Toetsen in groep 1
+4
Filoria
Mamsie
Darius
Liadan
8 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Toetsen in groep 1
Juffen en mama's van kleuters: wat zijn jullie ervaringen met de reken- en taaltoetsen in groep 1? Tomas heeft net zijn eerste gehad (woordenschat en rijmen) en heeft op beide 'matig' gescoord. Ik hoor altijd dat zijn woordenschat zo goed is (hij kent woorden als 'wispelturig', 'rioolwaterzuiveringsinstallatie' en 'willekeurig') en hij rijmt er thuis ook op los, dus ik snap niet zo goed waar het dan mis is gegaan. Stellen ze bizar hoge eisen? Heeft het met concentratie te maken? Kun je kleuters wel toetsen laten maken?
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Re: Toetsen in groep 1
Welke toetsen zijn dat? Ik kan me van mijn tijd als kleuterjuf geen aparte toetsen herinneren, wellicht is het methodegebonden?
Anyway, toetsen bij zulke jonge kinderen geeft vaak een vertekend beeld. Een interessant programma is dan nieuwsuur (?, dacht ik, weet het niet zeker) van 29 april, waarin het gaat over toetsen bij kleuters.
Anyway, toetsen bij zulke jonge kinderen geeft vaak een vertekend beeld. Een interessant programma is dan nieuwsuur (?, dacht ik, weet het niet zeker) van 29 april, waarin het gaat over toetsen bij kleuters.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Oeh die ga ik kijken. Het zijn een soort landelijke toetsen geloof ik? Ik hoor er meer mensen over, ook van andere scholen.
Filoria- Ratel
Ik reageer straks ff via laptop. Maar toets groep 1 is erg pittig geworden. Veel moeilijke woorden.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Darius, ik kan 'm niet vinden, weet je nog welke items nog meer in dezelfde uitzending zaten?
Gast- Gast
Wat voor toetsen zijn dat dan, Cito? Die doen ze bij mijn dochter op school in ieder geval niet in groep 1 maar pas in groep 2.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Ik heb echt geen idee Liadan. Er is nooit aangekondigd dat die toetsen zouden komen. De uitslag staat op de website van de school (op een gedeelte waar je in moet loggen) zonder verdere uitleg. De toetsen staan zo omschreven: ' CPS Beginnende GeletterdheidWoordenschattoets 1 (mei groep 1)' en de andere hetzelfde, maar dan 'rijmtoets'.
Filoria- Ratel
Nou, ik vind het echt erg dat de uitslagen op internet gezet worden, zeker bij kleuters.
De cps toets heb ik verder niet afgenomen, dus ik kan je hier niet verder mee helpen.
Rejoy, ik heb alleen gezocht naar dat item, verder heb ik niet gekeken, sorry.
De cps toets heb ik verder niet afgenomen, dus ik kan je hier niet verder mee helpen.
Rejoy, ik heb alleen gezocht naar dat item, verder heb ik niet gekeken, sorry.
Darius- Ratel
Ja, dat is het! Ik wist het niet helemaal zeker!Rejoy. schreef:darius, volgens mij bedoel je het programma slag om nederland!
Darius- Ratel
De woordenschattoets wordt bijna overal slechter gemaakt.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Hoe bedoel je dat Mamsie? En Printje, ik ben benieuwd naar jouw reactie!
Filoria- Ratel
Ik wilde net reageren hahaha.
Ik werk alleen met de cito toets en sinds vorig jaar hebben we de 'nieuwe' variant en die is gewoon veel moeilijker, sowieso in zijn totaliteit, maar er komen 'woordenschat' woorden in voor waarvan je zegt tsja.....
Bij de oude Cito scoorden vrijwel al mijn kinderen een A of B ( c is gemiddeld, a en b zijn boven gemiddeld) Nu zitten er veel kinderen op C niveau, enkele erboven maar dus ook steeds meer kinderen eronder.
Ik ben sowieso aan de ene kant enorm tegen die toetsen, vooral omdat gewoon bewezen is dat het bij kleuters vrijwel geen nut heeft omdat ze week 1 dit nog niet beheersen, week 2 maken ze een soort sprong en beheersen ze het wel. Er is dus weinig 'echt' nuttigs over te zeggen vind ik.
Ik zou eens vragen of je anders de toets mag inzien.
Ik werk alleen met de cito toets en sinds vorig jaar hebben we de 'nieuwe' variant en die is gewoon veel moeilijker, sowieso in zijn totaliteit, maar er komen 'woordenschat' woorden in voor waarvan je zegt tsja.....
Bij de oude Cito scoorden vrijwel al mijn kinderen een A of B ( c is gemiddeld, a en b zijn boven gemiddeld) Nu zitten er veel kinderen op C niveau, enkele erboven maar dus ook steeds meer kinderen eronder.
Ik ben sowieso aan de ene kant enorm tegen die toetsen, vooral omdat gewoon bewezen is dat het bij kleuters vrijwel geen nut heeft omdat ze week 1 dit nog niet beheersen, week 2 maken ze een soort sprong en beheersen ze het wel. Er is dus weinig 'echt' nuttigs over te zeggen vind ik.
Ik zou eens vragen of je anders de toets mag inzien.
Printje- Lady Post-a-lot
Ook zijn de 'eisen' in mei een stuk zwaarder dan bij de toets van januari. Ik heb ook wel hoor dat kinderen met een grote woordenschat toch op dat onderdeel uitvallen, het zijn toch vrij specifieke woorden die kinderen niet vaak horen/gebruiken.
(bijv. boeket, kudde, zitting)
(bijv. boeket, kudde, zitting)
Printje- Lady Post-a-lot
Goed om te lezen allemaal Printje. Ik begin het steeds belachelijker te vinden dat ze dit doen, kleuters toetsen. Tomas heeft dus een C, maar als ik jou goed begrijp is B ('voldoende') niet wat de gemiddelde kleuter scoort. Dan is het toch ontmoedigend voor ouders dat C 'matig' wordt genoemd. Ik ben vast te prestatiegericht of zo, maar ik vind het niet leuk om de term 'matig' te lezen over het taalniveau van mijn kind, terwijl hij zich Ă©cht prima kan uitdrukken.
Filoria- Ratel
Wat printje zegt. Op de woordenschattoets wordt gewoon vaak laag gescoord. In hogere klassen vaak ook nog.
Woorden die ze niet vaak gebruiken/horen.
Zo hadden ze bij mijn zoontje toen de vraag op welk plaatje staat het venster open. Tja. Of een fluitketel, die kende ze geen eens haha.
Maar goed het zegt gewoon zo weinig dus niet druk om maken.
Woorden die ze niet vaak gebruiken/horen.
Zo hadden ze bij mijn zoontje toen de vraag op welk plaatje staat het venster open. Tja. Of een fluitketel, die kende ze geen eens haha.
Maar goed het zegt gewoon zo weinig dus niet druk om maken.
Mamsie- Ratel
Echt waar? Boeket kudde zitting? Ik weet vrij zeker dat die van mij die woorden niet kent.
Hier doen ze toetsen vanaf groep 2, niet in groep 1.
Filoria, als ik je zoon een beetje kan inschatten is hij niet matig maar zeer intelligent. Heeft hij het zelf over die toets gehad?
Hier doen ze toetsen vanaf groep 2, niet in groep 1.
Filoria, als ik je zoon een beetje kan inschatten is hij niet matig maar zeer intelligent. Heeft hij het zelf over die toets gehad?
Gast- Gast
Jep Minneke, en nog meer van dat soort woorden. Of echte instinkers... moeten ze een cowboy onderstrepen maar dan staat er dus ook een man met een hoedje op op een paard...3x raden waar het gros van de kinderen voor kiest.
Printje- Lady Post-a-lot
Fluitketel, venster, zitting, kudde en boeket kent Tomas ook niet denk ik. Misschien een of twee ervan. Hij heeft het helemaal niet over de toetsen gehad. Mijn man denkt dat de juf er expres niks over aan de ouders heeft verteld (op welke data de toetsen waren) omdat de ouders hun kinderen anders misschien onnodig zenuwachtig zouden maken. Als dat zo is vind ik dat dan wel weer goed Doen jullie dat ook zo Printje?
Filoria- Ratel
Ja we zeggen er ook niets van. Idd om de reden die je noemt dat ouders bij het woord toets hun kinderen soms enorm zenuwachtig gaan maken en dat is helemaal niet nodig. Naar de kinderen toe benoem ik het ook niet als toets zijnde maar vertel ik ze dat ze samen met de juf een heel leuk boekje mogen maken. Dat vinden ze geweldig.
Voor de Citotoets is het trouwens nog wel wat vroeg, wij doen deze pas volgende week. 'Officieel' mag je de eerste week na een vakantie die toetsen namelijk niet afnemen.
Voor de Citotoets is het trouwens nog wel wat vroeg, wij doen deze pas volgende week. 'Officieel' mag je de eerste week na een vakantie die toetsen namelijk niet afnemen.
Printje- Lady Post-a-lot
Telt dat ook voor hogere klassen printje?
Mamsie- Ratel
Mamsie schreef:Telt dat ook voor hogere klassen printje?
Ja volgens mij word ook daar niet direct gezegd van dan en dan zijn de toetsen omdat er helaas toch dan ouders zijn die kinderen erg zenuwachtig gaan maken, of kinderen zelf die er heel zenuwachtig van worden. Maar dat weet ik eigenlijk niet helemaal zeker.
Printje- Lady Post-a-lot
Wij toetsen de kinderen vanaf het moment dat ze 3 maanden op school zitten. Ik heb een instroomgroep en ben nu ook aan het toetsen. Wij nemen Cito taal- en rekentoetsen af. Ik merk dat de kinderen meer bezig zijn met het boekje dan met de vragen en naar mijn mening zitten er hele moeilijke vragen bij. Dan staan er bijvoorbeeld 3 plaatjes van een jongetje dat op straat loopt en dan moet ik zeggen dat de jongen op de rand van de stoep loopt en dan moeten de kinderen het goede plaatje onderstrepen maar alle plaatjes lijken op elkaar. Bij rekenen staat er bijvoorbeeld 7 8 9 en dan staat er over de 8 een vlek, de kinderen moeten dan onderstrepen welk getal er onder de vlek staat. Ik ben persoonlijk niet voor toetsen bij zulke jonge kinderen maar als de kinderen eenmaal in groep 2 zitten zijn ze er wel helemaal aan gewend. Wij hebben ook 0-groepen op school en zelfs daar zijn ze begonnen met toetsen.
Laatst aangepast door Roxi3 op di 14 mei 2013 - 9:31; in totaal 1 keer bewerkt
Roxi3- Prater
- Aantal berichten : 1099
Punten : 1130
Registratiedatum : 30-11-10
Printje schreef:Mamsie schreef:Telt dat ook voor hogere klassen printje?
Ja volgens mij word ook daar niet direct gezegd van dan en dan zijn de toetsen omdat er helaas toch dan ouders zijn die kinderen erg zenuwachtig gaan maken, of kinderen zelf die er heel zenuwachtig van worden. Maar dat weet ik eigenlijk niet helemaal zeker.
Ja nee dat wordt hier ook niet gezegd maar ik vroeg me af of ze het officieel ook niet mogen afnemen bij de hogere klassen na de vakantie.
Mamsie- Ratel
Mamsie schreef:Printje schreef:Mamsie schreef:Telt dat ook voor hogere klassen printje?
Ja nee dat wordt hier ook niet gezegd maar ik vroeg me af of ze het officieel ook niet mogen afnemen bij de hogere klassen na de vakantie.
Ow sorry bedoel je dat.
Nee volgens mij mag dat idd niet. Hier op school in ieder geval niet, en ik meen dat het voor de hele stichting zo geldt.
Printje- Lady Post-a-lot
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Afscheidscadeau groep kdv en traktatie nieuwe groep
» engels in groep 1
» Groep 1
» Groep 3 autostoel
» Eerste dag in groep 3
» engels in groep 1