Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Juffen, hoe denken jullie hierover?

+2
Printje
Arwyn
6 plaatsers

Ga naar beneden

Juffen, hoe denken jullie hierover? Empty Juffen, hoe denken jullie hierover?

Bericht  Gast di 29 jan 2013 - 8:37

Morgen zijn hier opendagen en er is een school waar onze voorkeur naar uit gaat.
Dit is een kleine Jenaplan school. Nu kun je achter dit plan staan of niet maar waar het mij meer om gaat is dat zij klassen hebben met 3 verschillende leeftijden.

Is dat beter of slechter voor een kind? Of maakt dat niks uit?
Hoe staan jullie als juf hier in? De klassen zijn overigens niet mega groot, ze hebben namelijk 6 klassen en 150 leerlingen. Dus zo'n 25 kinderen in 1 klas.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Juffen, hoe denken jullie hierover? Empty Re: Juffen, hoe denken jullie hierover?

Bericht  Arwyn di 29 jan 2013 - 8:41

Voor de kinderen kan het heel fijn en goed zijn om met verschillende leeftijden in de klas te zitten.
De jongsten trekken zich op aan de oudsten, leren daar mee omgaan en de oudsten leren op deze manier bijvoorbeeld om dingen uit te leggen aan de jongsten. Er zijn genoeg dingen voor te zeggen.

Ik heb ook wel lesgegeven op een Jenaplan school en als invalkracht vond ik dat wel vrij zwaar. Het zijn toch 3 groepen waar je de instructie aan moet geven en natuurlijk op zo'n manier dat iedereen dat een beetje snapt. Als je 1 groep hebt, heb je hier gewoon meer tijd voor.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Juffen, hoe denken jullie hierover? Empty Re: Juffen, hoe denken jullie hierover?

Bericht  Printje di 29 jan 2013 - 9:40

Ik vind het beter voor een kind, maar nogmaals ik ben natuurlijk bevooroordeeld. Maar ik zie dagelijks de voordelen van onze stamgroepen. Kinderen doorlopen bijv de fases van jongste, middelste em oudsten zijn met de daarbij hoorden ' taakjes'. Ook kunnen kinderen beter op niveau werken hierdoor bijv met een hogere / lagere groep in dezelfde klas.

Ik vind het een groot voordeel
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Printje di 29 jan 2013 - 9:42

Instructie wordt bij ons overigens wel in jaarklassen gegeven en de verwerking is in de klas. Ze zitten van ongeveer half 9 tot 10 in de instructiegroep en daarna weer in de stamgroepen.

Voor invallers is het niet het makkelijkste type onderwijs idd
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Filoria di 29 jan 2013 - 11:16

Ik heb stage gelopen in een groep 6/7/8 en mijn broertje en zusje hebben ook op een school gezeten waar ze 3 groepen bij elkaar deden.

Een gevolg van dat systeem is dat er steeds groepjes bijkomen en weer weggaan (stel: je gaat van groep 6 naar groep 7, dan neem je afscheid van de oude groep 8 en komen er kinderen bij die van groep 5 naar 6 gaan). Dat kan een voordeel zijn: op die manier leer je misschien makkelijker om vrienden te maken.

Dat 'aan elkaar optrekken' vind ik wat minder een voordeel voor de kinderen die in de hoogste groep zitten én goed kunnen meekomen. Mijn broertje (zit nu op het gymnasium) en zusje (bezig met haar master) vonden het heel leuk om klasgenootjes te helpen hoor, maar ondertussen kregen ze niet echt extra uitdagingen. Aan de andere kant hoeft dat niet persé een gevolg te zijn van die combiklassen. Uiteindelijk is een goede leerkracht die oog heeft voor verschillen in een klas het meest belangrijk.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Filoria di 29 jan 2013 - 11:25

Printje schreef:Ook kunnen kinderen beter op niveau werken hierdoor bijv met een hogere / lagere groep in dezelfde klas.
Ik ben wel benieuwd hoe dat bij jou op school gaat in de praktijk, wil je daar meer over vertellen?

Een vriendin van mij is mentor van een hoogbegaafdenklasje op een gymnasium. Er zitten daar kinderen van 9 jaar die op de basisschool in no-time door de stof heen waren.

Zij krijgt het idee dat sommige scholen een te simpel beleid hebben voor niveauverschillen: kinderen die achterlopen kunnen de stof nogmaals doen (door te blijven zitten, of op een Jenaplan- of Montessorischool: door mee te doen met een groep lager). Kinderen die voorlopen mogen vast vooruit werken.

Nu zei die vriendin dat dit soort kinderen waarschijnlijk veel gelukkiger zouden worden van verdieping in plaats van herhaling / vooruit werken. Kinderen die achterlopen zijn gaan achterlopen om een reden: misschien weten ze niet goed hoe ze hun opdrachtjes aan moeten pakken, of wordt de stof steeds niet op een manier uitgelegd die ze aanspreekt. Kinderen die voorlopen vervelen zich vaak en willen niet persé méér sommetjes maken, maar moeilijkere sommen. Niet door naar het volgende hoofdstuk, maar nog dieper in dat vorige hoofdstuk duiken. 'Waaróm werkt dat eigenlijk zo?'

Ik ben het wel met haar eens. Zelf had ik er ook baat bij gehad denk ik.

(Sorry voor het lange verhaal, je hoeft niet te reageren hoor Printje Wink)
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Punk'd wo 30 jan 2013 - 6:53

Ik heb het altijd als heel prettig ervaren (Jenaplan basis en middelbare school). Ik vond het ook fijn dat op beide scholen veel vrijheid was t.o.v. creativiteit en vieringen. Daarnaast op een fijne manier samenwerken en ik heb vooral op mijn basisschool nooit iets van pesterijen meegemaakt. Het was echt het 'ons' gevoel.

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13

Bericht  Gast do 31 jan 2013 - 5:29

We zijn gisteren geweest en wat de juffen ons uitlegde sprak ons erg aan.
De nieuwe kleuters krijgen als ze beginnen een "maatje" uit de bovenbouw.
Het maatje en de kleuter gaan de eerste dag leuke dingen doen zoals de school verkennen, knutselen, de klassen rond om voor te stellen etc. Ik vind dat erg leuk en goed, volgens mij voorkom je zo ook (deels) pesterijen.
De kleuters zitten overigens alleen met groep 1/2 samen, dan 3-4-5 en 6-7-8.
In de midden en bovenbouw krijgen ze ook allemaal een maatje.

Tot nu toe spreekt het ons in lek geval erg aan en staat deze school nog steeds op nummer 1.

Gast
Gast

Bericht  Printje do 31 jan 2013 - 7:42

Filoria, ik wil en ga nog reageren strakjes maar zit nu op de iPad met N op schoot.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje do 31 jan 2013 - 7:44

Leuk idee van dat maatje met de bovenbouwgroep. Mijn kleuters hebben ook een maatje in d bovenbouw maar alleen om mee te eten een keer per week. Vind die andere dingen ook erg leuk klinken al zouden de jongste kinderen zoiets in het begin wel erg spannend vinden, die blijven in het begin liever bij d juf in de klas.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Exogenesis do 31 jan 2013 - 7:50

Ik zie hierin een win-win situatie ten opzichte van de leerlingen onder elkaar. De leerstof wordt vaak beter verwerkt wanneer er goed wordt samengewerkt tussen leerlingen van verschillende leeftijden. Op sociaal gebied kun je ook erg ver komen. Maar alleen wanneer er een goed geschoolde en gedisciplineerde leerkracht voor staat.

Meer dan deze mening durf ik niet uit te spreken, aangezien ik geen Jenaplan leerkracht ben (ik ben Dalton geschoold).
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Bericht  Printje do 31 jan 2013 - 8:11

Exogenesis schreef:Ik zie hierin een win-win situatie ten opzichte van de leerlingen onder elkaar. De leerstof wordt vaak beter verwerkt wanneer er goed wordt samengewerkt tussen leerlingen van verschillende leeftijden. Op sociaal gebied kun je ook erg ver komen. Maar alleen wanneer er een goed geschoolde en gedisciplineerde leerkracht voor staat.

Meer dan deze mening durf ik niet uit te spreken, aangezien ik geen Jenaplan leerkracht ben (ik ben Dalton geschoold).

Daarom is iedereen bij ons verplicht om net officiële Jenaplandiploma te halen, je hebt die extra kennis etc ook echt el nodig om een echte jenaplanleidster te zijn.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje vr 1 feb 2013 - 0:30

Even nog over het werken in een hogere/ lagere klas (instructiegroep)

Kinderen zitten bij ons dus bij de instructie in wel in homogene groepen (bijv. alleen groep 3) maar wanneer een kind dus bijv verder is kan eht ook zijn dat het tijdens de instructie ook in groep 4 werken. Ze gaan dan dus tijdens de instructietijd (van half 9 tot 10 uur) mee met groep 4 en krijgen eigen werkjes mee voor tijdens het blokuur (een soort zelfstandig werken)

Het kan ook zo zijn dat een kind uit groep 4, of welke groep dan ook, op taal of rekengebied wat achterloopt e het verstandiger is om in een lagere groep de instructie te volgen, dat werkt dan op dezelfde manier. Een kind zit dan bijv dus in groep 4 maar rekent mee op groep 3 niveau. Ze hebben dan een eigen werkmapje voor tijdens het blokuur.

Het werkt echt heel erg fijn, maar het is als juf wel wennen wanneer je niet met het Jenaplanonderwijs bekend bent, alle kinderen kunnen zo dus op hun eigen niveau werken omdat ze allemaal hun eigen werkmapje hebben en de instructie ook kunnen volgen in een andere jaargroep. Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd mocht je meer willen weten dan hoor ik het graag.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Happinaz vr 1 feb 2013 - 1:48

Indigo schreef:Ik heb het altijd als heel prettig ervaren (Jenaplan basis en middelbare school). Ik vond het ook fijn dat op beide scholen veel vrijheid was t.o.v. creativiteit en vieringen. Daarnaast op een fijne manier samenwerken en ik heb vooral op mijn basisschool nooit iets van pesterijen meegemaakt. Het was echt het 'ons' gevoel.

Dit ervaar ik nu als moeder van mijn kinderen op een jenaplan school ook. Een hele gemoedelijke sfeer. Zelfs op het schoolplein zie ik verschil met de school een paar honderd meter verderop.
Op de jenaplan waar ik nu bij betrokken ben hebben ze overigens maar 2 groepen bij elkaar en worden de oudste en de jongste soms ook 'apart' genomen.
Ik vind het erg leuk en fijn!
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892

Bericht  Gast vr 1 feb 2013 - 7:32

Wij gaan binnenkort ook kijken bij twee scholen, maar ik heb op de website en in de schoolgids al gezien dat de ene school met homogene groepen werkt en de andere school met combinatiegroepen. Het tweede spreekt mij meer aan, niet alleen omdat ik zelf ook in een combinatiegroep werk, maar vooral in de onderbouw lijkt het me fijn dat er verschillende leeftijden door elkaar zijn.

Waar zouden jullie nog meer op letten bij het kiezen van een basisschool?

Gast
Gast

Bericht  Happinaz vr 1 feb 2013 - 7:36

lelie schreef:

Waar zouden jullie nog meer op letten bij het kiezen van een basisschool?

Sfeer, uitstraling. Ik vond het eerlijk gezegd net als met een huis kopen/bezichtigen; je voelt het of je voelt het niet. Ik heb heel wat scholen bekeken, veel keus hier in de buurt, en bij sommige scholen voelde ik aan de entree al dat het die school niet ging worden.
Ook heb ik goed de ggd rapporten op internet gelezen en ben ik op verschillende tijden langs de schoolpleinen gefietst om sfeer te proeven. Ook heb ik gekeken naar de inrichting van de klassen, hoe de werkjes eruit zagen, of er veel variatie was, of er aandacht was voor verschillende onderwerpen en thema's.
Happinaz
Happinaz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1776
Punten : 1892

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: