Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vrije school

+4
Darius
Twellie
Parisienne
Linda
8 plaatsers

Ga naar beneden

Vrije school Empty Vrije school

Bericht  Linda zo 19 mei 2013 - 21:00

Ik ben aan het zoeken naar een geschikte basisschool voor dochter. Er is hier in de regio keus genoeg.
Ik wil ook een kijkje nemen op de vrije school.

Wie z'n kinderen zit ook op de vrije school? Hoe vinden je kinderen het?

Wat was voor jou de keus om ze naar de vrije school te laten gaan?

Wat vind je leuk aan de vrije school?

Wat vind je minder leuk?

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Parisienne zo 19 mei 2013 - 22:20

Bij ons om de hoek zit een Vrije School. Mijn bovenbuurjongetje zit daarop. Dit eigenlijk omdat mijn bovenburen veel te laat waren met inschrijven op scholen. Ze hebben zich er nooit in verdiept en vonden elke school wel prima. Op de Vrije School was nog plek, dus is hij daarheen gegaan. Heb er zelf dus geen ervaring mee, maar kan er wel iets over vertellen.

Het aparte vind ik dat hij in klas 1 (= groep 3) nog steeds halve dagen naar school gaat, net als de kleuterklassen. De moeders die ik weleens op schoolplein zie staan zijn erg 'geiten-wollen-sokken-achtig'. Helemaal niks mis mee, maar ik denk dat ik me daar tussen niet echt thuis voel. Ze doen veel buiten, met de natuur, hebben seizoensfeesten, eten biologisch, hebben alles in de klas (meubels, speelgoed, attributen) van hout en andere verantwoordelijke, natuurlijke producten. Ze gaan hier veel het bos in, maken dan bloemenkransen, zetten die op hun hoofd en dansen met elkaar een regendans of maken andere dansen/liederen over het seizoen. Dit laatste vind ik dan persoonlijk weer niks. Van ouders wordt hier overigens veel verwacht. Ze willen dat ouders vaak meegaan met wandelingen, maar daar moet je maar net tijd voor hebben.

Ook weet ik dat ze wel een 'eigen' vorm van onderwijs hebben. Het fijne ervan weet ik niet, dat zou je kunnen navragen.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Twellie ma 20 mei 2013 - 1:28

Ik heb hetzelfde topic pas geleden geopend, volgens mij met twee reacties als resultaat Vrije school 561177. Er zitten geloof ik niet veel kindjes hier op de Vrije School. Mamsie heeft er wel zelf op gezeten.

Wij zijn ook de Vrije School aan het overwegen, deze week heb ik er nog een gesprek en ook op een reguliere basisschool en dan hakken we de knoop door.

Wat ik tot nu toe positief vind:
- De aandacht voor de totaalontwikkeling van het kind: niet alleen op cognitief gebied maar ook bijvoorbeeld op sociaal en emotioneel gebied.
- Aandacht voor de omgeving: natuurlijke materialen en biologisch eten.
- Kinderen gaan gedurende langere tijd halve dagen naar school, dat vind ik zelf ook beter voor jonge kinderen.
- Ouders zijn erg betrokken bij het onderwijs.

Hier heb ik vraagtekens bij:
- Wat Parisienne zegt over de feesten: ik ga niet rond dansen met een bloemenkrans op mijn hoofd, dat gaat me een beetje te ver Laughing.
- Mijn vraag deze week aan de school is ook in hoeverre ze zich tegen de opvoeding aan bemoeien. Ze zijn bijvoorbeeld geen voorstander van televisie kijken en computergebruik. Mijn dochter kijkt bijna dagelijks filmpjes op YouTube en ik pieker er in het algemeen ook niet over mijn opvoeding aan te passen aan een school. Wordt dat geaccepteerd?
- De ouderbijdrage is (stukken) hoger dan op een reguliere school.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Darius ma 20 mei 2013 - 1:32

Ik zou gewoon eens kijken op de Vrije School. Lijkt me al leuk om eens een rondleiding te krijgen. Ik zou ook goed vragen naar de overgang naar de middelbare school.

Roodkapje heeft volgens mij ook ervaring met de vs.

En verder sluit ik me aan bih Twellie, ij ga ook niet dansen met een krans op mijn hoofd!
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  PapillonRose ma 20 mei 2013 - 2:00

Hier zit ze op de psz ervan. En de kans is groot dat ze ook de basisschool gaat doen op de Vrije School, nog wel even afwachten of ik het echt bij haar vind passen ook tegen die tijd.

Maar hier valt het tot dusver erg mee met geienwollensokkentypes. Ze zijn er wel, maar het grootste deel van de ouders die ik op het schoolplein zie zijn vrij doorsnee. Verder komt de halve dagen naar school deels door het continurooster. Omdat ze op school eten zijn ze die tijd tussen de middag niet kwijt aan een lange pauze thuis. Alleen in de kleuterklas zijn ze dan nog wat eerder uit dan normaal. Dat vind ik juist fijn, zodat de overgang niet zo groot is vanaf de psz. De feesten vind ik juist erg leuk, ook om als ouder mee te doen. Maar voor zover ik weet ben je dat niet verplicht. Ik heb als tiener ook met een bloemenkrans op mijn hoofd gedanst bij mijn broertje op school met zo'n feest. Dat is overigens maar 1 feest, de rest komt volgens mij geen krans aan te pas (in elk geval niet alle feesten).

De grootste voordelen vind ik de zachtaardige manier van omgaan met de kinderen, de enorme interesse in elk kind persoonlijk, de aandacht voor de natuur en omgeving, de aandacht voor de ontwikkeling van elk kind apart. De ouders zijn over het algemeen betrokken en dat vind ik erg leuk. Ook fijn is dat ze op school eten, dan hoeven ze nergens meer heen als ze eenmaal thuis zijn en kunnen ze lekker gaan spelen.

De mindere dingen vind ik met name de ouderbijdrage. Die is in vergelijking met gewone scholen hoog, hier is deze 40 euro per maand. Maar ik denk dan maar, de psz die ze nu bezoekt kost ruim 3 keer zoveel, dus in dat opzicht gaan we er toch nog op vooruit. Ook vind ik het mogelijk een nadeel dat ze vanaf de eerste klas dezelfde leerkracht hebben. Stel dat het met die persoon niet zo klikt dan zit je er wel 6 jaar aan vast. Plus dat ik meerdere gezichten gespreid over meerdere jaren wel een pluspunt vind.

Het onderwijs is trouwens niet heel anders volgens mij. Ja, meer aandacht voor dingen als kunst, cultuur, natuur, etc. En ze maken de leerstof die hetzelfde is als op een andere school soms anders duidelijk. Bijvoorbeeld meer visueel heb ik al eens gezien. En volgens mij bemoeien ze zich ook niet heel erg met de opvoeding, voor zover ik weet.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Linda ma 20 mei 2013 - 2:53

Ik heb gelezen dat ze bij deze school in groep 1 en 2 halve dagen naar school gaan. Vanaf groep 3 gaan ze hele dagen. Ik vind dat juist wel prettig.
Het geitenwollensokkengehalte maakt me niet zo uit. Misschien kom ik dan ook nog wel uit de kast, haha. Zonder gekheid, ik denk dat er ook genoeg andere mensen die net als ons de vrije school overwegen.
Het handwerk en de biologische en natuurlijke producten trekt me ook. Ik vind het fijn om te weten dat m'n kind met eerlijke producten werkt en gemotiveerd raakt om haar eigen fantasie te gebruiken.

We hebben vrijdag een afspraak op een jenaplan school. Die school trok me als eerste, voordat ik me in de vrije school begon te verdiepen.
Daarna maar eens een afspraak maken op de vrije school.

Twellie, ik ben heel benieuwd wat jullie gaan kiezen!
Ik vraag me af waarom ze op een vrije school zich meer met de opvoeding bemoeien dan op een reguliere school? Of is dat puur je gevoel?

PR, leuk dat A. op de psz zit daar! Was dat een bewuste keus?

Ik heb gekeken naar de uitstroom van groep 8. Ze zitten iets hoger tov het landelijk gemiddelde. Maarja, hoeveel zegt dat?

Naarmate ik er meer over zit te lezen, raak ik steeds enthousiaster. Ik denk dat deze vorm erg goed bij ons en onze dochter passen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Darius ma 20 mei 2013 - 7:23

Met uitstroom naar het vo bedoel ik meer of de vs aansluit bij een reguliere vo school. Nuet dat de kinderen opeens moeten wennen aan een totaal ander systeem in de brugklas.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Linda ma 20 mei 2013 - 8:11

Darius schreef:Met uitstroom naar het vo bedoel ik meer of de vs aansluit bij een reguliere vo school. Nuet dat de kinderen opeens moeten wennen aan een totaal ander systeem in de brugklas.

Oh op die manier.
Ik had zelf eens van iemand gehoord dat kinderen op een vrije school vaak een achterstand hebben, daar was ik zelf benieuwd naar. Maar dat is dus niet zo.

Ik zag dat een aantal doorstromen naar een vrije vo. Maar de meeste naar reguliere vo's in de buurt.

Ik hoorde net van iemand dat ze een wachtlijst hebben! Dat zou jammer zijn.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Printje ma 20 mei 2013 - 8:28

Hier veel ervaring met Jenaplanonderwijs, zoals je ongetwijfeld weet, dus mocht je vragen hebben....


Ik heb zelf een keer stage gelopen op een vrije school, dat was toch echt niet mijn ding. Kan niet precies uitleggen.


Wat ik me wel afvraag met die halve dagen, hoe halen zij dan het benodigde aantal uren? Kinderen moeten iets van x aantal uren onderwijs krijgen ( weet ff niet meer precies hoeveel) en als kinderen altijd maar halve dagen gaan halen ze dat toch nooit?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Darius ma 20 mei 2013 - 8:34

Printje schreef:Hier veel ervaring met Jenaplanonderwijs, zoals je ongetwijfeld weet, dus mocht je vragen hebben....


Ik heb zelf een keer stage gelopen op een vrije school, dat was toch echt niet mijn ding. Kan niet precies uitleggen.


Wat ik me wel afvraag met die halve dagen, hoe halen zij dan het benodigde aantal uren? Kinderen moeten iets van x aantal uren onderwijs krijgen ( weet ff niet meer precies hoeveel) en als kinderen altijd maar halve dagen gaan halen ze dat toch nooit?

Minder of geen margedagen? Waarschijnlijk voldoen ze wel aan de urennorm, anders hebben ze een slechte beoordeling van de inspectie en krijgen ze geen gekd meer van OCW.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Printje ma 20 mei 2013 - 8:36

Darius schreef:
Printje schreef:

Minder of geen margedagen? Waarschijnlijk voldoen ze wel aan de urennorm, anders hebben ze een slechte beoordeling van de inspectie en krijgen ze geen gekd meer van OCW.

Ja maar wij redden het bijv in de onderbouw al niet eens, en dan gaan we 4 dagen van 8.30 tot 14.45 uur naar school. Als je kijkt naar de hele schoolloopbaan, wat zij dus doen, halen we het met gemak. Maar als wij het al niet halen met die kleine aantal uurtjes minder hoe red je het dan als je alleen maar halve dagen naar school gaat? Ik vind het altijd allemaal zo raar, sowieso, sommige scholen hier hebben ook veel meer vakanties als dat wij hebben.
Volgens directeur heeft dat te maken met hoe zij het schooljaar tellen, van jan-dec (wat dus fout is) of van aug tot juni of zoiets.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Linda ma 20 mei 2013 - 8:42

Printje, ik heb geen idee. Hier is het 5 dagen per week van 08.30 tot 13.00, in groep 1 en 2. Daarna wel gewoon hele dagen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Darius ma 20 mei 2013 - 8:44

Printje schreef:
Darius schreef:
Printje schreef:

Minder of geen margedagen? Waarschijnlijk voldoen ze wel aan de urennorm, anders hebben ze een slechte beoordeling van de inspectie en krijgen ze geen gekd meer van OCW.

Ja maar wij redden het bijv in de onderbouw al niet eens, en dan gaan we 4 dagen van 8.30 tot 14.45 uur naar school. Als je kijkt naar de hele schoolloopbaan, wat zij dus doen, halen we het met gemak. Maar als wij het al niet halen met die kleine aantal uurtjes minder hoe red je het dan als je alleen maar halve dagen naar school gaat? Ik vind het altijd allemaal zo raar, sowieso, sommige scholen hier hebben ook veel meer vakanties als dat wij hebben.
Volgens directeur heeft dat te maken met hoe zij het schooljaar tellen, van jan-dec (wat dus fout is) of van aug tot juni of zoiets.

Maar jullie school kijkt ook naar de onderwijstijd gedurende 8 jaar.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar neem van mij aan dat het wel goed zit.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Lejow ma 20 mei 2013 - 8:44

Printje schreef:
Darius schreef:
Printje schreef:

Minder of geen margedagen? Waarschijnlijk voldoen ze wel aan de urennorm, anders hebben ze een slechte beoordeling van de inspectie en krijgen ze geen gekd meer van OCW.

Ja maar wij redden het bijv in de onderbouw al niet eens, en dan gaan we 4 dagen van 8.30 tot 14.45 uur naar school. Als je kijkt naar de hele schoolloopbaan, wat zij dus doen, halen we het met gemak. Maar als wij het al niet halen met die kleine aantal uurtjes minder hoe red je het dan als je alleen maar halve dagen naar school gaat? Ik vind het altijd allemaal zo raar, sowieso, sommige scholen hier hebben ook veel meer vakanties als dat wij hebben.
Volgens directeur heeft dat te maken met hoe zij het schooljaar tellen, van jan-dec (wat dus fout is) of van aug tot juni of zoiets.

Ja, dat laatste vraag ik me ook wel eens af, waar sommige scholen de vrije dagen vandaan halen.
En inderdaad, hoe ze die uren op een vrije school dan opvangen.

Verder kan ik er niet zoveel van zeggen, heb me er totaal niet in verdiept.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Darius ma 20 mei 2013 - 8:45

Linda schreef:Printje, ik heb geen idee. Hier is het 5 dagen per week van 08.30 tot 13.00, in groep 1 en 2. Daarna wel gewoon hele dagen.

22,5 uur is wel normaal.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Darius ma 20 mei 2013 - 8:49

L gaat 23 uur pw naar school trouwens.
Groep 3 en 4 gaan 25,5 uur en gr 5-8 28 uur. Dat is volgens mij het hoorns model.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Lejow ma 20 mei 2013 - 8:58

Bij ons gaat de onderbouw 25,25 uur per week.
Eens in de zoveel tijd zijn ze een dag vrij.

De bovenbouw gaat 26 uur per week en die zijn dan niet die extra dagen vrij.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Twellie ma 20 mei 2013 - 9:45

@ Linda: Ja, dat was echt gevoel. In de schoolgids stond bijvoorbeeld dat ze televisie kijken en computergebruik ontmoedigden en dat er informatiebijeenkomsten waren waarin ouders zich meer konden verdiepen in de antroposofie. Het klonk allemaal wel vrijblijvend, maar het is toch een school met een bepaalde filosofie als achtergrond. Ik hang die tot op zekere hoogte aan, maar op andere punten niet. En op die andere punten ben ik ook niet bereidwillig om mijn eigen ideeen aan te passen en daarom wil ik graag de visie van het schoolhoofd weten op de relatie tussen de school en opvoeding.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  bolus26 ma 20 mei 2013 - 10:10

Ik heb stage gelopen op een vrije school en ik vind het onderwijs wel behoorlijk anders al zijn de einddoelen natuurlijk hetzelfde. De werkwijze/ visie moet je echt liggen en bij je kind passen.Mijn ervaring bij mijn huidige werk is dat kinderen die behoefte aan sturing en structuur hebben t op de vrije school meestal niet zo prettig ervaren.
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Twellie ma 20 mei 2013 - 10:14

bolus26 schreef:Ik heb stage gelopen op een vrije school en ik vind het onderwijs wel behoorlijk anders al zijn de einddoelen natuurlijk hetzelfde. De werkwijze/ visie moet je echt liggen en bij je kind passen.Mijn ervaring bij mijn huidige werk is dat kinderen die behoefte aan sturing en structuur hebben t op de vrije school meestal niet zo prettig ervaren.
Oh, ik ben benieuwd wat je bedoeld met structuur? Mijn oudste heeft namelijk best veel behoefte aan structuur maar ik dacht die ook wel te zien daar (ritmes in jaarfeesten, vakken geklusterd in periodes enzovoorts). Hoe zie jij dat?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  bolus26 ma 20 mei 2013 - 10:19

Ik bedoel meer structuur in het lesprogramma. Op de vrije school waar ik stage liep werd nauwelijks uit boeken gewerkt, veel kring activiteiten ,samenwerken,dingen maken en de interesses van de kinderen was grotendeels leidraad.dus bijv. We werkten over de het strand en een kind kwam met een rups aan zetten werd daar verder mee gewerkt en het strand ws dan verleden tijd.voor sommige kinderen is dat te onvoorspelbaar, die vinden het fijn als de dag of een les een beetje dezelfde opbouw heeft.

Dus ik bedoel echt structuur in de dag en per vak.

bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Twellie ma 20 mei 2013 - 10:24

Oke, goed dat je het zegt: ik heb deze week gesprek op de Vrije School (ben er al vaker geweest) en dan kan ik even vragen naar structuur en dit als voorbeeld noemen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  bolus26 ma 20 mei 2013 - 18:54

Er zal per school zeker verschil in zitten dus zou ik zeker doen! Succes
bolus26
bolus26
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  PapillonRose ma 20 mei 2013 - 22:01

Linda: het was inderdaad een bewuste keuze om haar daar op de psz te doen. Er zit bij ons nieuwe huis zelfs een psz in de straat, maar heb er toch voor gekozen naar een andere plaats te gaan voor deze psz. Ook met het oog op de basisschool waar ze hopelijk naartoe zal gaan daar, dan is ze vast gewend aan de plek. En ik vond bijvoorbeeld het kdv waar ze eerst naartoe ging echt ontzettend leuk, maar geef toch de voorkeur aan deze psz. Allemaal houten speelgoed en dingen van andere natuurlijke materialen, de manier van werken is heel anders (heel veel zingen, kringspellen, veel buiten spelen, speciaal aandacht voor sociale vaardigheden maar net weer wat anders dan op een reguliere psz). En de juffies (zo heten ze daar) zijn zo lief voor de kindjes! Niet dat ze dat ergens anders niet zijn, maar het is misschien ook meer een gevoel. Ze zijn elke dag weer blij dat je kindje er is en dat uiten ze ook. Lijkt me voor een kindje erg leuk!
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Vrije school Empty Re: Vrije school

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum