Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kroatië en Montenegro

+3
Zora
Mizz_S
Suusie
7 plaatsers

Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Kroatië en Montenegro

Bericht  luisa ma 20 mei 2013 - 0:31

Wie weet er leuke en mooie plekken, steden, stranden in Kroatie en/of Montenegro die echt het bezoeken waard zijn. Wij gaan met de auto die kant op en hebben ongeveer 2 weken voor Kroatie en Montenegro. Ik zou het leuk vinden om aanraders te lezen zodat ik een beetje een route kan gaan plannen.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Suusie ma 20 mei 2013 - 0:48

In Kroatie de Plitvicemeren. Ontzettend toeristische maar wel mooi.
De rest van het land zou je wat mij betreft over kunen slaan.

Helemaal het zuiden schijnt wel prachtig te zijn. Wij zijn niet zuidelijker gegaan dan Zadar.
Wat overigens een leuk stadje is.
Suusie
Suusie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 192
Punten : 202
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  luisa ma 20 mei 2013 - 0:52

Bedankt, ik ga dat eens opzoeken. Wij komen wel helemaal in het uiterste puntje van Kroatië. Ik wil sowieso naar Dubrovnik, geen idee maar schijnt erg mooi te zijn.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Mizz_S ma 20 mei 2013 - 1:15

Ik wilde je inderdaad Dubrovnik aanraden, erg mooi! Misschien kun je dan ook naar Split gaan, ben ik zelf niet geweest (naja, alleen op het busstation, maar wat ik vanaf daar kon zien zag er mooi uit), maar de route vanaf Split naar Dubrovnik is ook schitterend! Je rijdt dan helemaal langs de kust, wij hebben dat per bus gedaan. Je moet niet bang zijn, want het is volgens mij best een enge/gevaarlijke route om te rijden (lees: om de kilometer stond zo ongeveer een kruis), maar de uitzichten zijn fantastisch. In Montenegro is de baai van Kotor wel echt een aanrader, ook daar ben ik weer met de bus heen geweest (vanaf Dubrovnik) en ook dat was een prachtige route. Verder ben ik in Montenegro nergens geweest. In Kroatie is Zagreb ook gewoon een hele leuke stad trouwens, maar ligt niet misschien niet echt op de route die ik net beschreef.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  luisa ma 20 mei 2013 - 3:20

Bedankt Mizz, jij beschrijft inderdaad de route die ik ook in gedachten had. Grootste deel is toch gewoon snelweg/autoweg?Die Plitvicmeren is dan ook wel goed te doen. Zagreb wwaarschijnlijk niet, maar Split is dan misschien wel leuk. Bij Dubrovnik ligt nog geen snelweg toch? Misschien dat we vanaf die hoogte eerst landinwaarts gaan. Het nationaal park Durmitor in Montenegro lijkt mij namelijk ook mooi, hoewel van de route af. We komen vanuit Macedonië en misschien dat we via Noord Albanië naar Montenegro gaan of via Kosovo.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Mizz_S ma 20 mei 2013 - 3:46

De routes die wij toen met de bus hebben afgelegd van Split naar Dubrovnik en van Dubrovnik naar Kotor waren geen snelweg (en ik vermoed dat die er ook niet ligt of dat dat heel erg om is ofzo, want anders zou de bus vast die route hebben genomen). Verder geen idee want we reizen nooit per auto.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  luisa ma 20 mei 2013 - 4:13

Waar verbleven jullie Mizz? Wij willen niks reserveren en vroeg me af of het makkelijk is om soort bed and breakfast daar te vinden. Weet jij dat? Niet te duur. Ik denk dat we ook wel een tentje meenemen maar dat vindt mijn man niet zo leuk. Man spreekt overigens de taal een beetje en volgens hem moet het gemakkelijk zijn om bij mensen thuis een kamer te huren. Wij zitten in ieder geval niet in het hoogseizoen.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Suusie ma 20 mei 2013 - 4:31

Zo een beetje overal kwamen wij 'zimmer vrij' tegen. De meeste vroegen €40,- .
Suusie
Suusie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 192
Punten : 202
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Mizz_S ma 20 mei 2013 - 5:56

In Dubrovnik hadden wij eerst een appartementje in het centrum gehuurd, ik moet eerlijk zeggen, ik heb geen idee meer hoe we daar aan zijn gekomen, we hadden het wel vooraf via internet geboekt. Volgens mij via hostelworld ofzo. In Kotor hadden wij niets van te voren kunnen boeken, en dat was nog best wel een gedoe uiteindelijk, want toen wij daar waren zat vrijwel alles vol. (maar als jij niet in het hoofdseizoen gaat zal dat vast meevallen) Uiteindelijk nog via een of ander bureau daar ter plekke nog voor 1 nacht een kamer kunnen regelen bij een familie thuis. Daarna gingen we weer terug naar Dubrovnik en daar hadden we echt een geweldig appartementje kunnen huren, een mooie kamer met een mini keukentje enzo en een prachtig terras met mooi uitzicht. Dit was echter niet in het centrum maar in een andere wijk, ik ben even vergeten hoe dat heette maar dat zou ik voor je kunnen opzoeken. Dat was ook een heel leuk deel, en met de bus was je zo in het centrum. Dat appartementje hadden we uit de Lonely Planet, we hebben gewoon gebeld en er was plek, en ik vond het echt een aanrader. (als je wilt kan ik de naam voor je opzoeken). Qua prijzen weet ik het niet meer zo goed, het is ook al weer 4/5 jaar geleden. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik de 40 euro uit de post vrij prijzig vindt hoor, wij gaan vrijwel altijd naar Oost-Europa en we betalen altijd minder, 20 euro pp is een beetje onze max. Maar Kroatie is best een duur land dus misschien dat wij ook wel zoiets betaalden dan, maar eerlijk gezegd betwijfel ik het.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  luisa ma 20 mei 2013 - 7:37

Als je die adressen van de appartementen nog kan vinden graag Mizz, klinkt goed.
Ik denk dat Montenegro goedkoper is als Kroatië. Wij willen waarschijnlijk beginnen en het zuiden (we komen vanuit Macedonie), Bar en Budva en dan omhoog naar Kotor en Dubrovnik. Dan misschien nog de binnenlanden in en anders omhoog via Split naar Zadar en dan denk ik dat we niet meer naar Istrië gaan, maar de route via Zagreb terug naar NL. Suusie die meren die jij noemde lijkt mij ook heel mooi. Een flinke tocht, maar goed. Ik moet me nog wat meer gaan verdiepen in accommodaties, ons budget is ook iets van 20 p.p. Hopelijk gaat dat lukken.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Mizz_S ma 20 mei 2013 - 8:20

Volgens mij was Montenegro inderdaad goedkoper dan Kroatië ja. (maar wil je echt goedkoop, dan moet je naar Bosnië, althans dat was toen zo). Ik zal even voor je gaan kijken of ik dat adres van dat appartement voor je kan vinden. Die in het centrum zal niet meer gaan lukken, geen idee hoe dat heette, maar die andere hadden we uit de lonely planet, dus die zal ik deze week ff voor je opzoeken! Oh ja, en volgens mij kon je daar ook (gratis?) parkeren trouwens.

Je route klinkt echt leuk! Nu heb ik gelijk weer zin om ook weer eens die kant op te gaan!
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Zora ma 20 mei 2013 - 8:46

De kustwegen in Kroatie zijn inderdaad adembenemend. Echt mooi, en ook leuk om te rijden (als je tenminste van rijden houdt smile). De drukte op plekken waar we zouden willen overnachten viel ons echter wel tegen. Wij wilden kamperen maar zijn, afgezien van de camping bij Plitvice, in heel Kroatie niets tegengekomen wat ons beviel. We zijn nog op de gok naar het eiland Rab overgestoken in de hoop dat het daar rustiger was, maar helaas... Wij zijn vervolgens snel naar Slovenie doorgereden laughcry
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Suusie ma 20 mei 2013 - 9:13

Zora schreef:De kustwegen in Kroatie zijn inderdaad adembenemend. Echt mooi, en ook leuk om te rijden (als je tenminste van rijden houdt smile). De drukte op plekken waar we zouden willen overnachten viel ons echter wel tegen. Wij wilden kamperen maar zijn, afgezien van de camping bij Plitvice, in heel Kroatie niets tegengekomen wat ons beviel. We zijn nog op de gok naar het eiland Rab overgestoken in de hoop dat het daar rustiger was, maar helaas... Wij zijn vervolgens snel naar Slovenie doorgereden laughcry
Ja, wij vonden Slovenie ook veel leuker.
Die €40,- was voor twee personen. Dus met €20,- pp ga je het redden. Wink
Suusie
Suusie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 192
Punten : 202
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Mizz_S ma 20 mei 2013 - 18:44

Ja, dat snapte ik Suusie, dat je 20 pp bedoelde. Maar voor Oost Europa is dat best duur, en voor ons wel de max. Meestal betalen we rond de 15, en vaak ook nog wel daaronder.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  luisa di 21 mei 2013 - 7:03

Leuk jullie ervaringen. Heb er zin in. Ben wel heel enthousiast over de Plitvicemeren. Ik begrijp dat daar dus een camping is, zit je dan al in of dicht bij het park? En is 1 dag genoeg voor de meren of beter meerdere dagen?
Ik geloof dat wij een beetje krap in onze dagen komen, wil naar teveel.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Suusie di 21 mei 2013 - 7:14

Er zitten meerderen campings in de buurt. Je kunt de weg linksom of rechtsom nemen. Aan beide wegen zitten campings. Wij zaten bij een mooie, goede/schone camping. Zal even op moeten zoeken welke. Maar er zijn daar dus ook massa’s zimmer vrij’s. Een dag is op zich genoeg voor de meren, je loopt een bepaalde route. Houd er wel rekening mee dat het bij de meren ongeveer 300 dagen (meestal alleen de ochtend) per jaar regent… Dat was ons niet verteld dus kwam nog al als een verassing. Gelukkig hadden we poncho’s bij ons.


Laatst aangepast door Suusie op di 21 mei 2013 - 7:16; in totaal 1 keer bewerkt
Suusie
Suusie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 192
Punten : 202
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Ragazza di 21 mei 2013 - 7:15

Dubrovnik is prachtig! Vorig jaar zijn mijn vriend en ik in Dalmatië op vakantie geweest, we zaten ongeveer 15 km boven Dubrovnik in een dorpje in een appartement. Er was geen zak te beleven, haha.. Maar Dubrovnik! De oude stad is prachtig en helemaal omgeven door stadsmuren. Je kunt dus ook echt een heel rondje lopen op de stadsmuren, dat is schitterend! Echt een aanrader. Verder is het heel leuk om door de smalle straatjes te zwerven of lekker op een terrasje te zitten en om je heen kijken. Ik vond de sfeer echt heel relaxt.
Ragazza
Ragazza
Prater
Prater

Aantal berichten : 505
Punten : 491
Registratiedatum : 07-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Zora di 21 mei 2013 - 9:36

luisa schreef:Leuk jullie ervaringen. Heb er zin in. Ben wel heel enthousiast over de Plitvicemeren. Ik begrijp dat daar dus een camping is, zit je dan al in of dicht bij het park? En is 1 dag genoeg voor de meren of beter meerdere dagen?
Ik geloof dat wij een beetje krap in onze dagen komen, wil naar teveel.

Wij stonden op deze camping: Link!

Echt een van de grootste campings die ik ooit heb gezien haha, maar voor zo'n grootte toch best leuk met veel mooie plekken (je mocht gewoon op veel gedeeltes lukraak kiezen waar je wilde staan). Ik geloof dat dit zo'n 15 minuten rijden was naar de meren, maar echt iedereen gaat er heen en er gaan ook bussen. Ik denk dat er niemand op die camping staat met een andere reden dan om naar de meren te gaan Very Happy Ik vond 1 dag trouwens wel genoeg, dan kun je precies alles zien!





Laatst aangepast door Zora op za 25 mei 2013 - 2:57; in totaal 1 keer bewerkt
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  luisa wo 22 mei 2013 - 5:42

Wat een prachtige foto's. Bij jou geen regen zo te zien Very Happy
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Zora wo 22 mei 2013 - 18:10

Het was heel erg bewolkt de eerste uren (ik baalde echt heeeeel erg, wilde zo graag zonnige foto's maken) maar na een tijdje brak de zon idd door en werd het warm smile
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Pomodori wo 22 mei 2013 - 20:40

Wij hebben op dezelfde camping als Zora gestaan bij de Plitvice meren. Hele grote camping, maar je mocht inderdaad zelf kiezen waar je wilde gaan staan.

Wij zijn er twee jaar geleden voor de tweede keer (de meren) geweest en hebben twee dagen benut om de meren te bekijken. En we hebben beide dagen geen drupje regen gezien. Daarvoor zijn we ook jaren geleden er al eens geweest en ook toen gewoon droog gehad. Dus het kan wel. Het is vaak wel heel druk bij de meren. Als je pech hebt kom je precies in een rondleiding met een gids terecht en dan is het best wel bizar druk. Maar er zijn zoveel paadjes dat je ze vrij snel weer kunt afschudden. Wij vonden het echt prachtig.

Er is nog een waterpark in Kroatië, park KrKa. Dat is hetzelfde idee als Plitvice, alleen wat ruiger en wat minder bekend. Ook prachtig.

Dubrovnik is inderdaad een schitterende stad, daar zijn wij ook eenmaal geweest (wij hebben Kroatië al meerdere malen doorkruist, geweldig land vind ik het). Prachtige oude stad, alles wit met rode daken, de stadsmuur waar je op kan lopen, mooie straatjes, grote pleinen waar je terrassen hebt. Maar wel ver rijden.... vanaf Utrecht is dat zo'n 1800 km.

Veel plezier met de voorpret!
Pomodori
Pomodori
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 292
Punten : 303
Registratiedatum : 07-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  minoessepoes wo 22 mei 2013 - 21:24

Wij hebben een jaar of 4 geleden een rondreis gemaakt en zijn toen op Dubrovnik gevlogen, daar een paar dagen geweest in een hostel, het is een prachtige stad maar ik vond de bevolking erg stug en Dubrovnik voor Kroatische begrippen heel erg duur.

Daarna zijn we in Kotor geweest, dat vond ik veel weg hebben van Dubrovnik, maar minder toeristsch, we hebben daar heerlijk aan het water gelegen en tegelijkertijd ook de mooie binnenstad bezocht, wat dat betreft heeft die stad voor ieder wat wils.

Vervolgens zijn we met de bus naar Plitvice gegaan met een tent en daar zijn we echt volledig weggespoeld, dat was heel jammer, het was hartje zomer maar gigantisch slecht weer, het stoom viel telkens uit en onze tenten waren volledig doorweekt, we zijn dus ook snel weer verder gegaan.


Daarna zijn we met de bus en de trein naar Podgorica in Montenegro gegaan, dat vond ik geen mooie stad, wel heel goedkoop en we zaten in een homestay waar de oude dame nog zelf wol zat te spinnen en waar gewoon een hele koe werd afgeleverd die ze zelf in stukken in de diepvries gingen doen, wel een belevenis wat dat betreft maar de stad vind ik niet direct een aanrader.

Ook zijn we in Montenegro met de bus naar Zabljak gegaan, (type het eens in bij google afbeeldingen, prachtig!). Als je van de natuur houdt dan is het echt een aanrader, wij zijn gaan fietsen maar je kan ook heel goed met een gids gaan wandelen bijvoorbeeld, in de winter kan je er wintersporten. Het is een klein dorp, de supermarkt verkoopt voornamelijk wat ze in de omgeving verbouwen en de taal was wel een beetje een probleem, maar we hebben een hele leuke tijd gehad, ook weer in een homestay overigens, kostte ook echt niks.

Wij zijn vervolgens nog doorgereisd naar Bulgarije en terug gevlogen vanaf Sofia (prachtige stad ook). In totaal was het een rondreis van zo'n 3 weken. We zijn twee jaar zo wezen backpacken in Oost Europa en helemaal precies weet ik niet meer alle plaatsen waar we zijn geweest, maar ik kijk terug op geweldige vakanties en vooral ook erg betaalbaar!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Mizz_S vr 24 mei 2013 - 3:20

Luisa, ik heb t voor je opgezocht. Het was in de wijk lapad, en het heette geloof ik begovic boarding house. Geen idee meer wat we toen betaald hebben overigens, maar t stond bij budget options in de lonely planet.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  luisa za 25 mei 2013 - 2:01

Bedankt Mizz, en de rest ook voor de tips. Heb er zeker wat aan.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kroatië en Montenegro Empty Re: Kroatië en Montenegro

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum