Wat vraag jij je nog af?
+10
Carra
Snoopy
Roza
Nyx
Cheesegirl
Sorella
Arwyn
Lady Starstruck
Sea of Trees
Annouk
14 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Wat vraag jij je nog af?
... Maar niet over je forummers? Ik heb altijd ladingen aan random vragen, maar veel worden er wel beantwoord in de loop der tijd. Mijn huidige vraag: Hoe wordt bepaald welke medicijnen zonder recept verkrijgbaar zijn en welke niet? Ik snap dat verslavingsgevoelige, handelsgevoelige en heftige medicatie uiteraard op recept is, maar waarom is neusspray wel vrij verkrijgbaar en crème tegen eczeem niet?
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Re: Wat vraag jij je nog af?
Crème tegen eczeem is wel vrij verkrijgbaar hoor, alleen hormoonzalf niet.
Ik vraag me vooral dingen af waar niemand een antwoord op heeft, wanneer m'n vriend een baan vindt, wanneer we een kindje mogen krijgen, of ik bij m'n huidige werk mag blijven of dat er toch een keertje gereorganiseerd gaat worden, etc etc.
Ik vraag me vooral dingen af waar niemand een antwoord op heeft, wanneer m'n vriend een baan vindt, wanneer we een kindje mogen krijgen, of ik bij m'n huidige werk mag blijven of dat er toch een keertje gereorganiseerd gaat worden, etc etc.
Gast- Gast
Nee, maar hormoonzalf is toch wel het enige dat ook daadwerkelijk werkt. Maar ik ga dat spul niet verhandelen, het heeft geen hallucinerende effecten, het geeft geen kick... Waarom kan ik dat niet gewoon kopen bij de DA?
SuperGrover- Ratel
Omdat het gewoon troep is, en je dingen met hormonen niet vrij mag verhandelen.
Gast- Gast
Eerste ben ik het absoluut niet mee eens, het tweede: waarom niet?
SuperGrover- Ratel
Omdat je dingen met hormonen niet op eigen houtje moet gebruiken, juist omdat het slecht is. Ben je op de hoogte van de nadelige effecten van hormoonzalf? Ik heb het thuis ook staan hoor, maar ik gebruik het écht liever niet.
Gast- Gast
Neusspray verwoest je neus ook, maar dat kun je wel gewoon kopen. Van te veel ibuprofen kun je maagbloedingen krijgen. Dat er bijwerkingen kunnen optreden lijkt me dan toch niet dé reden waarom hormoonzalf niet vrij verkrijgbaar is?
En ja, ik weet dat het bijwerkingen kan hebben, maar ik gebruik het ook niet als bodylotion. Dat is ook een reden waarom ik niet snap dat het niet vrij verkrijgbaar is, het is niet bepaald spul dat je voor je lol gebruikt. Het werkt tegen eczeem, that's it, het feit dat ik nu een huisarts moet bellen, verandert weinig aan het middel.
En ja, ik weet dat het bijwerkingen kan hebben, maar ik gebruik het ook niet als bodylotion. Dat is ook een reden waarom ik niet snap dat het niet vrij verkrijgbaar is, het is niet bepaald spul dat je voor je lol gebruikt. Het werkt tegen eczeem, that's it, het feit dat ik nu een huisarts moet bellen, verandert weinig aan het middel.
SuperGrover- Ratel
Ja, zo begrijp ik het idd beter. Maargoed, voor mij maakt het weinig uit, alles wat vrij verkrijgbaar is wordt ook niet vergoed, dus van mij mag het lekker op recept blijven.
Gast- Gast
SuperGrover schreef:... Maar niet over je forummers? Ik heb altijd ladingen aan random vragen, maar veel worden er wel beantwoord in de loop der tijd. Mijn huidige vraag: Hoe wordt bepaald welke medicijnen zonder recept verkrijgbaar zijn en welke niet? Ik snap dat verslavingsgevoelige, handelsgevoelige en heftige medicatie uiteraard op recept is, maar waarom is neusspray wel vrij verkrijgbaar en crème tegen eczeem niet?
Onderstaande geldt voor diergeneesmiddelen, maar ik denk dat het grootste gedeelte ook voor geneesmiddelen voor mensen geldt.
Wanneer mag een (dier)geneesmiddel een vrij middel zijn?
Voor toediening is geen specifieke kennis of vaardigheid vereist
Ook bij onjuiste toediening geen risico’s voor mens, dier of milieu
Geen ernstige bijwerkingen bekend
Geen contra-indicaties t.o.v. andere vrije middelen
Geen bijzondere bewaarcondities
Ook bij onjuist gebruik geen risico’s op residuen
Ook bij onjuist gebruik geen risico’s op resistentie-ontwikkeling
Dus ik denk dat de crème tegen eczeem niet voldoet aan al deze voorwaarden ...
Annouk- Fluisteraar
- Aantal berichten : 33
Punten : 33
Registratiedatum : 25-12-12
Kijk, dat zocht ik! Dank je, Annouk! Al vraag ik me nog wel af welke voorwaarde de eczeem crème schendt.
Meer mensen met vragen?
Meer mensen met vragen?
SuperGrover- Ratel
Supergrover, heb jij eczeem?
Ik heb een tip voor je: visolie pillen, gewoon bij Albert Heijn. Sinds ik die slik heb ik nog maar amper eczeem, mijn huid is niet meer zo droog. Maar bij mij helpt het als een tierelier!
Ik heb een tip voor je: visolie pillen, gewoon bij Albert Heijn. Sinds ik die slik heb ik nog maar amper eczeem, mijn huid is niet meer zo droog. Maar bij mij helpt het als een tierelier!
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Ik had hem geloof ik al een keer gepost hier. Maar ik vraag me echt af waarom er geen vrouwelijke dictators zijn??? Ik bedoel als je in het verleden en heden kijkt dictators zijn altijd mannen.
Lady Starstruck- Ratel
- Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11
Misschien omdat er nog niet zoveel vrouwelijke leiders zijn geweest?
Vroeger was de leider/heerser/vorst van een land altijd man, dat vrouwen zo'n rol hebben is vrij recent. Misschien moet het nog komen dat vrouwen de dictatoriale rol vinden..
Volgens mij heb ik ook ooit ergens gelezen dat vrouwen toch vaak gevoeliger zijn en dus misschien ook meer bezig zijn met het gevoel en de emotie van het volk. Kan me voorstellen dat dat in een hoge positie toch alsnog een rol kan spelen..
Wat ik me afvraag: waarom is Kerst wel altijd op een vaste datum en Pasen/Hemelvaart/Pinksteren niet? Jezus geboorte vieren we wel elk jaar op dezelfde dag (voor degenen die hierin geloven), maar de dag dat hij gekruisigd wordt en wat daarna komt veranderd elk jaar van datum..
Ik weet wel hoe we aan die data komen, maar waarom is dat op die manier vastgesteld ipv van gewoon een vaste datum?
Vroeger was de leider/heerser/vorst van een land altijd man, dat vrouwen zo'n rol hebben is vrij recent. Misschien moet het nog komen dat vrouwen de dictatoriale rol vinden..
Volgens mij heb ik ook ooit ergens gelezen dat vrouwen toch vaak gevoeliger zijn en dus misschien ook meer bezig zijn met het gevoel en de emotie van het volk. Kan me voorstellen dat dat in een hoge positie toch alsnog een rol kan spelen..
Wat ik me afvraag: waarom is Kerst wel altijd op een vaste datum en Pasen/Hemelvaart/Pinksteren niet? Jezus geboorte vieren we wel elk jaar op dezelfde dag (voor degenen die hierin geloven), maar de dag dat hij gekruisigd wordt en wat daarna komt veranderd elk jaar van datum..
Ik weet wel hoe we aan die data komen, maar waarom is dat op die manier vastgesteld ipv van gewoon een vaste datum?
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10
Ja daar zeg je me wat inderdaad Arwyn. En vrouwen zijn inderdaad gevoeliger dan mannen. Volgens mij is het ook een stukje hormonen kwestie. Mannen hebben testosteron en dat zorgt er volgens mij ook mede voor dat ze op macht kunnen kicken. Maar dat weet ik ook niet mer zekerheid.
Lady Starstruck- Ratel
Arwyn, wat een goede vraag!
Lady Starstruck: Er zijn verschillende manieren om dictator te worden. De eerste is een staatsgreep plegen. Een succesvolle staatsgreep wordt doorgaans gepleegd door hoge legerofficieren. Hoge legerofficieren zijn vrijwel altijd mannen. De tweede manier is de 'troon' erven. Dat wordt echter vaak van vaders op zonen overgedragen, omdat in veel landen waar dictators heersen, vrouwen sowieso als minder worden ervaren. De derde manier is legitiem verkozen worden en dan de macht naar je toe grijpen. De derde manier is denk ik de manier die het meest 'geschikt' is voor vrouwen. Als het je echt interesseert, er staat op internet een heel interessant filmpje (of nou ja, film, volgens mij duurt ie bijna een uur) over een jongen die een presentatie geeft 'hoe word ik een dictator'. Heel interessant!
Lady Starstruck: Er zijn verschillende manieren om dictator te worden. De eerste is een staatsgreep plegen. Een succesvolle staatsgreep wordt doorgaans gepleegd door hoge legerofficieren. Hoge legerofficieren zijn vrijwel altijd mannen. De tweede manier is de 'troon' erven. Dat wordt echter vaak van vaders op zonen overgedragen, omdat in veel landen waar dictators heersen, vrouwen sowieso als minder worden ervaren. De derde manier is legitiem verkozen worden en dan de macht naar je toe grijpen. De derde manier is denk ik de manier die het meest 'geschikt' is voor vrouwen. Als het je echt interesseert, er staat op internet een heel interessant filmpje (of nou ja, film, volgens mij duurt ie bijna een uur) over een jongen die een presentatie geeft 'hoe word ik een dictator'. Heel interessant!
SuperGrover- Ratel
Ah vandaar dat het vaker mannen zijn. Maar dank je voor de tip dat ga ik zeker eens opzoeken. Ik kan het me eigenlijk ook niet echt voorstellen een vrouwelijke dictator. Niet om ongeemancipeerd te doen maar ik zie het ook niet echt voor me een vrouwelijke Hitler of zoiets. Niet dat ik hoop dat het ooit gebeurd ofzo.
Lady Starstruck- Ratel
Ik vraag me heel vaak vreemde dingen af maar als er dan zo'n topic is als dit schiet me nooit iets te binnen, helaas.
Sorella- Kletskop
- Aantal berichten : 1955
Punten : 2035
Registratiedatum : 02-06-11
Het concilie van Nicea bepaalde in 325 dat Pasen moet worden gevierd op de zondag na de eerste volle maan in de lente. In 1582 voerde Paus Gregorius XIII een kalenderhervorming door, die door de Orthodoxe kerken niet werd gevolgd. De Orthodoxe kerken, zoals de Grieks-orthodoxe Kerk, bleven de Juliaanse kalender volgen en niet de Gregoriaanse kalender (zie de uitleg aldaar), waardoor het begin van de lente, en dus ook de paasdatum, op verschillende dagen valt. Om de zoveel jaar valt de paasdatum van de westerse kerken samen met die van de Orthodoxe kerken.Arwyn schreef:Misschien omdat er nog niet zoveel vrouwelijke leiders zijn geweest?
Als het begin van de lente op 20 maart valt, wordt in de westerse kerken, volgens de regel van het kerkelijke/ecclesiastische Pasen, 21 maart gehanteerd. Ook als de volle maan op 21 maart valt, wordt pasen op de zondag na de eerste volle maan in de lente gevierd. Daardoor kan het christelijke paasfeest in de westelijke kerken in een periode van 35 dagen vallen, van 22 maart tot 25 april (beide data inbegrepen)
Misschien heb je er wat aan. Op wikipedia is er trouwens nog veel meer over te vinden.
Cheesegirl- Ratel
- Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10
Maar waarom? Jezus is toch op een bepaalde dag geboren en op een bepaalde dag gestorven? Of denk ik te menselijk nu?
SuperGrover- Ratel
Cheesegirl: Dat weet ik inderdaad
Weet ook dat veel christelijke feestdagen alsnog op een datum vallen waar daarvoor ook 'heidense' feesten op gevierd werden, maar dan alsnog vraag ik me af waarom kerst wel een vaste datum heeft en die andere 3 dingen niet.. Die zijn toch ook gewoon op een bepaalde datum gebeurd? Waarom zijn die dan niet belangrijk genoeg oid om een vaste datum te krijgen ipv elk jaar een andere?
We zullen het wel nooit te weten hebben, voor zover ik weet hebben de leden van het Concilie geen notulen gemaakt
Weet ook dat veel christelijke feestdagen alsnog op een datum vallen waar daarvoor ook 'heidense' feesten op gevierd werden, maar dan alsnog vraag ik me af waarom kerst wel een vaste datum heeft en die andere 3 dingen niet.. Die zijn toch ook gewoon op een bepaalde datum gebeurd? Waarom zijn die dan niet belangrijk genoeg oid om een vaste datum te krijgen ipv elk jaar een andere?
We zullen het wel nooit te weten hebben, voor zover ik weet hebben de leden van het Concilie geen notulen gemaakt
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10
Lees je nu gewoon over mijn tip heen?SuperGrover schreef:Maar waarom? Jezus is toch op een bepaalde dag geboren en op een bepaalde dag gestorven? Of denk ik te menselijk nu?
Sea of Trees- Kletskop
- Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13
Eczeemcreme bevat hormonen. Hormonen die het lichaam aanmaakt als reactie op stress. Dat werkt onstekingsremmend. Dat helpt op zich tegen eczeem, maar je krijgt er een behoorlijke gebruiksaanwijzing bij, het heeft nogal wat bijwerkingen en als je het te lang en te vaak gebruikt wordt je huid dunner en heb je blijvende problemen. Het is een beetje een 'laatste redmiddel' en er wordt vaak een zo licht mogelijke variant voorgeschreven.SuperGrover schreef:Kijk, dat zocht ik! Dank je, Annouk! Al vraag ik me nog wel af welke voorwaarde de eczeem crème schendt.
Meer mensen met vragen?
Mijn dochter heeft erge eczeem gehad, nu nog steeds wel af en toe. Maar ze zijn erg voorzichtig met dergelijke cremes vanwege de bijwerkingen. Ik moet bijvoorbeeld elke keer als ik haar insmeer mijn handen uitgebreid wassen. En de dermatoloog is er ook niet zo'n fan van, pas als de rest niet werkt.
Gast- Gast
Bjiwerkingen van de creme:
Dunnere huid, waardoor deze makkelijker kan beschadigen. De huid van het gezicht en de geslachtsdelen is hier extra gevoelig voor. Stop met het gebruik als u merkt dat u hier last van heeft. De huid kan zich dan weer herstellen.
Bij gebruik in het gezicht: rode, jeukende uitslag rond de mond, neus of ogen . Soms pijnlijk of met schilfering. Raadpleeg dan uw arts. Meestal verdwijnen deze klachten vanzelf als u stopt met dit medicijn.
Meer haargroei op de plek waar u het medicijn heeft aangebracht. Bij langdurig gebruik, van meerdere weken tot maanden, kunnen nog andere bijwerkingen optreden. De kans hierop is groter als u grote hoeveelheden van dit medicijn gebruikt. Bijvoorbeeld als een volwassene gedurende meerdere maanden meer dan honderd gram zalf of crème per week gebruikt.
Zeer zelden littekenachtige strepen (striae), rode plekken, verbleking of juist een donkere verkleuring van de huid op de plek waar u dit medicijn aanbrengt. Deze huidafwijkingen zijn meestal blijvend. Raadpleeg uw arts bij deze verschijnselen.
Bij mensen met glaucoom (verhoogde oogboldruk) kan dit medicijn de oogboldruk verder verhogen. U kunt dit merken aan wazig zien, minder zien, rood of opgezwollen oog, hevige pijn aan het oog of aan het gezicht, misselijkheid en braken. Raadpleeg bij deze verschijnselen direct uw arts. De kans dat u hier last van krijgt, is groter als er per ongeluk wat van dit medicijn direct in uw ogen komt. Smeer het daarom alleen op advies van uw arts op de oogleden, rond of in de buurt van het oog. Deze bijwerking kan ook ontstaan als veel medicijn via de huid in het bloed is gekomen en zo het oog heeft kunnen bereiken. Meestal zal uw arts adviseren om dit medicijn niet langer dan vier weken in het gezicht te gebruiken.
Het komt er dus op neer dat het een andere invloed heeft op je lijf dan gewoon een niveatje of een andere vette zalf, door de hormonen die het bevat. Vandaar dat het alleen op recept verkrijgbaar is. Ik krijg ook niet zomaar een herhaalrecept bijvoorbeeld.
Bij mensen met glaucoom (verhoogde oogboldruk) kan dit medicijn de oogboldruk verder verhogen. U kunt dit merken aan wazig zien, minder zien, rood of opgezwollen oog, hevige pijn aan het oog of aan het gezicht, misselijkheid en braken. Raadpleeg bij deze verschijnselen direct uw arts. De kans dat u hier last van krijgt, is groter als er per ongeluk wat van dit medicijn direct in uw ogen komt. Smeer het daarom alleen op advies van uw arts op de oogleden, rond of in de buurt van het oog. Deze bijwerking kan ook ontstaan als veel medicijn via de huid in het bloed is gekomen en zo het oog heeft kunnen bereiken. Meestal zal uw arts adviseren om dit medicijn niet langer dan vier weken in het gezicht te gebruiken.
Het komt er dus op neer dat het een andere invloed heeft op je lijf dan gewoon een niveatje of een andere vette zalf, door de hormonen die het bevat. Vandaar dat het alleen op recept verkrijgbaar is. Ik krijg ook niet zomaar een herhaalrecept bijvoorbeeld.
Gast- Gast
Ik heb altijd van die domme vragen. Bijvoorbeeld; Waarom kost een paprika de ene week 49 cent en andere week 99 cent? Maar die vraag komt altijd boven als ik groenten heb gehaald.
Nyx- Kletskop
- Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13
Ik vraag me best veel af. Maar geen hele belangrijke zaken. Meer dingen als; vind ik ooit een vent? Krijg ik ooit kinderen? Wat wil ik worden als ik 'later groot' ben? Hoe is het om je echt intens gelukkig te voelen?
Roza- Kletskop
- Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» (nwe vieze vraag pag 3) vraag over ovulatietesten
» Vraag over UP
» Even een vraag
» pin vraag
» vraag van de dag
» Vraag over UP