Borstvoeding en trots
+22
Parel
Puggle
Printje
maiadebij
Sea of Trees
Linda
CCC
koNijntje
Caroow
Susan
piertje
Sanne
Lonely Goatherd
Liadan
Tiara
Artemis
Aoi
Pompoen
Laurientje
Slakje
Sterrin_
Filoria
26 plaatsers
Pagina 3 van 3
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Re: Borstvoeding en trots
Ik vind dat je de voordelen nu wel heel erg afzwakt. Ze worden niet net zo goed ziek, kinderen die borstvoeding krijgen worden meestal juist minder snel ziek en er is een onderzoek waarin naar voren komt dat kinderen die borstvoeding kregen een hoger iq hebben dan kinderen die kunstvoeding kregen. Ik heb me in dat IQ-onderzoek niet verdiept trouwens dus weet niet hoe het onderzocht is en in hoeverre het echt scheelt.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10
Liadan schreef:Ik vind dat je de voordelen nu wel heel erg afzwakt. Ze worden niet net zo goed ziek, kinderen die borstvoeding krijgen worden meestal juist minder snel ziek en er is een onderzoek waarin naar voren komt dat kinderen die borstvoeding kregen een hoger iq hebben dan kinderen die kunstvoeding kregen. Ik heb me in dat IQ-onderzoek niet verdiept trouwens dus weet niet hoe het onderzocht is en in hoeverre het echt scheelt.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het allemaal, als je dus naar cijfers gaat kijken, allemaal enorm meevalt die verschillen oa p langer termijn als je kijkt naar bv of fv kinderen. Ik denk dat het wel/ niet ziek worden meer aan het kind zelf ligt dan aan de voeding. R is vaak verkouden maar dat is zijn vriendinnetje dat lang bv heeft gehad misschien nog wel vaker en zo waren er meer dingen voor mij. Het heeft natuurlijk voordelen maar ik denk niet dat die zo enorm groot zijn als dat soms gezegd wordt hier.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Misschien hebben ze er minder last van als ze bv krijgen maar als er mee gestopt wordt geloof ik niet dat het immuunsysteem beter is dan dat van een kind dat nooit bv heeft gehad. En dat van een hoger iq dat is gewoon onzin. Hoe hoog iemands iq is dat is deels erfelijk.
Laatst aangepast door Razz_ op za 1 jun 2013 - 10:07; in totaal 1 keer bewerkt
Razz- Kletskop
- Aantal berichten : 1811
Punten : 1890
Registratiedatum : 23-02-13
Voor mij zijn die voordelen wel heel groot. Ik vind het fijn dat de kans op borstkanker bij mij kleiner is omdat ik nu in totaal 4 jaar borstvoeding gegeven heb en dat de kans op oorontstekingen bij mijn kinderen kleiner is omdat ze borstvoeding kregen/krijgen. Ik vind het fijn dat ik de kans op allergieën bij mijn kinderen verkleind heb enz. Het kan mij eigenlijk niet zoveel schelen wat de precieze cijfers, ik weet wel dat het geven van borstvoeding positief is voor mijn kinderen (en dus voor mij) en dat is het mij waard of het nu 0.00001 procent scheelt of 50 procent.
Liadan- Ratel
Ik denk dat het ook te maken heeft met je omgeving en wat je ziet, ons nichtje bijv heeft 3/4 maanden borstvoeding gekregen maar ze is nog geen jaar en al zeker 9x ziek geweest, dat maakt dat ik de voordelen dus vrij zwak vind overkomen.
Maar voordelen of niet, ik vind het wel knap dat er moeders zijn die het zo lang doen.
Maar voordelen of niet, ik vind het wel knap dat er moeders zijn die het zo lang doen.
Parel- Ratel
- Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12
Liadan, maar dan is het toch goed. Als jij dat zo voelt en ervaart mag je daar toch trots op zijn. Voor jullie is het wel iets positiefs dan is dat heel mooi natuurlijk.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Dit heb ik er snel even over kunnen vinden:Razz_ schreef:Misschien hebben ze er minder last van als ze bv krijgen maar als er mee gestopt wordt geloof ik niet dat het immuumsysteem beter is dan dat van een kind dat nooit bv heeft gehad. En dat van een hoger iq dat is gewoon onzin. Hoe hoog iemands iq is dat is deels erfelijk.
http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article1874652.ece/Borstvoeding_helpt_IQ_vaak
Liadan- Ratel
Ik snap het wel hoor liadan. Bij een evt derde wil ik meteen gaan kolven, in de hoop dat het dan wel lukt. Ik zou heel graag bv melk willen geven, maar ik krijg soms het idee door posts en opmerkingen in real life, dat ik nu opgescheept zit met twee mannetjes die nog tig ziektes en allergieën moeten doorstaan. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Edit: ik vind het ook knap hoor. Bv geven heb ik vooraf echt onderschat!
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
Liadan, bv is ook gewoon het allerbeste, klaar.
Ik hecht persoonlijk alleen weinig waarde aan die voordelen, waarschijnlijk ook mede omdat wij totaal geen allergieën ofzo om ons heen hebben.
Ik hecht persoonlijk alleen weinig waarde aan die voordelen, waarschijnlijk ook mede omdat wij totaal geen allergieën ofzo om ons heen hebben.
Parel- Ratel
- Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12
Ja dat klopt, ik ben ook blij dat ik mijn kinderen borstvoeding gaf/geef, ik heb geen seconde getwijfeld, voelt heel natuurlijk voor mij. Maar ik vind het vervelend om te lezen als de voordelen afgezwakt/ontkent worden zonder onderbouwing.
Liadan- Ratel
Dat gevoel wil ik niemand geven hoor, ik geloof ook echt niet dat jouw zoontjes veel ziektes en allergieën moeten doorstaan omdat ze minder lang borstvoeding gehad hebben. De reacties die ik hier geef komen vooral omdat ik het niet fijn vind om te lezen dat mijn voordelen voor het geven van borstvoeding zo van tafel geveegd worden terwijl die voor mij wel belangrijk zijn.Flower_L schreef:Ik snap het wel hoor liadan. Bij een evt derde wil ik meteen gaan kolven, in de hoop dat het dan wel lukt. Ik zou heel graag bv melk willen geven, maar ik krijg soms het idee door posts en opmerkingen in real life, dat ik nu opgescheept zit met twee mannetjes die nog tig ziektes en allergieën moeten doorstaan. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Liadan- Ratel
Liadan schreef:Dat gevoel wil ik niemand geven hoor, ik geloof ook echt niet dat jouw zoontjes veel ziektes en allergieën moeten doorstaan omdat ze minder lang borstvoeding gehad hebben. De reacties die ik hier geef komen vooral omdat ik het niet fijn vind om te lezen dat mijn voordelen voor het geven van borstvoeding zo van tafel geveegd worden terwijl die voor mij wel belangrijk zijn.Flower_L schreef:Ik snap het wel hoor liadan. Bij een evt derde wil ik meteen gaan kolven, in de hoop dat het dan wel lukt. Ik zou heel graag bv melk willen geven, maar ik krijg soms het idee door posts en opmerkingen in real life, dat ik nu opgescheept zit met twee mannetjes die nog tig ziektes en allergieën moeten doorstaan. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Zo voel ik het ook wel een beetje, Liadan. Natuurlijk is een kind dat borstvoeding krijgt ook wel eens ziek. En natuurlijk kan een borstgevoed kind ook allergisch zijn. Dat soort voorbeelden kennen we allemaal vast in onze omgeving. Ik vind het ook jammer om te lezen dat het dus wel mee valt met de voordelen. Dan is het net alsof ik moeite doe voor iets (en er tijd in steek), wat gewoon onzin is.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Liadan schreef:Dit heb ik er snel even over kunnen vinden:Razz_ schreef:Misschien hebben ze er minder last van als ze bv krijgen maar als er mee gestopt wordt geloof ik niet dat het immuumsysteem beter is dan dat van een kind dat nooit bv heeft gehad. En dat van een hoger iq dat is gewoon onzin. Hoe hoog iemands iq is dat is deels erfelijk.
http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article1874652.ece/Borstvoeding_helpt_IQ_vaak
Een IQ test afnemen en daarbij ook echt goed het IQ kunnen meten, daar zitten nog veel meer factoren aan vast. Ik werk bijvoorbeeld met kinderen die niet hoog scoren op een IQ rest omdat zij oogsamenwerkingsproblemen hadden en daardoor niet goed scoorden op het performale deel. Na training scoorden ze veel hoger. Dit en tig andere redenen zorgt ervoor dat een IQ test niet zoveel zegt. Dat zegt men (=professionals) ook steeds vaker. IQ testen zeggen niet zoveel. Dus in feite zou je dan ook niet zomaar kunnen zeggen dat kinderen die borstvoeding hebben gekregen een hoger IQ hebben. Er worden namelijk tig zaken niet meegenomen.
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Ik geloof trouwens wel dat er gezondheidsvoordelen zitten aan borstvoeding. Maar naar mijn idee worden die een beetje overschat.
Luce- Kletskop
Trouwens, ik las laatst dat je sowieso al minder kans hebt op borstkanker als je gewoon al zwanger bent geweest. Daar hoef je nog niet eens bv voor te hebben gegeven. Borstvoeding verkleint de kans dan nog wel ietsje meer, maar dat scheen ook niet veel meer te zijn.
Toch respect hoor voor de bv moeders. Het is altijd nog beter dan kv, denk alleen al aan de koemelk die in kv zit.
Toch respect hoor voor de bv moeders. Het is altijd nog beter dan kv, denk alleen al aan de koemelk die in kv zit.
Luce- Kletskop
Wat is dat stuk amateuristisch geschreven, het lijkt wel een (erg matige) essay van een eerstejaars student.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Onzin is bv natuurlijk nooit, je kind moet toch eten (met dank aan Artemis ). En het is onzin te stellen dat bv even goed zou zijn als kv, het is idd geen zaligmakend wondermiddel, maar wat wel?
Iedereen doet wat ie het beste acht, voor mij is dat niet met borstontstekingen, bloedende tepels, tepelkloven en 1 uur slaap ivm clusteren ofzo de maanden doorkomen, daar zou ik iedereen mee tekort doen. Anderen hebben hier geen last van of kunnen dit beter handelen dan ik en zetten door, ook prima. Dat laatste vind ik wél knap trouwens, gewoon omdat ik dat niet zou kunnen.
Iedereen doet wat ie het beste acht, voor mij is dat niet met borstontstekingen, bloedende tepels, tepelkloven en 1 uur slaap ivm clusteren ofzo de maanden doorkomen, daar zou ik iedereen mee tekort doen. Anderen hebben hier geen last van of kunnen dit beter handelen dan ik en zetten door, ook prima. Dat laatste vind ik wél knap trouwens, gewoon omdat ik dat niet zou kunnen.
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Luce schreef:Ik geloof trouwens wel dat er gezondheidsvoordelen zitten aan borstvoeding. Maar naar mijn idee worden die een beetje overschat.
Niet dat ik veel weet van borstvoeding hoor maar ik hoor juist altijd om me heen dat mensen het zo belangrijk vinden het in ieder geval te proberen. Volgens mij wordt het niet zo heel erg onderschat. En dat er gezondheidsvoordelen aanzitten klinkt toch vrij logisch, het is de natuurlijke manier. Ik snapte alleen die trots nooit zo, nu wel iets beter... Al blijf ik het een beetje naar vinden klinken voor de meiden waarbij het niet is gelukt en die voelen het ook als falen lees ik hier dan weer. Dat vind ik wel een lastig iets want je vraagt er niet zelf om of zoiets moeilijk of makkelijk gaat of gewoon niet haalbaar is...
Gast- Gast
Tsja, ik had graag willen bevallen in plaats van mijn kind te krijgen door een operatie, maar dat betekend toch niet dat iemand anders maar niet moet zeggen dat ze trots is dat haar kind op de natuurlijke manier/in bad/zonder pijnstilling ter wereld is gekomen?
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Ik weet ook niet of ik er nou echt trots op ben (in de zin van dat ik het een hele prestatie van mezelf vind). Ik wilde het graag zo lang mogelijk volhouden en daar sta ik ook nog steeds achter, maar echt trots, nee. Ik ben ook niet trots dat ik op de natuurlijke manier ben bevallen (de tweede keer dan, de eerste keer moesten er weeënopwekkers en een vacuümpomp aan te pas komen).
Ik ben wel trots op ons gezin en hoe we het doen, dat wel.
Ik ben wel trots op ons gezin en hoe we het doen, dat wel.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Dat laatste snap ik wel. Ik heb het hier weleens gelezen, 98% van de vrouwen is fysiek in staat bv te geven (kan ook 97% of 99% zijn). Geen productie, geen voedingsstoffen en meer van dat soort redenen om te zeggen dat je niet hebt kunnen geven worden teniet gedaan, want dan had je zus of zo, of de kans dat je geen voedingsstoffen hebt is zo klein dat het bijna verwaarloosbaar is. Dat betekend dat wel geprobeerd, maar geen maanden gegeven dat het je dus ontbreekt aan doorzettingsvermogen, dat je egoistisch voor de makkelijke weg hebt gekozen of gewoon lui bent. En natuurlijk voelt het als falen, je lijf is gemaakt voor bv, overal ter wereld geven vrouwen bv, je hebt 9 maanden het idee dat dat het beste is en je bv zult gaan geven en dan gaat het niet. Dat is zuur...Zus schreef:Luce schreef:Ik geloof trouwens wel dat er gezondheidsvoordelen zitten aan borstvoeding. Maar naar mijn idee worden die een beetje overschat.
Niet dat ik veel weet van borstvoeding hoor maar ik hoor juist altijd om me heen dat mensen het zo belangrijk vinden het in ieder geval te proberen. Volgens mij wordt het niet zo heel erg onderschat. En dat er gezondheidsvoordelen aanzitten klinkt toch vrij logisch, het is de natuurlijke manier. Ik snapte alleen die trots nooit zo, nu wel iets beter... Al blijf ik het een beetje naar vinden klinken voor de meiden waarbij het niet is gelukt en die voelen het ook als falen lees ik hier dan weer. Dat vind ik wel een lastig iets want je vraagt er niet zelf om of zoiets moeilijk of makkelijk gaat of gewoon niet haalbaar is...
Staat er nogal algemeen, maar zo heb ik het wel ervaren, ondertussen een Ikeakast nog 'even' gauw in elkaar aan het zetten voor nieuwe baby
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Hell yeah! Ik ben echt super trots dat ik twee keer bevallen ben en twee keer borstvoeding heb gegeven. Vooral dat laatste want dat heeft me bij elkaar toch wel een paar maanden pijn, zweet en tranen gekost. Bij allebei ging de borstvoeding zeer moeizaam. Niet goed aanhappen, blaren, kloven en ontstekingen...brrr! Toch heb ik doorgezet en dat vind ik echt goed van mezelf.
Maar die trots staat volkomen los van wat anderen doen. Al geeft iemand haar kind kv, cola of appelsap. Dat heeft niks met mijn trots te maken.
Maar die trots staat volkomen los van wat anderen doen. Al geeft iemand haar kind kv, cola of appelsap. Dat heeft niks met mijn trots te maken.
Gast- Gast
Pagina 3 van 3 • 1, 2, 3
Pagina 3 van 3
Permissies van dit forum: