Leren Schrijven
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Leren Schrijven
Voor een cliënt op mijn vrijwilligerswerk ben ik op zoek naar schrijfoefeningen. Ze is bij mij gekomen dat ze graag wil leren schrijven. Nu wil ik wekelijks met haar een half uur - uur gaan zitten om dit te oefenen.
Wie kan mij hieraan helpen?
Wie kan mij hieraan helpen?
Burn- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Re: Leren Schrijven
Wat is het niveau en de leeftijd van de cliënt?
Wanneer het echt gaat om de basis van schrijven zou ik als ik jou was contact opnemen met een basisschool bij jou in de buurt en je verhaal uitleggen. Misschien kun je daar uit de methodeschriften wat kopieën maken en die vervolgens gebruiken. Schrijven leer je als kind zijnde ook in de loop der jaren, dus dat is helaas niet met een paar werkbladen gepiept. Op vrijwel iedere basisschool werken de kinderen vanaf groep 3 in een schrijfschrift (met daarin allerlei oefeningen) dus mogelijk kun je zoiets kopiëren!
Overigens denk ik dat een uur oefenen echt te lang is voor een beginnende schrijver! In de klas schrijven wij maximaal 20 minuten. Vergeet niet dat het niet alleen gaat om het schrijven van letters (en ontwikkelen van letterherkenning), maar ook de houding en pengreep. Wanneer je zelf een lange tijd aan het schrijven bent, neemt vaak de netheid zienderogen af. Dus ik zou voor het oefenen an sich max. een half uurtje aanhouden.
Wanneer het echt gaat om de basis van schrijven zou ik als ik jou was contact opnemen met een basisschool bij jou in de buurt en je verhaal uitleggen. Misschien kun je daar uit de methodeschriften wat kopieën maken en die vervolgens gebruiken. Schrijven leer je als kind zijnde ook in de loop der jaren, dus dat is helaas niet met een paar werkbladen gepiept. Op vrijwel iedere basisschool werken de kinderen vanaf groep 3 in een schrijfschrift (met daarin allerlei oefeningen) dus mogelijk kun je zoiets kopiëren!
Overigens denk ik dat een uur oefenen echt te lang is voor een beginnende schrijver! In de klas schrijven wij maximaal 20 minuten. Vergeet niet dat het niet alleen gaat om het schrijven van letters (en ontwikkelen van letterherkenning), maar ook de houding en pengreep. Wanneer je zelf een lange tijd aan het schrijven bent, neemt vaak de netheid zienderogen af. Dus ik zou voor het oefenen an sich max. een half uurtje aanhouden.
Xanna- Prater
- Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10
Eens met Xanna.
Als het om blokschrift (worden ook wel leesletters genoemd) gaat, kun je misschien eens zoeken bij Huiswerkweb. Heb je voor een deel wel een betaalde account voor nodig, maar kun je wel goede schrijfbladen vinden.
Als het om blokschrift (worden ook wel leesletters genoemd) gaat, kun je misschien eens zoeken bij Huiswerkweb. Heb je voor een deel wel een betaalde account voor nodig, maar kun je wel goede schrijfbladen vinden.
Middleme- Kletskop
- Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10
Je kunt ook even googelen op schrijfoefeningen. Ik heb denk ik niks meer liggen, anders kon je dat zo kopiëren.
Eerst rustig begonnen met oefeningen voor de pengreep en de vorm (van die cirkels aan elkaar en dergelijke). Vanuit daar kun je dan verder werken. Ook aansluiten op wat ze zelf interessant vindt, zo blijft het voor haar ook leuk om te leren.
Eerst rustig begonnen met oefeningen voor de pengreep en de vorm (van die cirkels aan elkaar en dergelijke). Vanuit daar kun je dan verder werken. Ook aansluiten op wat ze zelf interessant vindt, zo blijft het voor haar ook leuk om te leren.
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10
Ik heb wel veel liggen op school en op internet is ook wel e.e.a. te vinden. Heb nu geen tijd om te zoeken maar als je wilt dan kan ik wel wat mailen?
Wat is haar beginsituatie? Met de kleuters doe ik bijvoorbeeld veel motorische oefeningen, kriebels en lussen schrijven, voorbereidend schrijven. Groep 3 leert bij mij eerst blokschrift en vanaf januari ook verbonden schrift (maar daar willen we uiteindelijk vanaf).
Wat is haar beginsituatie? Met de kleuters doe ik bijvoorbeeld veel motorische oefeningen, kriebels en lussen schrijven, voorbereidend schrijven. Groep 3 leert bij mij eerst blokschrift en vanaf januari ook verbonden schrift (maar daar willen we uiteindelijk vanaf).
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Bedankt voor alle reacties. Ik heb gisteravond een poosje met haar zitten schrijven.
Haar eigen naam kan ze schrijven, het hele alfabet kan ze, al vind ze de b,d,p wel moeilijk.
Wel heeft ze een beetje een 'vreemde' logica. Ze schrijft 'as' dus ik vraag wat er staat, zegt ze.. ja, massage! Dan weet ze dus een paar letters.
Ook aap, wordt paa.
Ze is verstandelijk beperkt,
Haar eigen naam kan ze schrijven, het hele alfabet kan ze, al vind ze de b,d,p wel moeilijk.
Wel heeft ze een beetje een 'vreemde' logica. Ze schrijft 'as' dus ik vraag wat er staat, zegt ze.. ja, massage! Dan weet ze dus een paar letters.
Ook aap, wordt paa.
Ze is verstandelijk beperkt,
Burn- Lady Post-a-lot
Wil ze dan echt leren schrijven of juist leren spellen?
Aziraphale- Ratel
Ze heeft het er zelf over dat ze een brief wil kunnen schrijven, of een e-mail. Dus eigenlijk spellen
Burn- Lady Post-a-lot
Heb je daar misschien tips voor azi?
Burn- Lady Post-a-lot
Op zich wel, maar dat kan ik niet zo makkelijk beschrijven Ik heb groep 3 dus daar leren ze ook spellen, maar ik vrees dat het wel lastig wordt om haar dat aan te leren. Ik zou beginnen met de letters aan te leren door ze te laten zien en de klank aan te leren. Dus /a/ uitspreken als /à/ en niet als /aaaaa/. Haar leren dat een lange klank als /aa/ wel wordt uitgesproken als /aa/. Wat heel goed werkt bij zwakke spellers is om de letters en bijbehorende klanken aan te leren met een klankgebaar. Die vind je hier: http://onderwijsgek.nl/KLANKGEBAREN.pdf
En haar eerst alleen maar woorden laten schrijven die klankzuiver zijn, die je echt schrijft zoals je ze hoort. Dus geen woorden als vogel enzo.
En haar eerst alleen maar woorden laten schrijven die klankzuiver zijn, die je echt schrijft zoals je ze hoort. Dus geen woorden als vogel enzo.
Aziraphale- Ratel
Ik vraag me af of je het leren spellen op latere leeftijd bij iemand die helaas ook ng verstandelijk beperkt is, niet beter over kunt laten aan iemand met de nodige expertise, die weet hoe ze de lesstof moet aanbieden. Hoe lief bedoeld het ook is van je, hoor! Maar het zou zomaar kunnen dat de persoon in kwestie door de bomen het bos niet ziet als je het verkeerd zou aanbieden.
Gast- Gast
Lennox schreef:Ik vraag me af of je het leren spellen op latere leeftijd bij iemand die helaas ook ng verstandelijk beperkt is, niet beter over kunt laten aan iemand met de nodige expertise, die weet hoe ze de lesstof moet aanbieden. Hoe lief bedoeld het ook is van je, hoor! Maar het zou zomaar kunnen dat de persoon in kwestie door de bomen het bos niet ziet als je het verkeerd zou aanbieden.
Ja, dit vind ik eerlijk gezegd ook. Het is best lastig om iemand te leren spellen, daar hoort een belangrijke volgorde bij en de juiste vervolgstappen die je moet doen wanneer iemand stagneert.
Aziraphale- Ratel
Ok.
Bedankt. Ik zal kijken wat ik met haar kan doen of dat ik hiermee moet stoppen..
Bedankt. Ik zal kijken wat ik met haar kan doen of dat ik hiermee moet stoppen..
Burn- Lady Post-a-lot
Daarnaast is het hebben van een verstandelijke beperking ook een breed begrip; zowel met een IQ van 79 en beneden de 50 ben je in de volksmond verstandelijk beperkt, maar iemand met een IQ van 79 logischerwijs tot veel meer in staat. Om die reden heb je dus ook gradaties. Op basis van die gradaties valt te beslissen of iemand in staat is zulke complexe strategieën (spellen) te leren. Dus misschien kun je er proberen achter te komen, dan kun je ook bepalen of het zinvol is je tijd en energie te steken in het aanleren van spellen/schrijven.
Xanna- Prater
- Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Even van me af schrijven
» Schrijven
» Ouderwets Schrijven
» Innovatieplan schrijven.
» Schrijven met een gevangene
» Schrijven
» Ouderwets Schrijven