Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Juffen, hoe gaat dit bij jullie?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Juffen, hoe gaat dit bij jullie? Empty Juffen, hoe gaat dit bij jullie?

Bericht  Poubelle do 20 jun 2013 - 5:43

Het einde van het schooljaar nadert en wij zijn nu bezig met de groepsindelingen.
Het is nog niet duidelijk welke leerlingen blijven zitten, daarom duurt het wat langer.
Geven jullie bij eventuele doublures het advies om de leerling te laten doubleren of zeggen jullie 'Pietje kan niet over om deze en deze reden.' en klaar?
Hier ben ik erg benieuwd naar.
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen, hoe gaat dit bij jullie? Empty Re: Juffen, hoe gaat dit bij jullie?

Bericht  Aziraphale do 20 jun 2013 - 5:46

Ik snap je vraag niet helemaal?
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen, hoe gaat dit bij jullie? Empty Re: Juffen, hoe gaat dit bij jullie?

Bericht  Bliss do 20 jun 2013 - 5:47

Aziraphale schreef:Ik snap je vraag niet helemaal?

Ik ook niet! Daarnaast lijkt het me wat laat om nu nog te beslissen of een kind blijft zitten, bij ons is dat volgens mij meestal al veel eerder bekend (maar ik heb zelf geen ervaring met doublures).

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen, hoe gaat dit bij jullie? Empty Re: Juffen, hoe gaat dit bij jullie?

Bericht  Aziraphale do 20 jun 2013 - 5:49

Bliss schreef:
Aziraphale schreef:Ik snap je vraag niet helemaal?

Ik ook niet! Daarnaast lijkt het me wat laat om nu nog te beslissen of een kind blijft zitten, bij ons is dat volgens mij meestal al veel eerder bekend (maar ik heb zelf geen ervaring met doublures).

Dat vind ik ook. Ik probeer zoiets rond mei te hebben afgerond, uitzonderingen daar gelaten omdat je nog een Cito-moment hebt in juni maar ik vind het niet afhangen van Cito alleen.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen, hoe gaat dit bij jullie? Empty Re: Juffen, hoe gaat dit bij jullie?

Bericht  Poubelle do 20 jun 2013 - 5:55

Geven jullie een advies, en laten jullie de uiteindelijke beslissing bij de ouders of zeggen jullie dat het kind blijft zitten zonder het de ouders te laten beslissen?

Op de vorige school waar ik werkte was het de leerkracht die de beslissing nam. Natuurlijk werd er wel uitvoerig over gesproken met de ouders maar was het duidelijk dat het kind niet over kon.
Nu is het zo dat wij een advies geven en dat de ouders beslissen. Nu heeft een ouder de beslissing genomen dat het kind gewoon doorgaat omdat ze 'de andere groep niks vindt'.

Overigens worden de gesprekken bij de leerlingen die misschien blijven zitten al veel eerder gevoerd maar ik heb nu een ouder die alles aan het rekken is en die volgende week pas weer wil afspreken om het erover te hebben.
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen, hoe gaat dit bij jullie? Empty Re: Juffen, hoe gaat dit bij jullie?

Bericht  Bliss do 20 jun 2013 - 6:04

Ouders moeten er wel mee instemmen, maar ik vind dat je er als school wel op kunt aansturen en aangezien wij er verstand van hebben, vind ik het nogal vreemd als ouders vervolgens niet meegaan in het advies.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen, hoe gaat dit bij jullie? Empty Re: Juffen, hoe gaat dit bij jullie?

Bericht  Aziraphale do 20 jun 2013 - 6:12

Is dat het beleid van jullie school, Poubelle, dat ouders de eindbeslissing hebben?

Ik geef zo snel mogelijk bij de ouders aan wanneer ik me zorgen maak om een leerling. Met die ouders heb ik gedurende het jaar meerdere gesprekken en ik spreek dan af wanneer we de beslissing maken. Als ik ouders zou hebben die het er niet mee eens zijn en ik ben erg zeker van m'n zaak, dan maak ik ze duidelijk dat zo'n leerling de randvoorwaarden mist om door te gaan naar de volgende groep. Als ouders het echt niet willen hebben, dan overleg ik in m'n team en met de directrice en dan beslissen we wat we doen. Het kan voorkomen dat we het kind door laten gaan, en rond Kerst afspreken om te evalueren. Het kan voorkomen dat wanneer het team het eens is dat het kind moet blijven zitten, we ouders adviseren om een andere school te zoeken. Want blijkbaar is er dan toch te weinig vertrouwen.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen, hoe gaat dit bij jullie? Empty Re: Juffen, hoe gaat dit bij jullie?

Bericht  Roxi3 do 20 jun 2013 - 6:15

Bij ons wordt er eind maart een voorzichtige voorspelling gedaan tijdens het oudergesprek.  Alle mogelijkheden staan dan nog open maar de ouders krijgen dan wel alvast te horen wat het meest waarschijnlijk is op basis van de resultaten. Begin juni worden de adviezen gegeven en de meeste ouders gaan hierin mee. Als de ouders er niet mee instemmen dan worden alle resultaten en observaties opnieuw bekeken door de ib-er en is er een extra gesprek. Blijven de ouders volhouden dan gaat het kind gewoon over.

Roxi3
Prater
Prater

Aantal berichten : 1099
Punten : 1130
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen, hoe gaat dit bij jullie? Empty Re: Juffen, hoe gaat dit bij jullie?

Bericht  Silke do 20 jun 2013 - 6:20

Bij ons is het het schoolteam dat beslist. In het gesprek van januari/februari wordt het al aangegeven bij de ouders als er een vermoeden is dat het kind een jaar over moet doen. Dit wordt dan in april/mei bevestigd.
Silke
Silke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 277
Punten : 273
Registratiedatum : 23-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen, hoe gaat dit bij jullie? Empty Re: Juffen, hoe gaat dit bij jullie?

Bericht  Roxi3 do 20 jun 2013 - 6:20

Even als toevoeging op mijn bericht: Gedurende het schooljaar zijn er natuurlijk al gesprekken dus het komt nooit uit de lucht vallen.

Roxi3
Prater
Prater

Aantal berichten : 1099
Punten : 1130
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen, hoe gaat dit bij jullie? Empty Re: Juffen, hoe gaat dit bij jullie?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum