Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mijn baas leest mijn mail

+5
June
Twellie
Limburg85
Punk'd
Rush
9 plaatsers

Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 0:01

Het valt me al een tijdje op dat mijn baas dingen weet die ik niet met hem besproken heb. Het zijn geen schokkende dingen of dingen die hij niet mag weten, maar ik merk dus dat hij mijn (zakelijke) mail leest.

In hoeverre mag dit? Mijn collega's kunnen mij ook wel eens over vertrouwelijke zaken die mijn baas niet aangaan mailen. Ik vind het een vervelend idee dat hij die dingen dan ook leest.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan/mag ik er iets van zeggen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Rush ma 13 mei 2013 - 0:06

Mijn baas kan dat ook. Al onze e-mails gaan via 1 interne server en die is in zijn beheer. Dus in principe kan hij alles lezen.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 0:09

Ja, dat is hier ook zo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Rush ma 13 mei 2013 - 0:14

Wij doen 'privé' dingen via skype of privé mail. Wij mogen wel gewoon op e-mail en internet tijdens werktijd als we maar ons werk op tijd af hebben en secuur werken etc. etc.

Ik weet dat mijn baas wel eens mails controleert, maar dat is dan vooral van mijn 'support' mail, om te kijken hoe ik het doe met klanten zeg maar. Volgens mij wordt mijn zakelijke 'privé' mail niet gelezen, maar het kan dus wel.

Tot in hoeverre dit mag weet ik echt niet. Geen idee.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 1:50

Het mag niet hoor! Ook je zakelijke mail valt onder privacy.
Er zijn een aantal uitzonderingen namelijk:

  1. als de werknemer van de mogelijkheid van controle op de hoogte is gesteld, bijvoorbeeld via een e-mailprotocol of reglement;
  2. als er een gerechtvaardigd doel is voor de inzage;
  3. en de inzage proportioneel is.

Maar dat lijkt me nu niet het geval?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Punk'd ma 13 mei 2013 - 2:26

Mijn baas bekijkt mij mail ook. En dan een collega van mij (soort leidinggevende) bellen om te zeggen dat ik wat in dat mailtje stond niet mocht vragen (aan een andere collega! niet eens aan een klant). Ik vind het zo vies dat dit gedaan wordt, maar goed ik ben er toch bijna weg.

Echt heel erg raar. Ik stuur ook nooit meer wat via die mail naar collega's. Ik schrijf tegenwoordiger alles op post-its en plak het bij mensen op hun bureau Mijn baas leest mijn mail 561177

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 2:47

Zouden jullie dit zeggen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 3:13

Pritt schreef:Zouden jullie dit zeggen?

Als er in jouw belevingswereld geen enkele aanleiding toe is om zo gemonitord te worden, zou ik een open gesprek hierover aangaan ipv het als mededeling brengen. Ik zou dus vragen waarom jouw mailtjes worden gelezen en vanuit daar dus informatie verkrijgen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 4:25

Ik zou er wel een opmerking over maken als hij weer met iets komt waarvan je vermoed dat hij het in je mail heeft gelezen. ´Dat klopt maar hoe weet je dat? Ik heb het hier toch nog niet met jou over gehad?' Dan komt hij misschien nog met een andere verklaring en als hij zegt dat hij je mail leest kun je aangeven je daar niet prettig bij te voelen en dat ook niet zomaar mag.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Limburg85 ma 13 mei 2013 - 7:59

Het mag idd niet.
Ik zou er wel wat van zeggen, ik zou me heel gecontroleerd voelen.
Limburg85
Limburg85
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3725
Punten : 3896
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Twellie ma 13 mei 2013 - 11:29

Ik zou het echt bizar en onacceptabel vinden als iemand anders inzage zou hebben in mijn werkmail. Vooral ook zonder het aan te kondigen. Maar omdat het om je leidinggevende gaat, zou ik er een net gesprek over aanknopen. Dat je bepaalde dingen opmerkt en je afvraagt wat de beweegredenen zijn.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  June ma 13 mei 2013 - 11:33

Twellie schreef:Ik zou het echt bizar en onacceptabel vinden als iemand anders inzage zou hebben in mijn werkmail. Vooral ook zonder het aan te kondigen. Maar omdat het om je leidinggevende gaat, zou ik er een net gesprek over aanknopen. Dat je bepaalde dingen opmerkt en je afvraagt wat de beweegredenen zijn.

Idem
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 17:32

Mijn vriends werkmail werd bij zijn vorige werk ook stelselmatig gecontroleerd, volgens mij mag dit gewoon. Over het algemeen wordt er over de werkmail natuurlijk dingen verzonden die het bedrijf gewoon aan gaan, en bij mijn werl is het bijvoorbeeld ook zo dat als je dingen in vertrouwen aan de senior verteld, het toch erg belangrijk is dat onze manager er ook van weet. Tenzij je iets in vertrouwen óver de manager kwijt zou willen, maar dan zou men er ook voor kunnen kiezen gewoon even het kantoor binnen te lopen of even te bellen. Hier is iedereen er eigenlijk wel van op de hoogte dat de manager in de mail van de senior kan, en wordt dat wel als normaal gezien. We vinden het ook erg handig, als senior bijvoorbeeld een dag ziek is en we hebben haar iets gemaild. Maar ik kan me voorstellen dat het vervelend en controleerderig voelt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Pineco ma 13 mei 2013 - 18:51

Ik kan me niet voorstellen dat het mag, maar zo wel, dan lijkt het me in ieder geval wenselijk dat hij daar open over is. Zoals Lennox zegt, als je weet dat je manager die mogelijkheid heeft en daar om zakelijke redenen regelmatig gebruik van maakt, dan weet je dat en handel je daarnaar. Maar in jouw geval gebeurt het min of meer stiekem en dat vind ik wel erg raar...

Ik zou het overigens wel moeilijk vinden om er wat van te zeggen hoor.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Pineco ma 13 mei 2013 - 18:53

Punk'd schreef:Mijn baas bekijkt mij mail ook. En dan een collega van mij (soort leidinggevende) bellen om te zeggen dat ik wat in dat mailtje stond niet mocht vragen (aan een andere collega! niet eens aan een klant). Ik vind het zo vies dat dit gedaan wordt, maar goed ik ben er toch bijna weg.

Echt heel erg raar. Ik stuur ook nooit meer wat via die mail naar collega's. Ik schrijf tegenwoordiger alles op post-its en plak het bij mensen op hun bureau Mijn baas leest mijn mail 561177

Dit lijkt me trouwens echt geen prettige werksfeer Punk'd, ik vind dit behoorlijk achterbaks. Gelukkig heb je iets beters in het vooruitzicht Mijn baas leest mijn mail 3711883763
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Carmen_ ma 13 mei 2013 - 18:56

Harrison schreef:Het mag niet hoor! Ook je zakelijke mail valt onder privacy.
Er zijn een aantal uitzonderingen namelijk:

  1. als de werknemer van de mogelijkheid van controle op de hoogte is gesteld, bijvoorbeeld via een e-mailprotocol of reglement;
  2. als er een gerechtvaardigd doel is voor de inzage;
  3. en de inzage proportioneel is.

Zo is het bij ons inderdaad ook geregeld. Maar ik vind dat een baas best je mail mag controleren (en eigenlijk alles wat jij onder werktijd doet op de computer). Je zit er namelijk om te werken. Ik weet ook zeker dat als meer werkgevers actief gaan controleren dat er meer mensen aan het werk gaan. Sterker nog, bij de overheid kan de helft van de ambtenaren wel weg als er echt gewerkt gaat worden.

Carmen_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 312
Punten : 323
Registratiedatum : 27-10-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Susan ma 13 mei 2013 - 19:19

Volgens mij mag het niet zomaar. Zeker niet als je een functie hebt waarin mensen vertrouwelijke informatie met je moeten kunnen delen. Dan kun je wel zeggen dat ze dan maar bij je binnen moeten lopen, maar die mogelijkheid is er misschien niet altijd, en als er voor de baas geen zwaarwegende reden is om de mail te controleren dan vind ik het best triest dat dat zo zou moeten. Maar goed, ik zou dan inderdaad maar tegen de mensen zeggen dat ze echt vertrouwelijke dingen niet meer per mail moeten vertellen omdat de mail wordt gecontroleerd.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Blair ma 13 mei 2013 - 20:09

Volgens mij mag het niet onaangekondigd? Ik krijg samen met mijn collega een keer in het half jaar een mail met een bepaalde periode erin vermeld waarin staat dat we dus in die periode gemonitord (?) gaan worden, en daar valt onze inbox ook onder omdat we daar ook mails van klanten binnen krijgen.
Blair
Blair
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1796
Punten : 2154
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mijn baas leest mijn mail Empty Re: Mijn baas leest mijn mail

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum