Dingen die je persoonlijk raken van je af zetten
Pagina 1 van 1
Dingen die je persoonlijk raken van je af zetten
Hoe doen jullie dat? Ik ben over het algemeen een heel rationeel persoon. Reageer meestal rustig en doordacht, totdat mensen dingen doen of zeggen die mijn persoonlijk raken of die echt ingaan tegen mijn gevoel. Dan vind ik het heel moeilijk om op dat moment dingen nog rationeel te benaderen. Ik ben gelukkig wel zover dat ik dat op dat moment ook uitspreek, maar achteraf baal ik dan dat ik er zo mee blijf zitten én dat het mij niet gelukt is om 'goed' te reageren.
Is dit voor anderen herkenbaar? En hebben jullie misschien tips hoe je daar mee om gaat? Ik blijf er nu gewoon vaak veel te lang mee lopen en dat vind ik vervelend.
Is dit voor anderen herkenbaar? En hebben jullie misschien tips hoe je daar mee om gaat? Ik blijf er nu gewoon vaak veel te lang mee lopen en dat vind ik vervelend.
Char1- Fluisteraar
- Aantal berichten : 388
Punten : 464
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Dingen die je persoonlijk raken van je af zetten
Wat rot dat je er zelf dan zo mee blijft zitten. Ik probeer steeds meer te vragen aan diegene waarom iemand iets zegt of doet. Dat helpt vaak wel, want ik hoef dan niet zelf allerlei verklaringen te gaan bedenken voor die ander, wat toch vaak net niet klopt en dan kan ik het ook beter in perspectief plaatsen. Het valt me op dat het regelmatig voorkomt dat iemand anders niet waarom diegene doet wat diegene doet of zegt wat diegene zegt. Dat helpt voor mij ook op een bepaalde manier, want als die ander dat niet weet; hoef ik er ook niet uren over te piekeren.
Gast- Gast
Nee, dat begrijp ik verstandelijk gezien ook wel. Maar het ook daadwerkelijk zo voelen is natuurlijk wat anders:p Maar vragen waarom iemand dat zo zegt of doet is wel een goeie denk ik, omdat ik daarmee in eerste instantie een neutrale vraag stel en daarmee misschien mijn eigen gevoel wat makkelijker onder controle houd. Thanks alvast!
Char1- Fluisteraar
Door vragen te stellen, haal je die ander ook uit een bepaalde sfeer van dat moment. Verder heb ik geen concrete tips, want ik ben allergisch voor de veel gebruikte term 'loslaten'. Dat kun je naar mijn mening alleen maar concluderen zodra het is gebeurd - terugkijkend op de situatie dus.
Gast- Gast
Ja, inderdaad. Loslaten kan pas weer als je rationeel kunt kijken.
Ik heb al wel geleerd om in zulke situaties altijd vanuit mezelf te reageren. Dus niet: jij doet en zegt dit, maar: ik voel dit zo of ik heb dit zo bedoeld. Dat is voor mijn gevoel al wel een belangrijke geweest om dingen niet te laten 'escaleren'. Maar het blijft dan toch wel heel moeilijk om het niet te dichtbij te laten komen.
Ik heb al wel geleerd om in zulke situaties altijd vanuit mezelf te reageren. Dus niet: jij doet en zegt dit, maar: ik voel dit zo of ik heb dit zo bedoeld. Dat is voor mijn gevoel al wel een belangrijke geweest om dingen niet te laten 'escaleren'. Maar het blijft dan toch wel heel moeilijk om het niet te dichtbij te laten komen.
Char1- Fluisteraar
Soortgelijke onderwerpen
» persoonlijk profiel
» BV en zwanger (raken)
» Bang om hem kwijt te raken
» ik zoek een liedje (persoonlijk)
» Persoonlijk langsgaan i.p.v brief schrijven?
» BV en zwanger (raken)
» Bang om hem kwijt te raken
» ik zoek een liedje (persoonlijk)
» Persoonlijk langsgaan i.p.v brief schrijven?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: