Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Toetsen in groep 1

+4
Filoria
Mamsie
Darius
Liadan
8 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Toetsen in groep 1 - Pagina 2 Empty Re: Toetsen in groep 1

Bericht  Printje di 14 mei 2013 - 9:35

Roxi; hier is het officieel ook na drie mnd onderwijs maar ik weet nu al dat ik ze toch niet allemaal mee laat doen. Ik ga kinderen die er totaal nog niet aan toe zijn er echt niet mee pesten. Gelukkig hebben we dus ook die vrijheid om dat te doen.

En idd die vraag over OP de stoeprand.

En pietje mag 10 min computeren, hij heeft al 1 minuut gespeeld hoeveel minuten mag pietje nog spelen...
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast di 14 mei 2013 - 9:40

Trouwens Printje, ik ben vandaag met de klas van mijn dochter op uitstapje geweest naar een milieucentrum. Inclusief tramreis en wandeltocht... en mijn god: wat is dat vermoeiend! Continu opletten, kinderen opzij trekken, bij elkaar blijven. Hulde voor de kleuterjuffen! (En wat ben ik blij met mijn kinderen na zo'n uitje laughcry )

Gast
Gast

Bericht  Printje di 14 mei 2013 - 9:44

Minneke schreef:Trouwens Printje, ik ben vandaag met de klas van mijn dochter op uitstapje geweest naar een milieucentrum. Inclusief tramreis en wandeltocht... en mijn god: wat is dat vermoeiend! Continu opletten, kinderen opzij trekken, bij elkaar blijven. Hulde voor de kleuterjuffen! (En wat ben ik blij met mijn kinderen na zo'n uitje laughcry )

hahhaa dank je wel. Ik heb wat dat betreft echt voorbeeldige (goed geïnstrueerde) kleuters. Ik ging laatst met ouders met de bus naar het station, daar met de trein naar Den Bosch en weer terug. et is ook wel extra vermoeiend hoor zo'n dag. Maar ik mag dit jaar echt helemaal niet mopperen want ze gedragen zich allemaal voorbeeldig.

Was het wel leuk verder?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Roxi3 di 14 mei 2013 - 9:52

Printje schreef:Roxi; hier is het officieel ook na drie mnd onderwijs maar ik weet nu al dat ik ze toch niet allemaal mee laat doen. Ik ga kinderen die er totaal nog niet aan toe zijn er echt niet mee pesten. Gelukkig hebben we dus ook die vrijheid om dat te doen.

En pietje mag 10 min computeren, hij heeft al 1 minuut gespeeld hoeveel minuten mag pietje nog spelen...

Onze directie geeft aan welke kinderen er getoetst moeten worden dus ik kan er helaas niet omheen. Dat wij nu al zijn begonnen (na de vakantie) vind ik ook niet kunnen en ik zou het ook liever niet doen maar daar heb ik geen inspraak in.

Roxi3
Prater
Prater

Aantal berichten : 1099
Punten : 1130
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Printje di 14 mei 2013 - 9:54

Roxi3 schreef:
Printje schreef:Roxi; hier is het officieel ook na drie mnd onderwijs maar ik weet nu al dat ik ze toch niet allemaal mee laat doen. Ik ga kinderen die er totaal nog niet aan toe zijn er echt niet mee pesten. Gelukkig hebben we dus ook die vrijheid om dat te doen.

Onze directie geeft aan welke kinderen er getoetst moeten worden dus ik kan er helaas niet omheen. Dat wij nu al zijn begonnen (na de vakantie) vind ik ook niet kunnen en ik zou het ook liever niet doen maar daar heb ik geen inspraak in.

Pff wat erg eigenlijk, sorry dat ik het zeg maar zij kennen de kinderen toch helemaal niet. Er zijn toch altijd kleintjes bij die daar helemaal niet aan toe zijn en er maar wat bij zitten, moet je hun scores dan toch invoeren enzo?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 14 mei 2013 - 17:40

In slag om nederland zeggen ze (goorhuis-brouwer) dat maar 20% van de kinderen in groep 1 een realistisch testbeeld laat zien, in groep 2 laat 50% een realistisch testbeeld zien en vanaf een jaar of 6, 7 kun je pas vanaf een betrouwbaar testbeeld spreken. Met deze info vind ik testen nog veel onzinniger.

Gast
Gast

Bericht  Filoria di 14 mei 2013 - 17:48

Nou, inderdaad...
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Lejow di 14 mei 2013 - 17:49

Eens met Printje!
Wij testen de kleuters ook in groep 1 (dat moet van de stichting/inspectie) en ik heb nog nooit zo iets onzinnigs mee gemaakt.
Ze moeten hun potlood vasthouden, een kartonnetje onder de lange lijn leggen, dat kartonnetje onder de volgende lijn schuiven, luisteren naar de vraag en een streepje zetten.
De meeste kinderen zijn het bij het potlood vasthouden al kwijt.....

Volgend jaar gaan we de toetsen digitaal afnemen, ik hoop dat dat al wat scheelt in de concentratie.

En bedankt Minneke :P
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Gast di 14 mei 2013 - 20:14

Printje schreef:
Minneke schreef:Trouwens Printje, ik ben vandaag met de klas van mijn dochter op uitstapje geweest naar een milieucentrum. Inclusief tramreis en wandeltocht... en mijn god: wat is dat vermoeiend! Continu opletten, kinderen opzij trekken, bij elkaar blijven. Hulde voor de kleuterjuffen! (En wat ben ik blij met mijn kinderen na zo'n uitje laughcry )

hahhaa dank je wel. Ik heb wat dat betreft echt voorbeeldige (goed geïnstrueerde) kleuters. Ik ging laatst met ouders met de bus naar het station, daar met de trein naar Den Bosch en weer terug. et is ook wel extra vermoeiend hoor zo'n dag. Maar ik mag dit jaar echt helemaal niet mopperen want ze gedragen zich allemaal voorbeeldig.

Was het wel leuk verder?

Nee, het was een grote deceptie... Fenne had zich er er helemaal op verheugd dat ze in mijn groepje zou zitten tijdens het uitje. Ik had er niet aan gedacht dat ze juist niet de kinderen in een groepje bij hun moeder zouden plaatsen. Dus dat werd tranen met tuiten. Elke keer als ze zag dat ik een ander kindje bij de hand nam liepen de tranen over haar wangen. Ze was ZO teleurgesteld dat ik er pijn van in mijn hart kreeg als ik haar gezichtje zag laughcry

Gelukkig hadden we de rest van de middag samen. Dat gebeurt haast nooit dus dat maakte heel veel goed!

Gast
Gast

Bericht  Darius di 14 mei 2013 - 20:39

Minneke: dat vind ik echt sneu voor je dochter. Jammer dat de leerkracht dat niet even heeft overlegt met jou. Ik snap het wel, soms zijn kinderen extra vervelend als je als moeder zijnde meegaat, maar overleggen blijft handig.

Ik heb gisteren ook nog even dat programma bekeken, en ik vraag me af of ik ook als ouder kan zeggen: 'Nee, mijn kind doet alleen mee met de laatste Cito-toetsen in groep 2.'
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Susan di 14 mei 2013 - 21:05

Oh bah, ik zie meteen al tegen die toetsen op, zelfs al weet je van tevoren dat ze geen realistisch beeld geven en dat veel kleuters lager scoren, dan nog weet ik van mezelf dat ik me dan zorgen ga maken en dat wil ik niet, niet als het eigenlijk niet nodig is. Dan heb ik liever dat ze haar pas testen als er wel iets over gezegd kan worden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Gast di 14 mei 2013 - 21:05

Darius schreef:Minneke: dat vind ik echt sneu voor je dochter. Jammer dat de leerkracht dat niet even heeft overlegt met jou. Ik snap het wel, soms zijn kinderen extra vervelend als je als moeder zijnde meegaat, maar overleggen blijft handig.

Ik heb gisteren ook nog even dat programma bekeken, en ik vraag me af of ik ook als ouder kan zeggen: 'Nee, mijn kind doet alleen mee met de laatste Cito-toetsen in groep 2.'

Ja, ik had dat ook wel fijn gevonden. Maar misschien was dat voor haar juf inmiddels zo vanzelfsprekend dat ze er niet aan gedacht heeft het te overleggen. Ach ja, er is niks meer aan te doen. Ik snap het ook wel, als Fenne bij mij zou hebben gezeten dan had ze waarschijnlijk alleen aandacht voor mij gehad. (Al was dat nu ook het geval maar dan andersom...)

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 mei 2013 - 21:08

Susan schreef:Oh bah, ik zie meteen al tegen die toetsen op, zelfs al weet je van tevoren dat ze geen realistisch beeld geven en dat veel kleuters lager scoren, dan nog weet ik van mezelf dat ik me dan zorgen ga maken en dat wil ik niet, niet als het eigenlijk niet nodig is. Dan heb ik liever dat ze haar pas testen als er wel iets over gezegd kan worden.

Maar je hebt ook altijd nog contact met de leerkracht he. Dat scheelt heel veel denk ik. Dat geeft toch een beter beeld dan zo'n toetsje denk ik dan. Waarom zou een kind van vier woorden als fluitketel en boeket moeten kennen als het prima praat en communiceert? Dat is toch volkomen oninteressant denk ik dan Wink. Het voordeel is natuurlijk wel dat kinderen wennen aan het maken van dat soort werkjes en de setting, zou dat de resultaten op een later moment ook niet meer betrouwbaar maken misschien?

Gast
Gast

Bericht  Susan di 14 mei 2013 - 21:12

-edit, ik lees je stuk verkeerd-

Ja, ik denk dus ook dat testen op een later tijdstip betrouwbaarder is.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 14 mei 2013 - 21:18

Misschien is zo'n woordenschattest ook wel meer een interessetest dan een test over de woordenschat als je het zo leest. Als een kind wel een woord als rioolwaterzuiveringsinstallatie kent, maar geen idee heeft wat een boeket is, dan zegt dat meer over zijn interesses dan over zijn woordenschat. Ik kan me zo voorstellen dat meisjes dan bijvoorbeeld andere woorden kennen dan jongens. Dat vind ik wel interessant eigenlijk.

Gast
Gast

Bericht  Darius di 14 mei 2013 - 21:23

Minneke, ja, dan ga je op de discussie zitten dat jongens anders leren en anders onderwijs zouden moeten krijgen dan meisjes.

Waar ik wat meer over 'pieker' is: stel dat Laurens een D scoort op de citotoets. Krijgt hij dan meteen het stempel mee dat hij 'minder intelligent' is? Wordt hij dan toch anders behandeld door de leerkracht? Krijgt hij makkelijker werkjes mee? Hoe zijn de verwachtingen van de leerkracht? Het is namelijk wel belangrijk dat er hoge verwachtingen zijn. Ik ken een voorbeeld dat een leerkracht voor een groep werd gezet met de woorden: het is een intelligente groep. De leerkracht bedacht ook slimme en uitdagende lessen. Vervolgens werd een week later een andere leerkracht voor dezelfde groep gezet met de woorden: het zijn niet van die slimmerds. De leerkracht had lage verwachtingen en het niveau van de lessen was ook wat lager.

Ik wil hiermee zeggen: zal dit ook bij kinderen gebeuren als zij meteen al een stempel krijgen?
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Susan di 14 mei 2013 - 21:28

Ik ga er niet echt vanuit, sowieso is een hoge woordenschat niet hetzelfde als een hoge intelligentie. Natuurlijk zal een kind dat heel welbespraakt is en al veel woorden kent in de meeste gevallen wel een slimmerd zijn, maar andersom hoeft dat helemaal niet zo te zijn, een kind met een minder hoge woordenschat heeft niet per se een lage intelligentie. Daarbij is het ook nog eens een momentopname en een toets die niet eens betrouwbaar is. Ik zou het wel slecht vinden als een leerkracht op basis daarvan een kind als 'minder intelligent' gaat behandelen. Sowieso hoor je een kind te blijven uitdagen, een kind moet niet op zijn tenen hoeven lopen en aan onrealistische verwachtingen voldoen, maar zelfs als is een kind minder intelligent, dan probeer je nog eruit te halen wat erin zit. Lijkt mij. Ik hoop dat de meeste leerkrachten ook wel zo denken.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 14 mei 2013 - 21:28

Dat is een goede... hier was het andersom. Zonder een citotoets gezien te hebben kregen we na twee maanden groep 1 al te horen dat ze voor ligt. Ik kan me voorstellen dat dat andersom ook opgepikt wordt. En dat een afwijkende score wel in perspectief geplaatst wordt (misschien had een kind zijn dag niet, was hij niet geconcentreerd etc.). Ik denk dat een d score alleen geen aanleiding zal geven een kind 'laag' in te schatten. Er zal naar het totaalplaatje gekeken worden.

Of ik ben heel naïef, dat kan ook Wink

Gast
Gast

Bericht  Filoria wo 12 jun 2013 - 8:59

Even een upje: Tomas heeft zowaar een B gescoord bij de rekentoets. Is hij stiekem heel goed in rekenen (hij is naar mijn idee amper met cijfers etc. bezig) of is die toets makkelijker?

Lekker hypocriet: als hij slechter scoort - hij had een C voor de taaltoetsen - probeer ik die toetsen maar vooral weg te wuiven, en nu hij goed scoort ben ik trots Rolling Eyes
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Printje wo 12 jun 2013 - 9:02

Wat goed!! Rekenen is juist moeilijker, daar komen echt moeilijke vragen in voor, ook voor de jongsten.

En een C voor taal s ook gewoon netjes gemiddeld hoor, niets mis mee.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud