Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nav Onzeker worden van internet/fora

+10
*Lookie*
Slakje
Pineco
Supertalentje
Luce
Sanne
Aoi
Lolly's
Liadan
Jilke
14 plaatsers

Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Jilke vr 3 mei 2013 - 21:00

Even naar aanleiding van de discussie over de keizersnede en natuurlijke bevalling. Ik lees regelmatig topics over groente/fruithapjes, ontwikkelingsonzekerheden, scholen, voedingen, andere discussies.

Wat ik dan denk: vroeger toen er geen internet en forum was, deed je toch ook gewoon wat de arts of het cb zei? Zonder er uitgebreid in te verdiepen wat een ander vind en doet?

Maakt internet en fora onzeker? Geeft het je een bredere kijk op dingen? Barst los!
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Gast vr 3 mei 2013 - 21:03

Ik denk dat het er vooral voor zorgt dat mensen zich 'de professional' wanen, en dat daar ook het grote gevaar zit. Het is prima om je bewust te zijn van bepaalde risico's, maar overleg ze vervolgens met de professional in kwestie, en ga niet zelf de deskundige uithangen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Liadan vr 3 mei 2013 - 21:08

Ik denk dat het helemaal niet zo is dat vroeger alles aangenomen werd van het CB of de arts zei. Mijn ouders hebben zich in ieder geval wel overal in verdiept en niks klakkeloos aangenomen.
Voor mij is internet vooral gemakkelijk, ik vind het heel fijn en handig dat ik veel op internet op kan zoeken.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Lolly's vr 3 mei 2013 - 21:08

Lennox schreef:Ik denk dat het er vooral voor zorgt dat mensen zich 'de professional' wanen, en dat daar ook het grote gevaar zit. Het is prima om je bewust te zijn van bepaalde risico's, maar overleg ze vervolgens met de professional in kwestie, en ga niet zelf de deskundige uithangen.
Helemaal mee eens. Tegenwoordig is het helemaal hip om zelf alles beter te weten en het liefst alles in twijfel te trekken wat de deskundige zegt. Je inlezen is prima, maar de informatie die je leest hoeft niet eens waarheid te zijn.

Lolly's
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 130
Punten : 136
Registratiedatum : 14-06-12
Woonplaats : Een mooi plekje in Nederland

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Aoi vr 3 mei 2013 - 21:09

Voor mij is het een enorme verrijking geweest toen ik zwanger was van mijn oudste kind. Vooral voor de praktische dingen, hoeveel spullen je moet aanschaffen, borstvoedingsvragen, meeschrijven met mensen die ongeveer even ver waren etc. Het is tegelijk wel gevaarlijk. Sommige dingen (bijvoorbeeld hier) worden gebracht als waarheden, als je daar gevoelig voor bent, en het niet checkt met een arts bijv, kan dat mi grote gevolgen hebben.

Aoi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 259
Punten : 231
Registratiedatum : 24-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Jilke vr 3 mei 2013 - 21:12

Inderdaad vooral dat laatste Aoi, lijkt mij ook. Soms worden dingen heel overtuigend gebracht. Ze zullen vast goed zijn en zeker goed bedoeld. Maar als je dan niet verder kijkt en het aanneemt, is het misschien toch niet het best in jouw specifieke situatie.
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Sanne vr 3 mei 2013 - 21:41

Ik word niet onzeker van internet en fora. Ik vind het fijn om van anderen te lezen hoe zij bepaalde zaken hebben aangepakt. Ik denk wel dat het verstandig is om een mening van internet/fora niet als feit te bestempelen. Dus niet de stap naar de huisarts niet nemen, omdat een aantal forummers zegt dat het 'gewoon' dit of dat is. Ofwel: je gezonde verstand blijven gebruiken, maar dat lijkt me vanzelfsprekend eigenlijk.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Luce vr 3 mei 2013 - 21:47

Liadan schreef:Ik denk dat het helemaal niet zo is dat vroeger alles aangenomen werd van het CB of de arts zei. Mijn ouders hebben zich in ieder geval wel overal in verdiept en niks klakkeloos aangenomen.
Voor mij is internet vooral gemakkelijk, ik vind het heel fijn en handig dat ik veel op internet op kan zoeken.

Nou, inderdaad. Die van mij ook echt niet hoor. Gelukkig ook niet zeg. En gelukkig hebben we nu internet. Vroeger was het zéker niet allemaal beter
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Supertalentje vr 3 mei 2013 - 21:54

Mijn ouders namen ook niet alles aan, zou ook gek zijn, want er verandert dikwijls iets aan de adviezen. Toen vroeg je je moeder, smoeder, buurvrouw, vriendinnen en nu raadpleeg je ook internet. Ik denk dat het alleen maar een verrijking is als je zelf ook logisch nadenkt.

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Luce vr 3 mei 2013 - 22:04

Inderdaad. Nu zegt iemand op internet het. Vroeger zei het buurmeisje het. Mensen die het toen klakkeloos van het buurmeisje aannamen zullen het nu wellicht klakkeloos aannemen van iemand op een forum. Het principe is toch hetzelfde? Zelf logisch nadenken is in beide situaties gewenst. Je buurmeisje kan net zo goed een onzinverhaal oplepelen.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Pineco vr 3 mei 2013 - 23:02

Ik vind het juist fijn en handig om vanalles te kunnen opzoeken en word er helemaal niet onzeker van. Ik neem heus niet alles voor waar aan en filter eruit wat ik belangrijk vind. Voorheen waren mensen ook kritisch, alleen was het toen moeilijker om je in te lezen in een bepaald onderwerp.

En mensen die nu onzeker worden van wat er op internet wordt geroepen, zouden dat voor het internettijdperk ook zijn geworden als ze anderen om hun mening hadden gevraagd. Het is toch aan jezelf om te bepalen wat je ermee doet en in hoeverre je het voor waar aanneemt.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Slakje vr 3 mei 2013 - 23:28

Lolly's schreef:
Lennox schreef:Ik denk dat het er vooral voor zorgt dat mensen zich 'de professional' wanen, en dat daar ook het grote gevaar zit. Het is prima om je bewust te zijn van bepaalde risico's, maar overleg ze vervolgens met de professional in kwestie, en ga niet zelf de deskundige uithangen.
Helemaal mee eens. Tegenwoordig is het helemaal hip om zelf alles beter te weten en het liefst alles in twijfel te trekken wat de deskundige zegt. Je inlezen is prima, maar de informatie die je leest hoeft niet eens waarheid te zijn.
Dit, ik krijg er de kriebels van om alles wat de deskundige zegt in twijfel te trekken of van tafel te vegen als onzin. Ze zijn niet voor niets 'de deskundige'. Iedereen heeft zijn eigen mening over opvoeden en dat is prima, maar dan hoef je andere moeders niet aan te vallen als iemand het anders doet dan jij (dat gevoel heb ik vaak wel op fora als deze).
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Gast vr 3 mei 2013 - 23:33

Ik vraag me af waar van alles wat deskundigen zeggen zomaar van tafel wordt geveegd. Ik lees vooral de aanmoediging om zelf na te denken en info te zoeken. Ik vind internet juist een verrijking.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  *Lookie* vr 3 mei 2013 - 23:37

Ik volg meestal 'de deskundigen' zoals cb en huisarts. Maar soms vind ik op internet wel handige tips. Het maakt mij iig niet onzeker. En ik ben het inderdaad ook eens met jullie dat het tegenwoordig de trend lijkt om het beter te weten dan de deskundige. Natuurlijk weten deskundigen ook niet alles, en maken ze fouten, maarin grote lijnen zitten ze goed denk ik.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Liadan vr 3 mei 2013 - 23:49

Het is ook maar net welke deskundige je volgt. Ik volg bijvoorbeeld eerder Stefan Kleintjes dan de verpleegkundige op het CB als het gaat om bijvoeding.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  lente za 4 mei 2013 - 1:30

Sanne schreef:Ik word niet onzeker van internet en fora. Ik vind het fijn om van anderen te lezen hoe zij bepaalde zaken hebben aangepakt. Ik denk wel dat het verstandig is om een mening van internet/fora niet als feit te bestempelen. Dus niet de stap naar de huisarts niet nemen, omdat een aantal forummers zegt dat het 'gewoon' dit of dat is. Ofwel: je gezonde verstand blijven gebruiken, maar dat lijkt me vanzelfsprekend eigenlijk.

Hier sluit ik me bij aan
lente
lente
Prater
Prater

Aantal berichten : 520
Punten : 554
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Fiwen za 4 mei 2013 - 3:06

Ik voel me vaak juist gesterkt in mijn mening door wat ik op internet en fora lees. Ik ben het meestal niet eens met de verpleegkundige van het consultatiebureau vanuit mijn gevoel en dan vind ik het heel prettig om via internet mensen te leren "kennen" die hetzelfde gevoel daarin hebben als ik en me advies kunnen geven (verwijzing naar literatuur oid)
Mijn mening over de medische kant van zwangerschap en bevalling is vooral gebaseerd op mijn opleiding en wat ik in het kader van mijn opleiding als extra's heb onderzocht en gelezen. Ik ben het dus niet klakkeloos eens met een verloskundige/arts-assistent/gynaecoloog. Ik ken de fysiologie, ik ken de pathologie en de risico's en ik weet wat de protocollen zijn en waarop deze protocollen gebaseerd zijn (en dus ook waarom ik het met bepaalde keuzes van artsen wel of niet eens ben).
Ik heb wel gemerkt dat ik door het lezen op internet en me te verdiepen in de kracht van fysiologie ik een stuk meer ruimdenkend geworden ben en meer vertrouwen heb gekregen in de fysiologie en dat maakte mij naar mijn idee wel een betere bijna verloskundige en een goede kraamverzorgende nu.

Ik vind dus kritisch zijn en niet alles zomaar voor waar aannemen zeker geen slechte eigenschap en ik vind het internet (mits je er goed mee om gaat) ook een goede bron voor informatie.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Teddyaapje za 4 mei 2013 - 5:52

Ik denk dat het woord 'bewuster' beter past in mijn geval. Dingen die op het forum besproken worden zetten me vaak aan't denken, dingen waar ik anders niet over nagedacht zou hebben omdat ik het simpelweg niet wist. Zo had ik bijvoorbeeld nog nooit van rapley gehoord en had ik er voorheen nooit over nagedacht om na 6 mnd nog borstvoeding te geven. Ik zie het vooral als iets positiefs.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Twellie za 4 mei 2013 - 7:30

Het heeft mijn tijdens mijn één-na-laatste zwangerschap heel onzeker gemaakt omdat ik toen van alles las over wat er mis kon gaan tijdens een zwangerschap.

Ik word er niet onzeker van over hoe ik met de kinderen omga / ze opvoed, dat heb ik gewoon helder voor ogen hoe ik dat wil doen.

Mijn oma vertelt me vaak dat ik me helemaal niets moet aantrekken van het consultatiebureau omdat zij dat eerder ook nooit deed. Alleen wijken onze opvoedideeen wel op verschillende manieren af van de adviezen van het bureau: mijn oma kon zich er niet in vinden dat de verpleegkundige het niet aan te raden vond om suikerwater te geven of met drie weken met bijvoeding te beginnen :O.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav Onzeker worden van internet/fora Empty Re: Nav Onzeker worden van internet/fora

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum