ik heb niet echt van mijn ouders dingen geleerd. Wel veel dingen afgekeken hihi


Laatst aangepast door ijsjemeisje op vr 21 jun 2013 - 8:36; in totaal 2 keer bewerkt
ijsjemeisje
ijsjemeisje
Prater
Prater

Aantal berichten : 747
Punten : 849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  minoessepoes vr 21 jun 2013 - 8:33

De laatste jaren voordat uit huis ging kookte ik door de week bijna elke dag. Toen ik uit huis was belde mijn moeder regelmatig voor een recept.
Ook werden wij geacht om de was te doen als de wasmand vol was. Mijn ouders hebben een schoonmaakhulp, dus dat deed ik niet vaak. Tafel afruimen en de afwasmachine inruimen moesten wij altijd doen als we niet gekookt hadden.

Ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan normaal, zeker op volwassen leeftijd, dat je een steentje bijdraagt.

Mijn man hielp altijd wel met koken en de tafel afruimen e.d .maar bracht wel elke vrijdag zijn was mee naar huis en nam alles op zondag gewassen en gestreken weer mee terug. Toen wij gingen samen wonen is zijn moeder daar pas mee gestopt, balen voor hem want ik doe het ook niet (in ieder geval strijken), dus laat hij het net zo lang liggen tot hij geen overhemden meer heeft voor naar zijn werk, dan moet hij wel!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Winegum vr 21 jun 2013 - 8:35

Nee, eigenlijk niet. Ik moest net als vele hier mijn eigen kamer bijhouden. Maar verder weinig hoeven doen thuis. Daardoor heb ik alles van mijzelf moeten leren toen ik op mijzelf ging wonen.

Mocht ik later kinderen krijgen, dan zou ik het ze wel willen leren en vind ik het ook belangrijk dat ze meehelpen in huis of het in ieder geval leren. Dat hoeft niet structureel. Maar je kunt best iets doen

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Gast vr 21 jun 2013 - 8:50

Ze hebben het geprobeerd haha! Als mijn ouders op vakantie gingen, toen we ouder waren en dan alleen thuis bleven, dan deden we alles wel maar echt specifiek geleerd? Neuh... We moesten wel altijd helpen trouwens maar dat vind ik niet meer dan normaal. Mijn moeder is overigens wel echt een opruim/ schoonmaakfreak. Mijn zusje en ik zijn niet zo geworden haha Very Happy.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Rush vr 21 jun 2013 - 9:02

Nope, alles werd voor me gedaan. Op het werk maakte ik wel schoon, heb het mezelf aangeleerd. En als ik iets niet weet dan bel ik gewoon mn moeder voor advies.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Gast vr 21 jun 2013 - 9:06

Ik hoefde thuis eigenlijk niks te doen, mijn moeder deed alles. Maar ik ging uit mezelf wel dingen koken/bakken, hield mijn eigen kamer bij, verschoonde mijn bed & noem maar op. Ik vond het logisch, kleine moeite, mijn zus heeft het nooit gedaan & mijn zusje woont nog thuis en steekt ook geen ene poot uit in ieder geval. Ik ben daar, als we op visite zijn, ook altijd de enige die helpt.

We hadden wel een tafel dek / afruim schema, maar de meeste drukten hun snor Rolling Eyes

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Slakje vr 21 jun 2013 - 10:37

Nee. Ik moest enkel mijn kamer opruimen en de schoonmaakster deed de rest. De was werd gedaan door mama (vanaf mijn 16 ging ik met papa naar het wassalon). En koken ook niet echt.

Ik heb leren schoonmaken op mijn vakantiewerk bij een schoonmaakbedrijf. Wassen doe ik op mijn papa zijn manier (alles bij elkaar op 30°) en koken heb ik geleerd met de recepten van de Libelle. Verder heb ik nog een schoonmama die mij een tijdje geleden kwam zeggen dat een droogkast en een wasmachine een filter hebben en dat je die dus af en toe moet uitkuisen.

Strijken kon ik wel, dat deed ik bij mama, mijn eigen strijk.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  M-G vr 21 jun 2013 - 13:20

Niet alles is mij door mijn ouders aangeleerd maar sommige dingen vond ik niet meer dan normaal om te doen of te helpen in het huishouden. Zo zorgde ik er altijd voor dat mijn kamer schoon was (stofzuigen, afstoffen en de rommel opruimen) 

De "beste" en snelste manier van dweilen, swifferen, moppen etc. heb ik geleerd tijdens mijn opleiding. 

Verder heeft mijn moeder weleens verteld hoe de droger en de wasmachine werkte en toen ik op mijzelf woonde heb ik zelf wel uitgevonden hoe dat moest. 

Afwassen en afdrogen dat was "één" van de taken van de kinderen in ons huishouden. 

Het bed opmaken is mij wel uitgelegd hoe ik dat het beste en snelste kon doen en de was opvouwen en strijken heb ik afgekeken van mijn moeder.

Toen ik op mijzelf kwam te wonen ben ik er wel achter gekomen door het gewoon te doen en als ik het niet wist dan vroeg ik aan mijn moeder hoe het moest 


Koken leerde ik ook op mijn opleiding en daarnaast heb ik vanaf mijn 15e gekookt voor een woning met mensen met een beperking (het was een bijbaantje voor mij, mijn moeder werkte er ook)
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Isolt vr 21 jun 2013 - 18:23

Nee, wij mochten nooit helpen omdat mijn moeder het zelf wilde doen. Haar vertrouwen in ons was niet zo heel erg groot. Ze vond zelf dat ze alles beter kon dus heeft ze het verzaakt om ons te leren. Deden wij eens een keer wat, dan kwam ze toch kijken en begon te tieren omdat het niet op haar manier gebeurde. Uiteindelijk mocht ik, toen ik een jaar of 19 was, één dag in de week koken. Ik volgde altijd alles wat met koken te maken had dus alleen door het vaak te zien op de televisie kon ik het al wel. Wel bleef ze dan altijd erg dicht in de buurt omdat ze bang was de dat de keuken of de grond vies werd. Heel irritant.
Ik heb hierin mij alles zelf geleerd en dat gaat wel goed.
Isolt
Isolt
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 110
Punten : 114
Registratiedatum : 14-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Gast vr 21 jun 2013 - 18:26

Nou, mijn moeder probeerde het me wel bij te brengen, maar ik lette gewoon nooit op laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Taeda vr 21 jun 2013 - 19:09

Lennox schreef:Nou, mijn moeder probeerde het me wel bij te brengen, maar ik lette gewoon nooit op laughcry

Ohhh, probeerde ze dat nerd
Taeda
Taeda
Prater
Prater

Aantal berichten : 1295
Punten : 1305
Registratiedatum : 11-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  mzcharlotte vr 21 jun 2013 - 19:18

Nee, ik heb het eigenlijk mijzelf allemaal aangeleerd. Ik ben nog geen keukenprinses, maar dat komt meer omdat ik na misschien twee jaar voor mezelf gekookt te hebben, mijn man eigenlijk altijd kookt. Ik ben wel goed in bakken en lunches.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Razz vr 21 jun 2013 - 19:56

Ik heb een aantal dingen van m'n moeder geleerd en een aantal dingen wist ik wel. M'n moeder deed/doet thuis alles zelf en wilde nooit hulp. Ik hoefde dus nooit mee te helpen met afwassen enzo. M'n vader doet ook nooit niks in het huishouden. Ik moest alleen m'n eigen kamer opruimen en that's it. Wel heb ik de eerste weken vaak aan de telefoon gehangen met m'n moeder met vragen zoals hoelang moet ik asperges koken, hoe krijg ik een pennenstreep uit m'n shirt etc

Razz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1811
Punten : 1890
Registratiedatum : 23-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Sarah1985 vr 21 jun 2013 - 20:00

Ik moest mijn eigen kamer schoonmaken en het bed verschonen

Ook moesten ik en en mijn broers. 1 keer per week eten koken. Mijn moeder zette alles klaar. Zij moest 3 keer per week werken tijdens het eten. Ik moest op de maandag koken en daarna samen met mijn vader de afwas doen

Was doen heb ik nooit geleerd dat leerde ik pas toen ik op mezelf woonde
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Pineco vr 21 jun 2013 - 20:48

Ik hielp wel met allerlei dingen, maar dat deed ik gewoon uit mezelf. Mijn moeder heeft me nooit verplicht mee te helpen, maar ik vond het vanaf een bepaalde leeftijd niet meer dan normaal.

Koken heb ik echter niet geleerd, op de een of andere manier deed ze dat altijd zelf en voelde ik me niet geroepen dat van haar over te nemen Wink Dat heb ik mezelf gewoon aangeleerd toen ik uit huis ging.

Schoonmaken leerde ik trouwens vooral van mijn bazin, ik heb vanaf mijn 14e een bijbaantje gehad als kamermeisje in een familiehotel in ons dorp. Die vrouw wilde dat alles precies zo gebeurde als zij het altijd deed (ze bracht het wel heel vriendelijk hoor Very Happy) en uiteindelijk vond ik dat zelf ook de fijnste manier. Het is al jaren geleden en ze is inmiddels helaas overleden, maar ik doe de meeste dingen nog steeds precies zoals zij het me ooit heeft geleerd.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Marin vr 21 jun 2013 - 21:28

Geleerd is een groot woord. Het is niet zo alsof ze me bij de hand pakte en alles uitlegde stap voor stap. Maar ik heb gaandeweg wel steeds meer gedaan in het huishouden en het door ervaring geleerd. Wij moesten wel klusjes doen thuis, niet alleen onze eigen kamer opruimen maar ook de vaatwasser enzo. Maar wassen deed m'n moeder altijd, behalve als we even gauw zelf iets wilden wassen, en dan moesten we het zelf maar doen, en zo heb ik dat geleerd denk ik. Schoonmaken heb ik geleerd tijdens m'n bijbaan als schoonmaakster in een bejaardentehuis. Na genoeg smerige plee's wist ik wel handige trucjes.

Koken heb ik gewoon geleerd door bij haar te staan en te kletsen, voordeel van een open keuken, en door trial en error.

Het enige wat ik wél graag had willen leren van m'n ouders is een lesje zelfredzaamheid en volwassenheid, in de zin van hoe doe je belastingaangifte, hoe zit het met een zorgverzekeraar en zorgtoeslag, hoe werkt een hypotheek. Allemaal dingen waar ik echt totaal geen weet van had en mezelf nogal wereldvreemd vond toen ik op mezelf ging wonen en échte verantwoordelijkheid kreeg. Ik weet ook niet of andere ouders dat soort dingen uitleggen, en of dat persé een taak van de ouders is, maar ik heb echt meer van het forum geleerd over dat soort dingen, dan dat ik m'n ouders er ook maar ooit over heb gehoord.
Misschien neem ik dat soort dingen wel mee als m'n eigen kinderen 18 zijn, dan krijgen ze daar een lesje over. Misschien toch best handig.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Heb jij van je ouders geleerd hoe je.. Empty Re: Heb jij van je ouders geleerd hoe je..

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum