Fototoestel kopen, wie heeft tips?
5 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Fototoestel kopen, wie heeft tips?
Binnenkort ga ik waarschijnlijk een fototoestel kopen. Ik heb nu een compact camera, maar ik wil er graag eentje die net wat meer kan en waar ik wat meer mee kan uitproberen. Ik had mijn oog laten vallen op de Nikon D3100, maar ik twijfel of een Nikon D5100 niet beter is en de Sony Nex-5N zit ook nog een beetje in mijn hoofd omdat dat een wat kleiner model is. In eerste instantie had ik mijn zinnen overigens gezet op de Nikon 1, maar daar ben ik na het lezen van een aantal recensies een beetje op teruggekomen - ik wilde sowieso een systeemcamera, maar neig nu weer wat meer naar een digitale spiegelreflex.
Ik ga sowieso met mijn vader naar de winkel en hij heeft veel verstand van fotocamera's, ik wil er daar ook gewoon een aantal in mijn handen houden en het advies van de verkoper, maar ik vind het wel leuk om hier ook om advies te vragen.
Ik maak vooral foto's van mijn kinderen, vooral buiten, maar ik zou het wel fijn vinden om ook wat meer binnen te kunnen fotograferen. Ik wil het liefst een camera die niet te zwaar is, ik heb er een keer eentje van mijn vader geprobeerd die wel zwaar was en dat vond ik niet zo prettig.
Ik ga sowieso met mijn vader naar de winkel en hij heeft veel verstand van fotocamera's, ik wil er daar ook gewoon een aantal in mijn handen houden en het advies van de verkoper, maar ik vind het wel leuk om hier ook om advies te vragen.
Ik maak vooral foto's van mijn kinderen, vooral buiten, maar ik zou het wel fijn vinden om ook wat meer binnen te kunnen fotograferen. Ik wil het liefst een camera die niet te zwaar is, ik heb er een keer eentje van mijn vader geprobeerd die wel zwaar was en dat vond ik niet zo prettig.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Fototoestel kopen, wie heeft tips?
Ik heb helaas echt totaal geen verstand van de Nikon camera's. Als m'n vriend er weer is, wil ik wel vragen of hij uitleg kan geven als je wilt. Ik denk dat jij zeker wel baat zal hebben bij een goede, uitgebreide camera en zeker omdat je vader er verstand van heeft (dat weet ik nog wel, dat ik zelfs advies van 'm heb gekregen toen, volgens mij was dat op de dag dat ik m'n camera gekocht heb zelfs!) denk ik dat je er wel veel mee kan leren. Ik denk dat jij met een mooie portretlens echt heel veel plezier kan hebben van een spiegelreflex, omdat je met name je kinderen fotografeert. Je maakt al mooie foto's, en denk dat je daar veel aan zult hebben, aan zo'n lensje. Maar welke camera daar aan vast zit... tja.. ik heb zelf niks met Nikon en je vader heeft ook meer met Canon toch? Die overwogen? Of toch liever Nikon of Sony? Binnen fotograferen met een spiegelreflex is trouwens best lastig. Een compact is wat dat betreft makkelijker. Een spiegelreflex gebruikt dan namelijk al sneller een langere sluitertijd om het licht te compenseren als je geen lichtsterke lens hebt (een portretlens heeft dit overigens wel), dus dan krijg je al snel bewogen beelden, wat met kinderen helemaal niet handig is. Of je moet weer echt een flitsset er op gaan kopen, maar dat is wel heel uitgebreid en duur. Van systeemcamera's heb ik ook niet echt verstand helaas.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ik hoopte al dat jij zou reageren. Mijn vader is ook iets meer van Canon, maar ik vind Canon relatief net iets te duur. Ik heb veel research gedaan op dpreview.com en Kieskeurig.nl, daar scoren die camera's van Nikon allebei wel goed (vooral op Kieskeurig.nl, maar dat vind ik wel iets minder betrouwbaar dan dpreview.com), die Sony Nex scoort ook heel hoog. Ik twijfel tussen een digitale spiegelreflex en een systeemcamera omdat ik denk dat een digitale spiegelreflex betere foto's maakt, maar systeemcamera's zijn volgens mij vaak wel weer iets kleiner en die neem je dus wat makkelijker mee en aangezien ik heel veel foto's buiten maak is dat dan ook wel weer handig. Die Nikon D3100 schijnt wel vrij licht te zijn en oogt ook niet extreem groot, dus dat is wel een pluspunt.
De meeste binnenfoto's die ik met mijn compact camera maak vind ik niet mooi, ik vind ze vaak te wazig of juist een te felle flits, ik heb al heel veel geëxperimenteerd met de instellingen, ook al geprobeerd om de flitser af te plakken om het flitslicht iets te dempen. Op zich ben ik sowieso wel meer van buiten fotograferen, maar soms is het gewoon ook wel leuk als het binnen kan.
Ik heb overigens nu een Panasonic Lumix DMC-TZ10, daar ben ik op zich heel tevreden mee, maar ik wil gewoon een stapje verder gaan, plus dat die camera ook een beetje kapot aan het gaan is, helaas.
De meeste binnenfoto's die ik met mijn compact camera maak vind ik niet mooi, ik vind ze vaak te wazig of juist een te felle flits, ik heb al heel veel geëxperimenteerd met de instellingen, ook al geprobeerd om de flitser af te plakken om het flitslicht iets te dempen. Op zich ben ik sowieso wel meer van buiten fotograferen, maar soms is het gewoon ook wel leuk als het binnen kan.
Ik heb overigens nu een Panasonic Lumix DMC-TZ10, daar ben ik op zich heel tevreden mee, maar ik wil gewoon een stapje verder gaan, plus dat die camera ook een beetje kapot aan het gaan is, helaas.
Susan- Lady Post-a-lot
Ik heb onlangs ook een topic geopend over spiegelreflex camera. Ik heb mijn oog laten vallen op een Nikon D3100 met een 18-55 lens en een 55-200 lens. Ik maak best veel foto's helemaal nu J. er is. De camera die ik nu heb maakt buiten hele mooie foto's. Binnen ben ik minder tevreden. Daarom zou ik graag een spiegelreflex aanschaffen. (lang leve de winstuitkering waar ik niet meer op gerekend had ;-)
yes1984- Prater
- Aantal berichten : 1343
Punten : 1676
Registratiedatum : 24-12-10
Ik kan je de website van Ken Rockwell (www.kenrockwell.com denk ik) aanraden voor Nikon camera reviews. Hij is daar de goeroe. Maar meer weet ik er ook niet van, die modelnummers die jij noemt zeggen me niks. M'n vriend legt t elke keer uit maar er zit geen logica in. Bij canon is het: hoe meer nullen, hoe meer basis de camera. De 5D is dus prof en 1000D erge basis instap. Die is vrij goedkoop en klein en licht en zou voor jou heel geschikt zijn denk ik. Maar wat de Nikon tegenhanger daarvan is? Geen idee kan er geen touw aan vast knopen met die modellen.
Dus sorry heel veel heb je niet aan mijn reactie (en zit nu in de tram dus kan ook niet heel uitgebreid reageren)
Dus sorry heel veel heb je niet aan mijn reactie (en zit nu in de tram dus kan ook niet heel uitgebreid reageren)
Marin- Lady Post-a-lot
Ja, klopt, mijn vader heeft de Canon EOS 5D en ik weet dat dat een heel professioneel model is. Ik zal straks even naar de website kijken die je noemde.
Susan- Lady Post-a-lot
Yes je weet dat je binnen niet persé mooiere foto's maakt hè met een spiegelreflex? Ik beschreef dat net hierboven. Ik pak zelfs soms liever m'n compact voor binnen als t licht slecht is en ik niet wil flitsen en geen lichtsterke lens op m'n slr heb zitten. Dus om die reden zou ik m niet kopen.
Marin- Lady Post-a-lot
Die Ken Rockwell raadt de Nikon D5100 met 18-55 mm lens aan. Mijn vader raadt dan weer een lens aan van rond de 100 mm voor wat ik ermee wil. Ik zou natuurlijk wel een losse lens en een losse body kunnen kopen, maar dat wordt wel weer gelijk wat duurder.
Susan- Lady Post-a-lot
18-55 is de meest gangbare lens ja, en zeer geschikt voor int begin. Waarom wil jij een 100? Met vaste afstand of zoom bedoel je? Want vast 100 lijkt me erg beperkt, dan moet ie altijd ver weg staan.
Ik zou ie een 18-55 kitlens aanraden, die komt bij de body dan. En voor 110 euro (of was de aanbieding net is) een 50mm vaste brandpuntsafstand portretlens er bij kopen. Dat is het mooiste lensje wat ik heb en perfect voor kinderen. Kijk anders even bij m'n wintersport album op FB voor veel kinder portretten.
Ik zou ie een 18-55 kitlens aanraden, die komt bij de body dan. En voor 110 euro (of was de aanbieding net is) een 50mm vaste brandpuntsafstand portretlens er bij kopen. Dat is het mooiste lensje wat ik heb en perfect voor kinderen. Kijk anders even bij m'n wintersport album op FB voor veel kinder portretten.
Marin- Lady Post-a-lot
Marin schreef:Yes je weet dat je binnen niet persé mooiere foto's maakt hè met een spiegelreflex? Ik beschreef dat net hierboven. Ik pak zelfs soms liever m'n compact voor binnen als t licht slecht is en ik niet wil flitsen en geen lichtsterke lens op m'n slr heb zitten. Dus om die reden zou ik m niet kopen.
Ik weet het Marin. Maar twee weken geleden is een vriendin van ons bevallen. Tijdens de kraamvistie maakte zijn foto's met haar Nikon D3100 en ik met mijn Kodak (geen spiegelreflex). Haar foto's waren mooier, terwijl het in dezelfde ruimte was en op hetzelfde moment. Het lag niet aan de fotograaf want ik heb ook foto's met haar toestel gemaakt haha. En ze waren veel scherper.
yes1984- Prater
Mijn vriend heeft via zn werk een dummy ( of hoe je dat noemt, een testmodel die winkels van bedrijven kunnen lenen) van de nikon 1 uitgeprobeerd en er zaten wel hele leuke functies op zoals slowmotion en dat hij ipv 1telkens meer foto's maakt.
Ik begreep wel dat hij in eerste ibstantie wat raar deed, maar dat was later beter. Ik vond de foto's van de 1 niet spectaculair veel beter ofzo, sommige focus dingen waren wel leuk. Hij heeft er trouwens een met de 10-30 lens
Ik begreep wel dat hij in eerste ibstantie wat raar deed, maar dat was later beter. Ik vond de foto's van de 1 niet spectaculair veel beter ofzo, sommige focus dingen waren wel leuk. Hij heeft er trouwens een met de 10-30 lens
Middleme- Kletskop
- Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10
Marin schreef:18-55 is de meest gangbare lens ja, en zeer geschikt voor int begin. Waarom wil jij een 100? Met vaste afstand of zoom bedoel je? Want vast 100 lijkt me erg beperkt, dan moet ie altijd ver weg staan.
Ik denk aan een 18-55 lens en een 55-200 lens.
yes1984- Prater
Ik zie je wintersportalbum niet, ik zie alleen wat losse foto's van wintersport, maar daar staan geen kinderen op.
Susan- Lady Post-a-lot
Oh, ik heb 'm geloof ik, foto's van je zusje in een roze jasje? Dat zijn inderdaad erg mooie foto's, heb je daar een 50 mm lens gebruikt?
Susan- Lady Post-a-lot
WiSpo heet ie.
Yes, dat is ook wel een logische keuze, die lenzen. En kan goed hoor, dat die camera mooie foto's maakte. In t ziekenhuis is t meestal ook vrij licht (en witte muren enzo). Maar wil je er alleen voor behoeden dat je straks misschien teleurgesteld bent. Een slr is geen wondermiddel en als je echt mooie foto's wilt maken zul je er wel tijd in moeten steken. Maar dat ze mooie foto's maken staat buiten kijf.
Yes, dat is ook wel een logische keuze, die lenzen. En kan goed hoor, dat die camera mooie foto's maakte. In t ziekenhuis is t meestal ook vrij licht (en witte muren enzo). Maar wil je er alleen voor behoeden dat je straks misschien teleurgesteld bent. Een slr is geen wondermiddel en als je echt mooie foto's wilt maken zul je er wel tijd in moeten steken. Maar dat ze mooie foto's maken staat buiten kijf.
Marin- Lady Post-a-lot
Susan schreef:Oh, ik heb 'm geloof ik, foto's van je zusje in een roze jasje? Dat zijn inderdaad erg mooie foto's, heb je daar een 50 mm lens gebruikt?
Klopt en ook van m'n fotogenieke neefje en nichtje enzo. Daar heb ik de 50 gebruikt ja, die heeft een groot diafragma waarmee ie de achtergrond zo mooi onscherp krijgt wat mooi is bij portretten om t even snel uitte leggen. Ik ben er erg over te spreken in elk geval, gebruik m ook veel voor bruiloften en is voor een lens relatief goedkoop.
Marin- Lady Post-a-lot
Maar nou ga ik mezelf even verwennen met een bezoekje aan de bios dus ik ben even weg haha
Marin- Lady Post-a-lot
Marin schreef:WiSpo heet ie.
Ik snap je waarschuwing. Heb het al meer gelezen. Het was overigens bij haar thuis. Ze heeft wel lichte muren maar de gordijnen waren gesloten. Ik begrijp dat het geen wondermiddel is. Tijdens mijn opleiding heb ik een cursus fotografie gedaan. Dat zou ik nu wel weer willen. Er tijd is steken is alleen maar leuk. Het is wel een hobby van me. Heb mijn toestel ook vaak bij me.
yes1984- Prater
Oh, die zijn helemaal mooi, dat is ook echt het soort foto's waar ik van hou, dat soort actie/portret/buitenfoto's, niet geposeerd, maar gewoon een spontaan mooi fotomoment zeg maar. Maar dat is dus met een 50 mm?
Susan- Lady Post-a-lot
Veel plezier in de bioscoop, bedankt voor de tips in elk geval.
Susan- Lady Post-a-lot
Dank je. Oh ja nog gauw, dat is ook t voordeel van zo'n lensje. Piepklein en weegt niks. Tegenover zo'n grote zoomlens is dat ideaal. Maar ja wel weinig bereik dus dan moet je zelf dichterbij of verder weg gaan staan ipv zoomen maar das een kwestie van aanwennen.
Marin- Lady Post-a-lot
Ik heb een paar weken terug de Nikon D5100 met een 18-105 lens gekocht. Voordeel van de D5100 ten opzichte van de 3100 is dat ze de beeldsensor en processor heeft van de D7000, die kwalitatief erg goed is. Daarnaast heeft de D5100 een kantelbare monitor, dan kan fijn zijn net wat je wilt fotograferen.
Meestal zit er bij de aanbiedingen van de D5100 standaard de 18-55 lens.
Zelf heb ik voor de 18-105 lens gekozen, deze schijnt erg goed te zijn. Voor tien euro meer heb je een 18-55 en een 50-200 lens (zo uit mijn hoofd, weet niet of het exact klopt), alleen zijn deze kwalitatief minder.
Tijdens de vakantie heb ik de camera en lens kunnen uittesten en tot nu toe vind ik hem vrij handzaam werken en de lens niet te zwaar. Een D70 is wel wat gebruiksvriendelijker qua knoppen en menu keuzes.
Over Canon e.d. kan ik je niets zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Zelf ben ik trouwens ook van een Panasonic over gestapt naar de Nikon, het is even wennen maar je hebt het erg snel door vind ik.
[edit] mijn vriend heeft een Nikon D70 en D50 en gebruikt ook een 50mm, hij is hier erg tevreden over en vind het fijn fotograferen! In het begin is het even wennen met afstand houden e.d. als je gewend bent de zoom te gebruiken.
Meestal zit er bij de aanbiedingen van de D5100 standaard de 18-55 lens.
Zelf heb ik voor de 18-105 lens gekozen, deze schijnt erg goed te zijn. Voor tien euro meer heb je een 18-55 en een 50-200 lens (zo uit mijn hoofd, weet niet of het exact klopt), alleen zijn deze kwalitatief minder.
Tijdens de vakantie heb ik de camera en lens kunnen uittesten en tot nu toe vind ik hem vrij handzaam werken en de lens niet te zwaar. Een D70 is wel wat gebruiksvriendelijker qua knoppen en menu keuzes.
Over Canon e.d. kan ik je niets zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Zelf ben ik trouwens ook van een Panasonic over gestapt naar de Nikon, het is even wennen maar je hebt het erg snel door vind ik.
[edit] mijn vriend heeft een Nikon D70 en D50 en gebruikt ook een 50mm, hij is hier erg tevreden over en vind het fijn fotograferen! In het begin is het even wennen met afstand houden e.d. als je gewend bent de zoom te gebruiken.
Dennenappel- Kletskop
- Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10
Ik heb gisteren weer met mijn vader gebeld en ik twijfel nu ook weer een beetje over Canon. Voordeel daarvan is dat ik dan ook de lenzen van mijn vader kan gebruiken, plus dat de camera's van Canon ook vrij hoog scoren op dpreviews.com.
Morgen maar eens gewoon naar wat winkels.
Morgen maar eens gewoon naar wat winkels.
Susan- Lady Post-a-lot
Ga gewoon testen welke je lekker in je hand vindt liggen. Het voordeel van Canon is dat je inderdaad de lenzen van je vader mag gebruiken en dat hij je het menu makkelijk uit kan leggen. Maar voor jezelf zal het niet zo veel verschil maken, je moet het toch leren en aan een nieuwe camera wennen. Veel plezier, altijd leuk iets nieuws groots uitzoeken!
Marin- Lady Post-a-lot
Het is toch de Nikon D5100 geworden, ik heb ook de Canon EOS 600D vastgehouden, maar ik vond de Nikon lekkerder in de hand liggen, wat fijner en lichter. Ik kan voor 15 euro een workshop doen in een dierentuin, dus dat ben ik wel van plan.
Susan- Lady Post-a-lot
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Wasmachine kopen, tips?
» Tips auto kopen
» wie heeft tips?
» Buffetgerechtjes: wie heeft er tips?
» Wie heeft er tips? Blanes!
» Tips auto kopen