Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

rij angst

+11
Aoi
Linda
Dikkie Dik
Atelier Madame
loura
TukTuk
Jeanette
M@niek
Lenthe
June
chocolaty
15 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

rij angst Empty rij angst

Bericht  chocolaty za 4 mei 2013 - 23:04

Ik heb al een hele tijd mijn rijbewijs, maar heb maar amper gereden. De laatste jaren heb ik zelfs helemaal niet meer gereden, op een enkel ritje na om te oefenen. Op de een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om door te gaan met rijden waardoor ik het onder de knie zou krijgen. Ik ben er nu eindelijk over uit dat ik weer rijlessen wil gaan volgen (en dan specifiek gericht op rij angst). Ik ben er zo klaar mee. Het belemmert mijn sociale bezigheden en ik schaam me ervoor dat ik niet auto rij. Nu wil ik vragen of iemand een goede autorijschool weet of iemand tips heeft om dit verder aan te pakken? Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft en over de angst is heen gekomen? Alles is welkom!
chocolaty
chocolaty
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 9
Punten : 26
Registratiedatum : 16-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  June za 4 mei 2013 - 23:09

Nog wat rijlessen nemen, lijkt me een goed plan. Vaak kan dat ook in je eigen auto. Misschien is het handig om aan te geven in welke omgeving je een rijschool zoekt. Succes, het is een vervelende angst!
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  Lenthe za 4 mei 2013 - 23:11

Misschien handig om te weten welke regio je woont, zodat mensen tips kunnen geven over specifieke rijscholen.
Maar wat vervelend dat je rijangst hebt. Ik herken het niet, behalve dat ik het spannend vond om de eerste weken na het behalen van mijn rijbewijs alleen in de auto te stappen. Hoe bevielen je proefritjes? Waar ben je zo bang voor?
Is er niet iemand in je directe omgeving die met je mee kan om rustig te oefenen? Succes in elk geval!
Lenthe
Lenthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1163
Punten : 1282
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  M@niek za 4 mei 2013 - 23:26

Ik weet niet waar je woont maar mijn man is erg goed in mensen begeleiden met rij angst!
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  chocolaty za 4 mei 2013 - 23:56

Het is regio Tilburg/Breda.
Doordat ik zo weinig ervaring heb twijfel ik aan alles. Ik mis ook het inzicht (ligging op de weg, parkeren) en natuurlijk heb ik de auto niet genoeg onder controle voor mijn gevoel.
chocolaty
chocolaty
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 9
Punten : 26
Registratiedatum : 16-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  Jeanette zo 5 mei 2013 - 0:18

Stichting Rijangst geeft hiervoor workshops in Breda; http://www.stichtingrijangst.nl/workshop/
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  TukTuk zo 5 mei 2013 - 0:29

Goed dat je je angst aan wilt gaan pakken! Ik denk ook dat het belangrijkste is, dat wanneer je een paar extra lessen hebt gehad, je jezelf ook dwingt om bijvoorbeeld iedere dag in de auto te stappen. Want als je na die lessen weer de auto laat staan, zal die angst waarschijnlijk ook weer terug komen.
Juist veel rijden, en veel alleen rijden, daar leer je van. Als ik naar mezelf kijk, ik vond de rijlessen ook nooit zo tof, vaak het gevoel dat ik geen controle over de auto had, gelukkig wel in 1x geslaagd, en had ook binnen 2 weken een auto gekocht nadat ik mijn rijbewijs gehaald had. Nouja toen moest de auto van de garage naar thuis gereden worden, en toen moest ik ook wel gelijk alleen rijden, ook al vond ik het eng. Daarna dagelijks naar mijn werk met de auto, en heb sindsdien ook nooit meer angst gehad om te rijden.
Auto rijden leer je niet tijdens de lessen, maar juist door het vele rijden er na. En gewoon doen, geen situaties vermijden, maar gewoon proberen (bijvoorbeeld met inparkeren, als je achteruit inparkeren lastig vind, zal je het nooit leren als je altijd maar vooruit blijft in parkeren) Succes er mee!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  chocolaty zo 5 mei 2013 - 1:16

Heeft er iemand ervaring met rijschool Wolf of rijschool Aaver?
chocolaty
chocolaty
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 9
Punten : 26
Registratiedatum : 16-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  chocolaty zo 5 mei 2013 - 1:17

Jeanette schreef:Stichting Rijangst geeft hiervoor workshops in Breda; [url=http://www.stichtingrijangst.nl/workshop/
http://www.stichtingrijangst.nl/workshop/[/quote[/url]]

Bedankt voor het opzoeken! Maar voor zover ik kan zien is dit (vooral) theorie, ik wil vooral een praktijkaanpak doen.
chocolaty
chocolaty
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 9
Punten : 26
Registratiedatum : 16-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  chocolaty zo 5 mei 2013 - 1:19

Lenthe schreef:Misschien handig om te weten welke regio je woont, zodat mensen tips kunnen geven over specifieke rijscholen.
Maar wat vervelend dat je rijangst hebt. Ik herken het niet, behalve dat ik het spannend vond om de eerste weken na het behalen van mijn rijbewijs alleen in de auto te stappen. Hoe bevielen je proefritjes? Waar ben je zo bang voor?
Is er niet iemand in je directe omgeving die met je mee kan om rustig te oefenen? Succes in elk geval!

Ik heb al vaker met mijn vriend proefritjes gedaan maar op de een of andere manier krijg ik dan niet genoeg vertrouwen waardoor ik doorga. Ik zou niemand weten die beter met mij de proefritjes zou kunnen doen. Bedankt!
chocolaty
chocolaty
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 9
Punten : 26
Registratiedatum : 16-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  chocolaty zo 5 mei 2013 - 1:22

AngelNyn schreef:Goed dat je je angst aan wilt gaan pakken! Ik denk ook dat het belangrijkste is, dat wanneer je een paar extra lessen hebt gehad, je jezelf ook dwingt om bijvoorbeeld iedere dag in de auto te stappen. Want als je na die lessen weer de auto laat staan, zal die angst waarschijnlijk ook weer terug komen.
Juist veel rijden, en veel alleen rijden, daar leer je van. Als ik naar mezelf kijk, ik vond de rijlessen ook nooit zo tof, vaak het gevoel dat ik geen controle over de auto had, gelukkig wel in 1x geslaagd, en had ook binnen 2 weken een auto gekocht nadat ik mijn rijbewijs gehaald had. Nouja toen moest de auto van de garage naar thuis gereden worden, en toen moest ik ook wel gelijk alleen rijden, ook al vond ik het eng. Daarna dagelijks naar mijn werk met de auto, en heb sindsdien ook nooit meer angst gehad om te rijden.
Auto rijden leer je niet tijdens de lessen, maar juist door het vele rijden er na. En gewoon doen, geen situaties vermijden, maar gewoon proberen (bijvoorbeeld met inparkeren, als je achteruit inparkeren lastig vind, zal je het nooit leren als je altijd maar vooruit blijft in parkeren) Succes er mee!

Klopt inderdaad, als ik dadelijk de moed bij elkaar heb geraapt om daadwerkelijk weer te lessen, moet ik mezelf tussendoor en na de lessen echt in de auto trappen. Ik denk dat ik dan gewoon iets moet 'verzinnen' waardoor ik elke dag de auto moet pakken.
chocolaty
chocolaty
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 9
Punten : 26
Registratiedatum : 16-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  loura zo 5 mei 2013 - 1:56

Ik ken het.. Ik heb vorige maand mijn rijbewijs verlengt terwijl ik al ruim 9 jaar niet meer heb gereden laughcry. Ik wil ook wel weer wat lesjes gaan volgen want ik weet denk ik niet eens meer hoe ik auto moet rijden. Ik vind het niet leuk en heb rijden ook nooit leuk gevonden. Ik vind het te druk op de weg en de snelweg ben ik helemaal niet meer op gegaan na mijn examen. Mijn probleem nu is alleen dat ik geen mogelijkheid heb om een auto aan te schaffen omdat ik niet kan parkeren in mijn buurt. Dus voor mij heeft het denk ik nog geen zin. Ik ben wel heel benieuwd of het jou helpt die extra lesjes! Want dan wil ik het zeker in de toekomst ook gaan doen.
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  Atelier Madame zo 5 mei 2013 - 2:09

En overwegen om een automaat te nemen? Mocht je noveen auto moeten aanschaffen. Dan heb je mss meer rust doordat je niet op het schakelen hoeft te letten?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  chocolaty zo 5 mei 2013 - 7:12

loura schreef:Ik ken het.. Ik heb vorige maand mijn rijbewijs verlengt terwijl ik al ruim 9 jaar niet meer heb gereden rij angst 394967. Ik wil ook wel weer wat lesjes gaan volgen want ik weet denk ik niet eens meer hoe ik auto moet rijden. Ik vind het niet leuk en heb rijden ook nooit leuk gevonden. Ik vind het te druk op de weg en de snelweg ben ik helemaal niet meer op gegaan na mijn examen. Mijn probleem nu is alleen dat ik geen mogelijkheid heb om een auto aan te schaffen omdat ik niet kan parkeren in mijn buurt. Dus voor mij heeft het denk ik nog geen zin. Ik ben wel heel benieuwd of het jou helpt die extra lesjes! Want dan wil ik het zeker in de toekomst ook gaan doen.

Ik moet mijn rijbewijs ook nog verlengen, de mijne is inmiddels een paar maanden verlopen Embarassed. Ik vind het best moeilijk om nu een goede rijschool te vinden, moet wel iemand zijn die me vertrouwen kan geven. Ik heb les gehad van een normaal gesproken hele rustige instructrice maar bij mij was ze een aantal maanden zwanger en dus niet altijd even rustig.
Ik laat het weten als ik baat heb gehad van het lessen.
chocolaty
chocolaty
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 9
Punten : 26
Registratiedatum : 16-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  chocolaty zo 5 mei 2013 - 7:33

Atelier Madame schreef:En overwegen om een automaat te nemen? Mocht je noveen auto moeten aanschaffen. Dan heb je mss meer rust doordat je niet op het schakelen hoeft te letten?

Daar heb ik ook over nagedacht, maar denk niet dat ik dan genoeg geholpen ben omdat ik nog meer problemen tegen kom met betrekking tot het auto rijden.
chocolaty
chocolaty
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 9
Punten : 26
Registratiedatum : 16-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  M@niek zo 5 mei 2013 - 9:12

Ik heb je een PM gestuurd!
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  Dikkie Dik zo 5 mei 2013 - 9:29

Heel herkenbaar. Heb mijn rijbewijs al ruim 10 jaar en rij bijna nooit. Ik wil het echt. Maar durf niet. Mijn man vindt dat ik gewoon kan rijden. Zit dus echt tussen mijn oren. Nu ik een baby heb is het helemaal eendrama. Ik lees dus even mee.
Dikkie Dik
Dikkie Dik
Prater
Prater

Aantal berichten : 642
Punten : 706
Registratiedatum : 04-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  Linda zo 5 mei 2013 - 9:55

Dikkie Dik schreef:Heel herkenbaar. Heb mijn rijbewijs al ruim 10 jaar en rij bijna nooit. Ik wil het echt. Maar durf niet. Mijn man vindt dat ik gewoon kan rijden. Zit dus echt tussen mijn oren. Nu ik een baby heb is het helemaal eendrama. Ik lees dus even mee.

Hier ook herkenbaar. Alleen heb ik m'n rijbewijs pas 2,5 jaar. Ik heb inmiddels een jaar al helemaal niet gereden.
Mijn angst zit hem vooral in het parkeren. Dat ik dat niet kan, dat weerhoud me er echt van om te rijden.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  Aoi zo 5 mei 2013 - 20:38

Ik heb ook rij angst. Ik dwing mezelf om af en toe te rijden zodat ik het niet verleer, maar dat moet altijd met mijn vriend naast me. Hier is het begonnen nadat ik een tijd niet mocht rijden ivm medicijnen. In die tijd kregen we een nieuwe auto die bijna twee keer zo lang en een stuk breder was dan onze oude auto (we hadden een heel kleintje). Met die lange auto kan ik ook bijna niet parkeren en dat houdt mij ook tegen. Ik baal er echt van, want handig is anders. Mijn goede voornemen voor 2013 was wel om goed te durven rijden aan het einde van het jaar. Moet ik misschien maar eens mee beginnen, volgens mij heb ik nu pas drie keer gereden dit jaar.

Aoi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 259
Punten : 231
Registratiedatum : 24-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  Paper Crown zo 5 mei 2013 - 20:39

Waarom ben je zo bang? Ik denk dat het inderdaad goed is als je opnieuw met iemand de auto instapt die je wat vertrouwen kan geven maar sommige mensen zijn ook serieus niet geschikt voor autorijden. Als jij zo bang bent/blijft kan je maar beter van de weg blijven want het verkeer heeft niets aan iemand die niet durft. Dat veroorzaakt vaak ongelukken.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  Ragazza zo 5 mei 2013 - 20:48

Chocolaty, ik denk dat het sowieso goed is als je weer wat rijlessen neemt. En daarna wel gaan rijden he!

Aoi, wellicht is het voor jou een idee om bijv. 's avonds op een lege parkeerplaats te gaan oefenen met inparkeren zodat je de handigheid wat te pakken krijgt. En verder met je parnter afspreken dat iedere keer als jullie samen ergens naartoe gaan dat jij gaat rijden, en ook als je alleen ergens naartoe moet, toch die auto maar weer pakken. En desnoods ook weer een paar rijlessen nemen.
Ragazza
Ragazza
Prater
Prater

Aantal berichten : 505
Punten : 491
Registratiedatum : 07-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  Ilovethe90s ma 6 mei 2013 - 6:48

Ja, ik herken het!
Inmiddels heb ik 8 jaar mijn rijbewijs en het is nu al weer langer dan 2 jaar geleden dat ik voor het laatst heb gereden.
Volgende week vrijdag trouwen vrienden van ons en ik kan met niemand meerijden en wil 's middags echt gaan kijken, dat is dus mijn missie. Voor die tijd wil ik nog wel een paar keer rijden maar de tijd begint nu wel te dringen ....

Parkeren en diepte inschatten is hier het grootste probleem.

Ik heb hier ook weleens een topic over geopend https://yescafe.actieforum.com/t6793-geen-auto-durven-rijden?highlight=angst+om+te+rijden
Ilovethe90s
Ilovethe90s
Prater
Prater

Aantal berichten : 1252
Punten : 1357
Registratiedatum : 02-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  chocolaty di 7 mei 2013 - 6:00

Iedereen bedankt voor de reacties! Het doet me in ieder geval goed om te weten dat ik niet de enige ben (natuurlijk niet dat ik jullie die rij angst gun). In mijn omgeving heeft niemand er last van en ik voel me er vaak een loser om.
@ [email=M@niek]M@niek[/email]; ik heb je pm ontvangen en ik zal erover nadenken
@ Dikkie dik en Linda; ik ben ook sinds kort moeder en dat is voor mij vooral het streven om het rijden aan te pakken.
@ Ilovethe90s; heb het topic gelezen, bedankt voor de link!
chocolaty
chocolaty
Zwijger
Zwijger

Aantal berichten : 9
Punten : 26
Registratiedatum : 16-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  Ilovethe90s ma 20 mei 2013 - 23:47

Ja ja, afgelopen vrijdagavond heb ik vanaf een feestje naar huis gereden. Ongeveer een half uurtje over de snelweg en ik ben trots op mezelf Very Happy. Komende vrijdag en zaterdagavond hebben we ook ergens een afspraak dus dan wil ik het nog eens proberen. Opstarten en wegrijden vind ik het moeilijkst, is met een benzine auto toch heel anders dan met een diesel.
Ilovethe90s
Ilovethe90s
Prater
Prater

Aantal berichten : 1252
Punten : 1357
Registratiedatum : 02-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  Lady Starstruck ma 20 mei 2013 - 23:57

Ik heb hierdoor nooit mijn rijbewijs kunnen halen. Het is een drama.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

rij angst Empty Re: rij angst

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum