Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Consuminderen/ Op budget

+22
mzcharlotte
Sarah1985
Pannetoet
Slakje
Willem
Zonnetje
minoessepoes
Sure
Rose
Parisienne
Joan
Flower_L
Atelier Madame
girli
pindaatje
Boterbloem
SarahKey
Gympie
Reva
Sam
Liadan
*Lookie*
26 plaatsers

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast zo 19 mei 2013 - 21:44

Toevallig mensen hier die zich hier mee bezighouden? Ik wilde dit ook gaan doen omdat ik het laatste jaar erg veel geld heb uitgegeven aan 'niks' en ik nu weer wil sparen voor de toekomst die ik in gedachte heb. Ik was vorige week hiermee begonnen maar ondanks dat ik op zich wel goed ben in boodschappen doen enzo heb ik wel een aantal valkuilen. Misschien is het leuk om hierover met elkaar te praten en elkaar te motiveren? Zo is het me uiteindelijk ook gelukt om af te vallen angel

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  *Lookie* zo 19 mei 2013 - 23:35

Het viel mij een tijd geleden op dat we toch wel erg veel weggooien dus daar probeer ik nu rekening mee te houden door eerst goed te kijken wat ik nog in huis heb. Het wordt een sport om de container zo leeg mogelijk te houden Very Happy Verder heb ik gemerkt dat regelmatig goed opruimen helpt, omdat je dan de spullen tegenkomt waarvan je vergeten bent dat je ze had. Zo kom ik ook weer dingen tegen die op MP kunnen (moet ik nog wel even doen trouwens). Ik kijk de laatste tijd ook meer naar tweedehands kleding. Maar alle tips zijn welkom! Ik vind het grote voordeel dat je geld bespaard en het veel beter is voor het milieu.
Oja, en ondanks dat wij 'gratis' rijden (auto van de zaak, betalen dus wel bijtelling maar dat blijft hetzelfde ongeacht het aantal km dat we rijden) probeer ik wel te combineren dus dat ik in 1 ritje ga boodschappen en een bezoekje afleg, bijvoorbeeld.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast zo 19 mei 2013 - 23:42

Minder in de container? Gooide je voorheen eten weg dan of wat bedoel je? Dat doe ik inderdaad ook niet hoor, ik vries restjes gewoon in. Meestal kook ik ook voor een paar dagen en zo hoef ik dan niet elke dag te koken.

Heb je nog een doel waar je voor wilt sparen of een idee hoeveel je uit wilt sparen?

Ik ga zelf weer een budget proberen te maken waar ik me aan wil houden per week. Overzicht van inkomsten en uitgave heb ik al dus dat moet niet zo moeilijk zijn.

Mijn zwakke punt is vooral dat ik de hele dag onderweg ben en bij veel winkels kom. Dat is vervelend omdat ik overdag dan vaak denk 'ik heb trek in wat lekkers' en vervolgens allemaal zooi koop wat ik niet nodig had en dan ook nog eens mijn brood niet op eet. Ik gooi het dan niet weg hoor, ik eet het de volgende dag alsnog op maar het is zo onzinnig.

Ik vind die vitaminewater flesjes zo lekker maar kosten een euro of meer per stuk, begin dat ook zonde te vinden dus ben nu overgestapt op pakjes drinken die ik ook erg lekker vind.

Verder maak ik weer een weekeetlijstje zodat ik van te voren bepaal wat ik nog in huis heb, wat ik nog nodig heb en niet meer boodschappen dan dat hoef te doen.

Ik had ook wat dingen op MP gezet maar ik kan er op de een of andere manier niet echt mee omgaan, heb er een hekel aan. Ik heb heel veel tweedehandskleding hier liggen. Mss moet ik eens een ruilfeestje organiseren al mis ik daar op het moment wat energie voor. Er zijn af en toe gewoon wat mensen die hier kleding achterlaten omdat ze Nederland verlaten en het niet mee kunnen nemen. Soms halen ze het op, meestal zeggen ze 'hou maar en geef het maar weg'. Heb alleen die energie dus nog niet gevonden haha. Verder heb ik ook veel kleding die ik zelf niet meer pas, dat alles bij elkaar is nog best een hoop...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  *Lookie* zo 19 mei 2013 - 23:51

Ja, ik bedoel inderdaad voornamelijk eten. Ik vries nu ook meer in of we eten het de volgende dag weer als er nog wat over is.

Qua drinken drink ik nu bijna de hele dag thee. Dat vind ik lekker, het is goedkoop en bovendien beter voor de lijn en de tanden. Het zorgt ook weer voor minder rommel in de container.

Een kledingruilfeestje lijkt mij ook leuk!

Ik heb zelf niet echt een budget bedacht. Pasgeleden heb ik al onze vaste lasten al onder de loep genomen en gekeken wat er goedkoper kon. Boodschappen probeer ik nu ook goedkoper te doen en dat lukt best goed. Alles wat we besparen is mooi meegenomen. Misschien zou ik inderdaad een budget moeten vaststellen maar vind het lastig om een bedrag te bepalen. Al probeer ik nu dus met de boodschappen steeds wel een vast max bedrag aan te houden en 3 van de 4 x per maand lukt dat.

Oja en tijdens het opruimen kwam ik ook nog een aantal cadeaubonnen tegen en nu bedenk ik dus eerst als ik iets nodig heb of ik daar nog een bon voor kan gebruiken. Zo ga ik vanmiddag even plantjes voor in de bloembakken halen, en ik heb dus nog bonnen van een tuincentrum liggen, dat wordt fijn shoppen.


Laatst aangepast door *Lookie* op zo 19 mei 2013 - 23:54; in totaal 1 keer bewerkt
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Liadan zo 19 mei 2013 - 23:51

Ik moet ook echt consuminderen/op budget. Ik geef veel te veel uit aan kleine dingen of aan dingen voor de kinderen die echt niet hoeven. Het '1 kastje per dag' topic helpt me al wel een beetje om me wat bewuster te worden wat we allemaal al in huis hebben.
Ik wil de komende tijd flink gaan besparen op boodschappen en wil echt minder voor de kinderen kopen. En we hebben ook nog best veel liggen dat op marktplaats kan, maar ik zo'n hekel aan het gedoe daarmee.
Mijn doel voor de komende tijd is in ieder geval om (meer) te kunnen sparen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 0:10

Ik ben dus niet de enige die het niet zo heeft met MP Very Happy.

Over dat budget, dat is natuurlijk ook lastig. Ik heb voor mezelf nagekeken wat ik uberhaupt zou kunnen uitgeven per maand en dat verdeeld over weken. Dat is zo'n 150 euro per week. Ik doe bij lange na niet voor dat geld boodschappen per week natuurlijk en al dat geshop is ook nergens voor nodig. Je doet elke week boodschappen dus je weet wat je gemiddeld elke week zo kwijt bent en of je daar nog op kunt bezuinigen. Laat je je beïnvloeden door reclames of maak je er gebruik van? Daar zit een wezenlijk verschil tussen. Door van te voren te bedenken wat je die week gaat eten kun je het ook aanpassen op wat je nog in huis hebt en aan de hand daarvan een boodschappenlijstje maken. Ik doe dat op zich ook niet altijd maar wil dat wel weer gaan doen want je komt gewoon veel minder in de verleiding.

Deze week heb ik ook aardig wat onnodig geld uitgegeven:
  • Maandag €4,75 AH
  • Dinsdag €3,00 Mac, €17,75 Hoogvliet
  • Woensdag €4,00 Visboer
  • Donderdag €8,41 Hoogvliet
  • Vrijdag €7,98 Marskramer, €59,00 DA, €27,03 Hoogvliet, €6.61 Hoogvliet
    Zaterdag €20,13 Tanken


Ik heb een lijstje bijgehouden en het is nog een wonder dat ik me niet ben gaan schamen bahaha! De eerste AH, visboer en Mac waren niet nodig geweest. Ik heb te vaak naar de winkel gemoeten. Ben een taart gaan bakken zonder plan waardoor ik veels te veel ingredienten in huis heb gehaald en nu te veel over heb. Dat gaat heus nog wel op maar ik kwam met een pak suiker thuis dat ik nog had en dat was niet het enige zeg maar... Als ik er eerder over nagedacht had dan had ik springvormen kunnen lenen en niet hoeven te halen bij de Marskramer...

Kortom, dat kan allemaal veel beter :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Sam ma 20 mei 2013 - 0:47

Wij willen ook bewuster gaan leven. Geen dingen kopen die je niet nodig hebt en vooral minder dingen weggooien. Of eigenlijk dus gewoon minder kopen.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 0:57

Ik wil het deze week redden van €50,-. Ik heb nog €30,- in mijn portomonee dus hoef nog maar €20,- te pinnen. Dat doe ik pas als die €30,- op is. Heb net een boodschappenlijstje gemaakt voor deze week, daar staan maar 9 dingen :cheering:. Ik heb zaterdag een verjaardag, dat is dan de uitdaging. Buiten een kadootje (dat moet wel lukken) wil ze wellicht nog uit en ik moet even kijken of ik daar zin in heb. Zo ja, dan moet ik er op letten dat ik niet te veel uitgeef aan drank Laughing.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Reva ma 20 mei 2013 - 1:24

Ik hou ook niet zo van marktplaats, heb mijn kleding nu twee keer naar een tweedehands winkel gebracht waar ik zelf 40% van de opbrengst kreeg na twee maanden. De overgebleven items kon ik weer ophalen en zo niet gingen ze naar een goed doel.

Reva
Prater
Prater

Aantal berichten : 618
Punten : 610
Registratiedatum : 19-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gympie ma 20 mei 2013 - 1:27

Mijn valkuil is onderweg dingen kopen, net als jij, Zus. Maar ik reis dan met de trein en 's morgens snak ik naar een beker thee en daar geef ik ook elke keer aan toe. Dan ben ik op school en wil ik een warme chocolademelk en doe er dan ook maar een luxe broodje bij. Op de terugweg naar huis kom ik weer langs de Kiosk en knort mijn maag en geef ik daar weer aan toe. Kortom, ik geef echt veel te veel geld uit aan eten en drinken onderweg. Hartstikke duur.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 1:28

Wat een leuk iets Reva! Ik zou zo snel niet zoiets weten hier in Den Haag maar ik heb de kleding ook niet gekregen met het idee er iets aan te verdienen. Ik hoef zelf ook niks te verdienen aan de kleding trouwens maar die kringloopwinkels heb ik het ook nooit zo op. Kan niet precies uitleggen waarom niet. Net als die goede doelen, geen goede ervaring mee en je hoort zo veel slechte verhalen... Ik kijk wel of ik het nog kan slijten. Het staat niet in de weg en ik kan het altijd nog in zo'n kledingbak gooien als ik er echt genoeg van heb.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 1:30

Gympie schreef:Mijn valkuil is onderweg dingen kopen, net als jij, Zus. Maar ik reis dan met de trein en 's morgens snak ik naar een beker thee en daar geef ik ook elke keer aan toe. Dan ben ik op school en wil ik een warme chocolademelk en doe er dan ook maar een luxe broodje bij. Op de terugweg naar huis kom ik weer langs de Kiosk en knort mijn maag en geef ik daar weer aan toe. Kortom, ik geef echt veel te veel geld uit aan eten en drinken onderweg. Hartstikke duur.

Oh ja, herkenbaar van vroeger toen ik nog met de trein ging! Op het station standaard een croissantje en verse jus bij de AH. Zo slecht laughcry. Kun je zelf niet iets meenemen van huis om dit te voorkomen? Op de terugweg alvast een appel gaan eten voor je op het station komt en verleid wordt bijvoorbeeld? Ik heb hier zo'n beker staan die je mee kunt nemen onderweg waar je drinken in warm blijft. Ik drink zelf geen koffie of thee maar wellicht zoiets een idee voor op de heenweg?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 1:32

Ik breng kleding die we over hebben naar de Kessler stichting. Zij hebben een tweedehandswinkel en daardoor kunnen mensen daar ook werken en weer in de maatschappij komen smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 1:34

Verder koop ik gewoon niet (te) veel voorraad, zodat ik goed overzicht houd en weet wat er nog in de kasten staat, en dat steeds aanvul met nieuwe producten om lekkere maaltijden te kunnen maken smile Mijn valkuil zijn kleine dingen kopen, bij de Wibra/Zeeman/Action, die wel gebruikt worden, of voor cadeautje, maar als ik niet naar die winkel ga, mis ik het ook niet Laughing Maar dat gaat om misschien 20-25 euro per maand. Mijn vriend zijn valkuil is dat hij onderweg ineens honger of dorst heeft, en dan niks bij zich heeft, terwijl ik juist speciaal daar dingen voor in huis heb, die hij vervolgens vergeet laughcry Dus als we daarop letten kan het ook nog wel eens 50 euro per maand schelen denk ik!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gympie ma 20 mei 2013 - 1:41

Zus schreef:

Oh ja, herkenbaar van vroeger toen ik nog met de trein ging! Op het station standaard een croissantje en verse jus bij de AH. Zo slecht laughcry. Kun je zelf niet iets meenemen van huis om dit te voorkomen? Op de terugweg alvast een appel gaan eten voor je op het station komt en verleid wordt bijvoorbeeld? Ik heb hier zo'n beker staan die je mee kunt nemen onderweg waar je drinken in warm blijft. Ik drink zelf geen koffie of thee maar wellicht zoiets een idee voor op de heenweg?

Ja, ik heb vaak wel iets bij me, maar soms ben ik ook lui en dan denk ik thuis: ach, ik haal onderweg wel iets. Dan geef ik mezelf al vrijbrief om dat te doen, haha. En soms heb ik onverwachts een lange of intensieve dag en heb ik al mijn meegebrachte eten al op en heb ik toch nog honger.

Zo'n beker moet ik inderdaad echt gaan kopen, zo veel handiger. Ik zeg dat ook al eeuwen, maar ik doe het niet. Dus dat moet ik gewoon echt gaan doen. En ik moet meer tussendoortjes voor de honger halen in de supermarkt om mee te nemen, scheelt de helft van het geld.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  SarahKey ma 20 mei 2013 - 1:42

Ik consuminder al jaren. De laatste maanden weer erg strak ivm een ww uitkering.
Sommige dingen is hier gewoon al heel normaal.
Er zijn heel veel blogs op het net over dit onderwerp, daar heb ik heel veel aangehad.
Zelf houd ik ook een blog bij maar niet alleen over consuminderen.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 1:52

Pippa schreef:Ik breng kleding die we over hebben naar de Kessler stichting. Zij hebben een tweedehandswinkel en daardoor kunnen mensen daar ook werken en weer in de maatschappij komen smile

Hey hier zag ik laatst ook iets over, toen heb ik er nog informatie over opgezocht. Thanks voor deze tip, zal er nogmaals naar kijken!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 1:54

Ik vind het normale tweedehandswinkel of zo'n container ook nooit zo geslaagd, maar hier had/heb ik wel vertrouwen in. Je kunt het inleveren op de la rey weg sowieso.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 1:54

Ja Gympie, van die repen ofzo, als je daarvan houdt. Gooi in je handtas en je hebt altijd wat bij je. Ik had altijd stroopwafels bij me toen ik nog veel met de tram ging. Ik hou er niet echt van dus ze gingen niet op als ik gewoon wat trek had haha maar alleen als ik dus echt echt honger had :P.

Ik maak mijn brood enzo een dag van te voren klaar, na of tijdens het avondeten. Als ik dat in de ochtend moet doen dan gebeurd dat ook niet. Vaak maak ik dan ook het fruit klaar, als ik dat meeneem. Maar dat doe ik te weinig (fruit eten).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gympie ma 20 mei 2013 - 3:17

Ik heb gelijk actie ondernomen. Ik heb net boodschappen gedaan en sultana's en pakjes drinken gehaald. Ik heb denk ik drie keer per week brood bij me en dat maak ik de avond van te voren. Doe ik dat niet, dan ga ik het inderdaad ook niet in de ochtend maken, met dus de financiële gevolgen Wink.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Boterbloem ma 20 mei 2013 - 3:25

SarahKey schreef:Ik consuminder al jaren. De laatste maanden weer erg strak ivm een ww uitkering. Sommige dingen is hier gewoon al heel normaal. Er zijn heel veel blogs op het net over dit onderwerp, daar heb ik heel veel aangehad. Zelf houd ik ook een blog bij maar niet alleen over consuminderen.
Welke blogs zijn dat?

Boterbloem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 55
Punten : 59
Registratiedatum : 19-04-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 3:30

Gympie schreef:Ik heb gelijk actie ondernomen. Ik heb net boodschappen gedaan en sultana's en pakjes drinken gehaald. Ik heb denk ik drie keer per week brood bij me en dat maak ik de avond van te voren. Doe ik dat niet, dan ga ik het inderdaad ook niet in de ochtend maken, met dus de financiële gevolgen Wink.
:cheering: :cheering:

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 4:03

Net boodschappen gedaan, er was alleen geen brood meer. Ik heb nog wel wat brood voor morgen dus dat geeft niet. Haal ik morgen na het werk een nieuw brood. Was €15,20 kwijt en in principe zou ik nu alles in huis moeten hebben voor de week. Van de week op zoek naar een cadeautje voor mijn nicht, geen idee wat ik voor haar moet kopen...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  pindaatje ma 20 mei 2013 - 6:52

Liadan schreef:Ik moet ook echt consuminderen/op budget. Ik geef veel te veel uit aan kleine dingen of aan dingen voor de kinderen die echt niet hoeven. Het '1 kastje per dag' topic helpt me al wel een beetje om me wat bewuster te worden wat we allemaal al in huis hebben.
Ik wil de komende tijd flink gaan besparen op boodschappen en wil echt minder voor de kinderen kopen. En we hebben ook nog best veel liggen dat op marktplaats kan, maar ik zo'n hekel aan het gedoe daarmee.
Mijn doel voor de komende tijd is in ieder geval om (meer) te kunnen sparen.

+1

Dit dus, en aangezien wij volgend voorjaar een nieuwe badkamer en nieuw toilet willen, zal er flink gespaard moeten worden, dus alle beetjes extra die erbij komen door te consuminderen/op budget te gaan, zijn mooi meegenomen.

pindaatje
Prater
Prater

Aantal berichten : 888
Punten : 974
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  *Lookie* ma 20 mei 2013 - 7:16

Boterbloem schreef:
SarahKey schreef:Ik consuminder al jaren. De laatste maanden weer erg strak ivm een ww uitkering. Sommige dingen is hier gewoon al heel normaal. Er zijn heel veel blogs op het net over dit onderwerp, daar heb ik heel veel aangehad. Zelf houd ik ook een blog bij maar niet alleen over consuminderen.
Welke blogs zijn dat?

Ik weet dat mijn schoonmoeder wel op dit soort blogs kijkt, via haar ken ik onder andere deze:

- http://jente75.blogspot.nl/
- eenvoudigleven.blogspot.com
- http://budgetmamabespaart.blogspot.nl/2012_12_01_archive.html

Via deze blogs kun je ook verder klikken naar andere blogs die consuminderen centraal hebben staan. Als je googlet op 'consuminderen blog' krijg je er ook een aantal, ik weet niet of dit nuttige zijn.
De blog 'Eenvoudig leven' is wel vrij extreem, vind ik, zij maakt echt alles zelf (dat moet veel tijd kosten maar ze werkt dan ook niet buitenshuis, wel groot gezin): van brood tot vruchten inmaken. Maar je kunt er best wel wat ideetjes opdoen.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Consuminderen/ Op budget Empty Re: Consuminderen/ Op budget

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum