Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Reactie op groenten?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Reactie op groenten? Empty Reactie op groenten?

Bericht  Parisienne wo 23 feb 2011 - 7:43

Sinds vorige week zijn wij begonnen met groenten. De eerste vier dagen kreeg N. worteltjes (een 4-maanden-potje van Olvarit). Op zich ging dit goed, ze at een derde van een potje ongeveer. Zaterdag hebben we haar bruine bonen (een 4-maanden-potje van Olvarit) gegeven, ook weer vier dagen achter elkaar. Elke dag een half potje. Zaterdag had ze nog geen enkele hap op, ze was denk ik toen te moe om te eten. Zondag at ze wel netjes het halve potje leeg, zo ook maandag en gisteren. Dit vond ze heel erg lekker, het ging er met smaak in!

Zondagnacht is echter het drama begonnen. Ze heeft bijna niet geslapen, werd elk half uur wakker voor haar speentje. Normaal slaapt ze vrij netjes, wordt misschien een keertje wakker voor haar speen maar ze sliep vaak van 00.00 uur tot 07.30 uur. Dinsdagnacht was precies hetzelfde, weer elke keer huilend wakker. Rond 04.00 uur hebben we haar bij ons in bed genomen en toen heeft ze geslapen tot ongeveer 09.00 uur. Afgelopen nacht was het echter zo erg dat ze gewoon bijna niet geslapen had. Elk kwartier werd ze wakker, dit begon rond 23.00 uur. Ze had toen maar een halve fles op en daarna bijna niet meer geslapen. Al snel hebben we haar weer bij ons in bed gelegd maar ook hier sliep ze niet. Ze heeft heel veel gehuild en was bijna ontroostbaar. Uiteindelijk heeft ze in de Maxi Cosi een klein uurtje geslapen.

Ik vroeg me echt af wat er nou aan de hand was. Voor een sprongetje is het volgens mij niet echt tijd, maar bedacht me gisteren ineens dat het best wel kan komen door het potje bruine bonen. Volwassenen kunnen daar al op reageren, laat staan kleine kinderen. Ik had daar eerlijk gezegd niet eens goed bij stilgestaan en voel me best schuldig als ik bedenk dat het waarschijnlijk daardoor komt.

Heb haar vanavond alleen een beetje pap (melk + rijstebloem) gegeven om haar buik en darmen weer een beetje tot rust te laten komen.

Wat denken jullie? Dat dit misschien ook een reactie (al dan niet allergisch) op de bruine bonen was? En wat kan ik nu het beste doen? Haar morgen nog pap geven, enkel flessen of kan ik bijvoorbeeld wel sperziebonen proberen?
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Reactie op groenten? Empty Re: Reactie op groenten?

Bericht  Susan wo 23 feb 2011 - 7:48

Je hoeft je er echt niet schuldig over te voelen, miljoenen mensen geven hun kinderen zo'n potje bruine bonen en in de meeste gevallen heeft het geen enkel negatief effect, alleen bij jullie nou toevallig - waarschijnlijk - wel. Ik zou de bruine bonen even achterwege laten en voorlopig andere groenten geven, de eerstvolgende keer op het consultatiebureau kaart je het even aan.

Ik denk niet dat het meteen een allergie hoeft te zijn, misschien heeft ze gewoon meer dan gemiddeld last van gasvorming. Veel voedingsmiddelen die gasvorming tot gevolg hebben worden pas wat later aangeraden (bijvoorbeeld prei en ui), misschien dat jouw meisje die bruine bonen ook pas beter kan verdragen als ze wat groter is. Dat zou ik dus even overleggen, wat hun idee is en wanneer je ze eventueel opnieuw kunt introduceren.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast wo 23 feb 2011 - 7:50

Hoe is het met haar ontlasting sinds je begonnen bent?
Hier kreeg de jongste flink last van obstipatie nadat we begonnen waren met bijvoeden.

Gast
Gast

Bericht  Parisienne wo 23 feb 2011 - 7:56

@ Susan: ik zal het volgende week inderdaad even bij het CB aangeven.

@ Woezel: ze heeft wel 'netjes' poepluiers gehad, tot vandaag elke dag. Wel heftiger dan voorheen (logisch, met vast voedsel), maar heb niet het idee gehad dat ze erg veel moeite heeft met haar ontlasting, gelukkig!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Annemie wo 23 feb 2011 - 8:28

Misschien krijgt ze wel tandjes en heeft het niks met de voeding te maken en is het toevallig dat je haar net ander voedsel hebt gegeven, maarja het kan natuurlijk ook de voeding zijn. Onze zoon huilt namelijk ook heel erg veel als de tandjes doorkwamen.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast wo 23 feb 2011 - 9:03

Ik hoef ze hier geen 2 dagen achter elkaar bruine bonen te geven, dan liggen ze echt de hele dag te stinken. Eerst jammeren, dan pruttelen en dan een lachje van opluchting.
1 dag kunnen ze het wel hebben, vinden ze ook erg lekker. Maar niet twee dagen achter elkaar en daar moet ik zelf ook niet echt aan denken trouwens.
Ze raken er ook een beetje verstopt van, dus ik geef ze dan ook altijd wat lauw water.

Maar het kunnen ook tandjes zijn natuurlijk, I. reageert daar heel heftig op, terwijl N. geen kick geeft bij doorkomende tandjes.

Gast
Gast

Bericht  Parisienne wo 23 feb 2011 - 10:42

Coco schreef:Ik hoef ze hier geen 2 dagen achter elkaar bruine bonen te geven, dan liggen ze echt de hele dag te stinken. Eerst jammeren, dan pruttelen en dan een lachje van opluchting.
1 dag kunnen ze het wel hebben, vinden ze ook erg lekker. Maar niet twee dagen achter elkaar en daar moet ik zelf ook niet echt aan denken trouwens.
Ze raken er ook een beetje verstopt van, dus ik geef ze dan ook altijd wat lauw water.

Maar het kunnen ook tandjes zijn natuurlijk, I. reageert daar heel heftig op, terwijl N. geen kick geeft bij doorkomende tandjes.

Ja, tandjes kan uiteraard ook. Heb alleen nog niks gevoeld en gezien in haar mond en heb niks gemerkt aan haar luiers (die worden dan toch meestal dunner?). Vandaar dat ik daar niet direct aan gedacht had.

Ik geef N. groenten bewust een paar dagen achter elkaar om te kijken hoe ze erop reageert. Dat was ook het advies van het CB. Als ik alles zo'n beetje heb gehad ga ik uiteraard elke dag afwisselen. Misschien omdat ze het een aantal keer achter elkaar kreeg reageert ze er zo op.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Susan wo 23 feb 2011 - 11:16

Dan zou ik juist nu nog niet dat potje van Olvarit geven want dat is een combinatie van bruine bonen en appel, als ze dan reageert weet je nog niet zeker of het op de appel is of op de bruine bonen. Ik zou goed bij de ingrediënten kijken of er echt alleen in zit wat er op het potje staat. Soms staat er alleen worteltjes of bloemkool of zo, maar dan zit er bijvoorbeeld ook rijst of aardappel door.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast wo 23 feb 2011 - 23:54

Bij het doorkomen van tandjes hadden ze hier geen opvallende luiers. En bij tandjes zie of voel je eerst ook maar weinig tot niets, pas als ze echt gaan doorkomende en juist die tijd hebben ze er last van, als ze eenmaal door het tandvlees heen zijn hebben de meesten er weinig last meer van.

Maar met bruine bonen en nitraatrijke groenten zou ik het niet een paar dagen achter elkaar geven.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: