Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

engels in groep 1

+10
Rebecca
Aagje!
Shopaholic
xxjojootjexx
Parisienne
Coco
Floor
Lejow
Marin
mauwmauw
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

engels in groep 1 Empty engels in groep 1

Bericht  mauwmauw di 26 maa 2013 - 3:21

om even in de scholen topic te blijven(die ik niet allemaal heb gelezen,dus misschien staat het er wel bij)
Ik ben me nu aan het inlezen over 2 basisscholen in onze nieuwe wijk waar we waarschijnlijk gaan wonen,nu lees ik dat ze op een school vanaf groep 1 beginnen met engels.Nu weet ik niet echt wat ik er van moet vinden,aan de ene kant vind ik het wel goed dat ze zo jong er mee beginnen,omdat kinderen dat makkelijker oppakken,ik zelf kreeg pas engels in de brugklas en kon het voor geen meter,dus dat ze er jong mee beginnen vind ik opzich wel goed.Maar ik vind ook dat ze die kinderen lekker kind moeten laten zijn,en ze moeten al zoveel leren.Dus ik ben nog een beetje mijn mening aan het vormen.

Wat vind jij van engels vanaf groep1.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

engels in groep 1 Empty Re: engels in groep 1

Bericht  Gast di 26 maa 2013 - 3:30

Ik neem aan dat het op een speelse manier gaat?

Ik kreeg Engels vanaf groep 6 volgens mij. Duits ook al trouwens, maar toen zat ik op een Deense school.

Gast
Gast

Bericht  Marin di 26 maa 2013 - 3:31

Ik ben daar altijd wel voor. Goed om op spelenderwijze al jong kennis te maken met Engels. Zeker omdat ze het via de tv en spelletjes tegenwoordig toch wel mee krijgen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Lejow di 26 maa 2013 - 3:31

Ik ben voor. Wij doen het zelf op school ook.

Kinderen 'moeten' inderdaad al veel, maar dit gaat, net zoals de meeste dingen echt spelenderwijs.
Staat erbij met welke methode ze werken?

Het Engels wat wij doen is heel simpel, wordt vooral aangeleerd met liedjes en het gaat dan om de basis dingen.
Jezelf voor kunnen stellen, kunnen tellen, de kleuren, basisbegrippen als father, mother, brother, sister, baby, enz enz enzzzzz.
Er hoeft nog niets geschreven te worden, want dat kunnen ze natuurlijk sowieso nog niet.

Voordeel is, zoals je zelf al zegt, dat kinderen er jong al mee in aanraking komen. En hoe jonger, hoe makkelijker je een andere taal oppikt.
Ze leren er spelenderwijs mee kennismaken en leren beetje bij beetje dingen in het Engels, zodat ze straks in groep 7/8 al een hele hoop weten, ipv er ineens plompverloren midden in gegooid te worden.
Door dat laatste vinden heel veel kinderen Engels erg eng en moeilijk.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 26 maa 2013 - 3:36

Ik merkte inderdaad toen ik weer terug ging naar school in Nederland dat ik er veel minder moeite mee had dan de rest van de klasgenoten die nog maar net Engels kregen.

Gast
Gast

Bericht  mauwmauw di 26 maa 2013 - 3:37

Ja dat laatste wat je zegt lejow,had ik dus.Wij kregen in groep 7-8 engels,tenminste op papier,want als we het 1-2 keer per jaar hebben gehad is het veel.Ik lees dat de andere school ook engels geeft,dus in dat opzicht is er niet veel te kiezen.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Bericht  Floor di 26 maa 2013 - 3:40

poeh dat wist ik niet eens dat dat tegenwoordig al zo is.
Vroeger toen ik op de basisschool zat kregen we Engels in groep 8 en daarna op de mavo Engels, Duits, Frans.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Coco di 26 maa 2013 - 3:46

Ik vind dat heel goed, juist omdat men ook steeds vaker naar het buitenland op vakantie gaat. Hoe jonger, hoe makkelijker. Ik ben er sowieso voor om veel talen te kennen.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Bericht  Parisienne di 26 maa 2013 - 3:57

Ik vind het helemaal prima. N. praat nu af en toe al engels Laughing
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  xxjojootjexx di 26 maa 2013 - 4:04

Ik vind het een goede ontwikkeling. Ze leren toch al engels door Dora op tv en de school doet het nu ook.
Elke donderdagmiddag doet de juf engelse les. Ze begroet de kinderen in het engels, hoelang dit door gaat weet ik niet, dat zal ik straks eens vragen. hebben zo 10 minuten gesprek.

Mijn dochter zingt in het engels:P

Laatst aangepast door xxjojootjexx op di 26 maa 2013 - 7:05; in totaal 1 keer bewerkt

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387

Bericht  Gast di 26 maa 2013 - 4:05

Bij ons hebben ze het ook. Voor ons was het juist reden om voor deze school te kiezen.

Ze vindt het ook erg leuk, er komt een speciale juf voor en ze leren liedjes en af en toe hoor ik ook van alles voorbij komen in het Engels; de kleuren, cijfers etc.

Gast
Gast

Bericht  Shopaholic di 26 maa 2013 - 4:09

Prima! Hoe eerder het gestimuleerd word hoe beter.
Shopaholic
Shopaholic
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1501
Punten : 1491
Registratiedatum : 04-12-12

Bericht  Aagje! di 26 maa 2013 - 4:25

Ik ben ook voor! Mijn dochter krijgt het straks ook in groep 1.

Nu zegt ze steeds: Ohhhh help me ( op z'n Engels) maar dat heeft ze van Dora Laughing
Al vind ik dat die af en toe raar Engels leert
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Bericht  Gast di 26 maa 2013 - 6:13

Zolang het allemaal speels gebeurd is er toch niets mis mee? Het is ook niet dat ze een extra dag op school moet zitten ervoor. Mijn stiefdochter is 3 en 'leert' er nu 2 talen bij naast Nederlands en ze vindt het alleen maar leuk. Hoe eerder je een vreemde taal leert, hoe makkelijker je volgens mij wordt met het leren van vreemde talen. Staat me bij dat ik daar ooit eens iets over las.

Gast
Gast

Bericht  Marin di 26 maa 2013 - 6:27

Klopt Zus. Sowieso ligt de beste leeftijd om een taal te leren vrij vroeg, zo rond 8 jaar. Maar eerder is ook goed mogelijk, zeker spelenderwijze. En doordat kinderen al gewend zijn aan meerdere talen leren, pikken ze het later ook makkelijker op, niet alleen Engels dus.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Rebecca di 26 maa 2013 - 10:41

Op de school waar ik werk, wordt engels ook vanaf groep 1 gegeven. Over het hoe en wat precies kan ik niets vertellen, want ik ben een bovenbouwjuf, maar wel even de voordelen zoals ik ze zie. Voorheen kregen de kinderen alleen in groep 7/8 engels en wisten/konden ze eigenlijk niet zoveel in het engels. Inmiddels heb ik een groep die voor het 3e jaar engels heeft (ik heb groep 7 en we zijn 3 jaar geleden begonnen met invoeren, het wordt dus vast nog beter) en als ik zie wat ze al weten en kunnen! Tijdens de Engelsles praat ik alleen maar engels tegen de kinderen en ik stimuleer hen zoveel mogelijk engels tegen mij te praten, wat al heel goed gaat. Op het moment ben ik bezig met een project in het engels en ik doe bijvoorbeeld ook wel eens een tekenles in het engels, wat ze dan heel goed oppikken. Je kan dus voor veel meer diepgang zorgen doordat de kinderen al zoveel beter zijn in engels. En zeker in de onderbouw (maar in de bovenbouw ook nog wel hoor) gaat het inderdaad allemaal heel spelenderwijs.
Rebecca
Rebecca
Prater
Prater

Aantal berichten : 1272
Punten : 1340

http://www.cakesbyrebecca.nl

Bericht  Marin di 26 maa 2013 - 10:48

Leuk om te lezen Rebecca. Een tip: Ken je TPR? Total Physical Response. Is een hele leuke methode wat goed werkt bij jonge kinderen (ook bij oudere kinderen en volwassen hoor, maar bij basisschoolkinderen vind ik het echt goed passen). In het kort gaat het er om dat ze heel veel acties zelf uitoefenen, lekker veel bewegen dus.
Klein voorbeeld:

Maar je kunt ook een hele language kit maken met objecten, dus bijvoorbeeld allemaal mini's van de AH en dan in het begin een plastic appel en peer voor houden en dan zeggen 'Pick the apple', en dan pakt de leerling de appel. En dan daarna als ze alle woordjes kennen, kan je winkeltje spelen enzo.

Het is heel leuk!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 26 maa 2013 - 11:24

Als ik ooit kinderen krijg ga ik ze ook zeker op een school doen waar ze een andere taal of meerdere talen leren. Ik vraag me alleen wel af hoe goed de juffen zijn in Engels. Krijg je veel engelse les op de pabo?

Gast
Gast

Bericht  Gast di 26 maa 2013 - 19:26

Jente schreef:Als ik ooit kinderen krijg ga ik ze ook zeker op een school doen waar ze een andere taal of meerdere talen leren. Ik vraag me alleen wel af hoe goed de juffen zijn in Engels. Krijg je veel engelse les op de pabo?

Ik neem aan dat ze de basis toch wel zullen hebben? Het is niet dat die kinderen op die leeftijd al heel veel van Engels moeten leren. Die kleine hier is er erg mee bezig de laatste dagen, echt grappig. Steeds als ze wat in het Engels hoort zegt ze 'hee, dat is Engels!' en dan zegt ze het vaak ook na en als je vraagt wat het betekend weet ze het ook. Ik had geen idee dat ze het al zo goed kon :O. Nederlands en nog een andere taal spreekt ze al gewoon op haar niveau qua leeftijd.

Een nichtje van mij spreekt ook 3 talen, Nederlands, Duits en Italiaans. Nederlandse moeder, Italiaanse vader en altijd in Duitsland gewoond dus tja, je zou denken dat je wel moet haha. Gek genoeg spreekt mijn neefje dan weer geen Nederlands, wel Duits en Italiaans maar hij vertikte het van jongs af aan gewoon om Nederlands te praten met zijn moeder. Het moet dus ook wel een beetje in het kind zitten heb ik het idee.

Gast
Gast

Bericht  Rebecca di 26 maa 2013 - 22:30

Jente schreef:Als ik ooit kinderen krijg ga ik ze ook zeker op een school doen waar ze een andere taal of meerdere talen leren. Ik vraag me alleen wel af hoe goed de juffen zijn in Engels. Krijg je veel engelse les op de pabo?

Toen wij Engels in de hele school gingen invoeren, hebben we een korte cursus gehad. Een jaar later zijn we verder gegaan met een redelijke basiscursus om het engels weer op te frissen. We hebben in 1 van die cursussen ook een soort toets gemaakt, waarbij naar voren komt op welk niveau jouw Engels zit, zodat je weet of je nog veel oefening nodig hebt. Verder zijn de methodes die we hebben digitaal en kun je je daar ook voor een groot deel achter verschuilen als je het niet zo goed beheerst/heel onzeker bent.
Mijn Engels is zeker niet perfect, maar op zich beheers ik het best goed, alleen soms kan ik even een woord in het Engels niet bedenken (maar dat is echt zelden). Als ik de woorden op het bord moet schrijven, is dat wel weer een ander verhaal, dan moet ik echt even goed voorbereiden wat ik moet gaan schrijven. Ligt er wel aan met wat, maar laatst hadden we het over muziekinstrumenten en daar moest ik toch best wel even over nadenken.
Rebecca
Rebecca
Prater
Prater

Aantal berichten : 1272
Punten : 1340

http://www.cakesbyrebecca.nl

Bericht  Printje wo 27 maa 2013 - 1:08

Ik vind het toch dubbel, heb zat kinderen in de klas die ook nog genoeg te leren hebben in de Nederlandse taal, maar aan de andere kant pikken ze het natuurlijk nu enorm snel op en vinden ze het enorm speciaal.
Toch lastig, het heeft beiden iets om voor te zeggen, om het wel of niet te doen dus.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Tsjip wo 27 maa 2013 - 4:07

Printje schreef:Ik vind het toch dubbel, heb zat kinderen in de klas die ook nog genoeg te leren hebben in de Nederlandse taal, maar aan de andere kant pikken ze het natuurlijk nu enorm snel op en vinden ze het enorm speciaal.
Toch lastig, het heeft beiden iets om voor te zeggen, om het wel of niet te doen dus.

Dit zou ik getypt kunnen hebben. Op de school waar ik nu inval is nu deze discussie ook weer bezig. Maar die school staat in een wijk met over het algemeen mensen met een laag milieu. Veel kinderen komen binnen met een slechte luisterhouding, lage taalbeheersing etc. Om dan ook nog Engels te gaan geven lijkt haast teveel van het goede. Nu wegen we alle voors en tegens goed tegen elkaar af. Zoals het er nu uitziet wachten we nog een paar jaar.

Over het Engels op de pabo: ik heb in het 2e jaar 1 kwartiel Engels gehad. Dus 2 uurtjes per week en dat 10 weken lang. De lessen bestonden meer uit het leren geven van lessen. En dan inderdaad op de manier waar Marin het al over had. De eigen taalbeheersing was een heel klein onderdeeltje.

Tsjip
Prater
Prater

Aantal berichten : 1489
Punten : 1512

Bericht  Printje wo 27 maa 2013 - 4:40

Bij ons is het eigenlijk nog niet eens vanwege een laag milieu maar omdat kleuters vaak nog genoeg te leren hebben in de Nederlandse woordenschat.

Edit en idd bij kleuters ben je vaak al blij als ze langzamerhand wat concentratie opbouwen, een luisterhouding ontwikkelen etc. Ik neig naar te vroeg voor kleuters, tenminste voor het gros vd kleuters, er wordt tegenwoordig zoveel van kleuters verwacht, soms niet meer normaal.

Maar goed aan de andere kant leren kinderen op die leeftijd wel vlot andere talen, is het natuurlijk maar heel even per week en vinden ze het erg leuk.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Lejow wo 27 maa 2013 - 9:07

Wij hebben ook een laag en zeer divers milieu op school.
En toch is er gekozen voor Engels.
Het is niet zo dat we er uren en uren mee bezig zijn, het komt twee keer per week (15/20 min per keer) voorbij.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Printje wo 27 maa 2013 - 9:09

Maar de nt2 kinderen, kunnen die zoiets wel aan? Het is natuurlijk nit veel tijd maar die hebben toch al moeite genoeg met het Nederlands alleen al.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud