Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?

+5
minoessepoes
Inge
Pussycat
Effie_O
*Lookie*
9 plaatsers

Ga naar beneden

Buffetgerechtjes: wie heeft er tips? Empty Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?

Bericht  *Lookie* di 30 nov 2010 - 9:15

Zoals ik al in het eetlijstje-topic schreef gaan we vrijdag sinterklaas vieren met mijn familie. Mijn moeder en ik gaan een buffetje maken (voor 10 personen) en willen sowieso quiche maken, en gevulde eieren en pastasalade. Hebben jullie nog tips en ideeen voor lekkere buffethapjes? We hebben er ook 1 vegetarier bij dus vegatips zijn ook welkom!
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buffetgerechtjes: wie heeft er tips? Empty Re: Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?

Bericht  Effie_O di 30 nov 2010 - 9:33

Je kunt wraps met vanalles vullen: vlees, vis, vegetarisch, altijd handig voor zoiets.
Mijn vriend en ik maken vaak tapas, maar dat is wel vrij veel werk: gemarineerde kipspiesjes, iets met bladerdeeg, spinazie en feta uit de oven, patatas bravas. En natuurlijk mijn favoriet, dadels gevuld met walnoot en een plakje rookvlees eromheen, uit de grill.
Wat ik ook leuk vind zijn gevulde paprika's of tomaten.
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buffetgerechtjes: wie heeft er tips? Empty Re: Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?

Bericht  Pussycat di 30 nov 2010 - 9:34

Stokbrood met kruidenboter.
En saté blijven bij mij favoriet jammie!

uhm... soep.
Hmm veel verder kom ik even niet...

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buffetgerechtjes: wie heeft er tips? Empty Re: Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?

Bericht  Inge di 30 nov 2010 - 10:47

gehaktballetjes in tomatensaus of in pindasaus
wraps met roomkaas en zalm
garnalencocktail in een klein bakje
half bolletje cherrytomaatje, half bolletje mozzarella klein op elkaar
gehaktballetje door de midden, stukje ananas ertussen en met een prikkertje op elkaar doen
varkenshaas in roomsaus
gehaktschotel (gehakt met ui en wrapkruiden) met salsasaus en dan tortillachips erbij
sandwich roomkaas zalm

Knoflookrondjes

Ingrediënten:
- plakjes bladerdeeg
- teen knoflook
- 2 el olie
- dikke garnalen
- 2 el peterselie
- 1 el bieslook
- peper en zout
- eigeel

Doe de olie in een pan en voeg fijn gesnipperde knoflook, de kleingesneden garnalen, peterselie, bieslook, zout en peper toe. Bak het mengsel ongeveer een minuut en laat het dan afkoelen. Oven voorverwarmen op 225°C (hetelucht 200°C). Plakken bladerdeeg laten ontdooien. Het knoflookmengsel over de plakken bladerdeeg verdelen. Laat aan 1 kant een rand van 2 cm vrij. Druk het mengsel voorzichtig aan. Rol de plakken losjes op in de richting van de vrije rand. Besmeer de buitenkant met eigeel. Snij de rolletjes in 8 stukjes en leg de rondjes op een ingevette en daarna met bloem bestoven bakplaat. Bak de rondjes 10 minuten en draai de oven terug naar 200°C (hetelucht 175°C). Bak ze op deze temperatuur nog 10 minuten

----

Lasagna rolletjes

Ingrediënten:
- 1 pak lasagnebladen
- 1 blik tonijn
- 2 uien
- 2 tenen knoflook
- 2 el olijfolie
- 2 pakken gezeefde tomaten
- Geraspte kaas

Oven voorverwarmen op 180 °C. In een grote pan ruim water met zout aan de kook brengen. Lasagnebladen per 4 stuks max. 3 minuten voorweken in een pan met water. Bladen uit de pan nemen en in vergiet iets af laten koelen. Intussen de tonijn uit laten lekken. Uien fijnsnijden. Knoflook pellen en persen. In koekenpan olijfolie verhitten en ui en knoflook fruiten. Knoflook en ui mengen met gezeefde tomaten. Roer door de tonijn 8 el van het tomaatmengsel. Vul de lasagnabladen met 1 el tonijn/tomaat mengsel. Doe 1/2 deel van de saus in een ovenschaal gieten. Lasagnerolletjes naast elkaar in de ovenschaal met saus leggen met rolnaad naar beneden en overgieten met de rest van saus. Geraspte kaas eroverheen strooien en 10 min. In midden van oven bakken

----

Kaas-ham stapeltje

Ingrediënten:
- Plakken kaas
- Plakken ham
- Kleine sateprikkers

Leg om en om 4 plakken kaas en 4 plakken ham op elkaar. Snij dit in 4en of in 6en. en prik er een sateprikker in.


Kaassalami driehoekjes

Ingrediënten:
- Salami

- Roomkaas

- Zilveruitjes

Besmeer 4 à 5 plakjes salami met roomkaas en leg de plakjes precies op elkaar.
Dek af met een plakje salami en snijd er 6 of 8 driehoekjes van. Leg er een zilveruitje op en steek vast met een prikkertje. In plaats van roomkaas kan je ook gewone kaas gebruiken.


Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buffetgerechtjes: wie heeft er tips? Empty Re: Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?

Bericht  minoessepoes di 30 nov 2010 - 22:34

Voor een vegetarische vriendin heb ik deze wraps weleens gemaakt, ik vond het zelf erg lekker! Je moet wel oppassen of ze ook kaas eet? http://www.ah.nl/recepten/recept?id=234722&rq=wrap+vegetarisch
Of je bakt een kleine omelet (eventueel met nasi kruiden erdoor, of wat ketjap of chilisaus door het eimengsel) en vult die met reepjes bosui, komkommer en iets van koriander en oprollen als een wrap, serveren met een zoete chilisaus (kan je koud op tafel zetten, dus van te voren maken!), of je haalt grote paddenstoelen (portabello's) en snijd het steeltje eraf en vult ze vervolgens met een mengsel van prei, zongedroogde tomaatjes en blauwe kaas of geitenkaas, peper er overheen strooien en gratineren in de oven.

Verder kan je ook nog denken aan bladerdeeg gevuld met Mexicaans gekruid gehakt (eetlepel komijn, eetlepel oregano, peper en zout en naar smaak cayennepeper, of een zakje kruiden voor de taco's) en wat paprika en ui erdoor bijvoorbeeld of Griekse spanakopita http://www.ah.nl/recepten/recept?id=442430&rq=grieks+spinazie (ook vegetarisch trouwens)

Lekker fris komkommer in zuur erbij of in een yoghurt dille dressing. Een aardappel salade eventueel, ik weet niet of er kinderen bij zijn maar dan zou je nog een piggy in a blanket kunnen maken (knakworstje in bladerdeeg), wat garnalen (euroshopper diepvries) marineren in wat olie, citroensap en knoflook en die vervolgens op een stokje rijgen en grillen in een koekenpan of grill pan, voor het gemak zou je kipkluifjes erbij kunnen doen, of gemarineerd kopen of zelf marineren een half uur in de oven en ze zijn gaar! En dan nog lekker zelf tzatziki maken bijvoorbeeld en lekker pesto, tapenade en kruidenboter bij het stokbrood serveren.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buffetgerechtjes: wie heeft er tips? Empty Re: Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?

Bericht  Mizz_S di 30 nov 2010 - 23:14

Nog wat andere salades zoals gewoon een groene salade of aardappelsalade (leuk opgemaakt met dingetjes erbij zoals zilveruitjes, plakjes tomaat etc).
Gevulde tomaten
Stokbrood met kruidenboter en kaasjes ofzo
Warm stokbrood met mozzarella pesto en tomaat
Mini pizza's of pizzapunten
Snack dingen zoals bitterballen/kipnuggets/miniloempia's
Kipspiesjes met dip
Paprikareepjes in verschillende kleuren met dip
Sate
Bladerdeeghapjes warm of koud
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buffetgerechtjes: wie heeft er tips? Empty Re: Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?

Bericht  Pearly_maar wo 1 dec 2010 - 3:30

Ik zag in het nieuwe foldertje van de Xenos dat ze daar van die plastic amusebakjes verkopen, iets van 24 voor €2,50 ofzo? Daar kun je ook voor iedereen kleine hapjes in bereiden, twee p.p. ofzo. Bijvoorbeeld de garnalencocktail die Inge zei.

Kijk eens op AH voor recepten, je kunt daar dacht ik ook op hapjes zoeken, kun je veel inspiratie vandaan halen!
Pearly_maar
Pearly_maar
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 34
Punten : 42
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buffetgerechtjes: wie heeft er tips? Empty Re: Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?

Bericht  Zonnetje wo 1 dec 2010 - 10:07

Ik heb wel eens tapas gemaakt en had toen ook van die rode pepertjes (peppadews) met roomkaas gevuld. Verder had ik champignonspiezen uit de oven gemaakt volgens onderstaand recept (zonder de citroenrasp, maar met geperste knoflook eroverheen):

Ingrediënten
• 1 bakje kastanjechampignons (250 g)
• 1 citroen, schoongeboend
• 4 takjes tijm, alleen de blaadjes
• 1 theelepel grof zeezout
• 2 eetlepels roomboter, op kamertemperatuur
Materialen
• ovenschaal
• satéstokjes, 30 min. in water geweekt
Bereiden
Laat de satéprikkers 30 minuten in water weken. Verwarm de oven voor op 200 °C. Rijg de champignons aan de prikkers. Rasp de helft van de schil van de citroen en snijd de rasp zeer fijn. Meng de citroenrasp, tijmblaadjes en het zeezout door de roomboter. Leg de champignonspiesjes in de ovenschaal en verdeel de citroen-tijmboter erover. Bak de spiesjes 5 minuten in de hete oven. Serveer ze direct, met een partje citroen erbij.
Tip
De champignonspiesjes meenemen? Leg de nog rauwe spiesjes in de ovenschaal, verdeel de citroen-tijmboter erover en bedek de schaal met aluminiumfolie. Schuif hem op de plaats van bestemming in de oven.
Zonnetje
Zonnetje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : omgeving Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Buffetgerechtjes: wie heeft er tips? Empty Re: Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?

Bericht  Fiwen do 2 dec 2010 - 0:57

Ik maak altijd met verjaardagen en zo kippenragout met minipasteitjes. Dat is ondertussen zo ingeburgerd dat als ik dat een keer niet doe, de hele familie teleurgesteld is.

Ingredienten:
- 1 kg kipfilé
- 1 prei
- 1 winterpeen
- 2 tot 3 liter kippenbouillon (voldoende om de kip in te koken)
- 250 gram margarine
- 1 kopje bloem
- kruidnagels
- laurierblad
- peper en zout
- pasteibakjes (of wat je erbij wilt eten, stokbrood wordt hier ook regelmatig gedaan)

Bereiding:
- De avond van te voren maak ik de bouillon (ik gebruik van die zakjes die je met water moet mengen, maar je kunt er in principe alles voor gebruiken) en daarin kook ik de kip, prei en wortel met laurierblad en kruidnagels totdat de kip gaar is (meestal 20 tot 30 minuten koken). In de pan laten afkoelen.
- Volgende dag de bouillon afgieten en opvangen in andere pan/bak en bewaren.
- De kip in kleine stukjes snijden en samen met de prei en wortel appart houden.
- In een grote/hoge pan met (anti-aanbaklaag!) 250 gram margarine smelten en de bloem toevoegen (vuur laag zetten en goed roeren met een garde).
- Dan er steeds een soeplepel bouillon bij doen en goed mengen met een garde totdat de saus niet meer indikt.
- Kip en groenten erbij. (Vaak moet er na de kip en groenten nog wat extra bouillon bij omdat het anders te dik wordt).
- Naar smaak peper en zout toevoegen.

Ik wil voor zondag weer een pan gaan maken maar dan een keer de ragout in bladerdeeg doen. Weer eens wat anders en niet zo'n geknoei met opscheppen etc.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buffetgerechtjes: wie heeft er tips? Empty Re: Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?

Bericht  *Lookie* do 2 dec 2010 - 3:04

Bedankt allemaal, super dat jullie zoveel gerechtjes hebben aangedragen met recepten erbij! En er zitten echt heerlijke dingen tussen, hier ga ik lekker mee aan de slag!
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Buffetgerechtjes: wie heeft er tips? Empty Re: Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum