Vraag over PDS
+7
Leska
xxlisaxx
ZoeteWitteWijn
Clapperdie
Moon
Roze Roos
Rapunzel
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Vraag over PDS
Enige tijd geleden is bij mij PDS geconstateerd. Ik heb hier al diverse dingen voor geprobeerd, maar niets helpt. Beweging heeft wel een positief effect, maar helaas heb ik zittend werk. Ik heb op mijn werk elke dag buikklachten, ook al ga ik met de fiets erheen. 's ochtend begint het 8 van de 10 keer met diarree en na de middag, rond 16.00 uur begint er zich lucht op te hopen in mijn dikke darm en dit doet vreselijk veel pijn. Ik moet vaak meteen op bed liggen als ik thuis kom en ik eet dan zelfs in bed omdat ik niet meer rechtop kan zitten. Ik kan niet meer weg 's avonds, want zodra ik opsta begint de pijn weer. Ik word er zo moedeloos van elke dag. En dan zijn er ook nog dagen dat ik constant krampen heb in mijn endeldarm en buik. Dat vind ik denk ik nog erger, maar gelukkig heb ik dat maar ongeveer 3 dagen per maand. (en dan maar hopen dat het net weekend is). Ik zou graag weten of andere meiden met PDS deze zelfde klachten ook hebben, hoe jullie er mee omgaan en wat volgens jullie de beste remedie is. Ik merk namelijk dat het me nogal belemmert in mijn functioneren op het werk en dat vind ik zonde. Als ik vrij ben merk ik trouwens dat ik minder klachten heb, wellicht omdat ik ook minder stress heb en niet de hele dag moet zitten.
Laatst aangepast door L1nda op wo 26 jan 2011 - 7:27; in totaal 1 keer bewerkt
Rapunzel- Prater
- Aantal berichten : 657
Punten : 732
Registratiedatum : 17-11-10
Re: Vraag over PDS
Dijn82 schreef:Wat eet je als ontbijt, lunch en diner?
Ontbijt: cornflakes met melk
Tussendoor: peperkoek
Lunch: 3 sneeën brood met ham of rookvlees
tussendoor: 1 banaan, 2 mandarijnen, koekje
Avondeten: aardappels, rode kool, jus (of iets anders)
's avonds: stukje chocola bij de thee
Rapunzel- Prater
Skip de peperkoek, als iets wrs op je darmen werkt dan is dat het wel! En vervang je banaan door een appel, appel zorgt meestal voor wat "rustigere" darmen dan banaan. Ik ben gestopt met melk drinken en daarbij verdween heel veel buikpijn, uiteindelijk bleek ik niet meer tollerant te zijn voor lactose uit melk. Ik heb ook de diagnose PDS, veel geprobeerd maar zonder melk en zonder stress gaat het aardig.
Verder: veel water drinken, groene thee/thee zonder theeïne* schrijf je dat zo?*, weinig koffie en zo min mogelijk suiker!
Wat bij mij ook goed bleek te helpen was accupuntuur. Succes ermee!
Verder: veel water drinken, groene thee/thee zonder theeïne* schrijf je dat zo?*, weinig koffie en zo min mogelijk suiker!
Wat bij mij ook goed bleek te helpen was accupuntuur. Succes ermee!
Roze Roos- Ratel
- Aantal berichten : 3090
Punten : 3391
Registratiedatum : 20-11-10
Eet je wel eens kauwgom?
Moon- Fluisteraar
- Aantal berichten : 383
Punten : 445
Ik heb ook PDS. Wat bij mij helpt is de "tolletjes" vermijden..
Xilitol, Sorbitol (allemaal zoetstoffen). Je kan beter suiken gebruiken dan zoetstof.
Verder kan je zakjes met vezels halen bij de apotheek misschien dat het helpt?
Xilitol, Sorbitol (allemaal zoetstoffen). Je kan beter suiken gebruiken dan zoetstof.
Verder kan je zakjes met vezels halen bij de apotheek misschien dat het helpt?
Clapperdie- Kletskop
- Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Dankjewel voor jullie tips. Dacht altijd dat peperkoek juist heel goed was voor de darmen omdat er veel vezels inzitten. En ik eet regelmatig kauwgom voor de stress. Denk dat ik niet zonder kan zelfs. Is dat slecht voor je darmen? Ik ben trouwens allergisch voor appels, daar krijg ik jeuk en niesbuien van. Dit heb ik bij meerdere soorten fruit, maar niet bij bananen en mandarijnen. Misschien moet ik bananen ook maar schrappen dan. En melk inderdaad. Zo blijft er niet heel veel over
Zakjes vezels heb ik geprobeerd maar heeft bij mij geen effect gehad.
Acupunctuur heb ik nog nooit gedaan trouwens, sta altijd een beetje sceptisch over dat soort dingen. Maar misschien is het toch nog niet zo'n gek idee als het helpt!
Acupunctuur heb ik nog nooit gedaan trouwens, sta altijd een beetje sceptisch over dat soort dingen. Maar misschien is het toch nog niet zo'n gek idee als het helpt!
Rapunzel- Prater
Ik zou rode kool (en ook witte kool) ook absoluut weglaten!! Daar krijg ik namelijk ook megabuikpijn van moet ik heeeul veeeul scheten van laten haha. Bij veel PDS patienten is dit niet aan te raden om te eten.
Het is even zoeken naar waar je goed op reageert, voor mij helpt het eten van bruin brood ipv wit brood ook heel erg.
Het is even zoeken naar waar je goed op reageert, voor mij helpt het eten van bruin brood ipv wit brood ook heel erg.
Gast- Gast
L1nda schreef:Dankjewel voor jullie tips. Dacht altijd dat peperkoek juist heel goed was voor de darmen omdat er veel vezels inzitten. En ik eet regelmatig kauwgom voor de stress. Denk dat ik niet zonder kan zelfs. Is dat slecht voor je darmen? Ik ben trouwens allergisch voor appels, daar krijg ik jeuk en niesbuien van. Dit heb ik bij meerdere soorten fruit, maar niet bij bananen en mandarijnen. Misschien moet ik bananen ook maar schrappen dan. En melk inderdaad. Zo blijft er niet heel veel over
In kauwgom zitten meerdere "tolletjes" kijk maar achterop het pakje
Clapperdie- Kletskop
- Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Ik vind dat je ook erg veel witmeel eet. Vervang de cornflakes voor iets met meer vezels.
De koek inderdaad, en je cornflakes. En melk is vaak ook een trigger. Bij mijn PDS iig.
De koek inderdaad, en je cornflakes. En melk is vaak ook een trigger. Bij mijn PDS iig.
ZoeteWitteWijn- Fluisteraar
- Aantal berichten : 107
Punten : 117
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb geen PDS maar gebruik wel medicijnen waardoor mn darmen erg gevoelig zijn en ik snel last krijg van de luchtophopingen waar je over spreekt. Wat bij mij erg helpt is geen melk/melkproducten drinken/eten, geen varkensvlees/rundvlees, zoveel mogelijk kip en vis ipv varken en rund. Bij mij verergeren de klachten juist door volkorenproducten. Ik eet daarom ter vervanging van vezels lijnzaad. Dat is echt heel goed voor je darmen. In het begin 3x daags een eetlepel (met iets van sojayoghurt) en je merkt dat je klachten na een dag of 3 verminderen. Daarna kan je verminderen naar minder, afhankelijk van wat voor jou het beste is. Dit is dus mbt tot de lucht (wat veroorzaakt wordt door oa verstopping en problemen met de spijsvertering) of het voor diarree helpt zal je moeten proberen. Voor de lucht helpt tevens venkel en gember. Watvoor jou het beste is zal je moeten uitvinden, net als je moet uitzoeken welke voeding voor jou funest is. Dit is een kwestie van uitproberen, meestal is het zo dat als je klachten na het stoppen met eten binnen 2 a 3 dagen verminderen je met voeding te maken hebt dat niet goed voor je is. Suikers en alcohol werken bij mij ook niet in mn voordeel, daar ben ik dus ook voorzichtig mee. Levert me nl gelijk 2 dagen klachten op. Hoop dat je hier wat aan hebt.
xxlisaxx- Fluisteraar
- Aantal berichten : 68
Punten : 70
Registratiedatum : 08-12-10
Skip de ham ook, zou ik zeggen.. Varkensvlees = no go voor de meeste mensen met PDS..
Gast- Gast
Ik heb geen idee of ik PDS heb, soms lijken de symptonen er wel op... en bij mijn zusje is het wel geconstateerd. Zolang ik zelf kook gaat het vrij goed, bij mijn moeder is het vaak een feestje op de wc.... Op mijn eigen plekje heb ik er minder/nauwelijks last van, naja buikpijn in ieder geval, ontlasting is vaak niet in de vorm van hoe het hoort te zijn. Maar ik kan er prima mee leven, heb geen andere gekke klachten ofzo, dus ik accepteer maar zoals het gaat.
Ik heb ooit een hele heftige reactie gehad op zuurkool, sindsdien ook niet meer gegeten.
Tomatensaus/pindasaus zijn bij mij vaak ook een trigger.
Herkennen mensen dit?
Ik heb ooit een hele heftige reactie gehad op zuurkool, sindsdien ook niet meer gegeten.
Tomatensaus/pindasaus zijn bij mij vaak ook een trigger.
Herkennen mensen dit?
Gast- Gast
@SS, Pure tomaten en pindasaus, of uit zakjes/bakjes?? In het laatste geval is het voor mij heel herkenbaar.. Door smaak, geur en kleurstoffen en bindingsmiddelen die erin zitten, krijg ik buikpijn..
Zuurkool mag ik officieel ook niet..
Zuurkool mag ik officieel ook niet..
Gast- Gast
Darcy schreef:Ik wil niet stoppen met melk
Mijn diëtiste heeft me sterk aangeraden dit een keer te proberen, dus ik ben er nu mee bezig. Het kan ook zijn (zei zij) dat je darmen een keer vreselijk overprikkeld zijn geraakt en daar niet goed van kunnen herstellen. Dan kan het helpen een poos lactosevrij te eten en het daarna weer rustig op te bouwen. Ik vind het wel lastig, er zit in zoveel lactose! Maar ik vind sojamelk eigenlijk lekkerder dan melk haha. Ik kreeg trouwens ook last van chocola. In pure zit geen lactose maar die vind ik stiekem minder lekker en at ik nooit.
@ TO: ik zou in plaats van cornflakes gewoon brood eten, daar zitten meer vezels in. En dan volkorenbrood. Je zou kunnen proberen die chocola te laten liggen, kijken of dat helpt.
@SunnyScience: ik krijg ook last van pindasaus, tomatensaus volgens mij niet.
Leska- Fluisteraar
- Aantal berichten : 68
Punten : 74
_Donnaa schreef:@SS, Pure tomaten en pindasaus, of uit zakjes/bakjes?? In het laatste geval is het voor mij heel herkenbaar.. Door smaak, geur en kleurstoffen en bindingsmiddelen die erin zitten, krijg ik buikpijn..
Tomaten ook gewoon vers, kwam ik achter nadat ik elke dag tomaat ophad (groeien in de tuin) en nogal last van mijn buik kreeg. Toen ben ik daarmee gaan minderen en ging het beter. Verder eet ik het wel, maar ik let wel op dat ik niet 3 dagen achter elkaar dingen met tomaat eet.
Gast- Gast
Leska: Ik kan helaas geen brood meer naar binnen krijgen 's ochtends, daarom ben ik overgestapt op cornflakes.
Verder heb ik ook moeite met dingen nemen zoals lijnzaad soja en gember. Mijn vader raadde me ook al aan om een aardappel uit te persen en op te drinken, maar ik ga snel kokken van dat soort dingen. Venkelthee drink ik wel regelmatig en ik probeer altijd bruinbrood te eten, maar volkoren (donkerbruin) vind ik dan weer te heftig en dat kan ik ook niet goed naar binnen krijgen. Waar koop jij die lijnzaadkorrels?
Ik heb vandaag een dagje geen kauwgom genomen en ik had niet zoveel pijn dan gister. Bedankt voor alle tips, ik wist een hele hoop dingen niet en zal eens wat gaan uitproberen en kijken wat voor effect het heeft!
Verder heb ik ook moeite met dingen nemen zoals lijnzaad soja en gember. Mijn vader raadde me ook al aan om een aardappel uit te persen en op te drinken, maar ik ga snel kokken van dat soort dingen. Venkelthee drink ik wel regelmatig en ik probeer altijd bruinbrood te eten, maar volkoren (donkerbruin) vind ik dan weer te heftig en dat kan ik ook niet goed naar binnen krijgen. Waar koop jij die lijnzaadkorrels?
Ik heb vandaag een dagje geen kauwgom genomen en ik had niet zoveel pijn dan gister. Bedankt voor alle tips, ik wist een hele hoop dingen niet en zal eens wat gaan uitproberen en kijken wat voor effect het heeft!
Rapunzel- Prater
Helaas ben ik ook iemand met PDS.
Wat ik o.a. moet laten staan:
- wit producten, dus wit brood/witte rijst/witte pasta
- koolsoorten
- gekruid eten
- vet eten
- varkensvlees
- frisdranken, een glas is niet erg
- alcohol
- kauwgom
- diepvriespizza (door de pizzabodem)
en nog meer eigenlijk.
Wat ik wel neem:
- heel donker brood
- biologische halfvolle melk ('normale' melk krijg ik klachten)
- all bran met extra veel vezels als ontbijt
- zelfgemaakte pizza's
- zilvervliesrijst met vezels
- mager beleg
- veel water of thee
Maar steeds ontdek ik weer producten die niet goed vallen of gewoonweg niet goed voor mij zijn. Zo kan ik de ene dag wel goed reageren op iets, maar de volgende dag helemaal niet!
Het blijft uitproberen.. Hoewel het vaak genoeg mijn plannen in de war hebben geschopt. Durfde op een gegeven moment niet meer weg, bang om een 'aanval' te krijgen en geen toilet in de buurt te hebben.
Wat ik o.a. moet laten staan:
- wit producten, dus wit brood/witte rijst/witte pasta
- koolsoorten
- gekruid eten
- vet eten
- varkensvlees
- frisdranken, een glas is niet erg
- alcohol
- kauwgom
- diepvriespizza (door de pizzabodem)
en nog meer eigenlijk.
Wat ik wel neem:
- heel donker brood
- biologische halfvolle melk ('normale' melk krijg ik klachten)
- all bran met extra veel vezels als ontbijt
- zelfgemaakte pizza's
- zilvervliesrijst met vezels
- mager beleg
- veel water of thee
Maar steeds ontdek ik weer producten die niet goed vallen of gewoonweg niet goed voor mij zijn. Zo kan ik de ene dag wel goed reageren op iets, maar de volgende dag helemaal niet!
Het blijft uitproberen.. Hoewel het vaak genoeg mijn plannen in de war hebben geschopt. Durfde op een gegeven moment niet meer weg, bang om een 'aanval' te krijgen en geen toilet in de buurt te hebben.
SnowWhite- Kletskop
- Aantal berichten : 1948
Punten : 2044
Registratiedatum : 03-12-10
Roze Roos schreef:Skip de peperkoek, als iets wrs op je darmen werkt dan is dat het wel! En vervang je banaan door een appel, appel zorgt meestal voor wat "rustigere" darmen dan banaan. Ik ben gestopt met melk drinken en daarbij verdween heel veel buikpijn, uiteindelijk bleek ik niet meer tollerant te zijn voor lactose uit melk. Ik heb ook de diagnose PDS, veel geprobeerd maar zonder melk en zonder stress gaat het aardig.
Helemaal mee eens! Probeer iets anders als ontbijt, gewoon een boterham bijvoorbeeld. Ik heb zelf dat als ik ontbijt met muesli of iets anders waar veel vezels in zitten, mijn darmen de hele dag van slag zijn. Melk kan ik sowieso niet tegen.
Gast- Gast
ik heb zelf geen PDS (denk ik) maar heb wel last van gevoelige darmen (snel buikpijn, opgeblazen gevoel, diarree afgewisselt met verstopping). Ik denk dat het vaak met overgevoeligheid van sommige soorten voeding te maken heeft. Vooral een overgevoeligheid/allergie voor melkproducten of gluten/tarwe zorgt voor darmklachten. Dus ik zou dit sowieso eens uit gaan testen. Ik kan zelf slecht tegen sommige melkproducten. Daarnaast krijg ik klachten van teveel suikers , alcohol, koolzuurhoudende dranken en vet eten/teveel vlees.
Mariposa- Fluisteraar
- Aantal berichten : 266
Punten : 288
Registratiedatum : 30-12-10
Mijn beste vriendin heeft PDS en ze heeft nog steeds moeite met eten en drinken. Ze heeft al heel veel onderzoeken gehad in het ziekenhuis, ook onderzoeken waar je liever niet aan denkt zeg maar... ze reageert heftig op veel dingen, het gaat bij haar vooral ook om hoeveelheden. Dingen die ze sowieso vermijd zijn pittig eten, alcohol, varkensvlees, snackbar-voer, chocola, frisdrank met bubbels, zuur fruit of zuur vruchtensap... ja en nog veel meer eigenlijk ze is nu onder behandeling bij een chinese genezer. De behandeling is een combinatie van acupunctuur, kruidentherapie en nog iets... even vergeten ze staat zelf ook sceptisch tegenover dat soort dingen, maar het 'ten einde raad' gevoel had gewonnen en ze heeft hier echt baat bij. Niet dat ze meteen weer vanalles kan eten, maar minder heftige reacties op eten en in het algemeen minder pijn, diarre en ander gerommel in de bui.
Niekske- Kletskop
- Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10
Ook ik heb PDS, maar ik kan juist niet goed tegen vezelrijke producten.
En waar het bij mij áltijd fout gaat: champignons eten....
En waar het bij mij áltijd fout gaat: champignons eten....
Schaapke- Prater
- Aantal berichten : 1088
Punten : 1191
Registratiedatum : 21-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» (nwe vieze vraag pag 3) vraag over ovulatietesten
» vraag van de dag
» Ik vraag mij af...
» Pil vraag
» ww vraag
» vraag van de dag
» Ik vraag mij af...