Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Buitenaf wonen: voor- en nadelen?

+2
Reeza
Lousanne
6 plaatsers

Ga naar beneden

Buitenaf wonen: voor- en nadelen? Empty Buitenaf wonen: voor- en nadelen?

Bericht  Lousanne wo 15 mei 2013 - 0:51

Wij zijn van plan dit jaar of volgend jaar een huis te kopen (wonen nu in een huurhuis)
We komen beide oorspronkelijk uit een klein dorp, en wonen nu in de stad omdat dat op dat moment het meest praktisch was.
Nu zijn we er beiden wel over uit dat we beslist geen huis in de stad willen kopen, ik hou helemaal niet van de drukte, lawaai, al die mensen etc.

Nu hebben we op funda een heel leuk huisje gezien met heeel veel grond erbij (wat we erg graag willen). Maar dit huis is heel erg buitenaf, het dichtsbijzijnde dorp is op 4 km afstand. Aan de ene kant denk ik: heeeeerlijk, tussen de weiland en de bossen, rust, ruimte.. En aan de andere kant denk ik hmm 4 km is wel ver, voor bijvoorbeeld even een boodschap doen, of even met de hopelijk toekomstige kinderen een ijsje halen oid. Dan zou iets dichter bij een dorp beter zijn.

Zijn er hier mensen die buitenaf wonen of het overwogen hebben? Wat zijn voor jullie de voor- en nadelen?
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Buitenaf wonen: voor- en nadelen? Empty Re: Buitenaf wonen: voor- en nadelen?

Bericht  Reeza wo 15 mei 2013 - 1:11

Ik heb het zelf nooit overwogen maar ik kan wel wat dingen noemen waarvan ik van collega's weet dat ze dat moeilijk vinden:

- Het punt wat jij zegt: niet even snel een boodschap kunnen doen en altijd meteen met de auto op pad moeten.
- OV is vaak moeilijk, rijdt niet of heel weinig.
- Jonge kinderen: schoolvriendjes/vriendinnetjes wonen niet in de buurt, moeten dus altijd gehaald of gebracht worden.
- Oudere kinderen: zelfde als hierboven. Ook zit een middelbare school vaak niet in de buurt, moeten een heel eind fietsen. Vreselijk als het rotweer is en OV gaat vaak niet regelmatig. Dan moeten ze weggebracht worden door ouders. Met uitgaan hetzelfde: hoe komen ze weer thuis als ze 16 zijn? Je laat ze niet alleen fietsen 's nachts en een taxi is duur. Ik heb dus collega's die 's nachts hun kinderen gaan halen na het stappen.

Je hebt natuurlijk dorpen en dorpen, in het ene dorp zullen weer meer voorzieningen zijn dan het andere. Maar bovenstaande is voor mij al genoeg om nooit van m'n leven in een dorp te gaan wonen. Laat mij maar lekker in de 'drukte' zitten.
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Buitenaf wonen: voor- en nadelen? Empty Re: Buitenaf wonen: voor- en nadelen?

Bericht  Rush wo 15 mei 2013 - 1:24

Reeza schreef:
- Het punt wat jij zegt: niet even snel een boodschap kunnen doen en altijd meteen met de auto op pad moeten.
- OV is vaak moeilijk, rijdt niet of heel weinig.
- Jonge kinderen: schoolvriendjes/vriendinnetjes wonen niet in de buurt, moeten dus altijd gehaald of gebracht worden. Jonge kinderen moeten ook naar school en ik zie ze bij ons in de omgeving echt op jonge leeftijd al alleen fietsen, een aantal km's door the middle of nowhere. Dat zou ik echt niet willen.
- Oudere kinderen: zelfde als hierboven. Ook zit een middelbare school vaak niet in de buurt, moeten een heel eind fietsen. Vreselijk als het rotweer is en OV gaat vaak niet regelmatig. Dan moeten ze weggebracht worden door ouders. Met uitgaan hetzelfde: hoe komen ze weer thuis als ze 16 zijn? Je laat ze niet alleen fietsen 's nachts en een taxi is duur. Ik heb dus collega's die 's nachts hun kinderen gaan halen na het stappen.
Ik heb wat aan Reeza haar post toegevoegd, maar bovenstaande is heel herkenbaar.

Wij wonen buitenaf, niet ver van een dorp, maar 2KM vanaf een dorpcentrum (met alle voorzieningen, groot dorp) gelukkig. Maar mijn vriend is in het huis naast ons opgegroeid. Meer dan de helft van het middelbare schooljaar bracht hun vader hun naar school (op de basisschool iedere dag), want het OV is hier al om te huilen en (alleen) fietsen in het donker was geen optie. Op zaterdagnacht gaat m`n schoonvader of m`n vriend hun zusje van 17 van het uitgaan ophalen.

Mijn schoonouders hebben een eigen bedrijf, dus qua tijd etc. was het geen probleem om de hele dag taxi de rijden voor de kinderen, maar die luxe hebben wij hoogstwaarschijnlijk later niet. Mijn vriend wil het liefste nog verder buitenaf wonen, maar dat wil ik absoluut niet. Buitenaf prima, maar wel dicht bij een groot dorp, met veel voorzieningen en op normale afstand van het ziekenhuis.

Ik kan echt heel veel voordelen opnoemen, maar wanneer er kinderen in het spel komen, wegen de nadelen hierboven echt zwaarder dan het mooie uitzicht en geen buren hebben. Buitenaf wonen: voor- en nadelen? 1578173417
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Buitenaf wonen: voor- en nadelen? Empty Re: Buitenaf wonen: voor- en nadelen?

Bericht  Bimbam wo 15 mei 2013 - 2:05

Ik woon dan wel in een dorp, maar tis zo klein dat het de naam dorp eigenlijk niet mag hebben, dus ik schaar het ook onder de noemer buitenaf wonen. De enige voorziening die we hier hebben is een basisschooltje (al weet je met die nieuwe plannen maar nooit hoelang dat nog het geval is), verder niks. De dichtstbijzijnde supermarkt is op 6 a 7 km afstand. Dat vind ik het grootste nadeel, dat ik niet even op de fiets of lopend een boodschap kan doen. Nog een nadeel is dat ik nergens kom zonder auto. Gelukkig heb ik nu een auto te leen van mijn vader, maar ik voelde me aardig opgesloten toen ik dat nog niet had (zoon kan natuurlijk ook nog niet mee op de fiets, dus dan kom je echt nergens).

Voordelen vind ik dat het hier heerlijk rustig is, landelijk wonen (ik kijk uit op de weilanden) en in notime sta ik in een prachtig natuurgebied.
Bimbam
Bimbam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Buitenaf wonen: voor- en nadelen? Empty Re: Buitenaf wonen: voor- en nadelen?

Bericht  koNijntje wo 15 mei 2013 - 2:24

ik heb tot mijn 21e altijd buitenaf gewoond en dan ook echt buiten af als in 3,5km van een gehucht (waar je toen nog een bakker en basisschool had, maar nu alleen nog een café is) en 5-6km van een wat groter dorp met ip alles wat je nodig hebt (alleen geen kledingwinkels Wink)

ik fietste van jongs af aan alleen naar school (3,5km) met mijn broers, zij moesten mij dan meenemen. en later was mijn middelbare school 8km fietsen.
ik vind dit toen niet altijd leuk, vooral met slecht weer, maar ik heb er echt geen trauma's aan over gehouden Wink
vriendjes en vriendinnetjes kon ik gewoon mee spelen, ouders hebben me niet vaak gebracht/gehaald, er werd eigenlijk altijd zelf gefietst (nou moet ik zeggen dat het toen ook wel rustiger op de weg was als nu).
wat betreft uitgaan betreft ging ik ook altijd fietsen, maar dan ging ik wel met een vriendin die bij mij (of ik bij haar) bleef slapen. soms fietste ik terug samen met een van mijn broers, ik mocht iig niet alleen naar huis fietsen, dat was wel een 'eis' van mijn ouders.

vanaf dat ik mijn man ken wisten we al dat we in een stad/dorp zouden gaan wonen en hier heb ik nooit aan hoeven wennen (wat betreft het hebben van buren of beperkte ruimte). we wonen in een woonwijk van een klein stadje en ik vind het hier niet heel erg druk of zo.
het buitenaf wonen is echt heerlijk, maar er zitten ook nadelen aan > vooral als je (kleine) kinderen hebt, vind ik. wat ik voordelen vind van mijn huidige woonplaats in vergelijking met mijn ouderlijk huis is dat ik lekker een rondje kan gaan wandelen, dat het iedere keer afwisselend is (buitenaf kom je vaak toch weer op hetzelfde rondje uit) en dat je ook makkelijk even naar de supermarkt of het winkelcentrum loopt/fietst. we hebben veel speeltuintjes in de buurt, als je buitenaf woont moet je wat dat betreft toch meer aanschaffen misschien.

dus om een lang verhaal kort te maken (laughcry) als je een kinderwens hebt zou ik dat wel als nadeel noteren bij buitenaf wonen. de kinderen hebben natuurlijk lekker de ruimte (en het is voor andere kindjes ook heel leuk om dan bij jullie te komen spelen!) maar 4km naar het eerste dorp is dan best een afstand..
maar goed: als het je droomhuis is, is dat tzt echt wel een mouw aan te passen en dan pak je maar een keer de auto ipv de fiets, lekker belangrijk Wink
koNijntje
koNijntje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1371
Punten : 1497
Registratiedatum : 13-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Buitenaf wonen: voor- en nadelen? Empty Re: Buitenaf wonen: voor- en nadelen?

Bericht  Middleme wo 15 mei 2013 - 4:32

Ik woon sinds mijn 7e in een dorp. Voor de basisschool moest ik 2 km fietsen (andere kant van het dorp), voor de middelbare school heb ik 6 jaar 15 km per dag moeten fietsen. Natuurlijk waren er wel momenten dat ik geen zin had om te fietsen, maar met een muziekje of vrienden kom je al een aardig eind!

Nu moet ik zeggen dat hier in het dorp redelijk wat voorzieningen zijn, zelfs de doorgaande bus van Leeuwarden naar Alkmaar stopt hier smile. Als je naar een stad wilt ben je redelijk afhankelijk van auto of bus, of je moet dus zon 15 km fietsen. Bij het uitgaan werd ik eigenlijk altijd wel gehaald/gebracht door mijn ouders, die maakten daar nooit zo'n punt van (want, liever dan 's nachts alleen door de weilanden fietsen).
Middleme
Middleme
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buitenaf wonen: voor- en nadelen? Empty Re: Buitenaf wonen: voor- en nadelen?

Bericht  Lousanne do 16 mei 2013 - 0:46

Dank jullie wel voor julllie uitgebreide reacties.

Ik had met name nagedacht over wat de nadelen zijn met kleine kinderen (niet eventjes naar de supermarkt lopen met de kinderwagen, even een ijsje halen etc.) maar nog niet echt over oudere kinderen.. Je wilt inderdaad je 16-jarige dochter na het stappen ook niet 4 km alleen door de weilanden laten fietsen.. Hmm..

Ik moest zelf altijd 10 kilometer naar de middelbare school fietsen en heb dat nooit een probleem gevonden. Maar ik woonde dus wel echt in een dorp, waar ik veel vrienden had dus we fietsten altijd met een hele groep. Hetzelfde geldt voor uitgaan, er was een discotheek 10 km ver weg, gingen we ook altijd met z'n allen op de fiets.. Dat kan natuurlijk niet als je helemaal buitenaf woont.

Ik vind het echt lastig, omdat ik vind dat er ook wel echt voordelen zitten aan buitenaf wonen.. De rust, de ruimte..
Eigenlijk zou zeg maar een halve tot 1 km buiten een dorp (maar wel tussen de weilanden en bossen) het meest ideaal zijn.. Maarja vind dat maar eens..
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Buitenaf wonen: voor- en nadelen? Empty Re: Buitenaf wonen: voor- en nadelen?

Bericht  Gast do 16 mei 2013 - 3:25

Mijn vriend en ik komen uit een groot dorp en zijn naar een klein dorp met weinig faciliteiten verhuisd. Onze woning staat maar amper een straat verwijderd van de polders. We wonen echt aan de rand van het dorp, maar toch tussen 'de beschaving'. Het ligt er dus een beetje aan hoeveel km je buitenaf woont denk ik. Hier zie je geen afstanden van kilometers lang trouwens, ze liggen hoogstens 1 tot 2 km vanaf het dorp. Of er is een lange weg van zo'n 5 km met boerderijen etc dat meestal weer naar het volgende dorp loopt.

Ik denk dat het wel meevalt met de problemen van kinderen en afgelegen wonen. Als ik naar mijn omgeving kijk, gingen ze vroeger lopend of met de fiets naar de basisschool. Een klein kind breng je sowieso weg en als ze in de hogere klassen komen kunnen ze zelfstandig gaan (of blijven over op school tegenwoordig). In een klein dorp is het doorgaans zo rustig dat er weinig kan gebeuren onderweg en iedereen houdt ook rekening met elkaar hier Buitenaf wonen: voor- en nadelen? 3079029344.

Toen iedereen naar de middelbare school ging, moesten ze wat verder fietsen. Het is goed voor de conditie en 9 van de 10 keer fietsen ze met een groep. Positieve eraan is dat die groepen vaak erg hecht zijn. Met slecht weer niet leuk en je moet soms even op elkaar wachten, dat dan weer wel. Sommigen krijgen vanaf hun 16de een scooter of snorfiets waar ze mee naar school reden. Met uitgaan gingen ze ook weer gezamelijk heen en terug of bleven bij iemand slapen. Ik kan mij niet herinneren dat ze werden opgehaald.

Na de middelbare school gingen de meesten naar mbo/hbo/universiteit. Een groot deel gaat op kamers (o.a. voor de afstand) en het andere deel blijft iedere dag reizen. De studenten die iedere dag reizen moeten naar de bushalte in het volgende dorp komen. Dát is het moment dat ze echt alleen moeten fietsen. Er zijn er ook een aantal die met de scooter/snorfiets/auto gaan.

Dus ik denk dat als er al problemen ontstaan, dat die pas over een jaar of 16- 18 komen. En zelfs dan is het redelijk makkelijk om dat op te lossen door een auto of scooter. Wij willen ook nog iets landelijker gaan wonen straks en zien het voor kinderen juist positief in. Ze hebben veel ruimte om te spelen en hobby's te nemen. De vriendschappen in kleine dorpjes zijn vaak hecht, wat ik ook wel positief vind. Dat alles op afstand is, is dan wel een nadeel. Maar aan de andere kant weten ze ook niet beter als ze jong zijn. Ik zeg: Doen!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Buitenaf wonen: voor- en nadelen? Empty Re: Buitenaf wonen: voor- en nadelen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum