Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Groep 1

+6
Flower_L
Printje
Darius
Susan
Pien
Twellie
10 plaatsers

Ga naar beneden

Groep 1 Empty Groep 1

Bericht  Twellie wo 27 jun 2012 - 8:42

Het duurt nog een jaar, maar ik heb al rondgekeken voor scholen voor de oudste. Ik heb een hele leuke gevonden die ook nog eens vlakbij is, heel fijn dus!

Nu is het alleen zo dat ze voor haar leeftijd echt nog veel slaapt en bovendien erg moe wordt van nieuwe ervaringen / veel prikkels. Ze zou voor school 2,5 uur eerder uit bed moeten dan ze nu doet. Dit heb ik even besproken op de school en hun gaven aan dat er op die leeftijd nog geen leerplicht geldt en dat ze dus niet per se die vier dagen in totaal naar school hoeft.

Ik neig er nu na (nog niet echt diep over nagedacht / in verdiept) om haar dan vijf halve dagen naar school te doen in eerste instantie. Of is dat heel gek? Zijn er hier moeders van kindjes die ook zoiets hebben gedaan? Juffen, komt dat vaker voor?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Groep 1 Empty Re: Groep 1

Bericht  Pien wo 27 jun 2012 - 8:44

Ik zou tezijnertijd kijken! In een jaar kan veel gebeuren!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Gast wo 27 jun 2012 - 8:46

Wij waren de eerste twee weken verplicht om halve dagen te doen. Daarna hebben we in overleg nog een week halve dagen gedaan. Hij had het even nodig op die manier. Maar hier was het verder geen probleem geweest om dat langer te doen!

Gast
Gast

Bericht  Susan wo 27 jun 2012 - 8:46

*

Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:32; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Darius wo 27 jun 2012 - 8:46

Als juf heb ik gemerkt dat die hele kleintjes in het begin erg moe zijn, ze krijgen veel indrukken te verwerken. Veel ouders beginnen wel gewoon om proberen de volledige onderwijstijd in te vullen, maar houden het kind dan gewoon sporadisch een keer een dagje of middag thuis om uit te rusten.

Zelf zou ik ook niet bij voorbaat mijn kind halve dagen naar school sturen. Ik begin gewoon en dan zie ik wel waar het schip strand.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Printje wo 27 jun 2012 - 8:46

Dat gebeurd idd wel vaker maar ik bekijk dit per kind. Ik raad meestal aan om, voor het ritme, gewoon normaal te beginnen (dat houdt bij ons in 4 dagen een continuerooster) wanneer het niet gaat bekijken we het dan verder. Meestal zitten kinderen snel in een ritme en blijven ze niet of bijv alleen de vrijdagmiddag soms nog thuis. Ze zijn in het begin wel doodmoe van alle indrukken op school.

Mijn advies is dus; idd kijken naar het kind maar als je wel met halve dagen begint zou ik het snel gaan opbouwen naar meer. Dit is voor haar schoolritme toch het fijnste, en in de praktijk willen kinderen vaak ook niet naar huis.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Flower_L wo 27 jun 2012 - 8:46

Pien schreef:Ik zou tezijnertijd kijken! In een jaar kan veel gebeuren!

Idd. Ik zou het aankijken.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Bericht  Jezzie wo 27 jun 2012 - 8:47

Ik heb als onderwijsassistent stage bij de kleuters. Daar kwam het regelmatig voor dat kinderen eerst alleen 's ochtends kwamen.
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Darius wo 27 jun 2012 - 8:49

Ik zou dan trouwens eerst op bso gaan proberen te bezuinigen qua tijd.

Wat zijn trouwens de lestijden? Hier gaat L alleen op dinsdag en donderdag tot half drie, de andere dagen tot 12 uur.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  *Troela* wo 27 jun 2012 - 8:50

Ik bekeek het per dag. Hij ging in principe gewoon de volledige uren naar school, en als hij ooit moe was dat ik hem een middag of een ochtend thuis hield.

*Troela*
Prater
Prater

Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11

Bericht  Liadan wo 27 jun 2012 - 8:50

Onze dochter gaat de eerste week waarschijnlijk 5 halve dagen, daarna bekijken we wel hoe het gaat. Als ze daarna zelf al hele dagen wil, dan gaat ze hele dagen, anders bouwen we het langzaam op.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Susan wo 27 jun 2012 - 8:52

*

Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:32; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Filoria wo 27 jun 2012 - 8:53

Kun je die extra slaap niet pakken door haar eerder naar bed te brengen ipv later op te laten staan?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Twellie wo 27 jun 2012 - 8:58

Ik zit inderdaad al ver vooruit te denken, het kan dan al heel anders zijn met slapen. Ik wil alleen altijd graag ver van tevoren weten welke opties ik heb Wink .

Wel goed om te horen dat het dus sowieso vaker voorkomt dat kinderen nog niet die volle dagen volhouden.

@ Darius: de lestijden zijn volgens mij: maandag, dinsdag en donderdag van half negen tot drie en op woensdag en vrijdag een halve dag tot twaalf uur of half een. Je eerste zin over de BSO snap ik niet?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Darius wo 27 jun 2012 - 9:24

Tuinstoel schreef:Ik zit inderdaad al ver vooruit te denken, het kan dan al heel anders zijn met slapen. Ik wil alleen altijd graag ver van tevoren weten welke opties ik heb Wink .

Wel goed om te horen dat het dus sowieso vaker voorkomt dat kinderen nog niet die volle dagen volhouden.

@ Darius: de lestijden zijn volgens mij: maandag, dinsdag en donderdag van half negen tot drie en op woensdag en vrijdag een halve dag tot twaalf uur of half een. Je eerste zin over de BSO snap ik niet?

Ik bedoel daarmee dat ik zelf eerst zal proberen om mijn kind volledig naar school te laten gaan, en dan de bso achterwege laten. Dus eerst wennen aan schooltijden, en dan eventueel 1 of 2 middagen bso erbij, als mijn kind niet helemaal moe van school komt. Snap je het? smile
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Bericht  Twellie wo 27 jun 2012 - 9:39

@ Darius: Ik snap het! Ja, dat is wel een logisch verhaal om het niet nog drukker te maken.

@ Filoria: We brengen haar sinds kort om zeven uur al naar bed. Nog eerder en ze moet zonder avondeten gaan slapen Groep 1 1578173417 , dus dat is geen optie!
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Filoria wo 27 jun 2012 - 9:42

7 uur vind ik niet heel vroeg hoor, dat gaat mijn zoon ook. Als hij erg moe is eten we om 5 uur en breng ik hem om 6 uur naar bed.

Uiteindelijk (duurt nog lang inderdaad, maar toch) moet je dochter toch naar een ritme toe waarbij ze om 8.30 al helemaal wakker in de schoolbanken moet zitten. Ik zou eerder toewerken naar vroeger naar bed en vroeger opstaan dan haar op een normale tijd naar bed te doen en enorm uit te laten slapen.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud